طراحی و اجرای نمای ساختمان با آتریم

نمای یک ساختمان شالوده ای از طراحی و اجرای صفر تا صد یک بنا می باشد.

از اهمیت این عنصر معماری در بناهای خود غافل نشوید.

گروه معماری آتریم با یک دهه سابقه ی طراحی و اجرای تخصصی نما آماده به فعالیت در پروژه های شما کارفرمایان محترم می باشد.

تلفن تماس : 09121078650

برخی از نمونه کارهای آتریم برای طراحی نما


طراحی و اجرای نمای کارخانه

...

نمایش پروژه

طراحی و بازسازی ویلای ویلی

...

نمایش پروژه

طراحی ویلای بستک ۲

...

نمایش پروژه

طراحی و اجرای نما ویلا ویلی

...

نمایش پروژه

طراحی نمای ویلای نسیم

...

نمایش پروژه

پروژه نوریان

...

نمایش پروژه

پروژه ویلایی

طراحی ویلا...

نمایش پروژه

پروژه طراحی سردر کارخانه

طراحی سردر کارخانه بر اساس سبک مدرن...

نمایش پروژه

پروژه سردر کارخانه صنعتی

طراحی سردر کارخانه صنعتی...

نمایش پروژه

پروژه طراحی نما و لند اسکیپ کارخانه

طراحی ژورنالی نما و لند اسکیپ کارخانه صنعتی...

نمایش پروژه

پروژه شهرک ناز

طراحی نما و پلان داخلی ویلا...

نمایش پروژه

طراحی و اجرای نما

ساخت‌وسازهای عظیم و پروژه‌های عمرانی با هکتارها وسعت، فقط زمانی هویت اصلی خود را به دست می‌آورند که به مقوله طراحی و اجرای نما باقدرتی فزون وارد شوند. بدین ترتیب چه مالک یک ساختمان کوچک با متراژ محدود باشید و چه یک تاجر بزرگ و طالب احداث یک ساختمان تجاری، تفریحی و ...، طراحی و اجرای نما جزء مهم‌ترین ارکان در اجرای بنا و سازه‌ی ساختمانی شما است.

دکوراسیون سازی در فضاهای داخلی زمانی جالب‌توجه هستند که نمای بیرونی به‌قدر کافی قدرت دعوت‌کنندگی را داشته باشد. بدین ترتیب بی‌تردید نماسازی تأثیر فوق‌العاده خود را بر ارزش مادی و معنوی ساختمان‌ها گذاشته و آن‌ها را به سازه‌هایی بی‌بدیل با هویتی معنادار و شگرفت بدل می‌سازد.

به همین دلیل است که در دنیای کنونی ساختمان‌ها فارغ از نو کاربری‌شان که مسکونی، تجاری، صنعتی و ... هستند، خود را از انواع نماسازی‌ها بهره‌مند ساخته‌اند.

 ولی وقتی بخواهیم موضوع طراحی و اجرای نما را به‌صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار دهیم با جنبه‌های مختلفی از این علم برمی‌خوریم که نماسازی را متأثر از خود نموده‌اند. طراحی و اجرای نما متأثر از نوع مصالح، طراحی و اجرای نما متأثر از نوع کاربری، طراحی و اجرای نما متأثر از سبک‌های دیزاین و درنهایت طراحی و اجرای نما متأثر از وسعت بنا از این موارد بوده که در ادامه به‌تفصیل باب آن‌ها سخن می‌گوییم.

  1. طراحی و اجرای نما متأثر از نوع مصالح

پرداختن به موضوع طراحی و اجرای نما آن‌هم به‌صورت تخصصی و کاملاً علمی سبب می‌شود، موفقیت قرین پروژه‌ها گردد و در زمان اجرا ازلحاظ هنری، علمی، فنی و قوانین شهرداری مشکلی متوجه نماسازی‌ها نگردد. برای انتخاب متریال مناسب باید به شرایط جوی منطقه و میزان برودت و گرمای و مقاومت مصالح بر نیروهای وارده محیطی مانند وزش بادها و طوفان‌های سهمگین توجه داشت.

البته درجه رطوبت نیز گاهاً بر روی انتخاب ما تأثیرگذار بوده و آن را به سمتی خاص مایل می‌سازد. از متریال‌های معروف که در نماسازی‌ها به‌کرات مورداستفاده هستند، می‌توان به نمونه‌های متعددی اشاره نمود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌نماییم.

  • نمای سنگ:

سنگ‌های طیف وسیعی داشته و به دلیل استحکام و ماندگاری قابل قبولی که ارائه می‌دهند در نماسازی‌ها سهم بالایی دارند. سنگ‌ها رنگ‌ها و ساختار متفاوتی را ارائه می‌دهند، ازاین‌رو زیبایی و استحکام را یکجا باهم به مالکان ساختمانی اهدا می‌دارند.

مقاومت عالی در اقلیم‌های متفاوت، امکان اجرا به دو صورت خشک و ملاتی، عدم محدودیت استفاده در ساختمان‌ها با کاربری متفاوت، امکان اجرای سبک‌های مختلف با آن و ... از مزایایی است که سبب شده سنگ از گذشته تا حال عنصر اصلی در طراحی و اجرای نما به شمار رود.

  • نمای کامپوزیت:

کامپوزیت از نماسازی‌های مدرن محسوب شده و از ترکیب چند ماده مقاوم در کارخانه‌ها تولید می‌شود. جذابیت بالا و مقاومت عالی در برابر عوامل جوی بر محبوبیت این نمای آلومینیومی افزوده است. به‌گونه‌ای که اغلب نماها امروزی به این عنصر و قدرت بالای آن واگذار می‌گردند.

کامپوزیت انعطاف‌پذیری و ترکیب‌پذیری بالایی را نشان داده، ازاین‌رو در اشکال مختلف و طرح‌های گوناگون قابلیت‌های ارزنده‌ای را ارائه می‌دهد. وزن کم باعث شده، اصول استحکام سازه و عدم اعمال بار اضافی در کنار نمای ساخته‌شده با کامپوزیت محقق گردد.

البته این نما از جنبه عایق صوتی و حرارتی نیز موفق ظاهرشده و اجرای آن به روش خشک امکان ارتقا سرعت عمل کار و تعویض راحت قطعات معیوب را فراهم می‌سازد.

  • نمای شیشه:

شیشه جذابیت بالایی دارد، خصوصاً نمونه‌های نشکن آن‌که نه‌تنها در برابر ضربه بلکه در برابر حریق نیز مقاوم بوده و در حوادث بر سر رهگذران و ساکنین فضاها فرونمی‌ریزد. بهره‌مندی از حداکثر نور و وجود رنگ‌بندی‌های متمایز در کنار عایق صوتی و ایجاد زاویه دیدی فراتر، استفاده از این عنصر را به‌عنوان نما در تمام یا بخشی از ساختمان یک ضرورت نموده است.

اکنون نمای شیشه‌ای را در مدل‌های مختلف کرتین‌وال، اسپایدر، اسکای لایت و هندریل شیشه‌ای می‌توان یافت و به اجرای آن‌ها پرداخت. البته هر یک از این نماها خود به چندین مدل دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند.

برای مثال نمای شیشه‌ای کرتین‌وال شامل گونه‌های دیگری مانند کرتین‌وال فیس‌کپ، کرتین‌وال فریم‌لس و کرتین‌وال سیستم یونیتایز می‌باشد.

  • نمای آجری:

مالکان ساختمانی که نگران اتلاف انرژی هستند به موضوع طراحی و اجرای نما با دیدی علمی می‌نگرند، ازاین‌رو به احداث آن رغبت نشان می‌دهند. نمای آجری نیز به‌مانند دیگر نماها در ایجاد یک عایق حرارتی توانمند بوده و با ضریب انتقال حرارت پایینی که عرضه می‌کند، ساختمان‌ها را در برابر اتلاف انرژی بیمه می‌سازد.

از طرفی آجر متریالی است که در اقصا نقاط کشورمان به‌وفور یافت شده و برای تأمین آن هیچ نگرانی وجود ندارد. اگرچه با پیشرفت‌های علمی اکنون امکان پیاده‌سازی نمای آجری در سه حالت ملاتی، خشک و چسبی وجود دارد، اما معماران ساختمانی نوع ملاتی آن را به دلیل مقاومت بیشتر و عدم پرت مصالح پیشنهاد می‌دهند.

وجود طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت، هزینه اجرای بسیار پایین، مقاومت در برابر عوامل جوی مانند باد و باران، عدم‌تغییر رنگ و ... سبب شده برای ساختمان‌های ویلایی، صنعتی، تجاری و ... به‌کرات از این عنصر بهره ببرند.

  • نمای سیمانی:

اگرچه بسیاری نمای سیمانی را به‌جامانده از قرون و اعصار گذشته دانسته، اما امروزه با ورود فناوری به صنعت نماسازی دیزاین‌های سیمانی نیز تا حدی خود را دست‌خوش تغییراتی نموده‌اند تا بر محبوبیت و مقبولیت خود در انظار عموم بی افزایند.

از این موارد امکان ایجاد طرح‌ها و رنگ‌بندی‌های متفاوت در آن است که این عنصر را از نماهای خشک و خشن گذشته دور ساخته و امکان اجرای نماسازی‌های کلاسیک و رومی را باسیمان مهیا نموده است. بدین ترتیب در تنوعی حیرت‌آور امروزه نماهای سیمانی را در انواع مختلف سیمان شسته، سفید، تگرگی، رنگی، طرح سنگ، طرح چوب، مدرن و کلاسیک می‌یابید.

به‌هرحال تمامی مالکانی که دید اقتصادی داشته و به طول عمر نمای خود می‌اندیشند، این سبک نماسازی را به دلیل قیمت به‌مراتب پایین‌تر و درعین‌حال مقاومتی فراتر از دیگر نماهای رایج، انتخاب می‌کنند. سهولت استفاده، امکان بهره‌گیری در ساختمان‌های بسیار مرتفع، سادگی، طرح‌بندی‌های متنوع و ... از مزایای بارز این نوع طراحی و اجرای نما است.

  • نمای بایرامیکس:

نمای بایرامیکس نوعی سنگ‌های زینتی، دانه‌های گرانیتی و مرمر سرامیزه بوده که دارای قابلیت اجرای بر روی هر نمایی است. تفاوتی ندارد که نمای پیشین شما رنگ، سیمان، شیشه و ... باشد بایرامیکس به‌راحتی در چهار دانه‌بندی درشت، متوسط، ریز و میکرو بر روی آن‌ها اجراشده و زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

از انواع نمای بایرامیکس می‌توان به بایرامیکس میکرو، بایرامیکس مینیرال، بایرامیکس مینیرال سرامیزه و ... اشاره نمود. مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت، شست‌وشو، اجرای آسان، مقاومت در برابر یخبندان و واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی و چندین مزیت دیگر سبب شده، طراحی و اجرای نما با این متریال در ده‌های کنونی رونق بالایی بگیرد.

  • نمای چوبی:

چوب این عنصر جذاب دیزاین‌های داخلی و خارجی هنوز محبوبیت خود را از پس ورود مصالح و متریال‌های جدید حفظ نموده است. ترمووود با ورودش به نماها دیزاینی لوکس و متجدد را برای ساختمان‌ها فراهم نموده و پروژه‌های نماسازی را به اوج ‌رسانده است.

