طراحی غرفه نمایشگاهی برای کشورهای صنعتی بزرگ که سهم بالایی از تجارت‌های جهانی را در دست دارند، یک مطلوب فراموش‌نشدنی است-طراحی غرفه نمایشگاهی با قیمت ارزان

طراحی غرفه نمایشگاهی به سبک آتریم

بر خلاف مدت زمان کوتاه نمایشگاه ها، طراحی و اجرای غرفه ی نمایشگاهی شما انعکاسی از میزان اعتبار و سبک کاری شماست. پس طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی خود را به متخصصین آن بسپارید.

تلفن تماس : ۰۹۱۲۱۰۷۸۶۵۰

برخی از نمونه کارهای آتریم برای طراحی غرفه نمایشگاهی

پروژه غرفه آهن ۱۱۸

طراحی و اجرای غرفه نمایشگاهی...

نمایش

پروژه غرفه شارین

طراحی و اجرای غرفه نمایشگاهی...

نمایش

طراحی غرفه نمایشگاهی برای کشورهای صنعتی بزرگ که سهم بالایی از تجارت‌های جهانی را در دست دارند، یک مطلوب فراموش‌نشدنی است. باآنکه مدیریت‌های کلان تولید و عرضه کالا در دستان قدر آن‌ها می‌درخشد، بازهم به مقوله غرفه و غرفه سازی در قالب یک فرصت ناب فروش می‌نگرند.

به‌گونه‌ای که با نگاهی به سطح جهان غرفه داران کشورهای اروپایی و آمریکا جزء سردمداران این عرصه سهمگین رقابت هستند. باور اینکه بتوان با احداث یک غرفه به سودی سرشار و فرامرزی دست‌یافت محال نیست. دنیای تبلیغات با گسترگی فراوانی که به خود دیده، هنوز برای المان مؤثر ساخت و طراحی غرفه سهم ویژه‌ای قائل است.
بدین ترتیب این علم دیگر امروزه به صنعتی مستقل تبدیل‌شده که برندهای بسیاری را به کام خوشبختی و شکوفایی می‌کشاند. درگیر سازی مخاطبان و تبدیل آن‌ها به خریداران باوفا در سایه طراحی، چیدمان، رنگ‌بندی و … غرفه‌ها به‌قدری مطلوب است که امروزه غرفه‌ها به‌مانند مدارک شناسایی برندها توانایی ابراز هویت و شاکله‌ی وجودی کسب‌وکارها را به‌منظور جذب مشتری دارند.

آنچه در اینجا مهم است، نوع روند طراحی غرفه نمایشگاهی است که برای خود برمی‌گزینید تا مزایای ذکرشده را به بهترین شکل برای تجارت خود به دست آورید.
ویژگی‌های بارز و برتر غرفه‌های نمایشگاهی:
هر نوع طراحی غرفه نمایشگاهی نمی‌تواند، تجارت‌ها را به یک سود آرمانی که مدنظر دارند، برساند. فقط وجود برخی از مؤلفه‌هایی خاص سبب می‌شود، یک غرفه به حدی از کمال و بلوغ برسد که در منظر عموم جلوه نموده و رقبا را یکی پس از دیگری فتح نماید و گوی سبقت را از آن‌ها برباید. آشنایی با این ویژگی‌ها می‌تواند شمارا در رتبه‌بندی به غرفه خود ازنظر دستیابی یا عدم تطبیق با یک نمونه ایده‌آل، یاری رساند.

• اجرای حداکثر جذابیت:
با توجه به اینکه غرفه‌های نمایشگاهی مهم‌ترین راه و کانال معرفی کالاها و انتقال فناوری بین کشورها محسوب می‌شوند، اتخاذ یک روش راهبردی که سبب جذابیت بیش‌ازپیش نمایشگاه‌ها شود، برای تمامی غرفه داران یک ضرورت مهم است. اگرچه مقیاس جذابیت گویی بیشتر بر روی دکوراسیون و نحوه چیدمان غرفه‌ها تمرکز دارد، اما از مؤلفه‌های مهم دیگری مانند امکانات محل برگزاری، میزان در دسترس بودن، راهبری شهری و … نیز نمی‌توان گذشت.

ولی غرفه داران با کمک گرفتن از عناصری مانند چراغ‌های ترکیبی، طرح، بافت و … می‌توانند، چنان بر جذابیت مکان خود بی افزایند که حتی در صورت نبود، مؤلفه‌های آسایشی بازهم بازدیدکنندگان تقبل زحمت نموده و به‌منظور بازدید قدم رنجه کرده و به غرفه مدنظر مراجعه نمایند.

تحریک انواع احساسات با ساخت چشم‌اندازهای بی‌بدیل هنری، مطلوبی است که باید حداکثر آن در یک غرفه نمایشگاهی و در حد عالی جلوه نماید.
• هماهنگ با نوع کالای ارائه‌شده:
غرفه‌ها باهدف معرفی کسب‌وکارها و کالاهایشان افتتاح می‌شوند، پس در همان قدم اول طراحی متناسب با کالای عرضه‌شده و دارای بالاترین سنخیت با حرفه موردنظر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در این راستا علاوه بر رنگ، نورپردازی و … که باید به‌گونه‌ای بر نوع کالای تأیید داشته باشند.

المان‌های به‌کاررفته در غرفه نیز باید با کالا در هماهنگی کامل انتخاب شوند. این اصل سبب جذب حداکثری مراجعه‌کنندگان شده و حس دعوت‌کنندگی را بر فضای غرفه قالب می‌سازد.

بعدازآن توجه به نوع چینش نیز متناسب با محصولات و رعایت طرحی که تداعی‌کننده بالاترین نظم و ترتیب باشد، نیز نقش مهمی در ارائه یک دکوراسیون هماهنگ دارد. برای برخی کالاها چیدمان قفسه‌ای بهتر پاسخ می‌دهد، اما نمونه‌هایی دیگر را باید به مدد ویترین‌ها و مایکن‌ها به نمایش بگذارید.

به‌هرحال باید توجه کرد که شما نمی‌توانید، در یک غرفه تمام فضای در دست را به نمایش کالا اختصاص دهید. با این تناسبات فقط بخش کوچکی برای این منظور در اختیار داشته که باید حداکثر بهره را از آن برده و بالاترین میزان جذب مشتری را به مدد همین فضای محدود و فرصت مقتضی به دست آورید.
• انتخاب بهترین مکان استقرار:
برای انتخاب بهترین مکان استقرار بر اساس متراژ و پلان غرفه باید به بررسی نقشه نمایشگاه پرداخته و در صورت مشاهده کوچک‌ترین مانع که سبب ایجاد دید کور شود، از انتخاب آن موقعیت صرف‌نظر نمایید.

البته ارزیابی درب‌های ورودی و خروجی و موقعیت سالن غرفه ازنظر دسترسی سهل بازدیدکنندگان نیز از دیگر ارکان مهمی است که قبل از هرگونه اقدام جهت طراحی غرفه نمایشگاهی باید مدنظر قرار گیرد. این دقت و توجه سبب می‌شود، بهترین موقعیت را نسبت به کسب‌وکار خود برگزینید.

طراحی غرفه نمایشگاهی برای کشورهای صنعتی بزرگ که سهم بالایی از تجارت‌های جهانی را در دست دارند، یک مطلوب فراموش‌نشدنی است-طراحی غرفه نمایشگاهی با قیمت ارزان

شرکت‌های مجری غرفه سازی بر اساس پلان به ارائه یک طرح می‌پردازند که در این راستا هرچه عناصر مزاحمی مانند ستون کمتر باشد، مسلماً طرح نهایی منظر بهتری را به نمایش می‌گذارد.

در یک‌کلام برای انتخاب یک موقعیت ایده‌آل در سالن نمایشگاه راحتی دسترسی برای بازدیدکنندگان، دید به غرفه از جهات مختلف، عدم وجود عناصر مزاحم مانند غرفه‌های هم‌جوار و ستون‌ها و … را بررسی نمایید و فقط به مشاهده‌های خود از روی نقشه نمایشگاه بسنده نکرده تا در انتها از قرارداد خود ناراضی باشید.
• قابل‌درک بودن پیام نهفته در طراحی:
به‌منظور انتقال پیام مشاغل و اهداف برندها و دستیابی به اصول زیباشناسی باید به بهبود عملکرد فیزیکی و روانی غرفه‌ها توجه اکید داشت. این نکات تأثیر فراوانی بر در صد موفقیت غرفه‌ها داشته ازاین‌رو توجه فراوانی را می‌طلبند. بدین ترتیب باید گفت، غرفه‌ای در انتقال این پیام به موفقیت دست می‌یابد که طراحی برگرفته از عوامل انسانی، درک شرایط زمانی، اصول نوآورانه، تفکری خلاق و … را به خدمت گرفته باشد.

درواقع در یک طراحی منطبق با معیارهای پذیرفته‌شده صنعت غرفه سازی، بیشترین سعی بر ایجاد یک ارتباط عاطفی و تصویری بازگوکننده نیازها، شخصیت، ارزش و اهداف شرکت‌ها است. برای رسیدن به چنین مطلوبی اقلام نمایشی، تصاویر، رنگ‌ها و … به کمک آمده و در بیان پیام برندها، غرفه‌ها را به کامیابی می‌رسانند. پیام‌های متفاوت نیازمند طراحی کاملاً متفاوت و متناسب با آن پیام است.

برای مثال اگر هدف برند شما جذب افراد کلیدی و ارتباط‌گیری با آن‌ها است، غرفه‌هایی با حداکثر فضا برای مذاکره و گفتگو بهتر به کارتان می‌آید. ولی اگر هدفتان ایجاد یک تصویر ذهنی ماندگار است، معماری متفاوت و تصاویر گرافیکی بزرگ توانایی پاسخگویی به این نیاز را بهتر دارند.
• تعیین اندازه مناسب:
برای آنکه بتوانیم بهترین اندازه مناسب را برای غرفه خود به‌صورت تقریبی محاسبه نماییم در گام اول به برآورد دقیق هدف از حضور در نمایشگاه نیاز داریم. البته تعیین بودجه نیز در همان گام اول کمکمان می‌کند، نظارت کاملی بر هزینه‌های خود داشته باشیم.

نوع روش معرفی که برای خود برگزیده‌ایم و ابعاد و حجم کالاها نیز بر اندازه اصولی یک غرفه تأثیرگذار هستند. البته اگر تعداد بازدیدکنندگان وسیعی را باید پوشش دهید و مذاکره، مشاوره و گفتگو بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های کاری شما محسوب می‌شود از در نظر گرفتن بخشی برای چنین منظوری در غرفه خود غفلت نورزید. درنهایت تعداد کارکنان، وسایل موردنیاز، لوازم سمعی و بصری، فضای تشریفات و … هرکدام از مؤلفه‌های تأثیرگذاری هستند که اندازه مناسب را مشخص می‌سازند.

با این توضیحات انتخاب یک ابعاد کارآمد برای غرفه فارغ از سلایق شخصی مالکان برندها بوده، بنابراین نکته مهمی محسوب گشته که باید کاملاً کارشناسانه و مهندسی‌شده انتخاب گردد تا بالاترین بهره اقتصادی را برای شرکت‌ها فراهم نموده و از هدر رفت سرمایه و اختصاص هزینه‌های نامعقول، ممانعت به عمل آید.

