گروه آتریم با داشتن اطلاعات تخصصی در خصوص انواع گیاهان و کاربرد آنها در فضاهای مختلف و همچنین دقت و سرعت درطراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن در کنار شماست

طراحی روف گاردن به سبک آتریم

تلفیق طبیعت با فضاهای زندگی خود در کاهش استرس و دغدغه  های امروزی قطعا بی تاثیر نخواهد بود.

گروه آتریم با در نظر داشتن اطلاعات تخصصی در خصوص انواع گیاهان و کاربرد آنها در فضاهای مختلف و همچنین دقت و سرعت درطراحی و اجرای صفر تا صد فضای سبز و روف گاردن در کنار شماست.

تلفن تماس : ۰۹۱۲۱۰۷۸۶۵۰

برخی از نمونه کارهای آتریم برای فضای سبز و روف گاردن

طراحی لابی برج باغ

...

دیدن پروژه

طراحی سنتی ویلا ویلی

...

دیدن پروژه

طراحی و بازسازی ویلای ویلی

...

دیدن پروژه

طراحی ویلای بستک ۲

...

دیدن پروژه

طراحی و اجرای نما ویلا ویلی

...

دیدن پروژه

طراحی نمای ویلای نسیم

...

دیدن پروژه

ویلای نسیم

...

دیدن پروژه

پروژه ویلای فراز

...

دیدن پروژه

پروژه ویلایی

طراحی ویلا...

دیدن پروژه

پروژه ویلای بادرود

طراحی به سبک مدرن و تلفیقی از المان هایی از سبک روستیک و بوهمین...

دیدن پروژه

پروژه ویلای تاجیک

طراحی صفر تا صد ویلا به سبک مدرن...

دیدن پروژه

پروژه ویلای بستک

طراحی پلان، نما، لنداسکیپ ویلای بستک...

دیدن پروژه

پروژه لند اسکیپ ویلای سراسیاب

طراحی فضای سبز ویلا...

دیدن پروژه

پروژه شهرک ناز

طراحی نما و پلان داخلی ویلا...

دیدن پروژه

روف گاردن چیست ؟

یکی از تکنولوژی های مدرن که امروزه روی پشت بام ها و تراس ها اجرا می شود روف گاردن می باشد. طراحی و اجرای هر یک از انواع فضای سبز روی پشت بام و تراس با استفاده از نرم افزار خاص انجام می گردد. نرم افزار طراحی فضای سبز دارای استانداردهای مشخص شده ای است. طراحی فضای سبز در تراس و پشت بام می باشد. اصول طراحی فضای سبز در این نرم‌ افزارها در نظر گرفته خواهد شد.
شما باید به خوبی بدانید که برای اجرای فضای سبز در پشت بام نیاز است که نکات اجرای بام سبز را در نظر بگیرید. اگر نکات و اصول محوطه سازی فضای سبز در پشت بام و تراس در نظر گرفته نشود امکان دارد که به ساخت و بافت ساختمان آسیب وارد گردد.
طراحی روف گاردن مدرن توسط هر یک از ساختمان سازانی که در این زمینه تخصص دارند انجام می شود. بازه زمانی طراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن به متراژ پشت بام و تراس بستگی دارد. بسیاری از افراد هستند که به خوبی نمی دانند فضای سبز چیست و باید چه نکاتی را در مورد اجرای فضای سبز در پشت بام یا تراس رعایت کنند. بر همین اساس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد بام سبز به دست بیاورید.

انواع روف گاردن

فضای باز و فضای سبز در دنیای مدرن امروز کمتر مشاهده می‌ شود. بسیاری از افراد به دلیل آپارتمان نشینی از فضای سبز محروم هستند. بام سبز یک تکنولوژی مدرن است که امروز بر اساس سقف سبز روی بسیاری از تراس های خانه های آپارتمانی و پشت بام ها اجرا می گردد. شما می ‌توانید با استفاده از این ایده یک فضای سبز را روی منزل خود ایجاد کنید.

گروه آتریم با داشتن اطلاعات تخصصی در خصوص انواع گیاهان و کاربرد آنها در فضاهای مختلف و همچنین دقت و سرعت درطراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن در کنار شماست
در چند سال اخیر بسیاری از افراد برای زیبایی تراس و پشت بام ساختمان خود از این ایده استفاده کرده‌ اند. شما باید به خوبی بدانید که روف گاردن و یا همان بام سبز انواع متفاوتی دارد. بر همین اساس طبق نوع تراس و پشت بام خود می توانید یکی از انواع بام های سبز را برای طراحی پشت بام و تراس انتخاب کنید. هر یک از انواع بام سبز همراه با ویژگی هایی که دارند عبارت هستند از :

۱. بام گسترده

بام گسترده یکی از بهترین و زیبا ترین فضای سبزی می باشد که شما در تراس و پشت بام ساختمان خود می توانید ایجاد نمایید. این نمونه بام سبز بر اساس کاشت گیاهان با ریشه های کم عمق انجام خواهد شد. بستر کاشت هر یک از گیاهان در این بام سبز بسیار سطحی است.

ضخامت خاک در این فضای سبز حدود ۲۰ سانتیمتر می ‌باشد. بام گسترده نسبت به بسیاری از دیگر انواع بام‌ ها ارزان تر است. چمن ها و گیاهانی که در این بام به کار گرفته می ‌شوند با پوشش سطحی می باشند و ارتفاع زیادی ندارند.
در این نمونه از بام سبز چمن هایی که نروژی هستند را روی سطوح شیبدار و مسطح مورد استفاده قرار می‌ دهند. در این سیستم به طور معمول از گیاهانی که عمق ریشه شان از ۴۰ تا ۱۰۰ میلیمتر می باشد استفاده می ‌کنند. گیاهان و خاکی که روی این بام ایجاد می ‌شود حدود ۵۰ الی ۶۰ کیلوگرم در هر متر مربع است.
در مورد هر یک از بام هایی که شیب دار هستند در بسیاری از مکان‌ها باید ۱۰ تا ۲۰ درصد شیب وجود داشته باشد. در شیب هایی که بیشتر از ۳۰ درصد می باشند باید از ابزارهای ضد فرسایش استفاده نمایند. محیط کاشت این نمونه از بام های سبز به طور معمول در دسترس عموم نیست و استفاده کارکردی و منحصر به فردی ندارد.

۲. بام نیمه متمرکز

بام نیمه متمرکز یکی دیگر از انواع بام سبز می‌ باشد. این نمونه بام سبز بر اساس کاشت گیاهان که ریشه بیشتری دارند و عمق آنها تا ۳۰ سانتیمتر می باشد طراحی می گردد. در این نمونه بام سبز تمامی گیاهانی که بوته ای می باشند مانند گیاه هندوانه، توت فرنگی، اسطوخودوس و غیره قابلیت کشت دارند. برای طراحی این سازه باید به خوبی وزنی که ایجاد می شود مورد بررسی قرار بگیرد.
برای طراحی سیستم روف گاردن نیمه متمرکز از روش متمرکز و گسترده استفاده می کنند. این نمونه بام سبز ظرفیت بیشتری دارد. برای طراحی بام سبز نیمه متمرکز از چمن و گیاهان بوته‌ ای استفاده می کنند. این نمونه بام سبز شامل حجم زیادی از گیاهان با ریشه بیشتر می باشد. این نمونه بام سبز تمامی گیاهان را شامل می گردد. زمان ساخت و طراحی این بام سبز باید استانداردهای مربوط به آن مورد بررسی قرار بگیرد.

۳. بام متمرکز

بام متمرکز از دیگر انواع بام سبز است که از خاک با حجم بیشتر و ارتفاع بیشتری استفاده می کند. این نمونه بام سبز هزینه بیشتری نسبت به دیگر نمونه‌ ها دارد. تنها در ساختمان هایی که بسیار بزرگ هستند و می‌ توانند هزینه های مربوط به این بام سبز را پرداخت کنند این نمونه بام سبز به کار گرفته می شود.

هر یک از انواع گیاهان زینتی، درختان و گل ها در این بام کاشت خواهند شد. این نمونه بام روی بسیاری از پشت بام ساختمان هایی که بزرگ می باشند طراحی می گردد.
این نمونه از بام سبز شامل مدل های متفاوتی از گیاهان می شود. در واقع یک پارک می توانید در این بام سبز طراحی کنید. بسیاری از بام سبز هایی که دارای درختان بزرگ هستند و آبنما دارند بر اساس سیستم متمرکز می باشند. این مسئله به ویژه برای آن دسته از بام سبز هایی که در دسترس عموم قرار می ‌گیرند اهمیت زیادی دارد.

این نمونه بام سبز ها به کود دهی، آبیاری و بسیاری از دیگر مراقبت ها نیاز پیدا می کنند. در این بام سبز از خاک با حجم زیاد و ارتفاع گسترده استفاده می‌ کنند. هزینه‌ ای که برای اجرای این بام سبز باید پرداخت کنید به نسبت دیگر بام سبزها تا حدودی بیشتر است.

۴. سیستم مدولار

در این سیستم روف گاردن هر یک از گیاهان را در جعبه های مخصوص که فلاور باکس نام دارد می کارند. در سیستم های غیر مدولار، شما باید بدانید که محیط کاشت بر روی لایه پیوسته بام سبز انجام می‌ شود. برای سیستم مدولار این محیط به صورت ناپیوسته می باشد که باید اجرا گردد.