مالکانی که به المان‌های مدرن در طراحی نما اهمیت می‌دهند، بر روی ترمووود و انعطاف و ماندگاری بالای این متریال حساب ویژه باز می‌کنند. فناوری‌های جدید باعث شده بر توانایی چوب برای حضور در عرصه‌های سخت مملو از رطوبت، سرما و گرما افزوده گردد. فرآوری اشباع کردن، بهره‌گیری از رنگ‌های دارای پیگمنت‌های ضد اشعه UV و ... کمک کرده تا ترمووود توانایی بیشتری برای حضور در نمای بیرونی ساختمان‌ها داشته باشد. تثبیت حرارت فضای داخلی، زیبایی عالی، سازگاری با انواع فرهنگ‌ها، توانایی دفع کپک و حشرات و ... ویژگی‌هایی بوده که استفاده از چوب را در نمای ساختمانی رونق داده است.

  • نمای سرامیک:

نمای سرامیک انعطاف بالایی را ازنظر رنگ، نحوه اجرا، سازگاری اقلیم و ... از خود نشان می‌دهد به همین دلیل کاربردی وسیع‌تر را به نسبت نماهای دیگر به خود دیده است. به مدد ورود فناوری‌های جدید امروزه تایل‌های سرامیکی در دو نوع سنتی و پیشرفته تولیدشده و هرکدام قابلیت نصب متفاوتی را عرضه می‌کنند.

طراحی و اجرای نما سرامیکی خشک و طراحی و اجرای نما سرامیکی ملاتی از روش‌های رایج این عرصه هستند. هرکدام از این روش‌ها قابلیت‌ها و درصدهای مختلفی از مقاومت را ارائه می‌دارند که سبب شده هر دو آن‌ها رواج چشمگیری داشته باشد.

وقتی قرار است یکی از روش‌های نصب انتخاب شوند بسته به اقلیم و روش انتخابی نوع سرامیک گزینش می‌شود. نمای خشک به سرامیک‌هایی از انواع مجوف یا فول بادی نیاز دارد که جذب آب کمی داشته و به‌خوبی می‌تواند بر نمای خشک استحکام یابند.

ولی درروش ملاتی سرامیک‌ها باقابلیت جذب رطوبت بالا استفاده می‌شوند تا با جذب آب ملات بتوانند، سازه‌ای پایدار را ایجاد سازند. البته از این نکته نیز نمی‌توان غفلت نمود که در نمای خشک سرامیکی سازه به‌گونه‌های مختلفی بر جداره ساختمان اصلی نصب می‌شوند.

از این تکنیک‌ها می‌توان به روش نصب نمایان و روش نصب پنهان که سازه‌های نما به‌کلی از دید نهان شده و خود حاوی دو روش سیستم کیل و شیاری است، اشاره نمود.

  • نمای سمنت برد:

نمای سمنت برد به دلیل آنکه از صفحه‌های سیمانی تشکیل‌شده است، علاوه بر مقاومت و استحکام بالا در برابر عوامل جوی، عایق حرارت نیز بوده و در برابر آتش آسیب‌ناپذیر است. الیاف سلولزی، الیاف شیشه‌ای مواد افزودنی بدون آزبست، عناصر تشکیل‌دهنده این متریال را شامل می‌شوند.

استحکام سبب شده از آن بتوان در نمای تمامی ساختمان‌ها مانند اداری، مسکونی و ... استفاده نمود. زیبایی آن نیز باعث گشته اکنون در نقش سقف کاذب، پارتیشن‌ها و تمامی دکورسازی‌های داخلی نیز مورداستفاده باشد و زیبایی بی‌حدوحصری به نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها ببخشد. هر جا که دیوارهای بتنی و فولادی وجود داشته باشد، سمنت برد قابلیت طراحی و اجرای بر روی چنین نماهایی را دارد.

این نما را در قیاس می‌توان در کنار کامپوزیت قرارداد، البته قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر را از کامپوزیت عرضه می‌کند. ازاین‌رو لازم نیست به‌هیچ‌وجه نگران مقاومت و استحکام و هزینه تمام‌شده اجرای چنین نمایی باشید. در حال حاضر به دو روش زیرسازی فلزی و زیرسازی گالوانیزه می‌توان به اجرای نمای فایبرد سمنت برد پرداخت و از مزایای آن بهره‌مند شد.

اکنون سمنت برد در تنوع رنگی بالا و در طرح‌های چوبی عرضه می‌شود و پس از نصب نیز امکان رنگ‌آمیزی مجدد را از مالکان صلب نمی‌کند. به همین دلیل نمایی کاملاً اقتصادی، زیبا، ماندگار و محبوب است.

  • نمای مونولیت:

نمای مونولیت با ساختاری ویژه و قابلیت‌هایی ارزنده مانند سرعت اجرای بالا، عایق قدرتمند رطوبتی، وزن محدود، ضخامت کم و درنهایت انعطاف‌پذیری بالا از نماهای محبوب اما کمتر شناخته‌شده است. وجود عناصر سازنده گران بهایی چون ذرات مرمر، کوارتز، گرانیت که بارنگ‌های طبیعی آذین‌شده و سپس با رزین به هم متصل شده‌اند از نمای مونولیت طرحی بی‌نظیر زیبا و خیره‌کننده فراهم نموده است.

با تمامی مزایای ذکرشده قیمت اجرای بالای آن سدی بزرگ بر سر راه استفاده عمومی این نما ایجاد نموده و آن را در عین شکوه به نمایی کم برخوردار و ناآشنا بدل ساخته است. روان کننده‌ها و مواد ضد اشعه فرابنفش به ساختار این نما استحکام و ماندگاری بالایی بخشیده و آن را گزینه محبوب افرادی قرار داده که مشکل بودجه و محدودیت‌های اقتصادی بر سر راهشان نمی‌بینند. به‌هرحال اگر به یک نما با اجرای سریع اما درعین‌حال مقاوم و تحسین‌برانگیز نیاز دارید مونولیت انتخابی شایان توجه است.

  1. طراحی و اجرای نما متأثر از کاربری بنا

نوع کاربری نیز قادر است طراحی و اجرای نما را متأثر ساخته و آن را به سمت سبک خاص یا حتی استفاده از متریالی متفاوت مایل سازد. باوجود کاربری‌های متفاوتی چون مسکونی، آموزشی، بیمارستانی و ... نماها نیز به همان نسبت منعطف شده و خود را با شرایط هر مکان و نیازهایش تطبیق می‌دهند. به‌گونه‌ای که سعی می‌شود هر آنچه باب نیاز یک ساختمان تعریف می‌گردد به مدد طراحی و اجرای یک نمای بی‌نقص محقق شود.

در ادامه از برخی کاربری‌های پرکاربرد یادی کرده و المان‌های مجاز در نمای هر یک را بازگو می‌نماییم.

  • طراحی و اجرای نمای مسکونی:

طراحی و اجرای نما در ساختمان‌های مسکونی تابع ضوابط خاصی است تا علاوه بر هارمونی طرح با عناصر اقلیمی منطقه، امنیت و آرامش بخشی لازم نیز ایجاد شود. برای یافتن متریال‌های پرکاربرد در ساخت نمای بناهای مسکونی بیشتر به سمت نمونه‌های پرکاربرد در بافت غالب آن منطقه رفته و به انتخاب یک نمونه متناسب باسلیقه و بودجه کارفرما می‌پردازند.

بدین ترتیب می‌توان گفت از مهم‌ترین ارکان در برپایی بناها همگونی و هماهنگی نما با موقعیت جغرافیایی قرارگیری آن است تا از این سنخیت ایجادشده درنهایت طرحی اصولی پدید آید. نماهای مسکونی مناسب با طرح موردقبولشان که کلاسیک، مدرن و ... است از یک مصالح یا به‌صورت ترکیبی از چندین مصالح استفاده نموده تا به برازندگی کامل برسند.

اگرچه موارد ذکرشده که باب زیبایی نما هستند، بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسند، اما رعایت اصول فنی چون نورگیری مناسب، حفظ حریم شخصی، بازدارندگی از ورود آلودگی صوتی، گردوغبار، دود و ... نیز به‌منظور تأمین نیازهای روانی و روحی ساکنین الزامی است.

  • طراحی و اجرای نمای تجاری:

در طراحی و اجرای نماهای تجاری مصالح، سَبک، فرم و رنگ نما به‌گونه‌ای تعیین می‌گردد که با ایجاد بالاترین جذابیت بصری به ناخواسته حس دعوت شوندگی را در رهگذران القا سازد. اغلب نماهای شیشه‌ای در این عرصه موفق‌تر ظاهرشده‌اند و با شعاع دید فراوان، تمامی بینندگان را به ورود دعوت می‌کنند.

اگرچه متریال‌های دیگر نیز پرقدرت بوده و تداعی‌کننده جلال و عظمت یک مرکز تجاری مقتدر و کارا هستند. در کنار متریال، نور نیز می‌تواند در تکمیل شالوده بناهای تجاری خوب ظاهر شود و حس ترغیب‌کنندگی لازم را به این مکان‌ها ایجاد سازد. با پیروی از چنین اصولی است که ساختمان‌های تجاری به بالاترین سطح راندمان رسیده و سهم بالای مشتری و به‌تبع فروش و سود مالی را نصیب خود می‌سازند.

  • طراحی و اجرای نمای اداری:

اغلب نمای ساختمان‌های اداری را متشکل از نوع فعالیت آن‌ها انتخاب می‌کنند. برای مثال نمای ساختمان‌های اداری با حوزه فعالیت آموزشی الهام گرفته از این‌چنین وجهی بوده و ماهیتی کاملاً آموزشی را ابراز می‌دارند که با ساختمان‌های اداری فعال در عرصه پزشکی، بیمه و ... کاملاً متفاوت است.

برای بخشیدن چنین خصیصه‌هایی به این ساختمان‌ها نیز محدودیت استفاده از متریال نداشته و هر نوع مصالحی مانند کامپوزیت، سرامیک، سنگ و ...، توانایی حضور در این فضا رادارند. البته سبک‌ها نیز بی‌پروا به بستر این ساختمان‌های اداری قدم گذاشته و آن‌ها را متأثر از خود می‌سازند.

با این توصیفات نماهای اداری نیز به‌اندازه دیگر نماسازی‌ها می‌توانند با حفظ اسلوب‌های چنین ساختمان‌هایی تنوع را به پیکره خود دعوت نمایند و فارغ از گذشته تکراری و خسته‌کننده خود، زیبا و تأثیرگذارتر در انظار عموم ظاهر شوند.

  • طراحی و اجرای نمای ویلایی:

در ایران وقتی سخن از طراحی و اجرای نما به میان می‌آید، بیشتر ساخت و دیزاین آرایی ویلاها در ذهن تداعی می‌شود، گویی این هنر با ساختمان‌های وسیع، فراخ و بدون محدودیت ویلایی قرابتی چند صدساله دارد. ویلاها این اقامتگاه‌های مفرح، شادی‌بخش و آرامش زا زمانی که به نمایی شکیل آراسته شوند، به محیط‌های دوست‌داشتنی بدل می‌شوند که دل کندن و گذشتن از آن‌ها بسیار سخت خواهد شد.