فضاهای لازم‌الاجرا در طراحی غرفه نمایشگاهی:

فضاهای لازم‌الاجرا که باید در طراحی غرفه نمایشگاهی لحاظ گردند، بر اساس معیارهایی مانند نیازهای برندها، محدودیت‌های مالی و اجرایی، اهداف تجارت و … تعیین می‌شوند تا بتوان درنهایت حداکثر بهره‌وری را از چنین فضاهایی شاهد بود.

بدین ترتیب هر غرفه‌ای بر اساس نوع فعالیت و اهداف غرفه دار و بر طبق نقشه‌ای دقیق و حساب‌شده به بخش‌های متفاوت تقسیم‌بندی می‌شود. با این رویکرد به جهت ارائه بهترین کاربری تمامی یا تعدادی از بخش‌های ذکرشده در ذیل را می‌توان در غرفه‌ها رؤیت نمود.

• فضای نمایش کالاها:
در فضای نمایش شرکت‌ها به ارائه خدمات و کالا به‌صورت حضوری، نمایش تصویری یا ماکت پرداخته که در هر حالت باید فضای موردنیاز برای هرکدام از گونه‌های مختلف عرضه در غرفه تعبیه شود. به دلیل اینکه گاهاً از مراحل ابتدایی آشنایی تا مذاکره، مشاوره و هرگونه تعاملات در فضای نمایش شکل می‌گیرد و سرنوشت حجم فروش و تحقق اهداف برندها مشخص می‌گردد از مهم‌ترین بخش‌های یک غرفه به شمار می‌رود.

با استقرار مناسب مکانی برای کارشناسان فروش و مسئولان امور فنی به‌گونه‌ای کامل تعاملی و پاسخگوی بازدیدکنندگان، می‌توان امید داشت که ارتباطاتی پایدار پدید آید که تا سال‌ها شرکت‌ها را از ثمره درخشان مبادلات ارزی و ریالی ایجادشده در این اثنا بهره‌مند سازد.
• فضای بخش اطلاع‌رسانی:
اگر عملکرد بخش اطلاع‌رسانی به شکل عالی به انجام رسد، آشنایی با کالاها و خدمات برندها، به بهترین شکل ممکن رقم می‌خورد. بدین ترتیب جذب مشتریان جدید و پایبندی‌شان به برندها از نتایج درخشان این اطلاع‌رسانی اصولی خواهد بود.

در این راستا اکثر برندهای کاردان و زیرک از کارشناسان کار بلد و دوره‌دیده آشنا به اصول بازاریابی و با روابط عمومی بالا برای پوشش این بخش استفاده نموده تا راهنمایی، اطلاع‌رسانی، تبیین اهداف برند، آشنایی با رویکردها و … به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد. اگرچه طراحی این بخش جزء مهره‌های کلیدی در موفقیت تلقی می‌شود، اما از آن مهم‌تر انتخاب افرادی با رفتاری حرفه‌ای است تا طلایه‌دار شرکت‌ها در جذب مشتری باشند.
• فضای مذاکره و مشاوره:
بخش مذاکره اگرچه شاید وجهه‌ی بازاریابی داشته و در قالب معرفی خدمات و آشنایی بازدیدکنندگان با توانمندی شرکت‌ها طرح‌ریزی می‌شود، اما اگر اصول طراحی غرفه نمایشگاهی را به شکلی کاملاً کاربردی رعایت نموده باشد، به دلیل ارائه بالاترین سطح راحتی می‌تواند به فضایی برای عقد قراردادهای کلان نیز بدل شود. ازاین‌رو چیدمان، امکانات، طراحی تخصصی آن می‌تواند سبب ایجاد بالاترین آمادگی در مخاطب جهت خرید، مذاکره، دریافت مشاوره، متقاعدسازی مشتری به‌منظور امضای پیش‌قرارداد، انعقاد توافق‌نامه و … شود.
البته گاهی وسعت فضا به غرفه داران اجازه ارائه یک پذیرایی جزئی از مهمانان ویژه و امکانات راحت‌تر را نیز در این بخش می‌دهد. در این راستا ارائه انواع هدایای تبلیغاتی، کاتالوگ‌ها، بروشورها و … نیز به کمک آمده تا پروسه معارفه و در سایه آن فروش به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد.
• فضای مبلمان اداری:
تجهیز غرفه به مبلمان تأثیر بسزایی در موفقیت برندها دارد، زیرا به‌گونه‌ای یک ابزار تبلیغاتی به شمار می‌رود، خصوصاً اگر هم‌خوانی خوبی با خصوصیات فرهنگی، شغلی، ساختاری و … غرفه‌ها داشته باشد. از طرفی رنگ‌های انتخابی آن‌ها می‌توانند بر زیبایی ظاهری غرفه‌ها بی افزایند. در این راستا تمامی تجهیزاتی مانند صندلی VIP، پارتیشن‌ها، ویترین‌ها، نیم ست غرفه‌ها و … همگی در زمره‌ی مبلمان فضای اداری قرار می‌گیرند و سبب افزایش اعتبار برند می‌گردند.

از تمامی این موارد گذشته در مقابل تأثیر چشمگیر این مبلمان اکثراً قیمت بسیار پایینی نیز دارند و سبب بروز جلوه دادن دکوراسیون داخلی غرفه‌ها می‌شوند. به‌راستی یک مبلمان شکیل و راحت که در کنار آن ابزار تبلیغاتی قرارگرفته باشد، تمامی رهگذران را برای ورود به داخل ترغیب می‌کند و آن‌ها را برای گذران هرچند زمان کوتاه دعوت می‌نماید.
• فضای خدمات و پذیرایی:
همان‌قدر که هدایای تبلیغاتی برای جذب مخاطبان حاضر و متمایل به معامله اثرگذار ظاهر می‌شوند، پذیرایی‌هایی هرچند جزئی و کوچک نیز می‌توانند، مخاطبان را از اطراف غرفه‌های همکارانتان به سمت شما مایل سازند و توانایی جذب مشتریان را از رقیبانتان صلب کنند.

کمی هزینه بابت چنین امری، سود تجارتی هنگفتی را در آینده نصیبتان خواهد کرد و یاد و خاطره این مهمان‌نوازی برندتان را در تمامی اذهان حک می‌کند. خدمات جانبی از هر سبک و سیاقی جذاب و گیرا است و مدیران غرفه‌ها بهتر است، برحسب بودجه و توان مالی خود حداقل یک مورد را برای اجرا در ذهن داشته باشند تا استقبال ویژه‌ای را از غرفه خود مشاهده نمایند.

• فضای انبار یا لوازم اضافی:
به‌منظور ایجاد یک فضای بصری مرتب، منظم و خلوت که گیرایی لازم را داشته باشد، اختصاص یک مکان به‌دوراز دید بازدیدکنندگان به‌منظور انبار و نگهداری تجهیزات ضروری است. ازاین‌رو غرفه داران حرفه‌ای به حتم طراحی چنین بخشی را از همان ابتدا در نظر دارند. طراحی غرفه نمایشگاهی بدون در نظر گرفتن چنین بخشی سبب می‌شود، مکان مناسبی برای نگهداری لوازم جانبی نداشته باشید.

از طرفی تدارک سرویس پذیرایی، مکانی برای نگهداری هدایای تبلیغاتی، انبار کالاهای مورد فروش و … همگی به یک انبار با ساماندهی بالا نیاز دارند تا کارکنان غرفه را از سردرگمی برهانند. اهمیت این بخش‌ها تا حدی است که برخی غرفه‌ها با وسعت بالا برای هرکدام از این خدمات قسمتی متمایز و مجزا را در نظر گرفته تا ارائه امکانات به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.
• فضای آموزش:
گاهی حیطه فعالیت شرکت‌ها به‌گونه‌ای است که نیاز مبرم به آموزش باب استفاده از خدمات وجود دارد. در فضای آموزش می‌توان علاوه بر معرفی کالا در ابتدای امر، روش‌های اجرایی و تخصصی را جهت استفاده از خدمات و کالاها، بهره‌مندی از خدمات رایگان، شناساندن روش کار شرکت‌ها و … نیز ارائه داد.

در نظر گرفتن یک بخش اختصاصی برای این موضوع کمک می‌کند تا نحوه تخصصی ارائه خدمات را در پیش گیرید. برخی شرکت‌ها در حوزه کاری خود به سازمان‌دهی سمینارها، کلاس‌های درس گونه، تبلیغات و … در چنین فضاهایی پرداخته و از زمان و محیط در دست بهینه‌ترین بهره را نصیب برند خود می‌نمایند.
• فضای پشتیبانی:
گاهی بعضی از غرفه‌ها فضای انبار و پشتیبانی خود را در یک راستا انتخاب نموده اما گروهی دیگر از برندها مایل هستند تا دو بخش مجزا به‌منظور رفع و فتق امور مربوط به چنین مکان‌ها را در نظر بگیرند که البته این موضوع به وسعت غرفه بسیار وابسته است.

به‌هرحال در یک منظر کلی بخش پشتیبانی شامل دکوراسیون و دیزاین مبلمان اداری و تمامی تجهیزات موردنیاز برای پذیرایی از بازدیدکنندگان و همچنین تمامی فضاهای نگهداری، انبارداری، آبدارخانه، استراحت و … را در برمی‌گیرد که برخی از آن‌ها باید در رؤیت بازدیدکنندگان باشد و قسمت‌های دیگر به جهت ارائه جلوه بصری عالی با ترفندهای ویژه طراحی از دید عموم مخفی می‌گردد.

صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی

طراحی غرفه نمایشگاهی به دلیل آنکه در یک فضای محدود و حداقل زمان ممکن باید قادر باشد، پیام شرکت‌ها را در قالب ارکان نهفته در یک غرفه به سمع و نظر بینندگان برساند، مشغله‌ای بس خطیر و سرنوشت‌ساز است. غرفه‌ای می‌تواند از سدهای متعدد رقابتی با موفقیت گذر نماید و در ازدحام وصف‌ناپذیر نمایشگاه‌ها فرصت تجلی و خودنمایی را بیابد که تأثیرگذارترین و قدرتمندترین ارکان را برای خود برگزیده باشد. بدین ترتیب تصویری ماندگار را در موقعیت رقابتی و پر از مخاطب پیشرو برای خود تدارک می‌بیند که تا مدت‌ها از ذهن و نظر بینندگان محو نخواهد شد.
اصول ساخت و اجرا غرفه کمک می‌کنند تا بر روند پروژه‌های غرفه سازی و نحوه نظارت بر آن‌ها اشراف کامل یابیم. غرفه سازی امری خطیر است که نه‌تنها موضوع گرافیک و تبلیغات با نظارت دقیق و حرفه‌ای را می‌طلبد بلکه هماهنگی کامل با پیمانکاران نجار، برق کش، رنگ‌کار و … را نیز به جد می‌طلبد تا انجام صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی به بهترین شکل صورت گرفته و حضور موفق و قدرتمند غرفه داران در این اثنا رقم بخورد.

در این راستا غرفه داران هم‌ردیف مهندسان و معماران غرفه ساز باید به نکاتی آشنایی کامل داشته باشند تا نهایت بهره‌وری را از حضور خود در جمع غرفه‌های مختلف کسب نمایند.
۱. آشنایی با قوانین اجرایی ستاد برگزاری در نمایشگاه:
شرکت‌های هدفمند به‌منظور پیمودن یک سیر صعودی و ارتقا و درخشش، بر حضور در نمایشگاه‌ها حساب ویژه باز می‌کنند. در این اثنا تبعیت از یک سری قوانین و اصول برای تمامی غرفه داران به‌منظور برپایی و اجرای این سازه‌های نمایشگاهی الزامی بوده، در غیر این صورت مجوز حضور برای برندها صادر نمی‌شود.