نحوه اجرای روف گاردن

برای طراحی روف گاردن بر اساس شرایط تراس و پشت ‌بام باید از مشاوران حرفه ‌ای درخواست کمک داشته باشید. مشاورانی که طراحی انواع تراس و پشت بام سبز را انجام می ‌دهند با نرم افزارهای مربوط به طراحی بام‌ سبز آشنا هستند. مشاوران با انجام دادن عملیاتی مربوط به نقشه برداری و محاسبات گوناگون می توانند به تراس و پشت بام فضای خاصی ببخشند.
با توجه به مسئله مربوط به پیشرفت شهرنشینی و ساخت ساختمان های بلند فضاهای مربوط به محوطه سازی روز به روز کاهش پیدا می‌ کند. به همین دلیل ایجاد فضای سبز در پشت بام و تراس کمک می کند که افراد بتوانند محوطه سازی را رونق ببخشند. برای اجرای هر یک از انواع فضای سبز باید به خوبی در مورد مراحل اجرا، اطلاعات دقیق در اختیار داشته باشید. هر یک از مراحلی که بر بود به نحوه اجرای روف گاردن می باشد عبارت است از :

۱. انتخاب کردن مصالح مناسب

انتخاب کردن مصالح به عنوان یکی از مهمترین مراحل مربوط به اجرای فضای سبز می باشد. بر خلاف تصور بسیاری از افراد باید بدانید که طراحی فضای سبز در پشت بام و تراس با محوطه سازی در دیگر مناطق متفاوت می باشد.

برای محوطه سازی در پشت ‌بام باید بدانید که محدودیت وزن وجود خواهد داشت. محدودیت وزن یکی از مهمترین عواملی به شمار می‌رود که موجب می ‌شود تغییراتی را در انتخاب مصالح و همچنین در مورد نحوه اجرای آنها در نظر بگیرید. هر یک از تغییرات در مورد نحوه اجرای مصالح و انتخاب مصالح بر اساس استانداردهای مشخص شده می باشد.
۲. تقسیم وزن مناسب در بام سبز
تقسیم وزن به عنوان یکی دیگر از مراحل مربوط به اجرای روف گاردن اهمیت زیادی دارد. مهندسینی که ساختمان‌ ها را طراحی می ‌کنند برای وزن برف روی ساختمان حدود ۵۰ کیلو در متر مربع محاسبه بار را انجام می‌ دهند. بار محاسبه شده به دست آمده کمک می کند که وزن اضافی به دست بیاید و بر اساس آن وزن اضافی، ساخت فضای سبز انجام شود.

نکته بسیار مهم برنامه ریزی مربوط به تقسیم وزن در بخش‌ های مناسب می باشد. هر یک از فضاهای سبز در پشت ‌بام باید بر اساس باری که برای برف محاسبه می گردد طراحی شوند.
۳. زهکشی کردن بستر مناسب روی بام سبز
زهکشی بستر کاشت گیاهان و درختان در فضای سبز پشت بام و تراس، یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن اهمیت داده شود. اهمیت مربوط به ایزولاسیون در بام سبز را باید جدی بگیرید. اگر اهمیت ایزولاسیون را بشناسید متوجه می‌ شوید که زهکشی در بام سبز بسیار مهم است.
زهکشی به دو دلیل اهمیت دارد، یکی از دلایل جهت حفظ سلامت هر یک از ریشه‌ های گیاهانی است که در بام سبز به کار گرفته می ‌شوند. دلیل دوم جهت جمع‌آوری کردن و هدایت آب به درون لوله های خروجی می باشد. به طور معمول با در نظر گرفتن لوله های جداگانه جهت دفع آب بام‌ سبز نیاز است که از لوله آب باران استفاده کنید. تبدیل کردن زهکشی متمرکز در بستر فضای سبز نیاز به مصالح و فنون خاصی دارد.

۴. فیلتراسیون
فیلترینگ یکی دیگر از نکات مربوط به نحوه اجرای روف گاردن می ‌باشد. این مرحله در بام سبز به عملیاتی گفته می شود که بر اساس آن املاح خاک به بخش های پایین ‌تر انتقال داده نخواهد شد. این عمل با استفاده از لایه هایی که الیاف خاص هستند انجام می گردد. عدم انجام دادن این عملیات موجب می شود که بافت خاک تغییر پیدا کند و مسیر زهکشی مسدود شود.
۵. ساخت آلاچیق های بام سبز
ساخت آلاچیق در بام سبز با ساخت آلاچیق روی زمین های متفاوت، فرق خواهد کرد. تفاوت آنها را مهندسان به خوبی می ‌دانند. محاسبه نیروی باد که روی آلاچیق وارد می شود یکی از مهم ترین نکاتی است که زمان طراحی آلاچیق در بام سبز باید در نظر گرفته شود. برای اتصال آلاچیق در بام سبز محدودیت وجود دارد و بر همین اساس طبق آن محدودیت‌ ها اجرای آلاچیق انجام می‌ شود.
۶. ایزولاسیون
ایزولاسیون به عنوان یکی دیگر از نکاتی شناخته می شود که زمان اجرای بام سبز باید به آن اهمیت داده شود. ایزولاسیون در بام سبز به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها شناخته می شود. در واقع باید بدانید که ایزولاسیون مرزی برای عبور و همچنین عدم عبور به شمار می رود.

مراحل اجرای روف گاردن روی پشت بام و تراس

مراحل متفاوتی برای اجرای روف گاردن باید طی شود که این مراحل عبارت است از :

۱. بازدید از پشت بام و تراس برای طرح مسئله
در مرحله اول طرح مسئله و همچنین بازدید از وضعیت پشت بام یکی از مهم ترین نکاتی است که به آن دقت می شود. هر یک از مهندسان بر اساس نوع پشت بام و تراس می توانند یکی از نمونه بام های سبز را به شما معرفی کنند تا یکی از آنها را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که چگونگی ایجاد بام سبز روی پشت بام و تراس بستگی به نوع فضا دارد. هر یک از مهندسان بر اساس نرم ‌افزارهای مخصوص بام سبز می‌ توانند وضعیت بام و تراس را بررسی کنند تا بهترین ایده را جهت طراحی به مشتریان معرفی نمایند.
۲. ارائه طرح و طراحی بام سبز
در مرحله دوم نکات زیادی مانند پوشش دادن بخش تاسیسات اهمیت پیدا می‌ کند. اجرای آلاچیق برای نشیمن، ایجاد کردن فضای سبز و همچنین آبنما، کاشت انواع گل و درخت ها در سایزهای متنوع در این مرحله مورد بررسی قرار می گیرد. ارائه طرح و طراحی بام سبز در مرحله دوم اهمیت زیادی دارد.
۳. اجرای بام سبز و آبیاری اتوماتیک
مرحله سوم مربوط به اجرای مدل های متنوع بام سبز کاشت گیاهان و آبیاری اتوماتیک می باشد. بعد از تایید کردن طرح نهایی به وسیله کارفرما تمامی وسیله ها جهت اجرا و ساخت روف گاردن به پروژه ارسال می شود. اجرای آلاچیق، دیوار سبز، شن ریزی و غیره بر اساس استانداردهای مشخص شده می باشد.

بعد از اتمام کار باید آبیاری اتوماتیک همراه با مه پاش برای آبیاری گیاهان انجام. و تنوع گیاهی در بام سبز بر اساس طراحی فضا انتخاب می شود. توجه داشته باشید که در هر یک از مراحل مربوط به اجرای بام سبز بهتر است با مهندسان حرفه‌ ای مشورت کنید. آنها به خوبی می ‌دانند که باید شما نکاتی را جهت طراحی بام سبز در نظر بگیرید.

نکاتی در مورد اجرای روف گاردن

برای اجرای روف گاردن باید برخی از نکات ضروری در نظر گرفته شود. بر اساس نکاتی که مربوط به اجرای بام سبز می باشد شما می توانید به بهترین نحو ممکن اجرای بام سبز را در تراس و پشت بام خود انجام دهید. برخی از نکاتی که باید در زمان اجرای بام سبز به آنها اهمیت داده شود عبارت است از :
۱. بدانید که بام سبز یک فضای باز است
اینکه شما بدانید بام سبز یک فضای باز می باشد بسیار مهم است. فراموش نکنید بام سبز که روی تراس و پشت بام ایجاد می شود یک محوطه رو باز می باشد. بنابراین این احتمال را باید در نظر بگیرید که حریم خصوصی روی این فضا تا حدودی کمتر است.

برای ساختمان هایی که مرتفع هستند و در مجاور دیگر ساختمان ها قرار گرفته اند اشراف کامل روی بام سبز وجود دارد. اگر شما نگران حریم خصوصی تان در بام سبز هستید باید از نرده ها و پارتیشن ها استفاده کنید. پیش از طراحی بام سبز، کارشناسان از فضای سبز مدنظر شما بازدید می‌کنند و این نکته را به شما می گویند.
۲. توجه به نوع گیاهان و گل های روی بام سبز
انتخاب کردن نوع گیاهان روف گاردن به عنوان یکی دیگر از نکاتی می باشد که باید به آن اهمیت دهید. اجرای بام سبز روی تراس و پشت بام به پوشش گیاهی نیاز دارد. اگر شما یک پشت ‌بام بسیار بزرگ روی ساختمان خود دارید شاید قادر باشید که از گیاهان پرپشت و بلند استفاده نمایید.

کاشت بوته بلند و درختچه برای فضای سبز پشت بام ضروری می باشد. برای پشت بام هایی که کوچکتر هستند می توانید از پوشش گیاهی محدودتر استفاده نمایید. بسیاری از افراد ترجیح می‌ دهند که حالت چمنزار روی تراس و پشت بام خود ایجاد کنند. اگر شما انتخاب تان در این قسمت نا محدود است پیش از اجرای بام سبز باید باری که روی ساختمان وارد می ‌شود را مورد بررسی قرار دهید.

۳. دیوار سازی و بسترسازی مناسب
دیوار سازی و بسترسازی مناسب یکی دیگر از نکات مهم در مورد طراحی بام سبز می ‌باشد. دیوار سازی و بسترسازی موجب استحکام فضای سبز می‌ شود. شاید نیاز باشد که برای پوشش گیاهی دیواره مناسب شبیه به باغچه سازی و محدوده بندی انجام دهید.

در برخی از موارد می توانید دیوارها را در کنار درخت ها قرار دهید. این کار شما موجب می گردد که هرس کردن و نگهداری کردن از گیاهان تا حدودی بهتر کنترل شود. اگر دیوار سازی و کف سازی برای هر یک از پوشش های گیاهی به صورت استاندارد باشد، سقف ساختمان ها دچار آسیب کمتری می شود. شما با بسترسازی مناسب رشد قابل توجهی از گیاهان به دست می آورید.
۴. توجه کردن به اصول صحیح مربوط به باغبانی
نکته چهارم در مورد طراحی روف گاردن توجه کردن به اصول صحیح باغبانی می باشد. یکی از مهمترین نکاتی که زمان طراحی فضای سبز اهمیت دارد این است که شما اصول باغبانی را بشناسید. با توجه به تنوع گونه های گیاهی و تعداد آنها که روی تراس و پشت بام کاشته اید باید آنها را آبیاری نمایید. حتی شما قادر خواهید بود که از کود کشاورزی استفاده کنید. در هر صورت گیاهان و درختانی که روی بام سبز می کارید به مراقبت زیادی نیاز دارند.
۵. استفاده از مبلمان برای زیبایی بیشتر بام سبز
استفاده از مبلمان در روف گاردن به عنوان یکی دیگر از نکاتی شناخته می‌ شود که باید به آن اهمیت دهید. مانند بسیاری از فضاهای باز که شما برای زیبا سازی آنها اقدامات لازم را انجام می دهید نیاز است که برای فضای سبز پشت بام و تراس خود مبلمان زیبایی خریداری کنید.

مبلمان را می‌ توانید از بین مدل ها و طراحی ‌های متنوع که مخصوص فضای باز هستند انتخاب کنید. پیش از اینکه مبلمان را خریداری نمایید باید فضای تراس و پشت بام را جهت چیدمان آنها ارزیابی کنید. تصمیم بگیرید که می خواهید چه سبکی از مبلمان را در تراس و پشت بام خود قرار دهید. مدل مبلمان را بر اساس طراحی و نوع فضای سبز می توانید انتخاب نمایید.

۶. ایجاد کردن یک نقطه تمایز در بام سبز
اینکه شما یک نقطه تمایز در فضای سبز خود ایجاد کنید بسیار مهم است. یکی از مهمترین عواملی که موجب زیباتر شدن بام‌ سبز می گردد ایجاد نمودن نقطه تمایز در این بخش می باشد. شما باید بتوانید از یک گیاه بسیار جذاب، آبنمای خاص، مجسمه و یا از گلدان های مدرن برای ایجاد کردن نقطه تمایز استفاده کنید.
۷. توجه به نورپردازی بام سبز
توجه کردن به نورپردازی از دیگر نکاتی می باشد که شما زمان اجرای بام سبز باید به آن اهمیت دهید. داشتن روشنایی در فضای سبز پشت بام و تراس، به زیبایی و جذابیت دکوراسیون می افزاید. در طول شب بسیار مهم است که این فضا روشنایی لازم را داشته باشد. در اطراف باغچه بام سبز می توانید لامپ های رنگی نصب کنید. در این صورت روشنایی بام سبز زیبایی بیشتری به فضا می بخشد.
۸. استفاده از ترکیبات رنگی خاص
استفاده کردن از ترکیب دو و یا سه رنگ در بام سبز زیبایی فضا را افزایش می‌ دهد. برای مبلمان، کف سازی، دیوارها نرده ها و غیره می توانید رنگ های ترکیبی را انتخاب کنید. در صورتی که ترکیب رنگی را بیشتر نمایید احساس در هم ریختگی و شلوغی در بام سبز ایجاد می ‌شود.

شما باید از رنگ هایی در بام سبز استفاده کنید که به صورت مکمل می ‌باشند. رنگ آبی فیروزه ای، رنگ سفید، رنگ خاکستری و غیره از جمله بهترین رنگ هایی هستند که برای طراحی روف گاردن انتخاب می‌ شوند.
۹. توجه به طراحی عمودی
نکته بعدی که برای طراحی بام سبز باید به آن دقت کنید این است که طراحی عمودی را جدی بگیرید. یکی از مهمترین عواملی که زمان طراحی بام سبز موجب جذابیت بیشتر این فضا می ‌شود طراحی عمودی می باشد. شما می توانید هر یک از آویزها را در بخش های متنوع دیوار بام سبز به صورت عمودی نصب نمایید.

۱۰. انتخاب بهترین کفپوش
انتخاب کردن کفپوش مناسب به عنوان یکی از دیگر نکاتی می باشد که زمان طراحی بام سبز اهمیت دارد. بسترسازی و کف ‌سازی از نکاتی به شمار می‌ رود که باید به آن اهمیت دهید. باید از کفپوش ها و بسترساز هایی که استاندارد هستند برای طراحی بام سبز استفاده کنید.

کفپوش هایی که انتخاب می کنید باید با شرایط آب و هوایی هر یک از ساختمان ها سازگاری لازم را داشته باشند. توجه داشته باشید که قیمت هر یک از کفپوش ها با یکدیگر فرق می ‌کند. بنابراین قیمت آنها را نیاز است که به خوبی بررسی کنید.
۱۱. استفاده از رنگ های مناسب
نکته بعدی این است که از رنگ های مناسب برای طراحی روف گاردن استفاده نمایید. رنگ ها در بام سبز جلوه خاصی دارند. گیاهان و گل‌ ها رنگ های خاصی دارند. هر یک از آنها تاثیر به سزایی روی زیبایی بام سبز می گذارند.

لوازم و ابزار هایی که برای طراحی بام سبز مورد استفاده قرار می دهید رنگ‌های متفاوتی دارند که هر یک از آنها باید ترکیبشان با یکدیگر زیبا شود. در صورتی که نمی دانید کدام یک از انواع رنگ ها را برای طراحی بام سبز انتخاب کنید بهتر است که با کارشناسان حرفه ‌ای در این زمینه مشورت نمایید. آنها به خوبی می ‌دانند که بر اساس چه استاندارد هایی از چه نوع رنگ بندی جهت زیبایی فضای بام سبز استفاده کنند.

مزیت های روف گاردن چیست ؟

ایجاد روف گاردن دارای مزیت های متفاوتی می باشد. مزیت هایی که مربوط به ایجاد بام سبز است، باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. هر یک از پشت بام ها و تراس هایی که دارای فضای سبز هستند زیبایی و جذابیت بی نظیری دارند. برخی از مزیت های مربوط به بام سبز در پشت بام ها و تراس ها عبارت است از :

۱. ایجاد فضایی دوستانه و صمیمانه
یکی از مهمترین مزیت های مربوط به اجرای بام سبز این است که، این فضا یک فضایی صمیمانه و دوستانه برای صحبت های طولانی می باشد. بام سبز موجب تقویت روحیه افراد می گردد.

تمامی افرادی که در ساختمان هستند در برابر بام سبز طراحی شده مسئول می ‌باشند و باید به آن رسیدگی کنند. به همین دلیل اگر هر یک از مجتمع های ساختمانی دارای بام سبز باشند روابط بین همسایه ها بهبود پیدا می کند و نشاط بیشتری بین آنها ایجاد می گردد.
۲. کاهش مصرف انرژی
کاهش مصرف انرژی به عنوان یکی دیگر از مزیت های مربوط به بام سبز می باشد. بام سبز به کاهش مصرف برق و همچنین بسیاری از دیگر سوخت های مورد نیاز جهت خنک کردن ساختمان کمک می کند. در نظر بگیرید که دمای سقف به طور معمول می تواند حدود ۱۴۰ درجه بالاتر برود.

گروه آتریم با داشتن اطلاعات تخصصی در خصوص انواع گیاهان و کاربرد آنها در فضاهای مختلف و همچنین دقت و سرعت درطراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن در کنار شماست

اما هر یک از گیاهانی که سطح سقف را می ‌پوشانند قادر هستند که دمای سقف را کاهش دهند. به همین دلیل هزینه‌ های مربوط به مصرف انرژی تا حد بسیار زیادی کمتر می‌ شود.
۳. رفاه عمومی ساکنین ساختمان
رفاه عمومی افراد ساختمان به عنوان یکی دیگر از مزیت های مربوط به ایجاد بام سبز می باشد. روف گاردن فضای بسیار تازه برای آرامش و استراحت است که این فضا را به تمامی ساکنین ارائه می دهد. بسیاری از محققان دریافته ‌اند که طراحی بام سبز خلاقیت و رضایت ساکنین را تا حد زیادی بهبود می ‌بخشد. تاثیر مثبت این فضا روی روحیه افراد و بهبود تمرکز آنها موجب شده است که امروز بسیاری از ساختمان‌ ها اقدام به اجرای بام سبز نمایند.

۴. کاهش پیدا کردن دمای محیط و دمای درون ساختمان
در بسیاری از شهرهایی که فضای سبز کم است، ساختمان ها به شدت در حال افزایش هستند. آنها اشعه نور خورشید را جذب می کنند. در برخی از موارد شهرهایی که فضای سبز ندارند به اندازه ۱۰ درجه گرمتر از دیگر شهرها هستند. به همین دلیل ایجاد فضای سبز با هدف جذب کردن نور خورشید اثر به وجود آمده در شهرها را کاهش می‌ دهد. گیاهان نور خورشید را جذب می ‌کنند و دمای بالا را کاهش می دهند.
۵. یک روش مقرون به صرفه برای ایجاد کردن فضای تفریحی
به عنوان یکی از روش های مقرون به صرفه جهت ایجاد فضای تفریحی در بسیاری از ساختمان ها روف گاردن ها را طراحی می‌ کنند. این مسئله چندان اهمیت ندارد که ساختمان شما دارای چه نوع کاربری باشد، هر یک از آپارتمان های مسکونی و اداری اگر دارای فضای سبز باشند بدون شک یک مکان تفریحی هستند.

شما می توانید ساعت ها با دوستان خود در این فضا استراحت کنید. بسیاری از ساختمان های اداری و تجاری، فضای بام سبز را به یک مکان تفریحی تبدیل می کنند. بنابراین شما می توانید با مراجعه به این فضا، از زیبایی آن نهایت لذت را ببرید.

لایه های مورد نیاز برای اجرای روف گاردن

برای ساخت و اجرای بام سبز در پشت بام و تراس باید از لایه های خاصی که هر یک دارای ویژگی منحصر به فردی هستند استفاده کنید. این لایه ها هر یک دارای ویژگی خاصی هستند که از بام سبز مراقبت کنند. برخی از لایه های مهمی که باید برای ساخت روف گاردن مورد استفاده قرار دهید عبارت هستند از :

۱. لایه پوشش گیاهی
برای استفاده کردن از گیاهان در بام سبز شما می توانید هر نوع گیاهی را بکارید. ولی باید به خوبی شرایط پشت بام و تراس را در نظر بگیرید. نیاز است که گیاهان مقاوم را در عمق کم بکارید و شرایط کم آبی و همچنین هوای گرم و سرد را برای آنها انتخاب کنید.

انتخاب کردن گیاهان مناسب برای پشت بام و تراس به نوع بام سبز، طراحی سازه، شرایط اقلیمی و غیره بستگی دارد. برای اینکه بهترین گیاهان را جهت کاشت در بام سبز انتخاب کنید بهتر است که با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت نمایید.
۲. محیط کاشت مناسب
محیط کاشت یکی دیگر از ابزارها و شرایطی است که زمان اجرای بام سبز مهم است. اینکه گیاهان در این محیط شروع به رشد می‌ کند را باید به خوبی در نظر بگیرید.

طبق الزامات سازه ای، باید بدانید که محیط کاشت نیاز است وزن کمی داشته باشد. خاک محیطی که برای کاشت در بام سبز به کار گرفته می‌شود با خاک های معمولی متفاوت است. در واقع باید بدانید که خاک بام سبز باید سبک باشد و وزن آن در هر یک متر مربع ۹۰۰ کیلومتر باشد.
۳. لایه زهکش
لایه زهکش که بین لایه محافظت و محیط کاشت قرار گرفته می ‌شود یکی دیگر از لایه‌ های مهم اجرای بام سبز است. این لایه موجب می گردد که سیستم آبیاری قادر باشد از هر قسمت بام سبز به سیستم زهکشی ساختمان ها متصل گردد.

باید بدانید که همیشه مقداری آب در این لایه قرار می گیرد که نیاز است با روش ‌هایی مانند ناودانی شیروانی و غیره آب تخلیه شود.

لایه زهکش را بر اساس بیشینه جریان آب و همچنین با توجه به اطلاعاتی که مربوط به بارش است طراحی می کنند. این لایه از مجموعه لایه های دیگر مانند لایه مانع ریشه و لایه صافی رد می‌ شود. این لایه یکی از مهمترین لایه‌ های اجرای بام سبز است که باید با دقت بسیار زیادی نصب آن را انجام دهید.
۴. لایه صافی
لایه صافی یکی از فیلترهایی است که بین لایه زهکش و محیط کشت آن را قرار می‌‌ دهند. رطوبت را این لایه از ریشه ها دور می کند و مانع پوسیدگی ریشه گیاهان می‌ شود. در واقع شما باید به خوبی بدانید که لایه صافی از ریشه گیاهان محافظت می ‌کند.
۵. لایه مانع ریشه
این لایه مانع یکی دیگر از لایه هایی است که از ‏ آسیب زدن ریشه و نفوذ ریشه گیاهان به غشاء سقف و عایق کاری روف گاردن جلوگیری می کند. جنس این نمونه لایه از پلی اتیلن است. در بسیاری از پروژه های عمومی که بار سقف تا حد زیادی افزایش پیدا می ‌کند از این لایه استفاده می کنند. گیاهانی که ریشه های عمیق دارند باید در لایه‌ های مانع از ریشه کاشته شوند.
۶. لایه محافظ
لایه محافظ یکی دیگر از انواع لایه هایی است که برای اجرای سقف و روف گاردن مورد نیاز می باشد. لایه محافظ پشت بام را از چکه کردن آب، نشتی و نفوذ آب محافظت خواهد کرد. انتخاب کردن این لایه به ویژگی و کاربرد بام سبز بستگی دارد. لایه محافظ می ‌تواند یک لایه باریک از عایق محکم بتن سبک، ورق مسی، ورق ضخیم پلاستیکی و یا ترکیبی بین آنها باشد.

تمامی سیستم ‌های مربوط به بام سبز به لایه محافظ نیاز پیدا نمی کنند. در واقع بسیاری از مهندسان هستند که به جای استفاده از لایه محافظ از لایه مانع ریشه استفاده می ‌نمایند.
مراحل مربوط به طراحی و اجرای روف گاردن بستگی به این مسئله دارد که تمامی این لایه ها جهت اجرای بام سبز به کار گرفته شوند. در صورتی که هر یک از مراحل نصب این لایه‌ ها و ابزارآلات مربوط به اجرای بام سبز به صورت اصولی به کارگر گرفته شود بام‌ سبز کیفیت مناسبی به دست می ‌آورد. برای اجرای انواع لایه ها نیاز است که متخصصان بر اساس استانداردهای مشخص شده و همچنین طبق نرم افزارهای پیشرفته که مربوط به اجرای بام سبز است اقدام کنند.

اصول مربوط به طراحی روف گاردن بر اساس چه فاکتورهایی می باشد ؟
یکی از مهمترین اقداماتی که زمان اجرای روف گاردن باید به آن دقت داشته باشید اطلاع از این مسئله است که آیا ساختمان تان جهت ایجاد بام سبز مناسب می باشد و یا مناسب ایجاد بام سبز نیست. برخی از اصولی که زمان طراحی بام سبز اهمیت پیدا می ‌کند و باید به آنها دقت نمایید عبارت است از :
۱. توجه به وزن بام سبز
وزن بام سبز یکی از مهم ‌ترین مسائلی است که زمان طراحی سازه باید به آن توجه کنید. زمانی که صحبت از قرار دادن چندین گلدان در مکانی مانند تراس می شود نگرانی خاصی برای آن به وجود نمی ‌آید. اما زمانی که می خواهید چند صد کیلو گیاه و خاک را در یک محیط به قرار دهید باید دقت و توجه زیادی داشته باشید.

طراحی و اجرای بام سبز باید به دست افراد و مهندسانی که حرفه ای هستند انجام شود. افرادی که می توانند به خوبی وضعیت پشت بام ساختمان را بررسی کنند قادر می باشند که بهترین طرح را برای ایجاد نمودن بام سبز به شما پیشنهاد دهند.
۲. دسترس پذیری ایمنی بام سبز
دسترس پذیری و همچنین ایمنی روف گاردن به عنوان یکی دیگر از اصول مربوط به طراحی بام سبز است. جهت منتقل کردن گیاهان و مصالح به پشت‌ب ام باید از آسانسور، راهرو، راه پله و غیره استفاده نمایید. به همین دلیل پیش از شروع کار باید بررسی نمایید که آیا قادر هستید گیاهان و مصالح را به راحتی به ساختمان ببرید و یا باید از شرایط دیگری استفاده کنید.

در صورتی که امکان بالا بردن وسیله‌ های مورد نیاز جهت بام سبز وجود نداشته باشد نیاز است که از بالابرها و جرثقیل های کوچک استفاده نمایید.
دقت داشته باشید که ایمنی زمان طراحی بام سبز یکی از اصول غیر قابل چشم پوشی به شمار می‌ رود. به هیچ عنوان نباید هیچ چیزی را از لبه بیرونی ساختمان آویزان کنید. گلدان ها را در کنار دیوار ها قرار ندهید. سایه بان ها و آلاچیق ها باید به صورت ایمن در جای خودشان نصب شوند. ارتفاع هر یک از دیوارهای لبه پشت بام برای حفظ ایمنی هر یک از افراد ساختمان باید افزایش یابد.

۳. بررسی میزان وزش باد
وزش باد از دیگر اصولی است که زمان طراحی روف گاردن اهمیت دارد. وزش باد در واقع یکی از معمولی ترین مشکلاتی است که در بام سبز به آن می‌ پردازند. در ارتفاعاتی که بالاتر از سطح زمین هستند قدرت و سرعت وزش باد تا حدودی بیشتر از سطح زمین احساس می ‌گردد. بسیاری از گیاهان هستند که تحمل باد شدید را دارند. به همین دلیل باید برای آنها سرپناه در نظر بگیرید.
اگر مایل هستید که در تمامی طول سال از فضای بام سبز خود استفاده کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید ایجاد بادشکن بدون هیچ نوع پشتوانه، ایده مناسبی نیست .چرا که علاوه بر محدود سازی منظره بیرونی از ساختمان، این دیوارها تا حد زیادی وزش باد را تحت فشار قرار می دهند. بهتر است که از شبکه ‌های مدار بسته نفوذ پذیر و حصارهای یکی در میان که به صورت افقی هستند استفاده نمایید. همچنین استفاده از پارچه های ضخیم شدت باد را کاهش می دهد.
۴. سادگی بام سبز
حفظ سادگی و شکیل بودن محوطه بام سبز از دیگر اصولی است که باید زمان طراحی بام سبز به آن دقت شود. طراحی با خطوط مستقیم و ساده را انتخاب کنید و از متریال های مدرن استفاده نمایید. مواد و مصالحی را که برای اجرای بام سبز انتخاب می کنید باید بر اساس رنگ بندی ترکیبی مناسب باشد. هر یک از ایده هایی را که برای طراحی بام سبز پیش گرفته ‌اید را باید از نظر منظره بیرونی بررسی نمایید. بخش‌های مربوط به دیواره بام سبز را باید با المان های متنوع بپوشانید.
۵. نوع کفپوش پیاده رو
انتخاب کردن نوع کفپوش برای طراحی روف گاردن بستگی به سبک طراحی بام سبز و سلیقه شما دارد. آجرهای ساده برای فضاهایی که کوچک تر هستند مناسب می باشند. اما برای فضاهایی که بزرگتر می باشند باید وزن کلی ساختمان را در نظر بگیرید. پیاده روهای چوبی مرتفع به عنوان یک انتخاب عالی برای بام سبز شناخته می شود. این پیاده‌ روها گرمتر از سطوح سنگی و سفالی هستند. کار کردن با آنها راحت تر می باشد و وزن کمتری دارند. در برخی از بخش ها می توانید به جای دیوارهای احاطه کننده از دیوارهای توزیع شده استفاده نمایید.

۶. اصول انتخاب گیاهان
درخت ها و گیاهانی که روی پشت ‌بام کاشته می شوند باید بر اساس شرایط سخت آب و هوایی مورد بررسی قرار بگیرند. با توجه به وضعیت ساختمان این گیاهان نیاز است که سایه طولانی‌ مدت داشته باشند. درختان همیشه سبز بهترین انتخاب برای بام سبز هستند.

این درختان برگه ای ضخیم و براقی دارند که در برابر شرایط بد آب و هوا مقاومت از خود نشان می دهند. شما باید به خوبی بدانید که این گیاهان می توانند یکی از بهترین پناهگاه ها برای گله ای رنگارنگ که کوچکتر هستند باشند. گل های رنگارنگ را در قسمت زیرین آنها می ‌توانید بکارید تا به خوبی مراقبت شوند.

چه مواردی روی هزینه اجرای روف گاردن تاثیر دارد ؟

یکی از مهمترین مواردی که افراد زمان اجرای روف گاردن به آن اهمیت می‌ دهند هزینه‌ ای است که باید پرداخت کنند. در واقع باید بدانید که هزینه اجرای بام سبز موجب تصمیم گیری افراد در مورد روش‌ه ای اجرای این سازه می ‌شود.

در برخی از موارد ممکن است که هزینه‌ های مربوط به اجرای بام سبز بالاتر برود و در برخی از موارد ممکن است که با کمترین هزینه اجرای بام سبز انجام شود. برخی از مهمترین مواردی که روی هزینه اجرای بام سبز تاثیر می گذارد عبارت است از :

۱. جنس و برند هر یک از محصولات
جنس و برند هر یک از محصولاتی که برای اجرای بام سبز به کار گرفته می‌ شود با یکدیگر فرق می ‌کند. در واقع شما باید به خوبی بدانید که یکی از مهمترین موارد که مربوط به قیمت و هزینه اجرای روف گاردن می باشد جنس و برند محصولات انتخابی است.

برخی از محصولاتی که برای طراحی بام سبز در نظر دارید تولید شده برندهای معتبر هستند. بر همین اساس جهت خرید این نمونه محصولات باید هزینه بیشتری را پرداخت نمایید.
در برخی از موارد که باید کیفیت بخش های متنوع بام سبز بالا باشد نیاز است که از بهترین و با کیفیت ترین محصولات استفاده شود. به همین دلیل هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید و از بهترین متریال ها جهت اجرای بام سبز استفاده نمایید. هر یک از برندهای تولیدی محصولات مورد استفاده در بام سبز را باید بررسی نمایید تا بهترین و شناخته شده ترین برند را انتخاب کنید.
۲. نوع فضای بام سبز
فضای سبز که روی بام ایجاد می کنید با توجه به شرایط آب و هوا و سلیقه مدل های متفاوتی دارد. این فضای سبز شامل مجموعه زیادی از درختان و گیاهان پوششی می باشد. با توجه به تراکم فضای سبز و نوع گیاهان باید بدانید که هزینه اجرای روف گاردن از جهات متنوع فرق خواهد کرد.

در واقع شما باید به خوبی بدانید که سیستم بام سبز مدل های متفاوتی دارد که هر یک از آنها هزینه اجرایشان با یکدیگر فرق می ‌کند. بر همین اساس طبق نوع پشت بام ساختمان خود یکی از انواع سیستم های ساخت بام سبز را می توانید با هزینه مناسب انتخاب کنید.
۳. روش آبیاری
از دیگر عوامل مهمی که مربوط به نگهداری از گیاهان بام سبز می باشد انتخاب روش آبیاری است. به طور معمول از آنجایی که محدودیت ‌های زیادی در زمینه کمک گرفتن از نیروی انسانی برای آبیاری گیاهان وجود دارد، از آبیاری قطره ای و اتوماتیک در این سیستم استفاده می کنند.

در صورتی که ممکن است در نگاه اول هزینه بیشتری را برای آبیاری اتوماتیک پرداخت کنید، اما باید بدانید که در مدت زمان طولانی این خدمات برای شما به صرفه تر خواهد بود. به نسبت کارکردی که آبیاری اتوماتیک دارد هزینه اجرای آن مناسب تر و به صرفه تر می ‌باشد.

۴. نورپردازی
نورپردازی در روف گاردن یکی دیگر از مواردی است که هزینه های مربوط به بام سبز را شامل می ‌شود. نورپردازی در بام سبز یکی از ویژگی ‌هایی به شمار می ‌رود که جهت زیباتر شدن فضا مورد استفاده قرار می گیرد. نورپردازی روی هزینه اجرای بام سبز قیمت به نسبت بالایی دارد. با اطمینان می ‌توانیم بیان کنیم که با نورپردازی ویژه و خاص می توانید جلوه و زیبایی فضا را چندین برابر نمایید.
۵. زیرسازی بام سبز
از آنجایی که بام سبز رطوبت زیادی را به دنبال دارد امکان دارد که در اثر زیرسازی نامناسب یک آسیب جدی به ساختمان وارد کند. به همین دلیل باید بدانید که زیرسازی روف گاردن بخشی از هزینه مربوط به اجرای این سازه را در بر خواهد گرفت.

گروه آتریم با داشتن اطلاعات تخصصی در خصوص انواع گیاهان و کاربرد آنها در فضاهای مختلف و همچنین دقت و سرعت درطراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن در کنار شماست

روش مدولار و پرتابل برای زیر سازی بهترین روش می باشد و یا موزاییک را می ‌توانید برای زیرسازی بام سبز انتخاب کنید. پس از اجرای هر یک از لایه های زیر سازی باید به مدت ۲ روز تست آب روی آنها انجام دهید، تا متوجه کارکرد مناسب آنها شوید.
۶. کف سازی بام سبز
یکی دیگر از مواردی که روی قیمت روف گاردن تاثیر می‌ گذارد کف‌ سازی بام سبز می ‌باشد. کف سازی به صورت چوبی و همچنین به صورت قلوه سنگ و شن انجام می گردد. هزینه اجرای بام سبز بسته به کف سازی متفاوت که به کار گرفته می شود با یکدیگر فرق می کند.

افزایش هزینه از آن جهت می باشد که برای کف سازی چوب باید از مواد اولیه خاصی استفاده شود و همچنین زیرسازی با بهترین متریال ها انجام می گردد. اما در روش قلوه سنگ و شن و ماسه از آنجایی که به زیر سازی احتیاجی نخواهید داشت، هزینه ها تا حدودی کاهش پیدا می ‌کند.

۷. تجهیزات متنوع برای زیبایی بام سبز
هر یک از افرادی که اقدام به اجرای بام سبز می ‌نمایند مایل هستند که فضایی گذران در طول روز برای تغییر روحیه ایجاد کنند. در این بین اضافه کردن بسیاری از امکانات و تجهیزات می ‌تواند افراد را در رسیدن به هدفشان یاری کند.

آلاچیق های مناسب، میز و صندلی های متنوع، آبنما و غیره را بر اساس متراژ روف گاردن می توانید انتخاب کنید. شما باید به خوبی بدانید که هر یک از این موارد روی قیمت اجرای بام سبز تاثیر می گذارد. هر یک از مبلمان ها، آلاچیق ها و غیره هزینه خریداری متفاوتی دارند. به همین دلیل قیمت آنها را پیش از خرید باید بررسی کنید و سپس برای اجرای بام سبز خریداری نمایید.

تعمیر و نگهداری کردن از روف گاردن

در صورتی که شما یکی از انواع روف گاردن ها را روی تراس و پشت بام خود نصب کرده اید باید به خوبی در مورد شرایط تعمیر و نگهداری از آن اطلاعات کافی کسب کنید. نگهداری کردن از بام سبز یکی از مهمترین موانع مربوط به نصب آنها شناخته می ‌شود.

با این حال اگر تمامی برنامه‌ های مربوط به نگهداری از بام سبز را بشناسید، می توانید مدت زمان زیادی از بام سبز نهایت بهره برداری را دریافت کنید. تمامی باغ هایی که در پشت بام طراحی می ‌شوند به نگهداری نیاز دارند. هر یک از ساختمان‌ های تجاری نیاز است که بام سبز شان در سال یک الی دو بار مورد بررسی قرار بگیرند. تعمیر و نگهداری هر یک از انواع بام سبز به اهمیت مشتری بستگی دارد. برخی از نکاتی که زمان نگهداری از بام سبز اهمیت زیادی دارد و باید به آنها دقت داشته باشید عبارت است از :

۱. جهت جلوگیری کردن از مسدود شدن زهکشی و همچنین رشد گیاهانی که نامطلوب هستند باید تلاش نمایید تا آسیبی به زیبایی دیگر گل ها وارد نشود.
۲. استفاده کردن از کودهای گیاهی را باید به حداقل برسانید، چرا که سطح بالای استفاده از کودهای گیاهی امکان دارد که سطح مواد مغذی را افزایش دهد. همین امر موجب می‌ شود که روی کیفیت آب تاثیر منفی ایجاد شود.
۳. موانع مربوط به پوشش گیاهی بسیار مهم می باشند. چرا که آنها از گسترش آتش جلوگیری خواهند کرد.
۴. داشتن هر یک از سیستم ‌های محافظت در برابر افتادن و سقوط بسیار ضروری می ‌باشد. نگهداری و تعمیر لبه های روف گاردن تا ۲ متر ضروری است. این سیستم نیاز است که سالی یک بار مورد بررسی قرار بگیرد.
هر یک از نکاتی که مربوط به نگهداری از بام سبز می باشد را باید با نهایت دقت انجام دهید. در صورتی که بام سبز به صورت اصولی مورد مراقبت و محافظت قرار نگیرد امکان دارد که به سیستم ساختمان آسیب جدی وارد شود.
معایب روف گاردن
همان ‌طوری که روف گاردن دارای مزیت های بی نظیری می باشد. باید به خوبی معایب آن را بشناسید و سپس آن را روی ساختمان های خود ایجاد نمایید. برخی از مهمترین معایبی که مربوط به بام سبز است و باید پیش از اجرای این سازه آنها را بشناسید عبارت است از :

۱. وزن بالای بام سبز یکی از مهم‌ ترین معایبی است که شما زمان اجرای این سازه باید آن را در نظر بگیرید. اگر پشت بام شما نتواند وزن بام سبز را تحمل کند، ممکن است که در بخش های متنوع دچار نشست شود. در این صورت شما باید ساختار پشت بام خود را تغییر دهید.
۲. کاشت هر یک از پوشش های گیاهی روی بام سبز امکان ‌پذیر نخواهد بود. شما نیاز است که بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظرتان اقدام به کاشت پوشش های گیاهی که متنوع هستند نمایید.
۳. نفوذ پیدا کردن ریشه هر یک از گیاهان در سقف موجب می شود که ذرات خاک ته نشین شوند. همچنین سقف ساختمان نشست پیدا خواهد کرد.
پیاده کردن هر یک از انواع روف گاردن ها به مشورت تخصصی نیاز دارد. بنابراین بیش از هر گونه تصمیم گیری در مورد اجرای بام سبز باید با مشاورانی که تخصص و تجربه زیادی دارند مشورت کنید. آنها طبق نوع پشت بامی که ساختمان تان دارد می توانند بهترین ایده را جهت اجرای بام سبز معرفی کنند. در این صورت با خیال آسوده می توانید یکی از بهترین ایده ها را برای زیبایی پشت بام خود انتخاب نمایید.
طراحی روف گاردن با کمترین هزینه
شما باید به خوبی بدانید که جهت اجرای روف گاردن نیازی نیست که هزینه‌ های بسیار زیادی را پرداخت کنید. در ساده ‌ترین نوع شما قادر خواهید بود که با چیدن فلاورباکس ها و همچنین نشیمن زیبا، فضای پشت بام خود را دیزاین کنید و از ماندن در این فضا نهایت لذت را ببرید. در این روش می توانید نورپردازی ساده ایجاد نمایید تا زیبایی فضا را از نظر نورپردازی جذاب تر کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که شما به هر صورت باید از افراد پیمانکار و متخصص مشورت دریافت نمایید. چرا که تحمل وزن ساختمان بر اساس استانداردهای مشخص شده می ‌باشد.

پیمانکاران با استفاده از نرم‌ا فزارهای مخصوص می توانند تحمل وزن هر یک از ساختمان ‌ها را تعیین کنند و به افراد اعلام نمایند. اگر شما یک پشت ‌بام بسیار بزرگ دارید می توانید با استفاده از پوشش های گیاهی فضای مد نظرتان را طراحی کنید. استفاده از بامبو و علفزار به صورت ترکیبی برای دیزاین پشت بام گزینه مناسبی به شمار می ‌رود. همچنین باید بدانید که استفاده از تخت ‌های بلند در کنار دیوار پشت بام فضای دلنشینی را ایجاد می ‌کند.
برای خرید مبلمان بهتر است که به خوبی نوع مبلمان را بررسی کنید بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه خود یکی از انواع مبلمان ها با کیفیت مناسب را که قیمت پایین تر دارند را تهیه نمایید. بنابراین شما با کمترین هزینه بدون اینکه زهکشی خاصی در فضای پشت بام ایجاد کنید می توانید یک بام سبز طراحی نمایید.
چالش های مربوط به اجرای روف گاردن چیست ؟
هر یک از افرادی که مایل هستند روی پشت بام ساختمان خود روف گاردن ایجاد کنند، با چالش‌های متفاوتی مواجه می ‌شوند. در این بخش تلاش کرده ‌ایم که مهم ‌ترین چالش‌ های مربوط به ساخت و نگهداری از بام سبز را توضیح می دهیم. در این صورت هر یک از افراد می توانند با پاسخ چالش های مربوط به اجرای بام سبز آشنایی بیشتری داشته باشند. برخی از مهمترین چالش های مربوط اجرای بام سبز عبارت است از :

۱. چالش آب و خاک
خاک در بام سبز یکی از مهم ‌ترین مواردی است که برای آماده ‌سازی و انتخاب آن برای زیبایی بام سبز، باید دقت زیادی نمایید. خاک بام سبز دارای محدودیت ‌های زیادی می باشد. توجه داشته باشید که خاک در این سازه باید وزن کمتری نسبت به دیگر خاک ها داشته باشد. خاک در بام سبز توانایی جذب آب دارد.

در صورتی که می ‌توانید با استفاده از خاک نیاز غذایی هر یک از گیاهان را در بام سبز برطرف کنید، باید اقدامات لازم را انجام دهید.
به دلیل مشکلات مربوط به تعویض خاک در بام سبز، نیاز است که خاک را در این سازه بر اساس مواد غذایی دسته بندی کنید تا نیاز گیاهان برطرف شود. یکی از بزرگترین چالش هایی که افراد زمان اجرای بام سبز به آن اهمیت می دهند مقدار خاک و آب مورد نیاز گیاهان می باشد .

گروه آتریم با داشتن اطلاعات تخصصی در خصوص انواع گیاهان و کاربرد آنها در فضاهای مختلف و همچنین دقت و سرعت درطراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن در کنار شماست
طراحی روف گاردن

بهترین روش جهت اطمینان از رعایت آب گیاهان نصب سیستم آبیاری اتوماتیک است. در صورتی که گیاهان زودتر از حالت عادی آب مورد نیازشان را از دست بدهند به مراقبت نیاز دارند. به همین دلیل زمان بندی خودکار برای آبیاری گیاهان اهمیت زیادی دارد.
خاک باید به صورت متناوب عوض شود، چرا که مواد مغذی آن به زودی تمام می گردد. در این شرایط باید از متخصصی که در مورد مقدار خاک و همچنین زمان تعویض خاک تخصص دارد مشورت های لازم را دریافت کنید.
۲. چالش مربوط به رشد علف هرز
رشد علف های هرز یکی دیگر از مواردی است که به عنوان چالش روف گاردن شناخته می‌ شود. در صورتی که رشد علف هرز در این نمونه فضای سبز کمتر از باغ زمینی است، با این وجود باید مراحل از بین بردن این گیاه مزاحم را بررسی کنید. روش های زیادی جهت حذف کردن علف هرز در فضای بام سبز به کار گرفته می ‌شود. مالچ پاشی یکی از بهترین روش های از بین بردن علف هرز در بام سبز است.

۳. چالش مربوط به نگهداری از چوب ترموود
چالش مربوط به نگهداری از چوب ترموود یکی دیگر از مواردی است که زمان مراقبت از بام سبز باید به آن دقت داشته باشید. استفاده کردن از چوب ترموود روی عمر طولانی این محیط تأثیر زیادی می‌ گذارد. اما باید دقت داشته باشید که هر یک سال یکبار نیاز است، چوب ترموود را رنگ کاری نمایید. رنگ مناسب چوب های ترموود به عمر آنها آسیبی نمی ‌زند. جلا و همچنین زیبایی چوب ترموود با استفاده از رنگ حفظ می ‌شود.
۴. چالش انتخاب کردن بهترین گونه های گیاهی
چالش انتخاب گونه های گیاهی مناسب برای روف گاردن به عنوان یکی دیگر از چالش هایی می باشد که اهمیت زیادی دارد. از انتخاب کردن گونه های گیاهی که به آبیاری و هرس زیادی نیاز دارند اجتناب نمایید. بهتر است که گونه های مربوط به آب و هوای خشک را انتخاب کنید. این نمونه گونه‌ های گیاهان به آب کمتری نیاز پیدا می ‌کنند و زیبایی منحصر به فردی به پشت ‌بام شما می بخشند. این نمونه از گیاهان شامل گیاهان سوزنی خواهند شد.
علاوه بر گیاهان سوزنی گیاهان دیگری هستند که سرمای زمستان را تا حد زیادی تحمل می کنند. گیاه ساکولنت به عنوان یکی از بهترین گیاهان مناسب برای بام سبز شناخته می ‌شود. سدوم یکی از مهمترین و بهترین گیاهانی است که زهکشی مناسبی دارد و می‌تواند شرایط سخت را تحمل کند. گیاه بگونیا، گیاه کلم زینتی، گیاه پیراکانتا، گیاه توری، گیاه زیتون تلخ ،درختچه گل یخ، درختچه خاس، گیاه پامپاس، گیاه گراس و غیره از جمله بهترین گیاهانی هستند که شما می توانید در فضای بام سبز بکارید.

۵. چالش سیستم آبیاری
چالش مربوط به سیستم آبیاری برای روف گاردن از دیگر مواردی است که باید افراد زمان طراحی این سازه به آن اهمیت دهند. در مواردی که خودتان به آبیاری انواع گیاهان علاقه زیادی دارید نصب کردن سیستم آبیاری از الزامات مربوط به نگهداری از بام سبز است.

با طراح و مجری که بام سبز را طراحی می کند می توانید در مورد نحوه نصب سیستم آبیاری مشورت کنید. در فصل سرد باید فلکه های آبیاری را برای جلوگیری کردن از ترکیدن لوله های آب ببندید.
دو سیستم آبیاری قطره ای و بارانی در بسیاری از بام سبز ها مورد استفاده قرار می گیرد. با طراحی دقیق هر یک از دو سیستم را می ‌توانید به کار ببرید و رضایت‌ مندی بسیار بالایی از آنها دریافت کنید. از نظر کاربردی و زیبایی هر دو سیستم امکانات زیادی دارند و در معرض دید نمی باشند.

خطوط جانبی و همچنین دیگر اجزای مربوط به این دو سیستم به صورت مستقیم روی غشاء ضدآب نصب می‌ شوند. رایزرهای بلند شونده در این سیستم به طور موقت پوشانده می‌ شوند و سیستم ‌های مربوط به تحت فشار از نظر نشتی پیش از اینکه به خاک اضافه شوند تست می گردند. می توان از کنترل کننده های مربوط به آب پاش ها در این سیستم استفاده کنید.
۶. چالش کود دهی به درختان و گیاهان
چالش مربوط به کود دهی درختان و گیاهان یکی از دیگر مواردی است که افراد به آن اهمیت می دهند. کودهایی که در بام سبز مورد استفاده قرار می ‌گیرند دارای عناصر زیادی مانند پتاسیم، ازت، فسفر و غیره هستند. کود های تعادلی برای کاشت هر یک از گیاهان باید در خاک به کار گرفته شوند.

کودهای گیاهی جهت ایجاد منبع غذایی حدود شش ماه در خاک مورد استفاده قرار می‌ گیرند. باغبانان نیاز است که به صورت دوره‌ ای از این نمونه کود‌ها استفاده نمایند و مراقب باشند که به ریشه هر یک از گیاهان بام سبز آسیبی وارد نسازند.

۷. چالش مالچ پاشی
چالش مالچ پاشی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌هایی است که افراد در روف گاردن با آن مواجه می شوند. برای جلوگیری از رشد علف های هرز مالچ کاربرد زیادی دارد. باید بدانید که جهت حفظ رطوبت خاک و همچنین کم کردن دمای خاک این روش تاثیر زیادی دارد. برای اینکه اثر مالچ پاشی همیشگی باشد نیاز است که هر سال وضعیت مالچ پاشی بررسی شود. لایه حدود ۱ الی ۵ سانتی متری از مالچ، به صورت منظم باید در خاک حفظ گردد.
۸. چالش مربوط به هرس کردن بوته و درختچه ها
چالش هرس کردن بوته و همچنین درخت های بام سبز به عنوان یکی از دیگر دغدغه هایی است که افراد با آن مواجه می‌ شوند. هرس کردن هر یک از بوته ها و درختان بام سبز باید دو الی سه و نیم سانتی متر باشد. در صورتی که بوته ها و درخت های بام سبز به صورت منظم هرس شوند منشعب تر می گردند.

درخت‌ ها و درختچه ‌ها هر سال یک بار باید پس از گلدهی برای کنترل کردن رشد اضافی هرس شوند. هرس کردن به موقع به شکل دهی و قائم ماندن هر یک از گیاهان بالارونده کمک زیادی می ‌کند.
۹. چالش مربوط به شستشوی بام سبز
چالش شستشوی روف گاردن از دیگر مواردی است که افراد باید به آن اهمیت دهند. برای زیباتر شدن بام سبز تنها به گیاهان و درختان متنوع نیاز ندارید. شما می توانید از المان هایی برای طراحی بام سبز استفاده کنید که مانند درختان و گیاهان نیازی به سرکشی روزانه ندارند.

آلاچیق ها، سایه بان ها و …. به مراقبت و نگهداری ویژه ‌ای نیاز پیدا نمی کنند. اگر از آبنما و برکه در فضای بام سبز استفاده می نمایید باید چگونگی شستشوی آنها را مورد بررسی قرار دهید. چگونگی نگهداری کردن از تاسیسات و سیستم آبیاری بستگی به نوع طراحی بام سبز دارد. بر همین اساس باید با مشورت مهندسین که تاسیسات را طراحی کرده ‌اند شستشوی آنها را انجام دهید.

۱۰. چالش مربوط به انتخاب مبلمان

چالش مربوط به انتخاب مبلمان مناسب برای طراحی بام سبز از دیگر دغدغه هایی است که افراد با آن مواجه می ‌شوند. استفاده کردن از مبلمان که مخصوص فضای باز هستند تاثیر زیادی روی زیبایی بام سبز می گذارد. شما می توانید این نمونه مبلمان را خریداری کنید و طول عمر زیادی از آنها دریافت نمایید. بارندگی و آفتاب تاثیری روی کیفیت این مبلمان نخواهد گذاشت.
جنس پارچه‌های مبلمانی که در بام سبز به کار گرفته می ‌شوند نانو است. به همین دلیل از نفوذ باران جلوگیری می کند. در انتخاب کردن نوع مبلمان روف گاردن باید سلیقه و بودجه خود را در اولویت قرار دهید. اینکه مشخص نمایید چه افرادی می ‌خواهند از مبلمان بام سبز استفاده کنند بسیار مهم است و باید به آن توجه داشته باشید.
ایده های مدرن برای روف گاردن
بام سبز مجموعه ای می باشد که برای ایجاد فضای سبز در پشت بام منازل کاربرد زیادی دارد. بام سبز فضایی زیبا و مفرح در ارتفاع بالا می باشد. ایده های زیادی برای طراحی روف گاردن وجود دارد که هر یک از این ایده ها بر اساس استانداردهای مشخص شده می باشد.

توجه داشته باشید که زمان انتخاب انواع ایده های مربوط به طراحی بام سبز باید به خوبی ویژگی ها و مشخصات ایده را مورد بررسی قرار دهید.
برای طراحی بام سبز انتخاب کردن نوع مصالح و خاک برای کاشت گیاهان اهمیت زیادی دارد. ایده های کاربردی و خلاقانه جهت دیزاین بام سبز وجود دارد که این ایده ها بر اساس نرم افزارهای مشخص شده طراحی می گردد. برخی از این ایده ها و نکات مربوط به آنها عبارت است از :

۱. اولین نکته ‌ای که برای طراحی بام سبز مد نظر قرار می گیرد این است که سبک دلخواهتان را انتخاب کنید. مبلمان، گیاهان و بسیاری از دیگر وسایل که در بام سبز قرار می دهید را باید طبق سلیقه تان انتخاب نمایید.
۲. خصوصی سازی فضای بالای ساختمان یکی از ایده ‌های کاربردی مربوط به بام سبز می باشد. شما قادر خواهید بود که با کاشت درختان و گیاهان حجم زیادی از ارتفاع بلند را روی بام ایجاد نمایید. به همین ترتیب فضایی خصوصی در این بخش تبدیل می کنید.
۳. با کاشت گیاهان متنوع فضای جذاب و خیره کننده ای را به وجود خواهید آورد. برای طراحی بسیاری از روف گاردن ها از گلدان هایی که زیبا هستند استفاده می کنند.
۴. هماهنگی گلدان ها با مبلمان، زیبایی بام سبز را افزایش می‌ دهد. دقت داشته باشید که انتخاب رنگ و طرح گلدان به اندازه گیاهی بستگی دارد که می‌ خواهید در گلدان بکارید. برای روف گاردن هایی که فضای کوچک دارند به جای استفاده کردن از گلدان های کوچک می توانید از چندین گلدان بزرگ استفاده نمایید.
۵. جهت طراحی بسیاری از بام سبز ها از میز ناهارخوری و مبلمان استفاده می کنند. در این صورت شما می توانید یک فضای دوست داشتنی و چشم ‌نواز ایجاد نمایید. اگر برای طراحی بام سبز از مبلمان ساده استفاده کنید جذابیت فضا را افزایش می دهید .در صورتی که فضای بام سبز پر نقش و نگار باشد، گیاهان با رنگ های ملایم انتخاب بهترین هستند.
۶. پرورش چمن در بام سبز و گلدان هایی که در نزدیکی دیوار قرار می ‌گیرند ایده ای مناسب برای ایجاد یک بام سبز ساده می باشد.
۷. ساخت آلاچیق و آبنما از دیگر ایده های خلاقانه و جالب برای طراحی بام سبز مدرن است. شما می توانید آلاچیق های زیبا را برای استراحت و نشستن در پشت بام منازل انتخاب کنید.
۸. نورپردازی نقش مهمی روی زیبایی بام سبز دارد .شما می‌توانید نورپردازی را بر اساس نوع گل و گیاه انتخاب کنید تا فضای پشت بام را جذاب تر نمایید. جهت نورپردازی در بام سبز از لامپ های خورشیدی و ریسه ها می توانید استفاده نمایید. نور مخفی در بین مبلمان و سنگ ها یکی از دیگر ایده های مربوط به نورپردازی در بام سبز می باشد.
۹. شما قادر خواهید بود که باغ های پشت بام را در تراس ایجاد نمایید. تراس های بزرگ را طبق استانداردهای مشخص شده برای طراحی بام سبز می توانید زیبا و جذاب نمایید. جهت طراحی تراس بر اساس نکاتی که مربوط به بام سبز می باشد باید با کارشناسان و مشاوران که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید.

نرم افزارهای مناسب برای طراحی روف گاردن
نرم‌ افزارهای متفاوتی برای طراحی روف گاردن وجود دارد که هر یک از این نرم ‌افزارها طبق استانداردهای مشخص شده به کار گرفته می‌ شوند. مشاوران و طراحانی که انواع بام سبز را روی پشت‌ بام ایجاد می ‌کنند به خوبی با این نرم افزارها آشنا هستند.

نرم افزارهایی که مربوط به طراحی بام سبز هستند بر اساس متراژ بام سبز، ایده ها و طراحی های متفاوتی را به مشتریان نشان می ‌دهند. طبق متراژی که به نرم ‌افزار ارائه داده می ‌شود مدل های گوناگونی از انواع بام سبز به مشتریان نشان داده خواهد شد.
توجه داشته باشید که مدل‌ های بام سبز متفاوت است. بر همین اساس باید تمامی ویژگی های مربوط به پشت بام را در این نرم ‌افزارها وارد کنید تا طبق ویژگی های پشت بام، بهترین مدل بام سبز پیشنهاد داده شود. استانداردهای مربوط به اندازه گیری، نوع خاک، نوع زهکشی، نوع لایه های به کار برده شده برای طراحی روف گاردن و غیره از مواردی است که در این نرم‌ افزار ها اهمیت زیادی دارد.
تعداد نرم‌ افزارهایی که جهت طراحی انواع بام سبز به کار گرفته می‌ شود متفاوت است. بر همین اساس هر یک از مشاوران و طراحانی که طراحی بام سبز را بر عهده دارند بر اساس آموزش های مربوطه که دریافت کرده اند یکی از انواع نرم ‌افزارها را جهت طراحی بام سبز انتخاب می کنند.
باورهای اشتباه در مورد روف گاردن
از زمانی که روف گاردن ها در ساختمان ها به کار گرفته می شوند، ایده ها و باورهای متفاوتی در مورد آنها شکل گرفته است. در واقع تصورات اشتباه رایج در مورد طراحی بام سبز وجود دارد که شما اگر این تصورات را بشناسید می ‌توانید دلایل اشتباه بودن آنها را به خوبی بررسی کنید. برخی از مهم‌ترین تصوراتی که در مورد طراحی بام سبز اشتباه می باشد عبارت است از :

۱. درختان رشد خوبی در بام سبز ندارند
بسیاری از افراد بر این باور هستند که درختان در پشت بام رشد خوبی از خود نشان نمی دهد .در واقع باید بدانید که این باور اشتباه می باشد. شما با رسیدگی به درختان می توانید زیبایی آنها را افزایش ببخشید و آنها را همیشه سالم نگه دارید. رشد درختان در بام سبز با رشد درختان در خاک زمین فرقی نمی کند. مانند درختانی که در خیابان ها کاشته می شوند درختان بام سبز فضای رشد محدودی خواهند داشت.
نکته ‌ای که در این مورد نیاز است بیان کنیم، انتخاب کردن نوع درخت برای طراحی بام سبز می باشد که باید به آن دقت داشته باشید. در واقع باید بدانید که هر درختی برای بام سبز مناسب نیست. درختانی که ریشه های محکم دارند امکان دارد با گذشت زمان به سقف خانه آسیب جدی وارد کنند. به همین دلیل باید از گیاهان مناسب در بام سبز استفاده کنید تا از بروز مشکلات متنوع جلوگیری نمایید.
برای طراحی انواع بام سبز شرایط لازم مانند اکسیژن کافی آب کافی و تغذیه درختان را در نظر بگیرید. با هرس کردن سالیانه هر یک از شاخه های درختان، آنها را می توانید نازک نگه دارید تا تغذیه لازم را دریافت کنند. عدم رشد کامل درخت به شرایط محل بام ‌سبز بستگی دارد. اگر مدیریت بام سبز به بهترین نحو ممکن انجام شود شرایط رشد درختان در روف گاردن به خوبی فراهم می گردد.
۲. نشت کردن بام سبز در طولانی مدت
برخی از افراد بر این باور هستند که امکان دارد بام سبز در دراز مدت نشت کند. ریشه های درختان در سقف نفوذ پیدا نمی کند و موجب ترک خوردن سقف نخواهد شد. در واقع باید بدانید که این رویداد به ندرت شکل می ‌گیرد. در برخی از مواردی که طراحی روف گاردن بر اساس استانداردهای مشخص شده نباشد و توسط افراد متخصص انجام نگردد امکان دارد که بام سبز نشت کند.
همانطور که بیان کردیم ریشه درخت در بام سبز نباید محکم باشد تا درختان فضای لازم برای رشد به دست بیاورند. اگر درختان در فضای باریک و تنگ کاشته شوند امکان دارد که ریشه درخت برای رشد به فضای بیشتری نیاز داشته باشد. بنابراین در سقف نفوذ پیدا می‌ کند و به آن فشار وارد خواهد کرد. با گذشت زمان شکاف در سقف ایجاد می گردد و سقف دچار ترک خوردگی می شود.
این مسئله در مورد تمامی بام سبزها ها درست نیست. در واقع باید بدانید که این مسئله بستگی به نحوه ساخت و نوع طراحی بام سبز خواهد داشت. مهندسین با ارزیابی درست می توانند بدون هیچ مشکلی بام را طراحی کنند.

۳. هزینه زیاد برای اجرای بام سبز
بسیاری از افراد بر این باور هستند که هزینه اجرای روف گاردن بسیار زیاد و گران است. جهت آبیاری بام سبز و همچنین جلوگیری کردن از جمع شدن آب در این بستر از بافر استفاده می ‌کنند. بافر آب را در خود ذخیره می نماید که همین آب ذخیره شده مواد غذایی گیاهان را تامین خواهد کرد.

بافر به گونه ای طراحی می گردد که آب بیشتری را جذب می کند و آب باران را تخلیه نخواهد کرد. از این آب برای آبیاری بام سبز استفاده می ‌کنند به همین دلیل آب مورد نیاز تامین می‌ شود و هزینه ‌های زیادی را نیازی نیست که پرداخت کنید.