نمای ویلاها را برای رسیدن به بهترین طرح هم‌راستا با محوطه‌سازی به‌پیش برده و سعی دارند، از این تناسب به الگویی منسجم و به‌هم‌پیوسته دست یابند.

البته در طراحی نمای ویلاها بحث امنیت و استحکام‌بخشی بنا نیز مطرح است. هم‌جواری ویلاها با مناطق کوهستانی، ییلاقی و تفریحی خارج از شهر سبب شده، این مکان‌ها با وزش بادهای شدید، باران‌های سیل‌آسا، تگرگ و ... دست‌به‌گریبان باشند که در صورت انتخاب متریالی با توانایی کم در برابر این عوامل ناخواسته از عمر مفید بنا کاسته شده و اثرات مخرب فراوانی را بر ساختمان می‌گذارد.

متریال‌های بادوامی چون سنگ، سیمان، ورق‌های آلومینیومی کامپوزیت و ... با چنین شرایطی سازگارتر هستند و علاوه بر برازندگی برای ویلاها در بحث امنیتی نیز خوب ظاهر می‌شوند.

  • طراحی و اجرای نمای آموزشی:

طراحی و اجرای نما برای ساختمان‌های آموزشی به دلیل اینکه ازیک‌طرف با ارتقای سطح دانش و بینش افراد در ارتباط بوده و از سوی دیگر شامل بخش‌های متعددی مانند کلاس درس، کتابخانه، کافه و ... می‌باشد، با نکات بیشتری همراه است.

مسئولین و طراحان با کمک گرفتن از اصول و قوانین جاری سعی دارند، طیف وسیعی از مزایا چون کارآمد نمودن محیط یادگیری، بهره‌مندی از نور طبیعی، منعطف ساختن فضای آموزشی، ایمنی در زمان زلزله و ... را به این فضاها وارد سازند.

با چالش‌های پرتعدادی که بر سر راه طراحان محیط‌های آموزشی وجود دارد و تأثیر فوق‌العاده این مکان‌ها بر شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت‌ها، ورود به عرصه طراحی و اجرای نما برای ساختمان‌های آموزشی با ظرافت‌های بیشتری نسبت به ساختمان‌های دیگر روبرو است.

یکی از این موارد انتخاب رنگ به‌منظور فاصله گرفتن از یکنواختی رایج و تعریف هویت و هدفی پویاتر به مدد این عنصر زنده و تأثیرگذار است. انتخاب رنگ مناسب با نوع فضای آموزشی که دبستان، دانشگاهی، مهارتی و ... است از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، زیرا رنگ‌ها ازیک‌طرف روحیه‌بخش و انرژی‌زا هستند و طیف‌های دیگر آن در افزایش تمرکز، ارتقا درک، کاهش اضطراب و ... موفق هستند. البته از نور و بازی آن‌ که به پویاتر شدن چنین فضاهایی کمک می‌کند، نیز نمی‌توان غافل شد.

  • طراحی و اجرای نمای بیمارستانی:

ساختمان‌های بیمارستانی جزء ارزشمندترین و کاربردی‌ترین بناها در سراسر دنیا به شمار می‌روند که نگاه بسیاری از بیماران و همراهان آن‌ها به سمتشان معطوف شده است. نماها در بدو ورود با مراجعین ارتباط برقرار کرده و به ناخواسته از قدرت پرسنل و کیفیت تجهیزات داخل بیمارستان سخن می‌گویند.

چه بسیار بیمارستان‌هایی که با ورود به مقوله طراحی و اجرای نمای بیمارستانی به اعتمادسازی وسیعی دست‌یافته و سبب گشته‌اند، بیماران بسیاری از اقصا نقاط جهان برای مداوا به سمت آن‌ها مایل شوند. حس مثبتی که از پس یک نماسازی حرفه‌ای برای ساختمان‌های بیمارستانی ایجاد می‌شود، شگفت بوده و می‌تواند تأثیر عمیق ذهنی ماندگاری را بر روی بیننده بگذارد.

ازاین‌رو بیمارستان‌ها همان‌قدر به تجهیز کادر پزشکی و تجهیزات خود اهمیت می‌دهند، باید به اجرای نما بر اساس ضوابط طراحی نمای بیمارستانی نیز وارد شوند. نماهای بیمارستانی فارغ از زیبایی، گیرایی و جذابیت باید کاربردی، سبک و مستحکم نیز باشند تا برخلاف دیگر ساختمان‌ها در زمان بروز حوادث به پناه گاه امن افراد تبدیل شوند.

از این موارد گذشته تداعی شدن حس آرامش و امنیت نیز از دیگر رسالت‌های نمای بیمارستانی است که آن را می‌توان با استفاده از متریال‌هایی قابل‌شست‌وشو، مقاوم در برابر مواد شوینده، ضد حریق، عایق انرژی و ... تا حدی نشان داد. بدین ترتیب است که می‌شود با رعایت ضوابط مربوط به ساختمان‌های درمانی و بهداشتی زیباترین و شکیل‌ترین نماها را اجرا ساخت.

  • طراحی و اجرای نمای هتل:

چه در زمان مراجعه حضوری و چه جست‌وجوی آنلاین در نگاه اول این فقط طراحی ظاهری یک هتل است که سبب جذب مسافران می‌شود و در گام بعدی تجهیزات و امکانات فرصت خودنمایی را می‌یابند. پس اگر از آن دست مدیران هستید که به طراحی و اجرای نمای هتل خود چندان اهمیت نمی‌دهید، اولین شانس جلب نظر مسافر را ازدست‌داده‌اید و از جذب سهم بالایی مراجعه‌کننده در همان لحظه اول ناکام مانده‌اید.

طراحی دقیق و مهندسی‌شده به هتل‌ها اجازه می‌دهد، علاوه بر ارائه منظری لوکس از نورپردازی کافی برخوردار باشند و البته در هماهنگی کامل باسلیقه کارفرما نیز پیاده‌سازی شوند. نماهای هتل بدون محدودیت می‌توانند از تمامی متریال‌های روز دنیا بهره برده و گاهی شکوه و جلال و در برخی اوقات فرهنگ و اصالت را یادآوری نمایند.

در این راستا ضوابط طراحی و اجرای نمای هتل حکم می‌کند تا در حین پیروی از قواعدی خاص برای ایجاد طرحی اصولی و کاربردی بکوشیم. بدین ترتیب مشتریان هتل‌ها را که گاهاً مسافران خارجی و بین‌المللی هستند را در همین اثنا هم‌ردیف مسافران ایرانی از اقامت در هتلی مدرن راضی نماییم.

با این توصیفات نمای هر هتل یک وسیله برای امتیاز دادن و شهرت بخشیدن به آن و جذب حداکثر مسافر از تمامی نقاط دور و نزدیک است. چه بسیار هتل‌هایی که با همین پرداختن به طراحی نمای اصولی اکنون شهره جهانیان شده و اقامت گاه توریست‌ها و مسافران بسیاری گشته و سود سرشاری از قِبَل چنین تمهیدی نصیب خودساخته‌اند.

  1. طراحی و اجرای نما متأثر از سبک‌های دیزاین:

نمی‌توان بدون توجه به سبک و مشخصات رایج آن یک طراحی و اجرای نما کامل و مطابق بر ضوابط طراحی را پیاده‌سازی نمود. درواقع طراحی زاییده هنر تلفیق، متعادل‌سازی، ایجاد فرم‌ها و ... متناسب با اقلیم غالب منطقه، موقعیت احداث بنا، بودجه مدنظر و ... است. بدین ترتیب شناخت سبک‌های ساختمانی و نوع کاربری آن و متریال های مورداستفاده هر سبک چشم‌اندازی روشن را از طراحی و اجرای نما پیشروی متصدیان امور بازمی‌نماید. انواع سبک‌های مورداجرا در نماسازی‌ها به کلاسیک، مدرن، مینیمال، روستیک، نئو کلاسیک و درنهایت رومی تقسیم می‌شوند که اگر به‌خوبی اجرا گردند شکوه و عظمتی وصف‌ناپذیر را ارائه می‌دهند.

  • طراحی و اجرای نمای کلاسیک:

در طراحی و اجرای نمای کلاسیک بیشترین متریال مورداستفاده سنگ است تا بتوان قواعد چنین نمایی را در پیکره ساختمان‌ها ایجاد نمود. البته بدین ترتیب باید هزینه بالای آن از همان ابتدا به کارفرمایان اعلام گردد، در صورت عدم تکمیل بودجه می‌توان نمای سیمانی را جایگزین سنگ نمود یا از عناصر دیگری مانند پلی استایرن، جی‌اف‎آرسی که جزء نماهای پیش‌ساخته به‌حساب می‌آیند، بهره برد. بدین ترتیب سکون و استواری نماهای کلاسیک را به نمایش گذاشت. از نمای کلاسیک بدون محدودیت می‌توان برای هر فضایی مانند مسکونی، تجاری، اداری و ... فارغ از کاربری‌شان استفاده نمود، همچنین آراستن رستوران‌ها، هتل‌ها، ویلاها و ... نیز با این سبک به برازندگی آن‌ها کمک می‌کند.

  • طراحی و اجرای نمای مدرن:

نمای مدرن می‌کوشد گاهاً با طرح‌های ساده هویت درونی خود را ابراز نماید و در برخی زمان‌ها به مدد خطوط افقی و عمودی پیچیده، درون‌مایه شکیل و برازنده‌ای از خود به نمایش بگذارد. جزئیات در این نوع طراحی به حداقل ممکن رسیده و المان‌های طراحی تا حد امکان محدود می‌شوند. بدین ترتیب طراحی مدرن با تمامی زوایا و مشخصه‌هایش به اجرا درمی‌آید. به دلیل امکان مینیمال نمودن طراحی و استفاده از متریال‌های ترکیبی، اجرای این نوع نماسازی مقرون‌به‌صرفه بوده به‌گونه‌ای که با حداقل بودجه نیز قابل‌اجرا است. در اینجا نیز محدودیت برای اجرای این نوع نما نداشته اما برای مراکز فرهنگی، آموزشی، فروشگاهی، بیمارستانی و ... بهترین جلوه را دارد.

  • طراحی و اجرای نمای مینیمال:

با نگاهی به طراحی و اجرای نما با سبک مینیمال به دلیل سادگی و بی‌آلایشی، آن را بسیار شبیه به سبک مدرن می‌یابیم. این حالی است که این سبک نیز درون‌مایه مخصوص به خود را دارد که آن را از گونه‌های دیگر نماسازی متمایز می‌سازد.

خطوط مستقیم آذین‌شده به رنگ‌های یکدست و تک‌رنگ، مهم‌ترین بخش این دیزاین را به خود اختصاص می‌دهند. المان‌ها تا حد امکان حذف‌شده و فقط موارد کاربردی آن‌ها باقی می‌مانند. بدین ترتیب این سبک را بیشتر بر اصول کاربردی بنا و معماری استوار دانسته، به‌گونه‌ای که هیچ عنصر اضافی و ناموزونی در آن راه ندارد.

طراح در این نوع دیزاین آرایی می‌کوشد از مصالحی یکسان و فرم‌های یکنواخت و کمترین تزئینات به بهترین طراحی دست یابد. با تمام این سادگی‌ها به دلیل توان بالای این نماسازی برای پاسخگویی به نیازهای اصلی موردتوجه است.