در این راستا دریافت تأییدیه از ستاد برگزاری غرفه اولین گام است در قدم بعدی باید ارائه نقشه و پلان غرفه به این ستاد و دریافت فرم و تکمیل و تحویل آن را مدنظر داشت که این موضوع بسیار مهم و ضروری تلقی می‌گردد. انتخاب ابعاد و ارتفاع استاندارد نیز الزامی بوده و در صورت نیاز به اندازه‌های مغایر با مقادیر مشخص‌شده باید قبل از هرگونه اقدام این مسئله به اطلاع مراجع ذی‌صلاح برسد.
همچنین غرفه داران باید کار ساخت و اجرا را ۲ روز قبل از افتتاح نمایشگاه به پایان رسانده و ۱ روز قبل از بازگشایی فعالیت خود را آغاز نمایند. از دیگر قوانین اجرایی، عدم استفاده از ادوات سنگین جهت جابه‌جایی لوازم و تجهیزات ضروری داخل غرفه است.

ازاین‌رو مالکان باید برای این موضوع نیز از پیش تمهیدی در نظر آورند. چیدمان داخلی و جایگذاری لوازم ضروری نیز یک روز قبل از افتتاح انجام می‌پذیرد. درنهایت نیز به‌منظور نورپردازی فقط مجاز به استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف یا گازی بوده و سیم‌کشی‌ها باید با کابل‌های مرغوب و ایمن رشته‌ای مسی به‌منظور پرهیز از هرگونه آتش‌سوزی و ایجاد خسارت انجام پذیرد.
۲. انتخاب مناسب‌ترین سازه از میان انواع طرح‌ها و مدل‌های رایج غرفه‌ها:
اصناف مختلف باهدف معرفی محصولات نوین و تازه صنعت خود ویترین‌های عمومی بسیاری را در طول سال در قالب غرفه نمایشگاهی ایجاد می‌کنند. این غرفه‌ها فارغ از حوزه کاری مالکانشان در ۴ مدل مختلف غرفه خودساز یا چوبی، مدولار یا پارتیشن، غرفه ماکسیما و غرفه اسپیس فریم طراحی می‌شوند. وقتی صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی را به متخصصان این حوزه واگذار نمایید، آن‌ها منطبق با نوع محصولات و خدماتتان یک نمونه متناسب‌تر را انتخاب و به پیاده‌سازی آن می‌پردازند.
انواع غرفه‌های نمایشگاهی ازلحاظ موقعیت قرارگیری در سالن:
• غرفه‌های خودساز یا چوبی:
فعالیت‌های تجاری که تنوع رنگی در آن‌ها ملاک مهمی است، از غرفه‌های خودساز یا چوبی با امکان ارائه طرح و رنگ‌های گوناگون بهره می‌برند. انواع چوب‌هایی مانند نئوپان، ام‌دی‌اف و … که به‌قدر کافی زیبا و برازنده هستند و سرعت عمل بالایی را دربرش و اجرا به متصدیان امور غرفه سازی می‌دهد، انتخاب‌های خوبی در این راستا به شمار می‌روند. این چوب‌ها انعطاف بالایی داشته و محدودیت اجرا در شکل‌ها و طرح‌های مختلف را به طراح تحمیل نمی‌سازند.

• غرفه مدولار یا پارتیشن:
غرفه مدولار یا پارتیشن یک طرح به‌هم‌پیوسته را ارائه داده و به‌شرط آنکه غرفه شما در فضای باز احداث نشده باشد، گزینه مناسب دیگری است. امکان اجرا در متراژهای مختلف سبب شده هم برای غرفه‌های بزرگ و هم فضاهای کوچک‌تر کاربرد داشته باشد.

بدین ترتیب می‌توان غرفه مدولار را یکی از نمونه‌های رایج با بالاترین قابلیت سازگاری دانست. ازاین‌رو بخش عظیمی از سهم غرفه‌ها را در نمایشگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهد. کسب‌وکارهای نوپا که توانایی پرداخت هزینه‌های گزاف بابت تبلیغات ندارند، اما مایل به حضور در نمایشگاه‌ها هستند از قیمت مقرون‌به‌صرفه این نوع غرفه‌ها نهایت بهره را می‌برند.
• غرفه ماکسیما:
غرفه ماکسیما مناسب شرکت‌هایی است که زمان مقتضی برای اجرای سازه نمایشگاهی خود را نداشته و نیاز به یک طراحی سریع و درعین‌حال زیبا دارند. سازه ماکسیما به دلیل آنکه صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی را در مدت‌زمان کوتاهی به اتمام می‌رساند، در حال حاضر محبوبیت فراوانی در میان شرکت‌ها دارد. ولی به‌راستی یک مجری امور غرفه سازی خلاق را می‌طلبد تا باکمی سلیقه درنهایت بتواند طرحی زیبا و خاص را ارائه دهد.
• غرفه اسپیس فریم:
استحکام بالای غرفه اسپیس فریم زبان زد است و این مقاومت بی‌نظیر را مدیون سازه فلزی خود می‌باشد. ازاین‌رو هر زمان قرار است نمایشگاه در فضای باز برگزار شود، می‌توان به پایداری این غرفه امیدوار بود و بدون نگرانی از عوامل جوی چون باد، باران و … به پیاده‌سازی آن پرداخت.

بسیاری به‌منظور استحکام‌بخشی به غرفه‌های مدولار در فضای باز از این سازه در نقش حمایتی استفاده نموده و نتیجه بسیار مطلوبی نیز دریافت می‌کنند.

• غرفه پاپ ـ آپ:
غرفه‌های پاپ ـ آپ به دلیل سرعت‌بالای آماده‌سازی و نصب فوری مدت‌زمان زیادی را اتلاف نکرده، ازاین‌رو باراندمان بالایشان شناخته می‌شوند. این غرفه‌ها در زمره‌ی سازه‌های قابل‌حمل قرار می‌گیرند، ازاین‌رو مطلوب نمایشگاه‌های تجاری هستند و به‌سرعت ساخته‌شده، ازاین‌رو باقابلیت چندمنظوره‌ای که دارند، استفاده گسترده‌ای را از آن‌ها شاهد هستیم.

امکان حمل و نصب آسان، سبب شده این غرفه‌ها به نمونه‌های محبوب بیزینس‌هایی تبدیل شوند که تمایل به‌صرف زمان و انرژی زیادی باب طراحی غرفه نمایشگاهی خود ندارند.
• غرفه ROW:
گاهاً هدف از احداث یک غرفه نصب نمایشگرهای متحرک بوده و صرفاً دلیل دیگری برای اجرای چنین فضاهایی وجود ندارد. بدین ترتیب به پیاده‌سازی غرفه‌های Row می‌پردازند و انواع نمایشگرهای مختلف را بر روی آن‌ها تنظیم می‌کنند.

طراحی نادر این غرفه سبب معروفیتشان در میان غرفه داران شده است. درواقع با نگاهی سطحی به غرفه‌های Row آن‌ها را بخشی از غرفه‌های مجاور می‌بینید، اما درواقع یک مدل مجزا هستند که به‌گونه‌ای با غرفه‌های هم‌جوار خود ترکیب‌شده‌اند.
• غرفه Banner:
این غرفه‌ها همان‌طور که از نامشان معلوم است، گویی رسالت دیگری جزء نمایش بنرها ندارند. در این غرفه نوع خاص طراحی اجازه می‌دهد، انواع بنرها را فارغ از اندازه و ابعادشان به‌صورت ایستاده نصب و در منظر رؤیت عموم قرار دهیم.

صفر تا صد طراحی این غرفه نمایشگاهی را از مواد مقاوم می‌سازند، ازاین‌رو در مقابل زمین‌لرزه و هرگونه فشار و ضربه محیطی مقاوم بوده و فرونمی‌ریزد. بنرهای عظیم در این غرفه به شکلی بی‌نظیر به نمایش درمی‌آیند و تصویری شکیل و فراموش‌نشدنی را از خود به نمایش می‌گذارند. هر آنچه قدرت، عظمت و شکوه است در این غرفه گرد هم جمع شده و مکانی منحصربه‌فرد و ایده‌آل را برای بیزینس‌ها و تجارت‌ها فراهم آورده است.

• غرفه ادبی:
ناشران، کتاب‌فروشان، نویسندگان و … همگی می‌توانند از قفسه‌های منظم و پرتعداد موجود در این غرفه‌ها نهایت بهره را در ارائه کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها، تحقیقات، متون ادبی و … خود ببرند. با نگاهی به ساختار این غرفه‌ها از همان فاصله دور نیز می‌توان نوع فعالیت مدیر غرفه را تا حد زیادی تشخیص داد.

اغلب این کتابخانه‌ها متحرک هستند، یعنی به‌راحتی می‌توان آن‌ها را جابه‌جا نمود و حتی از نمایشگاهی به نمایشگاه دیگر نقل‌مکان داد. قابل‌حمل بودن، وجود بی‌شمار محفظه نگهداری، استحکام قابل‌قبول و … از ویژگی‌های بارز این قفسه‌های کتابخانه مانند است.
انواع غرفه‌های نمایشگاهی ازلحاظ شکل و موقعیت قرارگیری نسبت به هم:
• غرفه جزیره:
غرفه‌های جزیره‌ای با فراخ و وسعت دسترسی که ارائه می‌دهند، امکان دستیابی راحت‌تر بازدیدکنندگان را فراهم می‌سازند. ازاین‌رو مشتریان برای ورود و خروج به غرفه و راه‌یابی به بخش‌های مختلف نمایشگاه به‌هیچ‌وجه مشکلی ندارند. اگرچه چیدمان تجهیزات و وسایل غرفه داران در این سازه‌ها باید اصولی‌تر صورت گیرد تا مانع عبور و مرور راحت نشود، اما به دلیل سهولت دستیابی برای مخاطبان جذاب و گیرا هستند. درواقع این غرفه از ۴ طرف باز بوده به همین دلیل به‌طور کامل تداعی‌کننده، حالت جزیره هستند.
• غرفه نیمه جزیره:
گاهی غرفه در مکانی احداث می‌شود که امکان در نظر گرفتن ۳ محل برای ورود و خروج وجود دارد که در این حالت این نوع غرفه را بانام نیمه جزیره یا شبیه جزیره می‌خوانند. آنچه در این نوع غرفه‌ها به حتم قابل‌مشاهده است، حالت سه وجهی آن و وجود یک دیوار هم‌جوار با غرفه مجاور است. برازندگی این غرفه نیز تحسین‌برانگیز بوده و اگر چیدمان داخلی بی‌نقصی ارائه شود، جذابیت بالایی را عرضه می‌کند.