  • طراحی و اجرای نمای روستیک:

ویژگی‌ها و پارامترهای طراحی روستیک بر متریال‌هایی نظیر آجر و چوب استوار است، اما طراحان به‌منظور پدیدآوردن ایده‌های جدید این سبک را با المان‌های دیزاین‌های دیگر تلفیق نموده و طرح‌هایی حیرت‌آور را پدید می‌آورند.

با این رویکرد ایجاد فضاهای متفاوت و جدید و پاسخ به نیاز تنوع‌طلبی در کنار این نوع طراحی نه‌تنها سهل، بلکه لذت‌بخش است. سبک روستیک باهدف پاسخگویی بیشتر در فضاهایی با کاربری مسکونی، تجاری و ... اجراشده و طراحی هوشمندانه امروزی سعی کرده با وارد نمودن نمادهای مدرنیته در بستر این سبک وجه متمایزی از معماری را عرضه نماید.

بیشترین تصویری که از سبک روستیک امروزه شاهد آن هستیم، ترکیبی از ویژگی‌های سبک‌های صنعتی و مدرن بوده که از آمریکا تا اروپا و خاورمیانه را درنوردیده و در حال حاضر به سبکی موردعلاقه بسیاری از ایرانیان بدل شده است.

  • طراحی و اجرای نمای نئو کلاسیک:

درک سبک‌های پرتجملانی کلاسیک برای قشر متوسط و پایین جامعه چندان راحت نیست. ازاین‌رو سبک نئو کلاسیک باهدف از میان بردن المان‌های افراطی معماری کلاسیک به میان آمد. بدین ترتیب حتی افراد غیر متمول جامعه نیز امکان استفاده از این نوع طراحی را یافتند.

اصول ساختار شکنانه‌ی سبک نئو کلاسیک بخشی از معماری مدرن را به بستر خود دعوت نمود، بدین ترتیب اغراق و اسرار بیش‌ازحد بر تجملات در این سبک عملاً ازمیان‌رفته است. بدین‌صورت طراحان ساختمانی در این سبک با ساده‌سازی ساختار تجملاتی و بهره‌گیری از انواع متریال‌های سنتی و مدرن، هرگونه چهارچوب‌های محدودکننده را برنمی‌تابند.

بنابراین سبک نئو کلاسیک پا را از تمامی ساختارهای محافظه‌کارانه فراتر گذاشته و با پوششی کلاسیک اما داشته‌هایی مدرن، آزادانه تغییراتی اساسی را در نماها ایجاد می‌سازد.

  • طراحی و اجرای نمای رومی:

طراحی و اجرای نما به سبک رومی به دلیل ویژگی‌های مانند زیبایی فراوان، جلوه خاص، پیچیدگی‌های ظاهری و شباهت بالا به سبک کلاسیک امروزه طرفداران خاص خود را دارد. نمای رومی بر یک قاعده کلی استوار نبوده و برحسب متریال به‌کاررفته، نوع ساختمان و بسیاری مؤلفه‌های دیگر شکل و شمایل‌های گوناگونی را از خود به نمایش می‌گذارد. یکی از نماهای محبوب رومی سبک سیمانی با آن ماندگاری بالا، قیمت به‌صرفه و جلال و عظمت وصف‌ناپذیرش است.

این سبک خاص در قیاس با نمای رومی سنگی قرارگرفته و اگرچه حداکثر زیبایی نماهای سنگی را به نمایش نمی‌گذارد و سنگ‌های گرانیت، مرمر و ... را به خدمت نگرفته اما علاقه‌مندان به این سبک را به طرحی قابل‌قبول می‌رساند.

بدین ترتیب نمای رومی سنگی با ویژگی‌هایی چون سازگاری بالا با هر اقلیم، نمایش تجملات و جلال، درخشش و چشم‌نوازی بی‌مانند و ... شاخص است و اگر هزینه برایتان مقدور است، واگذاری المان‌های سبک رومی مانند قوس‌ها، ستون‌ها، کتیبه‌ها و ... به سنگ، نوید یک طراحی بی‌بدیل را برایمان به ارمغان می‌آورد.

این نما به دلیل نمایش حداکثر جلال و عظمت برای خانه‌های ویلایی خارج از شهر گزینه ایده‌آل‌تری است و عدم سنخیت آن با بافت شهری سبب شده، برای خانه‌های مسکونی داخل شهر گزینه‌ای مطلوب به شمار نروند.

  • طراحی و اجرای نمای ساحلی:

آنچه در طراحی و اجرای نما به سبک ساحلی مشهود است، رنگ‌های روشن، سقف‌های شیب‌دار و منحنی‌های فراوان است. این نماها بیشتر بر عرصه ساحل دریاها بنا می‌شده، اما اکنون برای ساختمان‌های واقع‌شده در دیگر مناطق نیز رواج دارد.

طاق‌ها و قوس‌های متعدد در این نما از جذابیت‌های این طرح به شمار می‌رود. البته از پنجره‌های گسترده، تعبیه روف گاردن، محوطه‌سازی و ... این بناها هم‌راستا با نما نمی‌توان غفلت ورزید. نمای ساحلی متناسب با موقعیت منطقه متریال خاص خود را برمی‌گزیند، برای مثال در مناطق با رطوبت بالا از مصالحی مقاوم در برابر چنین شرایطی و در هوای کوهستانی نیز از متریالی سازگار با چنین آب و هوایی بهره می‌برند.

  • طراحی و اجرای نمای پست‌مدرن:

اگرچه واژه مدرن در این سبک بسیاری را به‌اشتباه انداخته و مدل‌های طراحی مدرن را در ذهن تداعی می‌کند، اما به‌واقع این سبک از المان‌های رایج منطقه بهره برده و در ایده پردازی به‌شدت بر الگوهای سنتی استوار است. به‌گونه‌ای که با نگاه به طراحی‌های ساختمان‌ها به سبک پست‌مدرن به‌راحتی فرهنگ رایج منطقه در این نماها هویدا است.

هر منطقه دارای فرهنگ بومی خاصی است که پست‌مدرن با کشف آن سعی دارد تا بیشترین تطبیق و هماهنگی را با این فرهنگ به نمایش بگذارد. بدین ترتیب تأثیر عقاید بومی و محلی در طراحی چنین سبکی غیرقابل‌انکار است. از طرفی کثرت‌گرایی پست‌مدرن سبب شده، اشکال هندسی قابل‌فهم در تنوع بالا، رنگ‌های روشن و درخشان، خطوط منحنی بدون قاعده، تزئینات فراوان و ... با کثرت بی‌مانند در آن یافت شود.

  1. طراحی و اجرای نما متأثر از وسعت بنا:

 میزان وسعت بنا نیز از مؤلفه‌هایی بوده که بر طراحی و اجرای نما تأثیرگذار است، این وسعت می‌تواند از بعد مساحت و پهنه بنا در سطح زمین در نظر گرفته شود و هم از باب تعداد طبقات آن مطرح گردد. برای مثال هیچ طراح زیرک و تیزنگری به اجرای نمای کلاسیک برای برج‌های چند صد طبقه اقدام نمی‌کند و یا از برجسته‌سازی، سازگار نمودن تمامی بخش‌های یک ساختمان با وسعت بالا و دارای یک نمای فراخ غفلت نمی‌ورزد.

در ساختمان‌هایی با متراژ بالا بیشتر سعی می‌شود باهدف پدیدآوردن یک طرح نهایی شکیل، بیشترین سازگاری بین معماری داخلی و نمای بیرون ایجاد شود و طراحی نما به سمتی برود که بازگوکننده کاربری سازه باشد. با این رویکرد است که ساختمان‌ها با هر مساحتی خوشایند و همگون جلوه گری نموده و نتیجه پروژه‌های ساختمانی مطلوب کارفرمایان می‌گردد.

تفاوت‌های طراحی نما در ساختمان‌های با متراژ بالا در مقایسه با مساحت کم

طبیعی است که هرچه بر ارتفاع و مساحت ساختمان‌ها افزوده گردد، طراحی وارد فازهای سخت‌تری می‌شود تا طرح نهایی ایجادشده تا سال‌ها زیبایی خود را حفظ نماید و تکراری و کسل‌کننده نشده و منظره شهری را نیز مخدوش نسازد.

  • طراحی و اجرای نما متناسب با پلان معماری

با تعیین مشخصه‌های فنی یک ساختمان می‌توان طراحی را به سمتی مایل نمود که هر ساختمان متناسب با مساحتش عملکردی متناسب را ارائه دهد. البته از تفاوت پلان در ساختمان‌های وسیع و کوچک نمی‌توان گذشت. این وسعت در ساختمان‌های بزرگ به طراح اجازه می‌دهد تا فضاهای مختلف را با حذف اصول جاری ایجاد نموده و بر آن‌ها نماسازی‌های شایسته‌ای اعمال نماید. این در حالی است، نمای سازی مکان‌های کوچک بیشتر باید به‌صورت سریالی و منطبق بر قواعد خاص به‌پیش رود و هر نوع تخطی از اصول طراحی تأثیر عمیقی بر ظاهر کل بنا می‌گذارد.

  • طراحی و اجرای نما متناسب با نوع متریال

برای ساختمان‌ها با مساحت‌های متفاوت متریال‌های استفاده‌شده نیز به همین نسبت تغییر می‌کند. ساختمان‌های بزرگ چشم‌اندازهای وسیع‌تری را به روی رهگذران باز می‌کنند که همین امر توجه به‌تناسب میان متریال‌های انتخابی، زیبایی به‌مراتب بیشتر، ارتباط با فضای عمومی، تطابق بافرهنگ شهر و ... را بیش از نمونه‌های کوچک و با متراژ کم می‌طلبد.

  • طراحی و اجرای نما متناسب با هزینه:

اگرچه نوع مصالح تأثیر بسزایی در تعیین هزینه پروسه طراحی و اجرای نما دارد، اما متراژ نیز به‌تبع به دلیل اینکه بر حجم کاری تأثیر می‌گذارد، قیمت را نیز دستخوش تغییرات می‌کند. البته در اینجا سبک‌های محبوب هر بنا نیز مطرح‌شده و بر مقدار متریال‌های ساخت نما تأثیر می‌گذارند و به همان نسبت قیمت را نیز دارای نوسان می‌سازند.

  • طراحی و اجرای نما متناسب با انتظارات:

در طراحی و اجرای نمای ساختمان‌های وسیع و حیاط دار بیشترین تمرکز پروژه‌های نماسازی بر ایجاد مباحث رفاهی و حداکثر آسایش استوار است، اما برعکس در ساختمان‌های کوچک چنین قاعده‌ای ساری نبوده و المان‌های دیگری چون زیبایی، تناسب رنگی و ... موردتوجه اکید است که همین امور می‌تواند، تفاوت‌های فراوانی را بین این دو نما ایجاد نماید.

قیمت طراحی نمای ساختمان

بعدازآنکه پروسه سخت و زمان‌گیر انتخاب نوع نما، متریال، سبک و ... را گذراندید به موضوع دغدغه برانگیز قیمت طراحی نمای ساختمان وارد می‌شویم. با توجه به اینکه مرحله نماسازی انتهایی‌ترین بخش ساخت نما بوده و کارفرمایان اغلب بخش عظیمی از سرمایه خود را ازدست‌داده‌اند، اغلب آن‌ها ترجیح می‌دهند، مبحث نماسازی با کمترین هزینه و بهینه‌ترین روش به انجام رسد.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که بیان نرخ ثابت برای هر نوع نماسازی امکان‌پذیر نیست و هر ساختمان متناسب با موقعیت قرارگیری و بسیاری مؤلفه‌های دیگر قیمتی متمایز دارد. در این بخش بیشتر سعی داریم، حول عوامل تأثیرگذار بر قیمت پروژه‌های ساخت و اجرای نما مانور داده و موضوع طراحی و اجرای نما را از این باب موردبررسی قرار دهیم.

  • استفاده از متریال‌های پیشرفته و مدرن:

برخی از متریال‌های مدرن و جدید روش‌های نصب راحتی را ارائه می‌دهند که این امر سبب کاهش هزینه‌های ساخت نما می‌شود، اما از سوی دیگر هزینه‌ی مصالح خام آن‌ها بالا است که این موضوع قیمت نما را ارتقا می‌دهد. به‌هرحال نمی‌توان انکار کرد که یکی از راه‌های ایجاد جذابیت‌های بصری در ساختمان‌ها و اعمال طرح‌های لوکس، ورود به مقوله نماسازی آن‌هم از باب تخصص، دانش و تجربه است. ولی نوع متریال، نحوه اجرا، مدت‌زمان پیاده‌سازی و ... همگی از عواملی هستند که پروژه‌های عمرانی را دارای قیمت‌های متفاوتی می‌سازند.

  • انتخاب سبک خاص و مدنظر:

با انتخاب سبک مدنظر تا حد زیادی می‌توان برآورد دقیق‌تری از قیمت را صورت داد و هزینه‌ها را به صورتی تخصصی‌تر در اختیار کارفرمایان گذاشت. اگر کارفرمایان بر روی مقوله بودجه‌بندی بیش‌ازپیش تمرکز داشته و درخواست پیشبرد کار دقیقاً منطبق بر اصول آن را دارند، بهتر است انتخاب امکانات معقول و حذف نمونه‌های غیرضروری را در دستور کار خود قرار داده و با گزینش ویژگی‌ها و قابلیت‌های مناسب و در حد بودجه‌شان امکان نظارت و مدیریت بر روی هزینه‌ی پروژه‌ها فراهم شود.

  • میزان مقاوم‌سازی نما:

 ساختمان‌هایی که در شرایط اقلیمی متغیری احداث‌شده‌اند و دائماً با عوامل جوی ناخوشایند مواجه می‌شوند، باید به دنبال اجرای نمایی مقاوم باشند. مقاوم‌سازی نما اهمیت بالایی داشته، به‌گونه‌ای که نباید قربانی کاهش هزینه‌ها گردد. در اینجا از کارفرمایان درخواست می‌شود به پیاده‌سازی بهترین و باکیفیت‌ترین نما اقدام نموده و از این امر مهم امتناع نکنند.

  • متراژ بنا:

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت طراحی نمای ساختمان متراژ بنا و محدوده لازم برای نماسازی است که هرچه وسیع‌تر باشد، به‌تبع مصالح بیشتر، مدت‌زمان بالاتر و انرژی مضاعف‌تری را می‌طلبد که طبیعی است، این عوامل هزینه نماسازی را افزایش ‌دهند.

  • میزان تخریب‌های لازم به‌منظور اجرای نما:

گاهی یک ساختمان نوساز به مقوله نماسازی نیاز دارد که این امر شروع پروژه را بی مشکل می‌سازد اما زمانی که قصد اجرای فنون نماسازی بر ساختمان‌های قدیمی راداریم، موضوع کمی فرق می‌کند. گاهی بخشی از زیرسازی نما آسیب‌دیده و نیاز به تخریب و بازسازی مجدد احساس می‌شود که این هزینه نیز به قیمت نماسازی اصلی ساختمان افزوده می‌گردد.

  • نوع زیرسازی قبلی بنا:

نماسازی بر روی برخی زیرسازی‌ها راحت‌تر و سریع‌تر بوده، اما برخی زیرسازی‌ها نیاز به احداث سازه‌ای جدید دارند. برای مثال نصب تایل‌های خشک سرامیکی که به زیرسازی‌های فولادی نیاز دارند، زمان بسیاری را از این باب به خود اختصاص می‌دهند و پروژه نماسازی را وارد فاز متفاوتی می‌کنند.

با این رویکرد کارفرمایان به جهت مدیریت هزینه‌ها از همان ابتدا باید با اشراف کامل به چنین موضوعی به انتخاب نما بپردازند.

  • تعداد برهای نما (شرقی، غربی، شمالی یا جنوبی)

گاهی ساختمان‌ها از یک بعد قابل‌رؤیت بوده و اجرای فرآیند طراحی نما نیز باید فقط بر آن بخش متمرکز شود، اما در بعضی‌اوقات برهای متفاوتی چون شرقی، غربی، شمالی یا جنوبی نیز به نمای اصلی ساختمان افزوده‌شده که یک طراح کاردان با توجه به چنین شرایطی، طرحی قابل‌اجرا برای تمامی این بخش‌ها را عرضه می‌دارد. در این صورت تمامی برها هماهنگ بوده و در یک هم‌راستایی کامل تصویری منسجم و زیبا را از یک ساختمان متحد شکل به نمایش می‌گذارند.

  • انجام پروژه نورپردازی:

قیمت طراحی نمای ساختمان زمانی که پروژه نورپردازی و ساخت نورهای توکار و روکار نیز به میان می‌آید، به دلیل افزودن سیستم سیم‌کشی بدان، وارد فاز پرهزینه‌تری می‌شود.

اگرچه نورپردازی‌ها توانسته نمایی بی‌حدوحصر زیبا را در شب‌ها از ساختمان‌ها به نمایش بگذارند و از باب ایمنی بخشی و تأمین نور کافی ساکنین نیز قدرتمند ظاهر شوند، اما به‌تبع اضافه شدن چنین مزیتی کارفرمایان را موظف به پرداخت مبالغی بالاتر می‌کند.

  • تهیه متریال از برندهای وارداتی:

اگر درخواست استفاده از متریال‌هایی با برندهای معروف و نام‌آشنای خارجی را برای بنای خود داشته باشید، مسلماً بالاتر بودن قیمت آن را نیز باید به جان بخرید. اکنون متریال‌های ایرانی در کیفیتی بالا اما قیمتی مقرون‌تر عرضه می‌شوند که ضرورت استفاده از برندهای خارجی را منتفی می‌سازند. ازاین‌رو اگر در پی کاهش هزینه‌های خود هستید با بررسی مؤلفه‌های ذکرشده می‌توانید، هزینه‌های نهایی خود را ارزیابی نمایید و راهکاری به‌صرفه‌تر را انتخاب کنید.

  • میزان پیچیدگی طرح انتخابی به‌منظور نماسازی:

گاهی نمای شما یک سطح مسطح است که نیازمند اجرای نوع خاصی از متریال می‌باشد، اما در برخی اوقات نیز کارفرمایان تمایل دارند تا پیچ و قوس‌ها و منحنی‌ها و خطوط شکسته بسیاری برنما اعمال گردد. در این حالت بر اجرت نماسازی افزوده‌شده و البته ظرفیت مصالح مصرفی و طول زمان اتمام کار نیز به همان نسبت بیشتر می‌شود.

  • شرکت‌های مجری و فعال در حوزه نماسازی:

هرچه یک تیم حرفه‌ای و مجرب را برای انجام طراحی و اجرای نما برگزینید، مسلماً نتیجه کاری درخشان‌تر را دریافت می‌کنید، ولی این رویکرد مسلماً بر روی هزینه‌ها بی‌تأثیر نیست.

تخصص و تجربه کافی این مراکز سبب می‌شود، شمارا از دوباره‌کاری و تحمل خسارات به جهت اجرای یک نمای غیراصولی در امان نگه‌داشته و ارائه بهترین نتیجه در فرآیند کاری را تضمین نماید. بدین ترتیب به‌صرفه است، به‌منظور کاهش هزینه‌های ترمیم، بازسازی و اصلاح مجدد نواقص نما از همان ابتدا به سراغ شرکت‌های مجرب باسابقه درخشان بروید تا از کیفیت کار نهایی مطمئن شوید.

مراحل تعیین قیمت طراحی نمای ساختمان

برای آنکه بتوان مراحل طراحی و اجرای نما را آغاز نمود و از همه مهم‌تر بر قیمت طراحی نمای ساختمان اشراف کامل یافت در ابتدای کار تیم فنی به ساختمان مربوطه اعزام می‌شوند. با برآورد دقیق مصالح موردنظر و مدت‌زمان اجرایی موردنیاز شرایط به اطلاع کارفرما رسیده و مراحل کار گزارش داده‌شده و در صورت دریافت تأیید از سوی مالک کار آغاز می‌گردد.

همان‌قدر که کسب رضایت دو طرف شرط لازم و مهم برای شروع کار بوده، انتخاب یک شرکت مجری معتبر و متعهد که مسئولیت تمامی جوانب کار را برعهده‌گرفته و با سنجش صحیح موقعیت بهترین امکانات و خدمات را ارائه دهد، نیز ضروری است تا هزینه‌ها را به سمتی معقول و قابلیت‌های نما را به سمتی باکیفیت‌تر و مرغوب‌تر هدایت نماید. بدین ترتیب از مراحل تعیین قیمت طراحی نمای ساختمان بدین گونه می‌توان نام برد:

  1. مرحله اول: دریافت اطلاعات و مشخصات بنا

این اطلاعات بسیار مهم بوده و شامل مواردی مانند مشخصات پلان معماری و ابعاد و مختصات زمین موردنظر است. البته درخواست ارائه نقشه‌های موجود از طرح کلی ساختمان نیز جزء این اطلاعات به شمار می‌رود. درنهایت تعیین دقیق مشخصات سبک موردنظر کارفرما می‌تواند، جمع‌آوری اطلاعات را تا حدی کامل سازد.

  1. مرحله دوم: تخمین مساحت نما

تخمین مساحت نما کار ساده‌ای نیست و نیاز به متخصصان باتجربه حوزه طراحی و اجرای نما دارد تا برآوردی دقیق در این حین صورت پذیرد. عدم کسب اعداد و ارقامی دقیق و مهندسی‌شده، در این مرحله در انتخاب مقدار و حجم دقیق مصالح مشکل ایجاد نموده و سبب پرداخت هزینه‌های بیشتر به دلیل تفاوت فراوان بین هزینه مصالح کلی با جزئی می‌شود.

  1. مرحله سوم: سنجش ارتفاع ساختمان

ساختمان‌ها از هم کف تا چند صد طبقه را می‌توان به دستان توانمند طراحان و مهندسان نماسازی واگذار نمود و طرح‌هایی حیرت‌آور را درنهایت دریافت کرد. ولی در اینجا محاسبه دقیقی از ارتفاع لازم است تا نتایج نهایی کار با دقت نظر بیشتری همراه شود.