• غرفه نبش، دو بر (دووجهی):
اگر بازهم از وجوه غرفه‌ها کاسته شود، به غرفه نبش یا دووجهی می‌رسیم که از دو دیوار مشترک و دو فضای باز بهره می‌برد. در این نوع غرفه نیز امکان رؤیت کالاها و خدمات از دو جهت متمایز، مزیت بزرگی را برای برندها به ارمغان می‌آورد و می‌تواند آن‌ها را به سهم خوبی از بازدیدکننده برساند. امکان نظاره بازدیدکنندگان از دو بر نیز برای بسیاری شرکت‌ها کفایت کرده و به‌قدر کافی آن‌ها را در معرفی محصولاتشان توانمند می‌سازد.
• غرفه یک‌بر (یک وجهی):
اگر تمایلی به‌صرف هزینه بیشتر نداشته و گمان می‌کنید، غرفه‌تان در مکانی عالی استقرار دارد می‌توانید به اجازه غرفه یک‌بر با امکان دیده شدن ازیک‌طرف اکتفا نمایید و دیزاین داخلی را به‌گونه‌ای گیرا در نظر بگیرید که جذب مشتری با آن میسر باشد.
• غرفه L شکل:
برخی برندها که به دیدی وسیع‌تر از نمونه‌های ذکرشده نیاز دارند، غرفه‌های L شکل را برمی‌گزینند و از دید بصری عالی و عدم وجود نقطه کور در آن‌ها نهایت بهره را می‌برند. این غرفه‌ها در قالب مکان‌هایی با ۶ منظر عالی و باز، طراحی می‌شوند و امکان دید از ۶ جهت مختلف را میسر می‌سازند که این یعنی دیدی همه‌جانبه و بی‌نظیر که برای بعضی از برندها بسیار آرمانی است.
۳. اصول کف‌سازی و پوشش کف استاندارد:
یکی دیگر از اصول مهمی که باید در صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی بدان توجه شود، کف‌سازی است. این عنصر همان‌قدر که در دکوراسیون ساختمان‌ها اثرگذار است، سبب جلوه پررنگ‌تر و بیشتر غرفه‌های نمایشگاهی نیز می‌شود. کف سازی غرفه اغلب به دلیل اینکه دارای بعد و حجم بوده، سبب ایجاد فاصله‌ای از سطح معمول نمایشگاه شده که این امر نیز بر قدرت و توانایی دکوراتیو این مکان می‌افزاید.

طراحی غرفه نمایشگاهی برای کشورهای صنعتی بزرگ که سهم بالایی از تجارت‌های جهانی را در دست دارند، یک مطلوب فراموش‌نشدنی است-طراحی غرفه نمایشگاهی با قیمت ارزان

درگذشته چوب، یونولیت‌ها و پالت‌های پلاستیکی رسالت کف سازی را در غرفه‌ها بر عهده داشتند که به دلیل زمان بربودن، عدم ایجاد یک سطح یکپارچه، هزینه بالا و درنهایت نیاز به تخریب سازه بعد از پایان نمایشگاه و هدر رفت مصالح، منسوخ‌شده‌اند.
ولی اکنون جای آن‌ها را اسپیس فریم‌های پیش‌ساخته گرفته که با مزایایی چون پایه‌های قابل تنظیم، اجرای سریع، سطوحی هموار، رنگ‌های متنوع، سایزبندی‌های متغیر و ارتفاعات مختلف در نقش کف کاذب خوب عمل نموده‌اند.

از دیگر مزایای این متریال‌های مدرن می‌توان به امکان اجرای طرح ترکیبی یا نصب پوشش‌هایی دیگری مانند شیشه، موکت، پارکت بر روی آن‌ها بدون محدودیت اشاره نمود. امکان پنهان‌سازی سیم‌کشی‌ها در زیر این پانل‌های پیش‌ساخته نیز از مزیت‌هایی است که استفاده از این متریال را محبوب نموده است.
البته اگر تمایلی به استفاده از این عناصر یادشده ندارید، چمن‌های مصنوعی، فرش، موکت، پالت‌های آکواریومی و … نیز می‌توانند کف سازی های بی‌نظیری را برای شما عرضه نمایند و در عین زیبایی، استحکام و ماندگاری بالایی را ارائه داده و بعد از اتمام زمان نمایشگاه قابل جمع‌آوری و استفاده مجدد در نمایشگاه دیگر باشند.
۴. نحوه اجرای سازه‌های نئوپان و چوب در غرفه:
ایران به یمن وجود جنگل‌های انبوه درزمینه‌ی چوب و تولیداتی ازاین‌دست پررونق است، اما فقط برخی از آن‌ها را می‌توان در صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی به خدمت گرفت که انعطاف، شکل‌پذیری، تنوع رنگی، برش پذیری و … خوبی را ارائه می‌دهند.

چوب‌هایی مانند کاج، سرو، صنوبر، اقاقیا و … همگی نمونه‌هایی مناسب بوده و در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند، اما در عرصه غرفه سازی این فقط نئوپان، ام‌دی‌اف و ترمووود است که پرکاربرد بوده و تمامی مشخصه‌های چوب‌های حاضر در طراحی و ساخت غرفه رادارند.
• طراحی غرفه نمایشگاهی با چوب نئوپان:
نئوپان از فشرده‌سازی ذرات و ضایعات چوبی و ترکیب با نوعی چسب به نام رزین طی مراحل متعدد شیمیایی تشکیل می‌شود. این مراحل چندین بار تکرار شده تا ترکیبی کاملاً همگن در قالب ورق‌هایی یکنواخت با وزن متعادل تولید گردد.

در غرفه سازی نئوپان سال‌ها است، به‌عنوان یک عنصر پایه شناخته می‌شود. دیوارها، اشکال، کانترها و بسیاری دیگر از اجزای غرفه را در حال حاضر با نئوپان به دلیل شکل‌پذیری سریع، وزن کم و البته قیمت به‌صرفه‌اش می‌سازند.

درواقع غرفه‌ها سازه‌های موقتی هستند که استحکام و اصول مقاوم‌سازی، چندان در آن‌ها مطرح نیست و این فقط سرعت عمل بالا در طراحی و رنگ‌پذیری و امکان اجرای هرگونه چاپ بر بدنه متریال‌ها است که اهمیت ویژه‌ای دارد.

پس‌نیازی به‌صرفه هزینه گزاف بابت چوب‌های دیگر نبوده و استفاده از نئوپان مناسب‌تر است. البته اگر از تجهیزات سنگین رونمایی می‌کنید یا غرفه‌ای در فضای باز و مرطوب احداث می‌نمایید، نئوپان استحکام و ایستایی کمی داشته و انتخاب مناسبی نیست و سرانجام غرفه شمارا به مخاطره می‌اندازد.
• طراحی غرفه نمایشگاهی با چوب ام‌دی‌اف:
ام‌دی‌اف نیز یک شبیه چوب است که طی فرآیندهای متعددی به شکل تخته‌هایی فیبری درآمده و هم در قالب روکش و هم به‌صورت خام مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. غرفه‌ها نیز بسیار از این متریال و انواع اشکال آن بهره می‌برند.

خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالا، قابلیت ابزار خوری عالی، شکل‌پذیری و ایجاد لبه‌هایی تمیز و حرفه‌ای از مزایای بارز این عنصر رایج غرفه سازی ها است. قابلیت جمع‌آوری و استفاده مجدد، امکان نظافت راحت سطوح، قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از چوب و … سبب شده، بسیاری معایب آن‌که عدم تحمل رطوبت، حرارت و گرما است را نادیده گرفته و به استفاده وسیع از آن مبادرت ورزند.
• طراحی غرفه نمایشگاهی با چوب ترمووود:
ترمووود یکی از چوب‌های مرغوبی است که فرآیند ساخت آن هرگونه امکان رشد باکتری، حشرات ریز میکروسکوپی، پوسیدگی و … را از آن گرفته است. بدین ترتیب بافتی مستحکم، همگن با عدم فروپاشی را عرضه می‌دارد.

ازاین‌رو سازه‌های ساخته‌شده با آن را می‌توان به‌راحتی پس از نصب بازگشایی و استفاده مجدد نمود. اگر در اجرای صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی به چوبی باقابلیت برش هلالی، امکان شست‌وشو آسان، وزن کم، مقاومت بالا، سازگاری عالی با رطوبت و حرارت و … نیاز دارید، ترمووود بهترین گزینه پیشرو است. فقط کافی است از آن در برابر تابش مستقیم نور خورشید و فشارهای مکانیکی محافظت نمایید تا سازه‌ای پایدار و ماندگار را به شما عرضه نماید.

۵. آشنایی با اصول چیدمان، دکوراسیون و نحوه غرفه آرایی:
در طراحی غرفه عوامل مهمی دخیل هستند که سبب ظهور بهترین طرح درنهایت کار می‌شوند. از این عوامل می‌توان به نوع معماری سالن نمایشگاه، موقعیت غرفه، مساحت، حجم آمدوشد، مشخصات کالاها و روش ساخت و نوع متریال‌های مصرفی اشاره نمود.

شاید در نگاه اول فقط طرح و فرم غرفه به‌تنهایی خودنمایی کند و این سبب شود کارفرمایان از توجه به موارد ذکرشده غفلت ورزند، اما این ‌یک مجری کار آشنا به صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی است که می‌تواند، مسیر صحیح را روشن ساخته و مبین راه باشد. اکنون باوجود تنوع بالا در محصولات مورداستفاده غرفه‌ها مانند انواع ویترین‌ها، تصاویر نور از پشت، پوسترهای لامنیت، ابزارهای رایانه‌ای و … دست طراحان برای پدیدآوردن تصاویری خلاقانه و مبتکرانه از غرفه‌ها کاملاً باز است.

بدین ترتیب موفقیت در طراحی غرفه نمایشگاهی منوط به آگاهی از اصول چیدمان چنین فضاهایی است. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر کیفیت طراحی و دکوراسیون سازی غرفه‌ها می‌توان به موارد مهمی دیگری اشاره نمود که در ادامه به شرح هرکدام می‌پردازیم:
• چیدمان صحیح کالاها:
در چیدمان صحیح کالاها موارد متعددی خودنمایی می‌کنند که توجه به‌تمامی آن‌ها در قالب یک کل واحد درنهایت پدیدآورنده طرحی منسجم و یکنواخت خواهد بود. از این موارد می‌توان به‌تناسب ابعاد و حجم کالاها منطبق با فضای غرفه‌ها و ویترین‌ها و قفسه‌ها اشاره نمود.

البته از نمایش تعداد مناسب کالاها و پرهیز از تراکم و شلوغی آن‌ها نیز نمی‌توان با بی‌تفاوتی گذشت. در ادامه امکان سهولت بازدید، تمرکز بر نمایش کالاهای اولویت‌دار، نمایش نمونه کالا، نمایش واقعیت کالا، اطلاع‌رسانی کامل در مورد کالا و … نیز از دیگر موارد مهمی است که در یک چیدمان اصولی باید بدان‌ها توجه اکید نمود.

• نورپردازی غرفه‌ها:
نورپردازی غرفه‌ها به دلیل کثرت نور موجود در نمایشگاه‌ها از جهت عدم آزاردهندگی و زننده بودن بسیار موردتوجه است. برخی غرفه‌ها به انتخاب نورپردازی‌هایی خسته‌کننده و مستقیم می‌پردازند و در مقابل بعضی دیگر مخاطبان خود را با نور ناکافی فراری می‌دهند.

در این راستا توجه به‌تناسب نور با محیط و نوع کالاها، عدم استفاده از نورهای شدید در مجاورت کالای با امکان اشتعال، پرهیز از به کار بردن نورهای هالوژن در نزدیکی مواد غذایی، تنظیم نور غرفه در ساعات مختلف شبانه‌روز و … از نکات مهم اجرایی است که اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد، کیفیت خدمات غرفه را مخدوش می‌سازد.
• رنگ پردازی غرفه‌ها:
رنگ و رنگ پردازی نیز مقوله مهمی بوده که بخش عظیمی از تمرکز و اندیشه طراحان غرفه‌ها را به خود مشغول می‌سازد. استفاده از رنگ‌های متناسب با کالاها، توجه به واکنش بازدیدکنندگان نسبت به رنگ‌های مصرفی، اجرای بیشترین توازن بین رنگ‌های اجزای غرفه و … از اصول جاری در مبحث رنگ پردازی و رنگ آرایی غرفه‌ها است.

این موضوع اگر مورد بی موالاتی قرار گیرد، فضایی تند، شلوغ و زننده یا کسل‌کننده و اندوه‌بار بر فضا قالب شده یا با انتخاب نادرست طیف‌های رنگی سبب نمایش فضایی کوچک و محدود به ناخواسته می‌شویم که هیچ‌کدام از این موارد مناسب فضاهای تجاری با آرمان و رؤیای جذب بیشترین مشتری نیستند.
• صدا پردازی غرفه‌ها:
صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی وقتی کاملاً به‌صورت اصولی به انجام می‌رسد که به رکنی مانند پخش صداهای مطلوب و در مقابل عدم انتشار اصوات ناخوشایند نیز هم‌راستای رنگ و نور توجه اکید شود. برای رسیدن به چنین منظوری انتشار موزیک‌هایی ملایم و هم‌راستا با نحوه عملکرد شرکت‌ها بهترین رویکرد است.

البته بسیاری از شرکت‌ها ابتکار عمل را در دست گرفته و به ساخت موزیک‌های اختصاصی با برند خود پرداخته‌اند که این امر سبب شده یک گام از رقیبان خود پیشی گرفته و موفق‌تر ظاهر شوند. البته پرهیز از ازدحام و عبور و مرورهای بی‌برنامه و تنظیم زمان‌های مشخص جهت مذاکره، مشاوره و گفتگو نیز می‌تواند از ایجاد اصوات ناخواسته و مزاحم جلوگیری کرده و کمتر موجبات آزار مراجعین را فراهم می‌سازد.

البته عایق‌های صوتی نیز هستند که تمهیدات فنی جالب‌توجهی را در جهت کاهش اصوات آزاردهنده صورت داده و غرفه‌ها را از آلودگی‌های صوتی دور می‌سازند.
• گرافیک و تبلیغات غرفه‌ها:
گرافیک فقط بر طرح و رنگ تمرکز نداشته و اصول آن کمک می‌کند، منظری دل‌نشین‌تر و دلپسندتر ایجاد نماییم. ازاین‌رو اگرچه رنگ‌ها بخش مهمی از موضوع و مباحث گرافیکی را به خود اختصاص می‌دهند، اما مؤلفه‌هایی چون تنظیم فاصله مناسب بین بازدیدکنندگان و نوشتارها و صفحات تبلیغاتی، نصب تعداد مناسب پوسترها، پیاده‌سازی تابلوهای اطلاع‌رسانی و راهنما، طراحی کاتالوگ، کارت معرفی و … نیز در زمره مباحث گرافیکی جای گرفته و بسیار هم مثمر ثمر ظاهر می‌شوند.

در بسیاری زمان‌ها حوزه فعالیت‌های گرافیکی غرفه‌ها بسیار وسیع‌تر شده و با مباحث تبلیغاتی گره می‌خورد و عرضه هدایای تبلیغاتی، پوستر، وب، لوح، اعلامیه و … نیز در این حیطه جای می‌گیرند.
انواع نمایشگاه‌های قابل برگزاری در جهان:
با نگاهی به صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی آن را مبتنی بر سه علم معماری و پرداختن به سازه‌ها، دکوراسیون داخلی و اجزای سازنده آن و طراحی صنعتی و فرم‌ها و اشکال پیچیده آن می‌یابیم. به همین دلیل است که غرفه‌ها ابر سازه‌هایی هستند که توانایی معرفی همه‌جانبه صنایع و ساخته‌های آن‌ها رادارند و اکنون به مراکزی با توجه جهانی بدل شده‌اند.

ولی بی‌شک مانند هر هنر دست بشر در انواع مختلفی طراحی‌شده و با گذر زمان خود را هماهنگ می‌سازند. ازاین‌رو در حال حاضر انواع نمایشگاه‌های قابل‌اجرا در جهان دارای گوناگونی فراوانی هستند که در ادامه به ذکر و معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. انواع نمایشگاه ازنظر عملکرد جغرافیایی:
نمایشگاه‌ها فضاهایی هستند که در رویدادهای متعدد بناشده و تولیدکنندگان، محققان، نوآوران صنعتی و بازرگانان سعی دارند در قالب طرح‌های جذاب گرافیکی، استندهای تبلیغاتی، غرفه سازی و … به ارائه ایده‌های خلاقانه و کالاهای جدید خود در این فضاها بپردازند. جذب بیشترین سهم فروش در این رویدادهای سازمان‌یافته و دادوستدهای هماهنگ و رقابتی سازنده، نتیجه درخشانی است که سبب شده شرکت‌ها عزم خود را برای حضوری هرچه باشکوه‌تر در این فضاها جزم نمایند.

درواقع نمایشگاه‌ها به دلیل پویایی و زنده‌بودنشان می‌توانند، رسالت معرفی هر نوع کالا، خدمات، اطلاعات، فنون صنعتی، جاذبه‌های گردشگری و … را داشته باشند و در وسعت‌های گوناگون شهری، استانی، کشوری و حتی فرامرزی و بین‌المللی دایر شوند.
• نمایشگاه بین‌المللی:
با رشد روزافزون فناوری‌ها، دانش و علوم احداث نمایشگاه‌های بین‌المللی بهترین راه دست‌یابی به معرفی توانایی‌ها و قابلیت‌های فنی و تخصصی واحدهای تولیدی و خدماتی است. این نمایشگاه‌ها بازارهای گسترده جهانی را به‌سوی بخش‌های خصوصی و بخش‌های وابسته دولتی باز می‌کنند که در هیچ بازار دیگری نمی‌توان به این سهم بالا را دست‌یافت.

توجه عمیق به اقتصاد باز، به‌کارگیری استراتژی‌های جهش صادراتی و کشف نیازهای مختلف مشتریان در بازارهای فرامرزی همگی از مزایای حضور برندها در نمایشگاه‌های بین‌المللی است و طراحی غرفه نمایشگاهی است.
در سایه چنین فضاهایی تبادل اطلاعات، تهیه علوم نوین و انتقال فناوری سهل‌تر می‌شود. ازاین‌رو است که به طراحی غرفه‌ای که بازگوکننده توانمندی بنگاه‌های صنعتی و تولیدی باشد و در قالبی شکیل، زمینه دستیابی به بازارهای جدید را برای کسب‌وکارها فراهم نماید، بسیار مهم است.

گردهمایی از تعداد کثیری تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده در یک‌زمان و مکان واحد نوید شکوفایی فنون و علوم و افزایش سطح اطلاعات و دانش عموم را برای همگان دارد.

تأثیرگذاری این نمایشگاه‌ها چنان فراوان است که اکنون اهداف تجاری و مبادلات ارزی از پس طراحی این فضاها به کناری رفته و رسالت‌های مهم‌تری مانند ایجاد تفاهم و گفتگو میان ملت‌ها، روابط عمومی، ارتباط‌گیری با مردم، دستیابی به بهترین شگرد تبلیغاتی و … در سایه احداث چنین فضاهایی پیگیری می‌شود. طولانی شدن ارتباط سازنده مدیر غرفه با مشتریان ضرورت توجه به این عرصه را می‌رساند.

از طرفی مزایای دیگری چون بازاریابی باقیمت مقرون‌به‌صرفه، حضور مستقیم در کنار مشتریان، تسهیلات و امکانات مناسب، فرصت فراوان جهت تحقیق و بررسی وضعیت بازار، دیدار با رقبا و درنهایت رؤیت آخرین دستاوردها در زمینه‌های گوناگون از فرصت‌های ناب تولیدشده توسط نمایشگاه‌های بین‌المللی است.
• نمایشگاه منطقه‌ای:
در نمایشگاه‌های منطقه‌ای بیشترین رسالت بر معرفی کالاهای موجود در یک منطقه جغرافیایی خاص است. ولی در بسیاری مواقع برحسب تقاضا و میل دیگر استان‌ها نیز درخواست حضور در این نمایشگاه‌ها را داشته یا از نمونه‌های برتر استان‌های دیگر دعوت می‌شد تا در این گردهمایی شرکت نمایند. در ایران بیشترین سهم نمایشگاه‌های منطقه‌ای به شهرهایی با صنایع‌دستی غنی اختصاص می‌یابد.
از مزایای چنین نمایشگاه‌هایی می‌توان به نمایش و فروش هم‌زمان کالاها اشاره نمود. البته ارائه کالاهایی باقیمتی ارزان‌تر، بازدید آزاد برای عموم، معرفی کالاهای جدید، فروش بیشتر و افزایش سهم بازار و … نیز در چنین فضاهایی به حتم محقق می‌گردد. البته این‌چنین نمایشگاه‌هایی در عرصه‌های دیگر نیز موفقیت را به کام کسب‌وکارهای منطقه‌ای می‌چشانند.
ایجاد ذهنیت قوی به نفع محصولات عرضه‌شده، دریافت سفارش‌ها پرتعداد برای آینده، کسب شهرت و معروفیت، یافتن تأمین‌کنندگان مواد اولیه، برقراری ارتباط با جامعه مصرف‌کنندگانی وسیع‌تر و … جزء موارد ذکرشده است. عدم نیاز به صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی در این نوع نمایشگاه‌ها سبب شده احتیاجی به ساخت سازه‌های تخصصی نباشد و با طراحی‌های معمول نیز بتوان در این فضاها به موفقیت دست‌یافت.

• نمایشگاه ملی:
نمایشگاه‌های ملی باهدف به تصویر کشیدن تولیدات افتخارآمیز و خلاقانه کشورها دایر می‌شوند. مسلماً در برهه‌های خاص که صنایع مختلف یک کشور به تولید نمونه‌های خاص و منحصربه‌فرد یا مهندسی معکوس تجهیزات و لوازم سخت صنعتی یا هوش مصنوعی دست می‌یابند، به‌منظور اعلام عمومی، فراخوان احداث نمایشگاه ملی را صادر می‌سازند. این توانمندی‌های و پیشرفت‌ها در هر زمینه‌ای مانند صنعت، فناوری، بازرگانی، فرهنگی و … باشد، جذاب بوده و به حتم طیف وسیعی مخاطب را جذب می‌کند.
مهم‌ترین رکن شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی مجهز بودن به یک غرفه اصولی، کارشناسانه و مدبرانه است تا طراحی خاص و خلاقانه آن به‌قدر کافی معرف محصولات و خدمات عرضه‌شده باشد. قدرت فرهنگی، هنری، نظامی، ورزشی و … یک کشور سرمایه کلی آن به‌حساب می‌آید که اگر به منظر عموم گذاشته نشوند، طمع اجانب را برای تجاوز به حریم یک کشور برمی‌انگیزد. با برگزاری منظم این نمایشگاه‌ها می‌توان اقتدار یک ملت را به دید و منظر جهانیان رساند و آن‌ها از پیشرفت‌های روزافزون موجود در بستر کشور مطلع ساخت.
از طرفی فضای مناسب رقابتی سالمی که بین تولیدکنندگان داخلی ایجاد می‌شود، فرصت مقتضی را برای پیشرفت و گسترش این نهادهای مردمی بر خواسته از دل کشور فراهم می‌سازد. به همین دلیل است که برگزاری چنین فضاهایی و ورود قدرتمند به موضوع غرفه آرایی در چنین نمایشگاه‌هایی، دارای اهمیت فراوانی است.
• نمایشگاه استانی:
نمایشگاه‌های استانی هرساله در ایران با حوزه‌های مختلف چون فرش دستباف، چینی، لوستر، نساجی، پوشاک و … برگزار می‌شوند. از اهداف کلی چنین نمایشگاه‌هایی بهبود جریان نقدینگی در یک استان است. همچنین تقویت رابطه با مشتریان قدیمی و برقراری انس و نزدیکی با خریداران تازه از سیاست‌های تبلیغاتی و بازاریابی شرکت‌های تولید و خدماتی حاضر در چنین نمایشگاه‌هایی می‌باشد. به‌راستی بازگشت سرمایه وسیعی که از این باب عاید کسب‌وکارها می‌شود، غیرقابل‌تصور است.
ولی این مزیت زمانی به کام مشاغل خوش می‌آید که به اصول غرفه داری و نحوه بهره‌مندی از چنین فضایی اشراف کامل داشته باشند. در غیر این صورت هدر رفت منافع بسیاری را باید مشاهده کنند. برای حضوری موفق در نمایشگاه استانی در ابتدا از هماهنگی تولیدات خود با موضوع نمایشگاه مطمئن شوید، هم‌خوانی بین این دو از ارکان مهم موفقیت است. اتخاذ یک هدف واحد و پیاده‌سازی تمامی المان‌های جاری در غرفه بر مبنای آن نیز از دیگر اصول کمیابی در چنین نمایشگاهی است.
شناسایی نوع بازدیدکنندگان، شرکت‌های فعال و حاضر در نمایشگاه، مقایسه بین نمایشگاه‌های فعال در یک حوزه خاص، توجه به نوع برنامه‌ریزی نمایشگاه‌ها، میزان تخصص مجریان نمایشگاه و تجربه کاری آن‌ها و … همگی از نکاتی هستند که اگر بدون ارزیابی آن‌ها یک نمایشگاه را گزینش نمایید، چندان انتظاراتتان از یک حضور قدرتمند برآورده نخواهد شد.
• نمایشگاه محلی:
نمایشگاه‌های محلی به‌صورت موقتی در یک محل یا شهر خاص برگزارشده و محتوای نمایش داده‌شده در آن‌ها نیز خدمات و کالاهای رایج اما در سطحی کوچک‌تر و محلی است. افراد حاضر در یک محله در یک‌زمان و یک مکان مناسب گرد هم جمع می‌شوند و توانمندی‌های منطقه خود را به نمایش می‌گذارند.

در مقایسه بازده و نتایج فراوانی که در سایه چنین فعالیتی نصیب شرکت‌کنندگان آن می‌شود، هزینه‌های آن ناچیز به نظر می‌رسد؛ بنابراین نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای ایجاد ارتباط با مشتریان و رفتن به‌سوی مردم در قالبی حضوری و اثرگذارتر است و افراد را در وسعتی وسیع تشویق و ترغیب به معامله می‌نماید و با این‌چنین تمهیدی پیشبرد اهداف فروش به‌راحتی محقق می‌گردد.
۲. انواع نمایشگاه ازنظر نوع شرکت‌کننده:
وقتی صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی بر مبنای نوع شرکت‌کننده پایه‌ریزی شود، انواع خاصی از نمایشگاه پدید می‌آید که ماهیتی منحصربه‌فرد دارند و از روش اجرایی خاصی تبعیت می‌کنند که از آن‌ها می‌توان به نمایشگاه عمومی، نمایشگاه تخصصی، نمایشگاه اختصاصی و … اشاره نمود. در ادامه به توضیح هر یک از این موارد پرداخته و سطح اطلاعاتتان را در مورد این سازه‌ها ارتقا می‌بخشیم.
• نمایشگاه عمومی:
وجود عموم افراد در این سالن‌های نمایشگاهی سبب می‌شود، حاضرین و شرکت‌ها قادر باشند، معرفی همه‌جانبه و در سطحی وسیع‌تر را نسبت به خدمات خود تجربه نمایند. برای عرضه کالا در این نمایشگاه‌ها هیچ‌گونه محدودیتی نبوده و کالاها اعم از مصرفی، سرمایه‌ای و تجاری به معرض رؤیت عموم گذاشته می‌شوند.

بدین ترتیب مبنای اصلی احداث چنین نمایشگاه‌هایی تجارت و سود مالی نیست و بیشتر بر همان نمایش تولیدات و محصولات جدید صنعتی، دارویی، خانگی، کشاورزی و … به عموم مردم در یک شهر، کشور و … استوار است. بدین ترتیب اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی که در سایه چنین نمایشگاه‌هایی پدید می‌آید با نمونه‌های دیگر بازاریابی قابل قیاس و سنجش نیست.

نمایشگاه‌های عمومی توانایی جذب حداکثری علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف علم و فناوری رادارند. البته تبادل، خریدوفروش و حتی صادرات کالا از پس چنین معارفه باشکوهی نیز پدید می‌آید که غیرقابل‌انکار است. ولی همان آگاهی بخشی از قابلیت‌های فنی واحدهای تولیدی و صنعتی را از اهداف چنین نمایشگاه‌هایی دانسته که گاه وسعت برگزاری آن به نمایشگاه‌های ملی، بین‌المللی و … نیز می‌رسد.
• نمایشگاه تخصصی:
هدف قرار دادن بخش ویژه‌ای از اقتصاد کشور در هر بار برپایی یک نمایشگاه‌ها سبب شده، آن را بانام نمایشگاه تخصصی بخوانند و در این فضا به معرفی کالاهای خاص و صنایع جانبی آن اکتفا کنند. تمامی نمایشگاه‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف اما در مدت برپایی کوتاه توانسته‌اند، هر بار یک صنعت را به میدان دعوت نموده و زمینه آشنایی بیشتر آن را با صنعتگران، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان مواد اولیه و … فراهم سازد.

در این راستا می‌توان از نمایشگاه‌های لوستر و کالاهای نورپردازی، چرم و … نام برد که هر یک صنعتی مستقل دارند. بدین ترتیب ارائه توانمندی‌های صنعتی، ارتقا علوم پایه و دانش موردنیاز و درنهایت انتقال و بست و گسترش تخصص‌ها از نتایج درخشان احداث چنین نمایشگاه‌هایی است.

با این رویکرد می‌توان به‌راحتی نیاز متخصصان، صنعتگران و پژوهشگران بخش‌های تخصصی صنعت را برآورده ساخت و کمبودهای نمایشگاه‌های بین‌المللی رایج را برطرف نمود. رشته‌های مختلف علوم با ورود در نمایشگاه تخصصی خود علاوه بر بهره‌مندی از فضایی کاملاً علمی و در سطحی بلندمرتبه، امکان تبادل اطلاعات و ارتقا سطح دانش خود را نیز می‌یابند.
• نمایشگاه اختصاصی:
صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی از نوع اختصاصی بر مبنای بازاریابی اما در یک کشور مقصد و دریافت سهم فروش در بین تجار و بازرگانان کشورهای هدف دارای اقتصاد متعالی است. این نوع بازاریابی اگر دقیق و بر اساس شناخت از کشور مقصد، چگونگی واردات و صادرات آن کشور، قوانین گمرکی، دستورات حقوقی و قضایی رایج و … انجام پذیرد، نتایج درخشانی بر تجارت‌ها و بیزینس‌های فرامرزی دارد.

با توجه به این‌که صنعتگران خود درخواست اجرای یک نمایشگاه را در یک کشور دیگر ارائه می‌نمایند، پس باید قبل از آن دیدی روشن در مورد نوع تقاضا و عرضه حاکم در کشور مقصد داشته باشند و از میزان علاقه‌مندی به محصولات و تولیداتشان در این کشور مطلع شوند. در چنین حالتی تحکیم مناسبات اقتصادی زمینه‌ی مبادلات ارزی در آینده را رقم می‌زند و فرصت طلایی جهت افزایش میزان صادرات و معرفی محصولات و توانمندی‌ها به ملل دیگر را فراهم می‌نماید.

برپایی این نمایشگاه‌ها چه به درخواست کشورهای میزبان باشد و چه از سوی کشورهای دیگر صورت پذیرد، برای حضور در آن‌ها اجاره تجهیزات نمایشگاهی و ساخت و احداث غرفه از اصول رایج است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.
• نمایشگاه اکسپو:
در نمایشگاه‌های اکسپو شرکت‌کنندگان به عرضه آخرین فناوری‌های موردنیاز تجارت‌ها می‌پردازند. ازاین‌رو پیشرفته‌ترین نوع نمایشگاه‌ها در جهان بوده که موضوعات گسترده انسانی و فرهنگی مانند هنر، تجارت، آداب‌ورسوم و … را پوشش می‌دهند.

طولانی بودن مدت برگزاری، توجه به مسائل بازرگانی و جنبه نمایشی از مشخصه‌های اصلی نمایشگاه‌های اکسپو است که در موفقیت آینده تجارت‌های کشورهای برپاکننده اثر مثبتی دارد. شرکت‌کنندگان در چنین نمایشگاهی باید غرفه‌های خود را به گونه کاملاً تخصصی و معرف نوع توانمندی‌شان طراحی نمایند. بدین ترتیب مراجعه‌کنندگان به‌محض رؤیت المان‌های موجود پی به حوزه کاری آن‌ها که هنری، علمی و … است، می‌برند.
• نمایشگاه فروش:
گاهی به دلیل گرانی بی‌سابقه برخی اقلام ضروری مردم و نبود بخش مهمی از کالاهای مصرفی، دولت‌ها تصمیم به برپایی مراکزی باهدف برطرف نمودن مشکلات ذکرشده و پوشش نواقص موجود اقدام می‌نمایند. این امر سبب حمایت از قشر آسیب‌پذیر و کم برخوردار جامعه شده و باعث حمایت از گروه‌های مصرف‌کننده می‌شود. ازاین‌رو کمتر می‌توان این مراکز را در دسته نمایشگاه قرارداد و بیشتر در قالب جشنواره فعالیت نموده و اصلاح مکانیسم عرضه و تقاضا و متعادل‌سازی بازار و شکستن قیمت‌ها از اهداف برپایی آن‌ها به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر که تورم و گرانی بیش‌ازحد کالاها بسیاری از اقشار جامعه را برای خرید ناتوان ساخته است، برگزاری چنین فضاهایی روشی مناسب در جهت قرار دادن سریع کالاها در دسترس مردم، خالی نمودن انبارهای احتکار شده و مبارزه همه‌جانبه با گرانی و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها است. ازاین‌رو اگرچه در حوزه نمایشگاهی اهمیت چندان برای آن قائل نیستند، اما به دلیل ارائه کالاهای مصرفی باقیمتی بسیار کم مقبولیت بالایی میان اقشار جامعه دارند.
• نمایشگاه مجازی:
نمایشگاه‌های مجازی با رسالت کوتاه نمودن مصافت‌ها و کاهش هزینه‌های بازدید از نمایشگاه‌ها توسط اندیشمندان امروزی معرفی‌شده‌اند. این نمایشگاه‌ها یکی از دستاوردهای نوینی هستند که با فناوری‌های روز دنیا هم‌راستایی بالایی دارند و با به خدمت گرفتن اینترنت و فضای مجازی نیاز به‌شتاب، این عنصر محبوب عصر حاضر را برآورده ساخته‌اند.

برقراری رابطه بین خریداران و فروشندگان حتی از فاصله بسیار دور سبب شده، نمایشگاه‌های مجازی را کاربردی‌ترین نوع نمایشگاه‌های موجود بدانند و از صرفه اقتصادی، دانایی و بینشی که در پشت این فضاها نهفته است استقبال کنند. فناوری‌ها هرروز ایده‌ای جدید را به زندگی بشر وارد می‌سازند که پرداختن به نمایشگاه‌های مجازی نمونه‌ای از آن است.

البته صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی در چنین فضاهایی نیز اجرا می‌شود، فقط هرکدام از بازدیدکنندگان که تمایل به مراجعه حضوری ندارند به مدد اینترنت به این فضا واردشده و از تک‌تک غرفه‌ها به‌صورت مجازی دیدن می‌نماید. حتی امکان برقراری ارتباط آنلاین با مدیر غرفه و چت نیز وجود دارد، اما بازرگانان و صنعتگران که تمایل به تجارت‌ با مبالغ سنگین مالی دارند می‌توانند، به‌صورت حضوری از امکانات نمایشگاه بهره‌مند شوند.
• نمایشگاه ماهواره‌ای:
نمایشگاه ماهواره‌ای درواقع یک اتحادیه است که تمامی علاقه‌مندان به برپایی نمایشگاه می‌توانند با عضویت در آن جزئیات و اطلاعات مربوط به برگزاری نمایشگاه خود را از طریق ماهواره به منظر عموم برسانند. سیستم‌های ماهواره‌ای توانایی قرار گرفتن در مدارات مختلف و مخابره اطلاعات را به سراسر دنیادارند.

بدین ترتیب می‌توان نمایشگاه ماهواره‌ای را تحولی عظیم در این صنعت دانست که متقاضیان زیادی از سراسر جهان دارد. این علاقه‌مندان فقط کافی است در این سیستم عضو شده و با پرداخت حق اشتراک به‌تمامی اطلاعات در حوزه نمایشگاه‌ها دست یابند.

به‌هرحال برخی از نمایشگاه‌ها بسیار مهم بوده و نیاز به متقاضیان جهانی برای آن‌ها احساس می‌شود که چنین اتحادیه‌ای راه دست‌یابی به مشتریان در سراسر دنیا را سهل نموده است.

از مزایای برپایی چنین اتحادیه‌ی نمایشگاه جهانی می‌توان به اطلاع از کم و کیف برگزاری نمایشگاه‌ها، در اختیار قرار دادن جزئیات نمایشگاه‌ها به نقاط مختلف دنیا، امکان برگزاری تعداد بیشتری نمایشگاه با آشنایی در قالب این مجمع، ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری جمعی، قابلیت عضوگیری و امکان حضور دائمی در این فضا اشاره نمود.
انواع سبک‌های مختلف در طراحی غرفه نمایشگاهی:
با نگاهی عمیق‌تر به صفر تا صد طراحی غرفه نمایشگاهی درمی‌یابیم، غرفه دارانی که فقط به تولید محصولاتی واجد شرایط و باکیفیت عالی پرداخته‌اند، برای موفقیت درفروش چندان مجهز نیستند و رقابت‌های سخت مجال پیروزیرا از آن‌ها صلب می‌نماید.

علاوه بر وجود تعداد کثیری محصول که امکان مقایسه را برای خریداران فراهم می‌سازد، وجود مبحث دیزاین آرایی و دکوراسیون سازی نیز به میان آمده و فرصت‌های طلایی بیشتری را برای برندهای متوجه چنین اموری فراهم ساخته است. همین امر ضرورت توجه به غرفه سازی متناسب با سبک‌های مختلف مدرن، کلاسیک، مینیمال و … را به‌منظور ایجاد شرایطی مطلوب‌تر برای فروش می‌رساند.

بسته به سبکی که کارفرمایان هم‌راستا با نوع کالاهایشان انتخاب کرده، طراحان اجزا و المان‌های غرفه را برحسب آن چیدمان می‌کنند.

طراحی غرفه نمایشگاهی برای کشورهای صنعتی بزرگ که سهم بالایی از تجارت‌های جهانی را در دست دارند، یک مطلوب فراموش‌نشدنی است-طراحی غرفه نمایشگاهی با قیمت ارزان

برای مثال در طراحی غرفه نمایشگاه به سبک مدرن بیشتر می‌کوشند تا تناسب را به‌جای تقارن و متریال مدرن را به‌جای سنتی و طرح‌های مینیمال را به‌جای طرح‌های پرحجم و پرنقش‌ونگار به‌کارگیرند و غرفه‌ای مدرن را پدیدآورند. در این راستا تجهیزات نورپردازی، کتیبه‌ها، کانترها، ویترین‌ها و … نیز به عناصر مدرن واگذار می‌شوند. توجه به‌سادگی رنگ‌آمیزی و تناسب بصری مناسب و هماهنگ بین تمامی اجزا از دیگر موارد مهم در طراحی غرفه‌های مدرن است.

البته متریال نیز در اینجا بسیار مهم بوده و بیشتر به شیشه و فلز واگذار می‌شود. سرعت‌بالای اجرای سبک‌های مدرن، سادگی اجرام طراحی‌شده، توجه اکید بر کالاهای موجود و … از مزایای چنین سبکی است. در چنین غرفه‌هایی بیشترین تأکید بر عملکردگرایی و اجتناب از طرح‌های پیچیده ملاک است به همین دلیل غرفه‌ها برپاشده با چنین سبکی، بسیار ساده و بی‌پیرایه هستند.
ولی در مقابل غرفه‌های آذین‌شده با سبک کلاسیک بیشتر از تقارن، چیدمانی منطقی و سازه‌هایی کلاسیک بهره می‌برند. ازاین‌رو آن‌ها را غرفه‌هایی با بیشترین نظم و ترتیب می‌یابید که همین عنصر در ابتدا چشم بیننده را به‌طور کامل پر می‌کند.

سبک‌های سنتی و بومی نیز از نقوش و طرح‌های اسلیمی و سنتی به‌کرات بهره می‌برند و حتی در برخی مواقع علم ترکیب چنین طرح‌هایی را نیز به خدمت می‌گیرند و دیزاین‌هایی باشکوه و یادآور اصالت دیرینه ایرانی را به تصویر می‌کشند. البته سبک‌های مینیمال نیز امروزه طرفداران ویژه خود رادارند و با حداقل سازه و متریال خود، کم‌هزینه‌ترین نوع در غرفه سازی به شمار می‌روند.

در انتهایی‌ترین بخش انواع سبک‌های مختلف در طراحی غرفه نمایشگاهی به سبک صنعتی می‌رسیم که عناصر خام در پدیدار نمودن این سازه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و به‌منظور معرفی صنایع سنگین و تجهیزات صنعتی، سبکی شایسته به شمار می‌رود.

غرفه سازی

در سایه غرفه سازی شرکت‌ها با مقایسه خود و رقبایشان مجال بازبینی و اصلاح و بازسازی خدمات و کالاهای خود را به دلیل کشف معایب و نقاط ضعفشان می‌یابند.

این هم‌جواری با تعدادی از شرکت‌های هم مسیر که بسیاری از آن‌ها در تمامی عرصه‌ها موفق‌تر و پویاتر ظاهرشده‌اند، فرصتی مقتضی را به برندهای ضعیف‌تر برای کشف نقاط ضعف و مرمت و بازسازی نواقصشان می‌دهد. این فضای متمرکز رقابتی اگرچه شاید برای شرکت‌های نوپا چندان سودآوری مالی نداشته باشد، اما از باب ذکرشده، بسیار مثمر ثمر و عالی است.
خنثی‌سازی بخش مهمی از تبلیغات رقبا در بستر غرفه‌ها طرح‌ریزی می‌شود و یک طراح آشنا به استراتژی‌های یک کسب‌وکار می‌تواند با جلوه بصری ایجاد نموده در غرفه چنین مزیتی را فراهم نماید. به‌منظور ورود قدرتمند به مقوله غرفه سازی بهتر است، چندان در جستجویی طرح‌های ارزان نباشید.

این طرح‌ها نقوشی تکراری بوده که توانایی ارائه یک سکوی پرتاب عالی را به برندها ندارند و الگویی‌هایی نامناسب به‌حساب می‌آیند.
اگرچه متخصصین امور غرفه سازی با ترفندهایی مانند خرید متریال از عمده‌فروشان، توانایی کاهش حداقلی هزینه‌ها رادارند، اما بازهم غرفه‌های ایده‌آل که فروش‌های حداکثری را پدید می‌آورند را باید بر اساس متدهایی اصولی قیمت‌گذاری نمود. با این توضیحات از مزایای یک غرفه سازی قدرتمند و باکیفیت می‌توان به این موارد اشاره کرد:
• دربرگیرنده طراحی مبتنی بر یک استراتژی فروش قوی
• ایجاد بستر مناسب جهت جذب مشتریان بالقوه
• مطابقت کامل با اصول طراحی غرفه
• عدم اجرای عناصر موجود در بروشورها و کاتالوگ‌ها به‌منظور گریز از اجرای طرح‌هایی تکراری
• عرضه یک پیام قدرتمند و غیرقابل مقاومت در چشم مخاطبان
• ایجاد چشم‌اندازی زیبا و خیره‌کننده
• ایجاد س ترغیب‌کنندگی به سمت تیم فروش
• تأثیرگذار در رونق کسب‌وکارها

قیمت طراحی غرفه نمایشگاهی

برای آنکه دیدی دقیق‌تر نسبت به قیمت طراحی غرفه نمایشگاهی به دست آورید، باید در اولین گام مشخص نماییم که طراحی غرفه با مباحث اجرایی آن دو موضوع متمایز بوده و شما باید هزینه‌های مجزایی بابت این دو امر در نظر بگیرید. هرچند قیمت این دو تابع سلیقه و زمان‌بندی اجرایی است اما هرکدام هزینه‌ای منحصر به خوددارند.

کارفرمایان و غرفه داران بر اساس تمایل شخصی سفارش طراحی یک سبک با اصول خاصی را می‌دهند و پس از تصفیه‌حساب با طراح، نقشه را به مجریان غرفه ساز ارائه نموده و با آن بر سر اتمام کار درزمانی مشخص به توافق می‌رسند.

در هر دو حالت تعرفه‌های سالانه‌ای وجود دارد که طراحان و پیمانکاران بر اساس نرخ مصوب خود را اعلام می‌کنند. البته معیارهایی در اینجا خودنمایی می‌کند که ممکن است، قیمت را تغییر دهند که از آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره نمود:
• انجام طراحی‌های سه‌بعدی باهدف افزودن جذابیت بیشتر به طرح نهایی
• نوع اجرای کار و عدم پیشامد یا بروز مشکل در حین انجام پروسه ساخت
• میزان توانایی تیم‌های اجرایی و به‌کارگیری تیم‌های درجه‌یک یا درجه‌دو و یا درجه سه
• نوع مواد و متریال مصرفی و استفاده از مواد چند بار مصرف
• میزان متراژ غرفه نمایشگاهی
• حمل‌ونقل تجهیزات
• تبلیغات برگزاری غرفه
• هزینه طراحی پوستر و کاتالوگ
• حق‌الزحمه کارکنان و غرفه گردانان
• هزینه مسافرت برای حضور در نمایشگاه‌های شهرهای دیگر
• ساختار اصلی غرفه، پوشش کف، نوع نورپردازی، نوع نوشته‌ها، مبلمان و …
• و … .

نرم‌افزار طراحی غرفه نمایشگاهی

غرفه سازان حرفه‌ای برای آنکه بتوانند بهترین اجرا را از خود به نمایش بگذارند، علاوه بر یادگیری المان‌های غرفه سازی و مهارت‌های پایه که به آن‌ها دیدی مؤثر را در طراحی می‌بخشد، نحوه کار با یکی از نرم‌افزارهای طراحی را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهند تا به مدد این دو اهرم قدرتمند بتوانند، ایده‌هایی خلاقانه و زیبا را پدیدآورند. به‌طورمعمول از نرم‌افزار D max3 برای طراحی غرفه نمایشگاهی بهره می‌برند.

برای این منظور ابتدا با برنامه‌هایی مانند اسکچ آپ یا اتوکد، اتود اولیه سه‌بعدی (D3) شده و سپس رندر آن در D max3 گرفته و قابل‌اجرا می‌گردد.
البته نرم‌افزارهای سه‌بعدی ساز دیگری مانند اسکچاپ، رینو، وری، فتوشاپ و … نیز وجود دارند که بسیار قدرتمند و کارآمد هستند. طراح یک نمونه از نرم‌افزارهای طراحی غرفه نمایشگاهی را انتخاب نموده و با فراگیری نحوه کارایی آن به طراحی اقدام می‌کند.

نوع نرم‌افزار بر کیفیت خروجی و قیمت طرح تهیه‌شده، بی‌تأثیر است و تنها این طرح نهایی می‌باشد که برای کارفرما و مدیر غرفه مهم و اثربخش بوده و قیمت‌گذاری می‌شود.
امروزه طراحان بدون داشتن چنین تخصص‌هایی نمی‌توانند غرفه‌هایی قابل‌رقابت و خلاق را طراحی و عرضه نمایند. رندر گیری حرفه‌ای، پروداکشن، پرزانته و … همگی در مدل‌سازی غرفه‌های نمایشگاهی مؤثر هستند که بدون وجود نرم‌افزارهای مدلینگ غیرقابل اجرا می‌باشند.

طراحی داخلی غرفه نمایشگاه

آنچه تا حال باب طراحی غرفه نمایشگاهی سخن گفتیم، بیشتر از زاویه و دید خارجی و داخلی به‌صورت ترکیبی بود، اما طراحی داخلی که شامل دیزاین دیوارها، کفپوش‌ها و … می‌شود، به‌ شکل مجزا نیز مسئله مهمی است که باید به‌تفصیل در مورد آن سخن گفته شود.

اگرچه طراحی داخلی غرفه‌ها به حتم از دکور خارجی تبعیت می‌کنند و در رنگ و المان‌ها پیرو نمای خارجی غرفه هستند، اما خود نیز به‌تنهایی قاعده و قانون‌های خاصی را در همان راستا دنبال می‌کنند تا فضایی کاربردی، فراخ و پاسخگو به نیاز غرفه داران و مراجعه‌کنندگان را فراهم نمایند.

ازجمله مؤلفه‌هایی که طراحی داخلی غرفه نمایشگاه را به اوج شکوفایی می‌رسانند، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
• تصویرهای سه‌بعدی و تزئین دیوارها:
گاه لازم است در سبک‌های کمی ساده‌تر به‌منظور رهایی از یکنواختی و دل‌زدگی از تصویرهای سه‌بعدی یا دیوارکوب‌های برجسته استفاده نمود و به غرفه حال و هوایی متمایز بخشید. ولی گاهی نیز سبک انتخابی به‌قدر کافی جذابیت‌های بصری قابل قبولی را عرضه می‌کند و این فقط انتخاب یکرنگ مناسب، هماهنگ و منطبق بر اصول روانشناسی بوده که کفایت کرده و طراحی غرفه را به بلوغ بصری کامل می‌رساند.
• انتقال اطلاعات انبوه در کوتاه‌ترین زمان:
طراحی داخلی غرفه نمایشگاه رسالت مهم انتقال حجم وسیعی از اطلاعات و داده‌های به‌روز و نوین را آن‌هم در حداقل زمان ممکن دارد. این اطلاعات باید به‌گونه‌ای بر دیوارها و استندها و بروشورها و … حک‌شده باشند که در کسری از ثانیه در دسترس و در دید مخاطب قرارگرفته و وی قادر باشد در یک نگاه گذرا به‌خوبی عمق آن‌ها را دریابد.
• خدماتی فراتر:
به‌هرحال مشتریان دائمی و حتی مخاطبان از بستر غرفه‌ها انتظار دریافت خدماتی فراتر از دیگر روش‌های معارفه و بازاریابی رادارند که این امر فقط با طراحی داخلی اصولی و مهندسی محقق می‌گردد.

این خدمات شامل طیف وسیعی بوده که از انتقال اطلاعات در قالب طراحی بخش‌هایی به‌منظور جایگذاری تجهیزات سمعی و بصری شروع و تا ارائه کالاهایی نوین و حتی خدمات رفاهی چون تخفیفات، اشانتیون و … ادامه می‌یابد.
• تجلی هنر، دانش و بینش:
طراحی غرفه نمایشگاهی و خصوصاً بخش داخلی می‌تواند، محلی برای تجلی هنر و اندیشه ژرف گرداننده آن باشد و سطح دانش و بینش فرهنگی، اجتماعی، هنری و … غرفه داران را به نمایش بگذارد. ازاین‌رو دقت نظر در اجرایی زیرکانه و خردمندانه آن بسیار مهم و حیاتی است.

• پاسخگوی افکار و سؤالات مخاطبان:
نوع طراحی داخلی غرفه نمایشگاه میزان موفقیت شرکت‌های صنعتی، خدماتی و تجاری را تعیین کرده و پیشرفت یا شکست آن‌ها را مشخص می‌سازد. طراحی که به‌طور کامل پاسخگوی افکار و سؤالات بازدیدکنندگان باشد، ثمره درخشان خود را خواهد داشت و مخاطب را در غرفه نگه می‌دارد. در غیر این صورت انبوهی از افکار و ذهنیات منفی حول نام یک برند شکل‌گرفته که با هیچ تمهیدی نمی‌توان به اصلاح آن پرداخت.

تجهیزات مختلف در دسترس به‌منظور طراحی داخلی غرفه نمایشگاه‌ها:
طراحی داخلی غرفه نمایشگاه از مجموعه تجهیزات مختلفی برای شکوفایی خود بهره می‌برد که از آن‌ها می‌توان به پخش فیلم، انتشار موزیک و صوت، برپایی استندها، طراحی بروشور و حتی توجه به مبلمان، بک لایت‌ها و … اشاره نمود.

عدم توجه به این ارکان منظر شایسته‌ای را از غرفه شما به نمایش نگذاشته و ناتوانی‌تان را در مدیریت تبلیغات اعلام می‌کند. از دیگر تجهیزات رایج برای ساخت نمای داخلی غرفه‌ها به سازه‌های چوبی و فلزی، نورپردازی (نقطه‌ای، بکلایت، عمومی و …) و تبلیغات نوشتاری (پلکسی، استیکر، یونولیت و …) می‌توان اشاره نمود.
ولی مؤلفه‌های دیگری نیز غالباً در این عرصه به کار می‌آیند که از آن‌ها می‌توان به مواردی مانند تقسیم‌بندی فضا، رنگ‌آمیزی هماهنگ، استفاده از LCD، پوسترهای بزرگ، ویدیو پروژکتور، لپ‌تاپ و … نام برد.

البته بسیاری به‌منظور تلطیف فضا از المان‌های طبیعی مانند گل‌آرایی نیز استفاده می‌کنند تا روحی از سرزندگی را بر غرفه حاکم سازند. البته هرکدام از این عناصر را باید متناسب با فضاهای مختلف موجود در غرفه که شامل بخش اطلاع‌رسانی، مذاکره، مشاوره، خدمات صوتی و تصویری و … است، استفاده کرد.

با توجه به تأثیر عملکرد متصدیان غرفه سازی بر میزان موفقیت شرکت‌ها ضروری است تا مجریان خدماتی را استخدام نمایید که از کارمندان آموزش‌دیده استفاده می‌کنند. به‌راستی غرفه سازی امروزه به صنعتی حرفه‌ای و دانشی تخصصی بدل شده است که هر علمی بدان راه‌یافته است.

البته خلاقیت و نوآوری نیز نیروی محرکه و سبب حیات و بقای این هنر است. همین مشخصه‌ها است که غرفه سازی را به اهرمی توانمند برای تبدیل کسب‌وکارهای نوپا به ابر برندهایی جهانی و غول‌های تجاری بی‌رقیب بدل می‌سازد.

بهترین شرکت طراحی غرفه نمایشگاهی

آتریم کمپانی یکی از شرکت‌های مطرح در عرصه ساخت و طراحی غرفه نمایشگاهی است که با حفظ کلاس جهانی قادر است، خدماتی عالی را باقیمتی کاملاً به‌صرفه ارائه نماید. تجربه این شرکت سبب موفقیت برندها در عرصه‌های سهمگین رقابت می‌شود.

اگر به دنبال بهترین مجری به‌منظور اجرای فعالیت‌های غرفه سازی خود هستید، این شرکت با درصد بالای رضایت امروزه به‌عنوان یکی از بهترین مجریان این حوزه شناخته می‌شود. آتریم کمپانی از ابتدای راه تا آخرین لحظه برای کسب یک تجربه عالی در کنار شما می‌ماند. این مراحل شامل موارد متعددی به شرح ذیل است:
۱. درخواست ارائه فهرست نیازها و انتظارات از مشتریان
۲. طراحی نقشه فنی غرفه
۳. پیاده‌سازی نقشه در نرم‌افزارهای سه‌بعدی
۴. بررسی و تأیید نهایی طرح اجرایی از سوی مشتری
۵. آغاز پروسه طراحی
۶. رسیدگی به جزئیات در سایه تحلیل و تفکر مهندسی
۷. به‌کارگیری بالاترین خلاقیت و رفع نواقص با دقت و حساسیت تا لحظات آخر افتتاح نمایشگاه

نمی‌توان انکار کرد که ساخت غرفه‌های نمایشگاهی فعالیتی کاملاً تخصصی است که اجرای آن به مهارت و دانش بالایی نیاز دارد. ازاین‌رو انتخاب و یافتن یک شرکت مجری متخصص که با ایده پردازی‌های خود و تجربه درزمینه‌ی روانشناسی رنگ‌ها، هارمونی طرح‌ها و اصول دکوراسیون سازی بتواند در این مسیر خطیر راهنمای شما باشد یک ضرورت مهم است.

در میان تمامی شرکت‌های موجود مجموعه‌ای پرسابقه‌تر و بامهارتی زبانزدتر از آتریم کمپانی را که نیرویی متخصص و کارآزموده را به خدمت گرفته باشد، نخواهید یافت.

این مجموعه توانمند امور غرفه سازی شما با کمترین هزینه، بهترین متریال و … به انجام می‌رساند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت مقتدر و توانمند می‌توان به‌صورت فهرست‌وار به این موارد اشاره نمود:
• مجهز به ذهنیت نمایشگاهی
• آشنا به اصول انتخاب مکان مناسب
• توجه به نورپردازی متناسب با ابعاد غرفه و نوع کالاها و چیدمان آن‌ها
• دارای دانش آکادمیک و تجربه دکوراتیو و طراحی صحنه
• درکی کامل از تمامی ارکان غرفه و اشیا موجود در آن
• مجهز به کادری خوش‌فکر، خوش‌سلیقه و دارای ایده‌های نو و غیرتکراری
• دارای حداکثر سابقه کاری و تجربه کافی
• توانایی هم‌راستایی با تفکر مدیر غرفه و مالک شرکت
• ارائه مشاوره در جهت انتخاب صحیح تجهیزات و لوازم ضروری
• آشنا به اصول انتخاب رنگ‌های مناسب