  1. مرحله چهارم: موقعیت مکانی بنا

در تعیین قیمت طراحی نمای ساختمان موقعیت مکانی آن و میزان سختی و راحتی شرایط کار نیز مهم بوده و یکی از المان‌های تأثیرگذار به شمار می‌رود. ساختمان‌ها در خیابان‌هایی با محل عبور و ابعاد محدود یا ساختمان‌های احداث‌شده در معابر عمومی نیازمند به سد معبر، همگی از عواملی هستند که شرایط را سخت و اجرای نما را به پروسه‌ای هزینه‌برتر تبدیل می‌سازند.

  1. مرحله پنجم: نوع کاربری ساختمان

نوع کاربری ساختمان به دلیل اینکه نیازهای متفاوتی را ایجاد می‌کند، می‌تواند یکی از معیارهای تعیین قیمت قلمداد شود. به همین دلیل باید قبل از هرگونه اقدامی باب بازسازی و اجرای نما دقیقاً نوع کاربری ساختمان مشخص گردد تا مراحل کار بر طبق نیازهای یک ساختمان و کاربری آن آغاز و درنهایت به پایان برسد.

  1. مرحله ششم: اخذ تأییدیه‌های شهرداری

نماسازی یک ساختمان در حوزه‌های معمول بوده و نیازی به اخذ تأییدیه‌های شهرداری برای آن نیست، اما برخی نماسازی‌ها که به تخریب و انجام امور عمرانی خاصی نیازمند هست یا ساختمان‌ها چندطبقه که برای نماسازی حضور ادوات سنگین مانند جرثقیل‌ها و بالابرها الزامی است، باید حتماً به اخذ مجوز از شهرداری پرداخت و البته هزینه‌ آن را نیز به قیمت کل پروسه نماسازی اضافه نمود.

  1. مرحله هفتم: عقد قرارداد

اگرچه مراحل قبلی تا حدی قیمت را مشخص می‌کنند، اما همان‌طور که اشاره نمودیم، پروسه نماسازی به رضایت دو طرف قرارداد نیاز دارد. ازاین‌رو درنهایت پس از بررسی جوانب کار و مشخصات پروژه طراح قیمت پیشنهادی خود را اعلام نموده و در صورت رضایت کارفرما مراتب انجام نماکاری آغاز می‌گردد.

مشاوره طراحی نمای ساختمان

باوجود پیچیدگی‌هایی که بر طراحی و اجرای نما حاکم است، طبیعی بوده که هر مالک و کارفرمایی قبل از شروع به کار به مشاوره طراحی نمای ساختمان نیاز مبرم داشته باشد تا انتخابی اصولی صورت گرفته و با یک‌رویه نادرست زمان و سرمایه مالی خود را اتلاف نکند.

مشاوره در عرصه نماسازی یک فعالیت کاملاً تخصصی بوده و فرد فعال در این حوزه علاوه بر دانش آکادمیک باید همیشه اطلاعات خود را از وضعیت بازار و مصالح موجود به‌روز نگه دارد تا بتواند راهنمایی‌هایی همه‌جانبه و اثرگذار را ارائه دهد. در غیر این صورت در سوانح و بالای طبیعی بیشترین آسیب از سوی نماسازی‌های غیراصولی و بدون استاندارد به صاحبان و رهگذران وارد می‌شود.

دریافت و ارائه مشاوره به‌منظور انتخاب بهترین مصالح و نحوه نصب صحیح و اصولی آن‌ها بر طبق ضوابط جاری بر نمای ساختمان سبب می‌شود تا حد امکان از چنین خطرات هولناکی پیشگیری به عمل آید.

ویژگی‌های بهترین مشاوره طراحی نمای ساختمان

مشاوران کار بلد و آشنا به قواعد و قانون‌های مشاوره طراحی نمای ساختمان فقط، تخصص و مهارت کافی را ارائه داده و کمک‌کننده در امور سخت نماسازی اصولی هستند. بدین ترتیب توانایی ارائه نمایی با ویژگی‌های برتر را دارند که این ویژگی‌ها می‌توانند طیف وسیعی را شامل شوند که مرور برخی از مهم‌ترین این مزایای در این بخش خالی از لطف نیست.

  • ارائه طرحی باقابلیت ایجاد بهترین ارتباط بصری مستقیم با بیننده نما
  • برقرارکننده ذهنیت و برداشت مثبت افراد از رؤیت نما
  • عرضه بیشترین زیبایی و بالاترین حد چشم‌نوازی از نما
  • تقدیم والاترین حد کاربری با حداقل امکانات در دسترس
  • رعایت قوانین شهرداری و شهرسازی در تمامی مراحل اجرایی
  • توجه به بافت و اقلیم منطقه و دوری ازهم‌گسیختگی و ناهماهنگی
  • دقت نظر در بیشترین سازگاری با بودجه کارفرما و ایجاد حداکثر کیفیت با حداقل‌ترین سرمایه مالی
  • توجه به سلیقه و نیاز کارفرما از 0 تا 100 پروژه و اعمال نظرات وی دراثنای انجام کار
  • بیشترین فعالیت و سابقه کاری در حوزه طراحی و اجرای نمای نوین ساختمانی
  • اتمام بیشترین تعداد پروژه موفق
  • بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان بومی و کار بلد
  • استفاده از فناوری‌های روز دنیا و نرم‌افزارهای حرفه‌ای نقشه‌کشی
  • راه‌اندازی آزمایشگاه در جهت ارتقا سطح کیفی محصولات در راستای رفع نیازهای مشتریان
  • کسب حداکثر رضایت مشتریان و نظر مثبت در طی مدت‌زمان کاری

 ضرورت‌های انتخاب مشاوره طراحی نمای ساختمان

دریافت مشاوره طراحی نمای ساختمان باعث می‌شود، مشکلات از همان ابتدا یکی پس از دیگری مرتفع شده و قبل از تبدیل آن‌ها به بحران‌هایی غیرقابل‌حل، راهکارهای مهندسی سودمندی برایشان یافت گردد. همیشه عواقب ناگوار در انتظار پروژه‌های نماسازی است که از انتخاب یک شرکت مشاور متخصص خود را بی‌بهره ساخته‌اند.

بدین ترتیب بهترین انتخاب زمانی رقم می‌خورد که نظرات و دانش مشاوران به میان آمده و ایرادات کار گوش زد شده و نواقص موشکافی گشته و برای رفع آن‌ها تمهیداتی مثمر ثمر اتخاذ ‌گردد. از دلایلی که ضرورت انتخاب یک مشاور را به اثبات می‌رساند به موارد متعددی می‌توان اشاره نمود.

  • انتخاب متریال متناسب با ساختمان:

بعضی از ساختمان‌ها به دلیل طول عمر طولانی تحمل نماسازی‌های سنگین را ندارند یا برخی دیگر سنخیت جالب‌توجهی را با یک نما به نمایش نمی‌گذراند. در اینجا یک مشاوره تخصصی با ورود به این مبحث دانش کارفرمایان را ارتقا بخشیده و بهترین متریال ممکن را متناسب با شرایط موجود پیشنهاد می‌دهد تا پروژه‌ها به سرمنزل مقصود رسیده و کمترین تخریب و صدمه در آینده نصیبشان گردد.

  • ارزیابی و مدیریت هزینه‌ها:

مشاوره طراحی نمای ساختمان درزمینه‌ی مدیریت هزینه‌ها و کاهش حداکثری آن‌ها نیز موفق است. مدیریت پروژه نما به‌گونه‌ای که حفظ کیفیت ارتقا یافته و در مقابل هزینه‌های عمرانی تا حد امکان کاهش یابد از رسالت‌های سنگینی است که فقط از عهده مشاوران کاردان برمی‌آید.

  • ارائه نمایی منطبق بر مهندسی سازه:

زمانی قالب و شالوده نماها بر اساس معیارهایی مانند ایمنی، زیبایی و ... پیاده‌سازی می‌شوند که نمایی منطبق بر مهندسی سازه ارائه گردد. در غیر این صورت سطح کیفی پروژه افت نموده و ساختمان‌ها به‌جای ایمنی بخشی خود عاملان بر هم زدن امنیت جانی و مالی ساکنین شهرها می‌شوند.

  • پیشنهاد سبک مناسب با شرایط جغرافیایی:

شرایط جغرافیایی هر منطقه متمایز بوده و اقلیم حاکم گاهاً اجازه اجرای یک سری نماسازی‌ها را به مالکان نمی‌دهد. در این زمان تشخیص صحیح چنین شرایط و ارائه بهترین پیشنهادها به‌منظور رسیدن به بیشترین تناسب و سنخیت از وظایف عمده طراحان نما است. دانش لازم از تمامی سبک‌های رایج و علم به تطبیق‌پذیری هرکدام با منطقه‌ای خاص، زمینه یک طراحی مناسب و هماهنگ را ایجاد می‌نماید.

طراحی نمای خارجی

نمای خارجی بخش قابل‌رؤیت بنا برای عابران و رهگذران بوده و تأثیرگذاری محیطی آن به حدی است که در همان نگاه اول طرز تفکر افراد را نسبت به ساختمان و ساکنین آن به جهتی خاص مایل می‌سازد. ازاین‌رو افراد مایل به داشتن شأن و جایگاه اجتماعی بالا در اولین گام به زیباسازی محل سکونت خود پرداخته و در همین راستا نمای محل کار، اداره، شرکت و ... خود را به پیروی از این تفکر به بهترین شکل می‌آرایند.

با این رویکرد امروزه نمای برج‌های مسکونی، مدارس، مراکز خرید و ... بسیاری را می‌یابیم که با ورود به مقوله نماسازی ارتباطی پویا و ناگسستنی را با مشتریان خود پی‌ریزی نموده‌اند. ارتقا ارزش ملک، معرفی کیفیت کل ساختمان، افزایش دلپذیری و استقبال از بنا و ... سبب شده طراحی نمای خارجی اکنون از جایگاه والایی برخوردار باشد و مؤلفه‌های پرتعدادی برای آن معرفی گردد. بدین ترتیب از عوامل مؤثر بر طراحی نمای خارجی باکیفیت می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • کمک گرفتن از مهارت و متخصصین طراح در جهت سنجش میزان امکان‌پذیر بودن پروژه
  • توجه به مسائل اقتصادی و تأمین مصالح و مدیریت بحران‌های مالی
  • تدوین استراتژی طراحی بر مبنای موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی
  • انتخاب مصالح بر اساس برنامه‌ها و استانداردهای طراحی شهری و معماری
  • توجه به نحوه قرارگیری و موقعیت ساختمان در خیابان
  • ارائه زیباترین طرح باقدرت جذب مخاطبان از فاصله‌ی دور
  • استفاده از اصول معماری و ساخت‌وساز برای رسیدن به بهترین طراحی
  • به‌کارگیری نظر کارفرمایان و ایده‌های طراح ساختمان، به‌صورت ترکیبی
روند طراحی نمای ساختمان

روند طراحی نمای ساختمان از بابت اینکه بازگوکننده هویت ساختمان و به دنبال آن ترسیم‌کننده منظر شهری است، دارای اهمیت بوده و در صورت بی موالاتی و بی‌توجهی عواقب وخیمی را متوجه سازه ساختمان و به‌تبع آن بافت شهری می‌سازد.

ازاین‌رو آشنایی با روند و مسیر مشخصی که یک طراح باید آن را بپیماید مهم بوده و از کج‌راهی و کج‌فهمی‌ها می‌کاهد و با نشان دادن یک شاهراه اصولی همه را به طی نمودن آن وامی‌دارد.

  • روند طراحی نمای و تبعیت از اقلیم منطقه:

اقلیم منطقه با تأثیر بر نوع متریال مصرفی و سبک پاسخگو بر روند طراحی نمای ساختمان حاکمیت می‌کند و مانند اربابان که باید بی‌چون‌وچرا اوامرشان اجرا شود، تعیین می‌کند چه متریالی را برای کدام منطقه جغرافیایی به کار برد تا بهره بری، بازده گرمایی، راندمان کاری و ... بهتری را در عمل شاهد باشیم.

  • روند طراحی نمای و توجه به سلیقه کارفرمایان:

اگرچه اصول و ضوابط طراحی نما حرف اول را در هر نماسازی می‌زنند، اما توجه به سلیقه و نیاز کارفرمایان نیز امری نیست که بتوان از آن غفلت نمود.

یک‌روند طراحی منطقی سلیقه کارفرمایان را نیز مورد کنکاش قرار داده و موارد قابل‌اجرا گزینش نموده و در این روند به‌گونه‌ای مهندسی‌شده می‌گنجاند تا درنهایت هم قوانین و هم مالکان ساختمان‌ها از طرح ایجادشده، رضایت کاملی داشته باشند.

  • روند طراحی نمای و هزینه‌های اجرایی:

طراحی‌های حرفه‌ای فقط با تغییر چند المان و جایگزینی چند مؤلفه از یک‌روند پرهزینه به یک پروسه‌ی باصرفه و دارای وجوه اقتصادی بدل می‌شود.

تجربه اجرایی بالای مهندسان متخصص سبب پدید آمدن چنین فرآیند لذت بخشی خواهد شد. به همین دلیل است که دائماً به مالکان متذکر می‌شوند تا از انتخاب یک شرکت معتبر غفلت نکرده تا روند طراحی نمای ساختمان خود را در بالاترین ارزشمندی مشاهده نمایند.

  • روند طراحی نمای و دقت نظر در گزینش رنگ‌ها:

شاید صاحبان بناها به مقوله رنگ‌ها درروند طراحی نمای توجه چندانی نداشته باشند، اما فقط مهندسان این حوزه به اهمیت این مؤلفه آگاه بوده، ازاین‌رو نه در انتها بلکه در طی فرآیند ساخت‌وساز به موضوع رنگ پردازی توجه اکید دارند.

اگرچه بخشی از نمایش جذابیت‌های نما بر عهده فرم و سبک‌های انتخابی است، اما قسمت اعظمی از آن نیز بر دوش رنگ‌ها و طیف‌های مختلف آن است تا زندگی، نشاط و پویایی در نما نمایان گردد.

  • روند طراحی نمای و پیوستگی عناصر رایج در آن:

روند طراحی نمای ساختمان زمانی به اوج شکوفایی خود می‌رسد که بخش‌ها به‌صورت تفکیک‌شده و ناموزون در کنار یکدیگر چینش نشده باشند و تمامی قسمت‌ها با حفظ استقلالشان یک طرح کامل و به‌هم‌پیوسته را به نمایش بگذارند.

  • روند طراحی نمای و توجه به المان‌های زیبایی:

زیبایی در نما یعنی گنجاندن بیش‌ازاندازه و ناموزون طرح، رنگ و المان نیست، بلکه حفظ سادگی در عین جذابیت است که سازنده بیشترین زیبایی می‌باشد. تعادل در تمامی ارکان از رنگ تا طرح علاوه بر بازگو نمودن نما و حذف هزینه‌های غیرضروری، در چشم بیننده خواناتر و دل‌نشین‌تر ظاهر می‌شود.

  • روند طراحی نمای و انتخاب متریال‌های مقاوم و پایدار:

استفاده از متریال‌هایی با طول عمر بالا و مقاوم و پایدار روند طراحی نما را به سمتی مطلوب‌تر راهنمایی می‌کند و بر ماندگاری نماها می‌افزاید. چه بسیار طرح‌های شکیلی که به دلیل عدم وجود متریالی سازگار و منطبق بر نیازهای محیطی نتوانسته اثرگذاری لازم را نشان دهد و پروژه را به مقصد نهایی شایسته‌ای راهنمایی نماید.

  • روند طراحی نمای و ایده پردازی به مدد تلفیق و ترکیب‌ها:

همان‌قدر که تضادهای پیشین به کمک طراحان آمده و طرح‌های هنری به بدیلی را بر نمای ساختمان‌ها حک نمودند، امروزه تلفیق‌ها و ترکیب‌های متریالی و حتی سبکی نیز خوب ظاهرشده و زمینه بروز خلاقیتی وسیع‌تر را فراهم ساخته‌اند.

بدین ترتیب طراحان در دامن چنین گستردگی از طرح و رنگ و مواد اولیه راحت‌تر به ایده پردازی‌های مدنظرشان رسیده‌اند. نشان صدق این مطلب نیز نماهای خاص و منحصربه‌فردی است که در دنیای امروز یکی پس از دیگری به علاقه‌مندان حوزه نما و دکوراسیون خارجی اهدا می‌شود.

  • روند طراحی نمای و معجزه نورپردازی:

آنچه بیشتر مالکان درروند طراحی نمای ساختمان بدان دقت دارند، نماسازی در روز است و گاهاً از زیبایی آن در شب غفلت می‌وزند. این‌یک طراح حرفه‌ای است که کارفرما را به اهمیت نورپردازی نما در شب واقف ساخته و برای مقوله نورپردازی جایگاه‌های ویژه‌ای متناسب با علوم نورپردازی در نظر می‌گیرد.

  • روند طراحی نمای و بهره‌گیری از نور طبیعی حداکثری:

المان‌های نماسازی نباید به‌گونه‌ای برنما نصب شوند که از تابش نور به داخل جلوگیری نمایند. نور طبیعی موهبتی بزرگ است که در هیچ شرایط و حالتی طراح حق صلب آن را از ساکنین ندارد. بلکه طرح‌های معماری به کمک آمده‌اند تا بهره‌مندی بیشتری را برای مالکان از مناظر، نور و چشم‌اندازهای طبیعی فراهم سازند.

  • روند طراحی نمای و تکیه به عناصر شاخص:

تکیه بر عناصر شاخص اگرچه از یکنواختی طرح‌ها می‌کاهد و بر چشم‌نوازی و افزایش توجه بدان‌ها می‌افزاید اما به دلیل اینکه بر هم زننده تقارن، توازن و تعادل در نما هستند، باید کاملاً زیرکانه، کارشناسانه و متفکرانه انتخاب شوند. در غیر این صورت به‌جای تأثیر مثبتی که از آن‌ها انتظار می‌رود بر هم زننده‌ی نظم و انسجام دیداری نما خواهند شد.

  • روند طراحی نمای و ریتم سازی مشخص:

در آخرین بخش روند طراحی نمای ساختمان از توجه به ریتم سازی نیز برای شکوفایی حداکثری طرح ترسیمی خود غفلت نورزید. ریتم‌ها امکان نظم‌بخشی بین عناصری مانند خطوط، حجم‌ها، صفحات و ... طراحی را به وجود آورده و می‌کوشند بالاترین هم‌خوانی را از بخش‌های مختلف نما به نمایش بگذارند و درنهایت تعادل، تناسب و نظم و ترتیب را الگوی نماسازی قرار دهند.

بهترین شرکت طراحی نمای ساختمان

شرکت‌های بسیاری هستند که امروزه رسالت طراحی و اجرای نما را در ساختمان‌های مسکونی، اداری، آموزشی و ... بر عهده می‌گیرند.

اما فقط تعدادی معدودی نتیجه‌ای شگفت‌آور را به معرض دید همگان می‌گذارند. شرکت طراحی نمای ساختمان آتریم کمپانی از هلدینگ‌های موفقی است که با سال‌ها تجربه در این عرصه و تخصص کافی توانسته، شگفتی‌های بسیاری را در عرصه نماسازی از خود به نمایش بگذارد. ویژگی‌های بارز این مجموعه سبب این حجم موفقیت و کامیابی مجریانش شده است.

این مجموعه مقتدر با ارائه شرایط ویژه‌ای کارفرمایان گرامی را از خدماتی ارزنده بهره‌مند می‌سازد. در اینجا با بخشی از این مزایا و امکانات منحصربه‌فردی که آتریم کمپانی در اختیار مراجعه‌کنندگان خود قرار می‌دهد، آشنا می‌شویم.

  • گردآوری مجموعه‌ای از کارشناسان، متخصصان و مشاوران:

همان‌قدر که وجود متخصصان معمار به‌منظور اجرای صحیح فرآیندهای نماسازی الزامی است، حضور مشاورانی که راهنما بوده و جزئیات را به‌گونه‌ای قابل‌فهم به کارفرمایان تفهیم سازند و نقاط کور کار را باز و جزئیات تاریک را روشن و آنچه مهم است، اما از دیدها پنهان‌شده را آشکار سازند، بسیار ضروری و قابل‌تأمل است.

  • ارائه بالاترین تخصص‌ها و مهارت استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای:

اگرچه تخصص حرف اول را می‌زند، اما آشنایی با نرم‌افزارهای حرفه‌ای معماری که رسیدن به نتایجی مستدل و قابل‌اعتماد را امکان‌پذیر می‌سازند، در همان راستا و حتی بیشتر دارای اهمیت است. نرم‌افزارها بار سنگین طراحی‌های اصولی را از دوش متخصصان این حوزه برداشته و بروز خطاهای ترسیماتی را به صفر رسانده‌اند. در این میان آشنایی طراحان به این نرم‌افزارها به‌منظور مقابله با جدی‌ترین چالش‌های احتمالی ضروری است. متخصصان تیم آتریم کمپانی از میان دانش‌پژوهانی انتخاب می‌شوند که تمامی این دوره‌ها را با موفقیت سپری کرده و اکنون آماده عملی نمودن دانش و تخصص خود هستند.

  • حداقل نمودن هزینه و زمان پروژه:

شاید بسیاری از طرح‌ها به‌قدر کافی زیبایی و اصول فنی را ارائه دهند، اما از باب هزینه و زمان اتمام کار چندان به‌صرفه نباشند. طراحی و اجرای نما در مطلوب‌ترین شرایط ممکن با آگاهی کامل از ضوابط شهرداری‌ها و با تکیه‌بر اصول بهینه‌سازی به‌منظور حذف هزینه‌های مضاعف و منطبق سازی طرح با بودجه کارفرمایان رسالتی است که به‌خوبی از عهده شرکت آریم کمپانی برمی‌آید.

  • تضمین بالاترین کیفیت:

تضمین بالاترین کیفیت نه‌تنها در مرحله ارائه طرح بر روی کاغذ بلکه پس از اجرا نیز از دیگر مزایای شرکت‌های موفق در عرصه طراحی و اجرای نما است که سبب می‌شود، رضایت صددرصدی کارفرمایان حتی پس از سال‌ها سپری شدن از زمان پیاده‌سازی نما ساری و جاری باشد.

  • امکان ویرایش و تغییرات در طرح‌ها:

متخصصان نقشه‌کش با فراغ بال حاضرند هرگونه تغییرات مدنظر کارفرما را در طرح اعمال نموده و تا کسب رضایت حداکثری کارفرمایان این روند را ادامه دهند. این امر سبب می‌شود طرح نهایی تا حد زیادی باسلیقه و خواست کارفرمایان تطبیق داشته باشد.

  • ارائه قیمت مناسب:

وجود متریال‌های جدید با امکان نصب راحت و متخصصان کار بلدی که به اصول اجرای سریع و باکیفیت واقف هستند و کادری مسئول و سخت‌کوش، سبب شده پروژه‌های ساخت نما در حداقل زمان ممکن و با حداقل هدر رفت مصالح و زمان صورت ‌گیرد که این امور بر کاهش هزینه‌های اجرای تأثیر مستقیم گذاشته و آن را به حداقل ممکن می‌رساند.

مزایای مراجعه به شرکت آتریم کمپانی به‌منظور انجام امور نماسازی

اگرچه موارد یادشده تا حد زیادی مسئولیت‌پذیری و مزایای پیوستن به تیم کوشای آتریم کمپانی را می‌رساند، اما اگر بخواهیم در حالت کلی و به‌صورت فهرست‌وار مزایای کمک گرفتن از طراحان این مجموعه را ذکر نماییم به این موارد برمی‌خوریم:

  • ارائه رزومه‌ای قدرتمند و اجرایی شده
  • استفاده از بهترین متریال‌های روز و مدرن‌ترین مواد اولیه
  • گزینش مقاوم‌ترین، زیباترین و مناسب‌ترین مصالح متناسب با ساختمان‌ها
  • ارائه بعد فنی و اجرایی قوی
  • اهمیت به سلیقه و نیاز کارفرما و مایل سازی طرح به سمت نظر این افراد
  • انتخاب متریال با هر بودجه مدنظر کارفرما و بدون تحمیل و در نظر گرفتن منافع شرکت
  • ترکیب بهترین متریال‌ها به‌منظور ارائه بهینه‌ترین و به‌صرفه‌ترین نما

 طراحی نمای لوکس

تاکنون شاهد پیشرفت‌های زیادی در عرصه متریال‌ها و طرح‌های مورداستفاده در طراحی و اجرای نما بوده‌ایم که روی کار آمدن نمای لوکس یکی از این موارد است. در طراحی نمای لوکس طراح می‌کوشد تا با به‌کارگیری بهترین المان‌های زیبا شناسانه، تجربه، هنر، عناصر بصری و دیداری و ...، بیانگر حس و حالی همه‌پسند و متفاوت در نما باشد.

ازاین‌رو کمتر کسی است که از نماهای لوکس که گویی تداعی‌کننده بیشترین مدرنیته، هارمونی و اصول مهندسی هستند، خوشش نیامده و آن‌ها را نمونه‌هایی موفق نداند. نماهای لوکس بیشتر ساختمان‌هایی رؤیایی هستند که به‌گونه‌ای خاص متریال‌ها را به خدمت گرفته و موفق به جذب دائمی نگاه مخاطبان از هر قشر و طبقه اجتماعی می‌شوند.

 ازاین‌رو اگرچه درنهایت همان سنگ، چوب و ... را در ساخت آن‌ها می‌یابیم، ولی این تفاوت نگرش سبب تولید گونه‌ای جدید از طراحی و به شکوفایی رسیدن صنعت نماسازی و یک سیرت و شخصیت ظاهری متعالی از ساختمان‌ها شده است.

در ایران اصطلاح لوکس بیشتر با لاکچری و گران‌قیمت گره‌خورده است، ازاین‌رو در نماهای لوکس بیشتر انتظار بر تجملاتی بودن آنها می‌رود. ولی با نگاهی کارشناسانه متوجه می‌شویم در طراحی نمای لوکس بیشترین تمرکز بر ایجاد طرحی چشم‌نواز، مدرن و آرامش‌بخش بدون هرگونه تجملات افراطی است که در کنار این موارد مفهومی عمیق‌تر از زیبایی عرضه می‌گردد.

انواع متریال‌های مورداستفاده در طراحی نمای لوکس

مجموعه از متریال‌ها باافتخار توانسته‌اند به بستر طراحی نمای لوکس وارد شوند و در ایجاد شکوه و جلال آن در کنار قواعد حاکم بر نظام بصری ساختمان‌ها نقش مهمی ایفا نمایند. در اینجا به ذکر متریال هایی می‌پردازیم که گاهاً برخی از آن‌ها درگذشته کاربرد داشته‌اند، اما اکنون نیز در ایجاد نماهای بسیاری به سبک لوکس حاضر بوده و اثرات شگرفی بر این عرصه دارند.

  • طراحی نمای لوکس و آجر:

عناصر ملموس و حیرت‌آور در نمای لوکس با همان ترکیب‌های سنتی آجر، سیمان و چوب نیز می‌تواند به ابراز وجود بپردازد. این مصالح از دیرباز عضو ثابت معماری ایرانی باستانی بوده‌اند، اما در حال حاضر نیز جایگاه رفیعی در معماری مدرن داشته و اگر بتوان از معایب آجر مانند جذب رطوبت بالا و ایجاد خلل در بافت باگذشت زمان صرف‌نظر نمود به دلیل توانایی ایجاد پیچ‌وخم‌های زیبا در طراحی محبوب و پابرجا است.

  • طراحی نمای لوکس و شیشه:

به‌راستی باید اعتراف نمود که هیچ متریالی مانند شیشه توانایی لوکس سازی نمای ساختمان‌ها را ندارد، اما در اینجا انتخاب نمونه‌هایی مقاوم و نشکن که در سوانح و بلایای طبیعی با شکستن موجبات آزار و صدمه به ساکنین را فراهم نسازد، بسیار مهم است.

در همین راستا نمونه‌های رفلکس که مانع ورود و خروج دما و افزایش مصرف انرژی در ماه‌های گرم و سرد سال شده و از تابش و آزاردهنده خورشید نیز ممانعت می‌نمایند، پرکاربرد است. در صورت عدم توجه به این موارد هزینه‌های امنیتی، ایمنی، سوختی و ... بالایی را باید در ساختمان‌ها متقبل شویم.

  • طراحی نمای لوکس و سنگ:

سنگ‌ها نیز در طراحی نمای لوکس سهم بالایی دارند و جذابیتشان تا حدی است که به پرطرفدارترین نمونه‌های رایج معماری ایران بدل شده‌اند. فناوری‌های جدید به تولید سنگ‌هایی پرداخته که کمتر درگیر معایب قدیمی مانند جرم، کاهش درخشش و افت کیفیت هستند. البته زمان بالای اجرای نماهای سنگی معضلی است که در تمامی دوره همراه نماسازی‌ها بوده است و اکنون نیز احساس می‌شود.

  • طراحی نمای لوکس و ترمووود:

ساختمان‌ها با نمای لوکس بیشترین استفاده را از چوب ترمووود دارند که باوجود مزایای فراوانی مانند طول عمر بالا، عدم‌تغییر شکل، خواص ضد رطوبت، ضد حشرات و ... توانسته، قیمت بالایش را دارای توجیه اقتصادی نماید. در اجرای نمای لوکس ترمووود نیاز به زیرسازی وجود دارد که این امر زمان اجرای این پروژه را به حتم افزایش می‌دهد.

  • طراحی نمای لوکس و متریال‌های ترکیبی:

گاهاً باهدف کاهش هزینه‌های اجرایی نمای لوکس از این ترفند استفاده نموده و اتفاقاً به طرح‌هایی شکیل و برازنده با حداقل هزینه نیز می‌رسند. این موضوع حتی بر مقاوم‌سازی بنا نیز تأثیر مثبتی داشته و از مشکلات رایج نماهایی که با یک متریال ساخته می‌شوند، می‌کاهد. امروزه مصالحی مانند کامپوزیت، شیشه، سنگ و ... بیشترین و بهترین ترکیب را فراهم ساخته‌اند و زیبایی و کیفیت را یکجا عرضه نموده‌اند.

اصول مهم در طراحی نمای لوکس

اصول مهمی در طراحی نمای لوکس وجود دارد که به برازندگی و کامیابی بهتر این طرح کمک می‌نمایند. در ادامه با بررسی این اصول به شما در جهت اجرای تخصصی و کارشناسانه این نما یاری می‌رسانیم.

  1. به‌کارگیری خطوط ساده و صاف:

نمای لوکس با بهره‌گیری از خطوطی ساده خود را به عناصری تأثیرگذار و جذاب تبدیل می‌کند. اگرچه ساده گرایی مهم‌ترین رکن این نما است، اما همین بی‌آلایشی و حذف تزئینات بصری پرتکرار این نما را تا این حد جذاب ساخته است. خودداری از تنوع، اشکال پیچیده و اضافه‌کاری سبب شیک‌تر جلوه نمودن این نما شده است.

  1. استفاده از طرح‌های مربعی و مستطیلی:

مکعب‌های مستطیلی و مربعی نیز در طراحی‌های لوکس جایگاه خود را یافته‌اند و به‌راستی نیز تداعی‌کننده همان سادگی و جذابیت این‌چنین نماهایی هستند. بدین ترتیب برخلاف تصور عموم طراحی نمای لوکس پرهزینه و پر تجملات نبوده و سعی دارد، در عین سادگی بر جذابیت خود بی افزاید.

  1. نورپردازی و سهم آن در لوکس سازی:

در تمامی نماهای لوکس نورپردازی سهم قابل قبولی دارد و سبب گیرایی و جذابیت بیش‌ازحد نما خصوصاً در شب می‌شود. درخشش نماهای لوکس در شهر حرف اول را می‌زند که نورپردازی، توانایی و قابلیت‌های این نما را در چنین عرصه‌ای می‌افزاید.

  1. رنگ‌بندی و تأثیر آن در نما:

رنگ‌های خاکستری، کرم و ... گویی آمده‌اند تا نماهای ساختمان‌ها را به سبک‌های لوکس و لاکچری برسانند. رنگ‌بندی تأثیر بسزایی در ایجاد احساسات مختلف از یک ساختمان در نظر عموم دارد. با این رویکرد ساختمان‌های لوکس هرگز از توجه به چنین مؤلفه‌هایی غفلت نمی‌ورزند تا ترسیم‌کننده بهترین جلوه بصری و دیزاین آرایی از خود باشند.

  1. استفاده از المان‌های آنتیک:

متریال‌های لوکس، سنگ‌های آنتیک و ... می‌توانند، سریع‌تر طراحان را به مقصود خود که ایجاد یک طراحی نمای لوکس است برسانند و تأثیری عمیق بر لاکچری جلوه نمودن بنا داشته باشند. ازاین‌رو چه مطلوبتان پیاده‌سازی طراحی نمای رومی و رسیدن به نمایی لوکس به مدد این نوع طراحی باشد و چه سبک‌های دیگر را بپسندید، سنگ و عناصر لوکس این‌چنینی بخش اعظمی از طراحی را به خود اختصاص می‌دهند.

البته دقت داشته باشید، هر نوع متریال و سبک اجرایی را برمی‌گزینید از عدم اتلاف انرژی، مقاومت، استحکام و سازگاری آن با شرایطی جوی منطقه اطمینان کسب کرده تا بیشترین بهره را از نمای انتخابی خود ببرید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری: