تیم طراحی ویلا و اجرای ویلا آتریم با درنظر گرفتن سلایق شما در کنار متدهای رلیانس انگلستان از صفر تا صد ، در هرنقطه ای از ایران آماده به ارائه خدمات می باشد.

طراحی ویلا ، اجرا ویلا به سبک آتریم

رشد شهرنشینی و مکانیکی شدن زندگی، باعث ایجاد دغدغه هایی در لحظات زندگی روزمره همگی ما شده است. بنابراین نیاز به رهایی از این دغدغه ها و گذراندن اوقات فراغت در ویلاهای خارج از شهر جزئی از الزامات امروزه شده است. تیم طراحی و اجرای ویلای آتریم با درنظر گرفتن سلایق شما در کنار متدهای رلیانس انگلستان از صفر تا صد طراحی و اجرای ویلای شما در هرنقطه ای از ایران آماده به ارائه خدمات می باشد.

تلفن تماس : ۰۹۱۲۱۰۷۸۶۵۰

برخی از نمونه کارهای آتریم برای طراحی ویلا ، اجرای ویلا

طراحی لابی برج باغ

...

دیدن پروژه

طراحی سنتی ویلا ویلی

...

دیدن پروژه

طراحی و بازسازی ویلای ویلی

...

دیدن پروژه

طراحی ویلای بستک ۲

...

دیدن پروژه

طراحی و اجرای نما ویلا ویلی

...

دیدن پروژه

طراحی نمای ویلای نسیم

...

دیدن پروژه

ویلای نسیم

...

دیدن پروژه

پروژه ویلای فراز

...

دیدن پروژه

پروژه ویلایی

طراحی ویلا...

دیدن پروژه

پروژه ویلای بادرود

طراحی به سبک مدرن و تلفیقی از المان هایی از سبک روستیک و بوهمین...

دیدن پروژه

پروژه ویلای تاجیک

طراحی صفر تا صد ویلا به سبک مدرن...

دیدن پروژه

پروژه ویلای بستک

طراحی پلان، نما، لنداسکیپ ویلای بستک...

دیدن پروژه

پروژه شهرک ناز

طراحی نما و پلان داخلی ویلا...

دیدن پروژه

طراحی ویلا و اجرای ویلا

طراحی و اجرای تخصصی ویلا به دلیل اهمیت این مکان‌ها در احیای روحیه ازدست‌رفته افراد و طرح‌ریزی پیچیده و گاهاً اغراق گونه این مکان‌ها، امروزه مبحثی بسیار مهم در علوم ساخت‌وساز ساختمانی است. ویلاها باهدف کم‌رنگ نمودن مرز میان طبیعت و ساختمان‌های خشک و بی‌روح شهری پا به عرصه زندگی بشری گذاشتند و با نشانه گرفتن مناطق خوش آب‌وهوا برای استقرار به فضاهایی با طراحی هوشمندانه بدل شدند که عناصر گیاهی در آن‌ها نقش پر معنایی دارد.

خانه‌ها و اقامتگاه‌های ویلایی با ارائه بالاترین سطح آسایش به مدد دیزاین داخلی و خارجی فراتر از عادت، مکان‌هایی متمایز و باز هستند که مسیرهای سبز و مملو از درختان و گیاهان، آن‌ها را به تفرجگاه‌هایی بی‌بدیل برای انسان گریزان از زندگی پرمشغله شهری بدل ساخته است.

بدین ترتیب ویلاها گاه برای اقامت همیشگی و گاه به مکان‌هایی برای تعطیلات آخر هفته اختصاص می‌یابند که بخش اعظمی از عنصر وجودی‌شان را باغ‌ها و دالان‌هایی آذین‌شده از گیاهان تشکیل می‌دهد.

بررسی نکات مهم در طراحی و اجرای تخصصی ویلا:

طراحی و اجرای تخصصی ویلا مستلزم رعایت نکاتی است تا این طراحی به بهترین شکل ممکن خود را به نمایش بگذارد. این نکات بیشتر به قبل از اجرا و ساخت اشاره دارند و کمک می‌کنند تا زمینی کاملاً مناسب با شرایط ویلاها انتخاب شوند.
• شرایط اقلیمی منطقه:
بررسی شرایط اقلیمی منطقه کمک می‌کند، قبل از انتخاب یک زمین به‌منظور احداث ویلا از تطبیق آن با شرایط روحی و روانی‌تان مطمئن شوید. البته اقلیم بر نحوه سبک اجرایی نیز تأثیر می‌گذارد، اگر تمایل به اجرای دیزاینی خاص دارید، باید ابتدا بر اقلیم منطقه واقف شده و اطمینان کسب نمایید که آیا آن اقلیم پذیرای چنین سبکی هست یا نه؟

• مکان مناسب:
برخی از مکان‌ها با وزش‌های بادهای شدید مواجه بوده یا زاویه تابش غیرمتعارف خورشید را تجربه می‌نمایند. تمامی این امور در کیفیت ساخت، دوام و ماندگاری ساختمان، شرایط زندگی و … تأثیرگذار است. ازاین‌رو توجه به چنین اصلی در زمان انتخاب مهم بوده و سبب می‌شود درنهایت رضایت کافی از ویلا و مکان احداث آن داشته باشید.
• محدوده زمین:
محدوده زمین نیز بسیار مهم است، اینکه زمین از اطراف محصور باشد یا از جهت‌های مختلف آزاد و رها می‌تواند در کیفیت اجرا و درنهایت کیفیت سکونت نقش مهمی داشته باشد. بسیاری ترجیح می‌دهند، محدوده‌ی ویلایشان از اطراف به دریا یا جنگل منتهی شود که این موضوع بر نحوه ساخت‌وساز و امور اجرایی تأثیرگذار است.
• شرایط زمین:
برخی زمین‌ها صخره‌ای و سخت بوده، اما بعضی دیگر آهکی و سست هستند، با بررسی شرایط زمین، بهتر می‌توان در راستای رسیدن به اهداف، طراحی و اجرای تخصصی ویلا را پیاده‌سازی نمود. به‌منظور دستیابی به خواسته‌ها باید حتماً به تک‌تک این موارد توجه کرد و در فرآیند طراحی لحاظ نمود.
• قوانین حاکم بر ساخت‌وساز منطقه:
قوانین حاکم بر ساخت‌وساز برخی از مناطق محدودیت خاصی را به مجریان امور ساخت‌وساز و به‌تبع آن مالکان تحمیل می‌سازد. آگاهی از این قوانین قبل از اجرا و ساخت کمک می‌کند تا در نیمه‌راه یا پس از خرید زمین با مشکلات عدیده و گاهاً غیرقابل‌حل مواجه نشده و ناچار به تغییر دیدگاه‌ها و انتظارات و رسیدن به طرحی نامشخص و بی‌هویت نشویم.

• ویلاهای هم‌جوار:
البته ویلاهای هم‌جوار و وجود دید از آن‌ها و توجه به رعایت حریم شخصی و عدم رؤیت و دید مزاحم همگی از نکاتی است که باید در طراحی و اجرای تخصصی ویلا مدنظر قرار گیرند. در غیر این صورت در ویلای خود آسایش و آرامش لازم را نداشته و طرح نهایی مالکان را به کامیابی لازم از ویلاها نمی‌رساند.

مراحل مختلف در طراحی و اجرای تخصصی ویلا چیست ؟

طراحی و اجرای تخصصی ویلا تمامی بخش‌های مختلف چنین مکان‌هایی را پوشش می‌دهد و فقط بر یکی از ارکان تکیه نمی‌کند. این مکان‌ها از اتاق‌های خواب تا سالن‌های پذیرایی، باغ، محوطه بیرونی و … را شامل می‌شود.

تیم طراحی ویلا و اجرای ویلا آتریم با درنظر گرفتن سلایق شما در کنار متدهای رلیانس انگلستان از صفر تا صد ، در هرنقطه ای از ایران آماده به ارائه خدمات می باشد.

ورود طراحی تخصصی به تک‌تک این بخش‌ها سبب پویایی هرچه بیشتر ویلا و به‌تبع آن ایجاد بالاترین سطح آرامش و آسایش برای چنین مکان‌هایی می‌گردد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود در این مسیر بی‌برنامه وارد نشده و تمامی اصول و قواعد لازم چنین فضاهایی را زیر نظر یک متخصص و طراح حرفه‌ای به‌کارگیرند.

۱. مرحله اول: هدف‌گذاری واقع‌بینانه
برای آنکه بتوان تمامی اصول رایج در طراحی و اجرای تخصصی ویلا را مدنظر داشت، باید از همان ابتدا هدف را از طراحی ویلا تبیین نمود. ویلاها نیز به‌مانند ساختمان‌های مسکونی با اهداف مختلفی پیاده‌سازی می‌شوند. برخی از ساخت ویلای خود مقاصد تجاری را در ذهن می‌پرورانند و تمایل دارند با برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها به سود مالی از قِبل چنین تمهیدی برسند.

ولی عده‌ای دیگر به یک ویلا برای سکونت خانواده خود می‌اندیشند و قصد دارند یک فضای دنج و تفریحی با انواع امکانات مختص به سکونت را در ویلای خود احداث نمایند. البته گروهی نیز هدفشان طراحی فضایی سبز به‌منظور اجاره جهت عکاسی، فیلم‌برداری و … است. بدین ترتیب طراحی برحسب این نیازها به سمتی خاص متمایل می‌شود تا با بالاترین سازگاری بتواند، طرحی باب میل کارفرما را درنهایت پدید آورد.

۲. مرحله دوم: کمک گرفتن از یک شرکت متبحر
شرکت‌های تخصصی درزمینه‌ی طراحی ویلا به‌تمامی ارکان چنین فضاهایی واقف هستند، ازاین‌رو توانایی اجرایی لازم جهت انجام چنین اموری رادارند. همیشه در مسیر طراحی و ساخت ویلا فراز و نشیب‌های بسیاری وجود دارد که اگر به‌صورت شخصی به این حوزه وارد شوید، علاوه بر زیر پا گذاشتن، برخی قوانین به ناخواسته، ممکن است طرح نهایی چندان باب میل و رضایتی در آخر پدید نیاید.

طراحان و مشاوران معماری ویلا از مرحله مشاوره تا ساخت و دیزاین آرایی در کنار مالکان ویلاها هستند و علاوه بر یادآوری اصول و قواعد لازم در پیاده‌سازی این نکات قانونی در سازگار نمودن شرایط موجود با خواست و نیاز مالکان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

۳. مرحله سوم: مدیریت منابع مالی و سرمایه‌های در دست
چه بسیار افرادی که به‌صورت شخصی به مقوله ساخت ویلا واردشده و در نیمه‌راه به دلیل اتمام بودجه و کمبودهای مالی از ادامه راه وامانده‌اند و توانایی تکمیل پروسه ویلا سازی خود را ندارند. بسیاری نیز درگیر مقوله زمان‌بندی‌شده و تا مدت‌ها مشغول مراحل اجرایی ساخت ویلای خود بوده‌اند.

این در حالی است که طراحی و اجرای تخصصی ویلا که توسط افراد زبده و کارآزموده به انجام می‌رسد، می‌تواند هزینه‌ها را تا سطح ۴۰ درصد کاهش دهد. این برآورد عالی در مورد زمان نیز صادق است، به‌گونه‌ای که پروژه‌های احداث‌شده تخصصی تا ۶۰ درصد با کاهش زمان نیز روبرو بوده و یک تجربه شیرین از ساخت و اجرا را به کام مالکان می‌چشانند.

۴. مرحله چهارم: استفاده از مشاوران تخصصی
اگر شرکت ارائه‌دهنده ساخت و اجرای ویلا به مشاوران کارورزیده‌ای نیز مجهز باشد، از این باب یک گام جلو هستید، اما در غیر این صورت کار شما به جهت یافتن یک مشاور آشنا به امور کمی سخت می‌شود.

در کنار یافتن شرکت مجری، پیدا کردن هم‌زمان یک مشاوره و طراح متخصص یکی از ضروریات کار است تا قابل‌اعتماد بوده و بتوان از سپردن صفر تا صد امور ساخت ویلا به این شخص آن‌هم با خیال آسوده نگرانی نداشت.

۵. مرحله پنجم: دریافت مجوز از وزارت خانه‌های لازم
مرحله بعدی که مالکان در طراحی و اجرای تخصصی ویلا در پیش دارند، دریافت مجوز از وزارت خانه‌های لازم و ارگان‌های ذی‌ربط است. با توجه به اینکه ویلاها اغلب در بیرون شهر و در فضاهای باز احداث می‌گردند، شرایط سختی برای دریافت مجوز ندارند و باکمی ممارست می‌توان به دریافت این برگه‌های ارزشمند نائل شد.

۶. مرحله ششم: عقد قرارداد با شرکت‌ها مجری
بیشتر مالکان ویلاها ترجیح می‌دهند با شرکت‌هایی وارد قرارداد شوند که توانایی ارائه یک پکیج کامل خدماتی را از مشاوره تا محوطه‌سازی و حتی اجرای روف‌گاردن داشته باشند. بدین ترتیب دغدغه‌مندی کمتری داشته و با خیال آسوده تمامی فعالیت‌های موردنیاز فرآیند ویلا سازی خود را به دستان قدرتمند آن‌ها واگذار می‌کنند.

به‌واقع این شرکت‌ها پیمانکارانی باتجربه هستند که علاوه بر اجرای سریع امور لازم، توانایی ایمنی بخشی به مراحل ساخت را نیز دارند. در این راستا یافتن بهترین‌های این عرصه مهم بوده و کارفرمایان را به بهترین نتیجه ممکن می‌رساند.

۷. مرحله هفتم: آماده‌سازی زمین ویلا
آماده‌سازی زمین شامل خاک‌برداری و زیرسازی تا ایجاد موانع و ایمن‌سازی محیط اطراف کار برای کارگران، متصدیان امور، رهگذران، ساختمان‌های مجاور در صورت وجود و … است.

درواقع تجهیز سایت‌های عمرانی یکی از وظایف مهم کلیه پیمانکاران بوده و آنها ملزم به اجرا و رعایت آن متناسب با اقدامات ایمنی مطابق با قوانین اداره کار هستند. در غیر این صورت با بروز سوانح مالی و جانی خسارات سنگینی متوجه کارفرمایان و پیمانکاران خواهد شد.

۸. مرحله هشتم: آغاز عملیات ساخت‌وساز ویلا
طراحی و اجرای تخصصی ویلا زمانی که به مرحله ساخت‌وساز وارد می‌شود، درواقع بیشترین حجم کاری پیمانکاران را رقم می‌زند. این مرحله شامل مراحل مختلفی مانند ساخت سازه‌های فلزی و احداث فونداسیون، بتن‌ریزی و سفت‌کاری بوده و تا نازک‌کاری، نماسازی و محوطه‌سازی را در برمی‌گیرد.

این امور کمک می‌کند تا ویلا از صفر تا صد اجرایی شده و به‌طور کامل قابل سکونت گردد. ورود متخصصان این حوزه به امور فضای سبز سبب کامل شدن پروسه ساخت این مکان‌ها می‌شود. با توجه به اینکه در ویلا فضای سبز نقش مهمی دارد، ایجاد چنین فرآیندهایی در منظره ویلاها بسیار مهم و تأثیرگذار است.

۹. مرحله نهم: اتمام کار و تحویل پروژه
در زمان اتمام کار نیاز به بررسی تطابق درخواست کارفرما با طرح اجرایی می‌باشد. اگر دراثنای کار کارفرما تعامل خود را با شرکت طراحی و اجرای تخصصی ویلا برگزیده‌اش، حفظ نموده باشید در این مرحله بالاترین تناسب و تطابق را با ایده و ذهنیت خود مشاهده می‌کنید.

بعد از طی این مراحل نوبت به نگهداری، حراست و مرمت فضاهای سبز، آب‌نماها، استخر، جکوزی و دیگر عناصر موجود در ویلا می‌رسد که در صورت بی‌توجهی به این موارد ویلا به‌مرورزمان وجه زیبای ابتدایی خود را ازدست‌داده و تخریب و نازیبا می‌گردد.

بررسی فضاهای مختلف ویلاها

همان‌طور که اشاره نمودیم در طراحی و اجرای تخصصی ویلا، فضاهای مختلفی موردبحث است که از آن می‌توان به اتاق نشیمن با حفظ حرمت این فضا اشاره نمود. تمرکز بر طراحی این مکان با عدم عبور و مرورهای پی‌درپی به فضاهای هم‌جوار مانند اتاق‌خواب و سرویس‌های بهداشتی برای چنین فضایی الزامی است.

بعدازآن می‌توان به اتاق غذاخوری و توجه به مجاورت آن به آشپزخانه و از طرفی نزدیکی آن به اتاق نشیمن اشاره نمود. آشپزخانه‌های نیز در طراحی ویلاها جایگاه ویژه‌ای دارند و سعی می‌شود، در نزدیک‌ترین مکان به درب‌های وردی استقرار یابند تا خارج نمودن مواد زائد و ورود مواد غذایی به این فضا با سهولت انجام پذیرد.
اتاق‌خواب‌ها نیز باید علاوه بر منطقه ساکت از هم‌جواری با حیات و نور کافی تابیده‌شده از فضای باز و هوای آزاد بهره ببرند. ورودی اگرچه آخرین بخش معرفی را به خود اختصاص داده‌، اما در طراحی و اجرای تخصصی ویلا به‌عنوان شاکله بنا موردتوجه است.

ورودی‌ها قادرند ارزش‌های کلی ساختمان را بیان نموده و اگر اصولی طراحی شوند، مانع نفوذ آلودگی، گردوغبار و … به داخل فضای ساختمان شده و یک دسترسی راحت را برای ساکنین از تمامی مناطق مختلف داخل ساختمان به بیرون فراهم سازند. بدین ترتیب نکاتی چون زیبایی، دسترسی راحت، قدرت جداکنندگی لازم بین فضای عمومی و فضای خصوصی داخلی، تعدیل شرایط اقلیمی نامطلوب و … جز رسالت‌های اصلی ورودی‌ها به شمار می‌رود.

نکته مهم

در کنار طراحی و اجرای تخصصی ویلا از صفر و به‌صورت نوساز، موضوع ویلاهای قدیمی نیز به میان آمده و بازسازی و مرمت آن‌ها نیز در همین راستا خودنمایی می‌کند. برخی از شرکت‌های معتبر فعال درزمینه‌ی طراحی ویلا توانایی حضور در هر دو عرصه رادارند.

بدین ترتیب به‌راحتی ویلاهایی با عمر بالاتر از ۳۰ یا ۵۰ سال را با حفظ ارکان اصلی آن مرمت نموده و حیات و نشاط ابتدایی را بدان‌ها بازمی‌گردانند. فقط موضوع بازسازی به دلیل قدمت بالاتر این مکان‌ها نسبت به ساختمان‌های مسکونی کمی سخت‌تر است، به‌گونه‌ای که معماران گاهاً ناچارند به تغییر نقشه بنا نیز دست‌زده تا عیوب و ایرادات واردشده از پس گذر را بهبود بخشند.

طراحی ویلای مدرن

طراحی ویلای مدرن تابع قواعدی است که به مدد آن‌ها از ایجاد طرحی یکپارچه و منسجم در قالبی سه‌بعدی در نمای خارجی و مکانی گسترده و وسیع در فضای داخلی می‌توان مطمئن شد.

فرورفتگی‌ها و جهت‌گیری‌هایی که عنصر اصلی وجودی ویلاهای مدرن هستند، نه‌تنها جنبه زیباشناسی را هدف‌گیری می‌کنند، بلکه مقصودی متعالی‌تر مانند بهره‌مندی از نور حداکثری خورشید، چشم‌اندازی دلرباتر، تعادل، توازن، ایستایی و بسیاری از مزایای ناب دیگر را نیز به همراه دارند.
با این رویکرد است که ویلاهای مدرن به مرکز نبوغ، دانش و تجلی رنگ‌هایی چشم‌نواز و متفکرانه تبدیل می‌شود که هر دوستدار سبک‌های دل‌باز و بزرگ را جذب خود می‌کند.

مزایای مختلف طراحی ویلای مدرن چیست ؟

آنچه مدرنیته برای ویلاها پدید می‌آورد حس آرامش، خلوص و روشنی است که به‌راستی مطلوب هر فضای مسکونی می‌باشد. سادگی در طراحی ویلای مدرن به‌گونه‌ای لحاظ می‌گردد که به‌هیچ‌وجه بر تعلق‌خاطر ساکنین تأثیر منفی نگذاشته و برعکس بر وابستگی آن‌ها به این فضا و خاطره‌انگیز بودن تمامی بخش‌های آن می‌افزاید.

نورگرایی نیز که در قالب چراغ‌های سقفی، نورپردازی در کف و … خودنمایی می‌کند و در کنار پنجره‌های وسیع شیشه‌ای ترکیبی کاربردی و درعین‌حال متأثر از حس زیباشناسی را به نمایش می‌گذارد.
این موارد فقط بخش کوچکی از یک ویلای مدرن را به تصویر می‌کشند و به‌راستی زبان از توصیف جمال و جلال چنین ویلاهایی قاصر است و فقط باید در آن‌ها زندگی کرده و با تک‌تک المان‌های زنده آن عمر بگذرانید تا به ژرفای وجود چنین بناهایی پی ببرید. در ادامه مزایای مختلف طراحی ویلای مدرن را باهم مرور می‌کنیم.

• طراحی پلان با آزادی و ابتکار عمل:
طراحی پلان در سبک مدرن فارغ از اصول دست و پاگیر فرم گرایی، آزادانه عناصر معماری را به چالش می‌کشد و از پس تعادل‌ها و توازن‌ها بهترین تناسبات را پدید می‌آورد، به‌گونه‌ای که عملکردگرایی در تمامی اصول چنین بنایی حاکم است.

درواقع خلاقیت در طراحی مدرن بسیار مهم بوده و لازمه نمایش چنین عنصری رهایی و آزادی برای رسیدن به ابتکار عمل است. بدین ترتیب دغدغه معمار کمتر شده و مجال رسیدگی به ایجاد طرح‌هایی با کمترین نقاط پرت و بلااستفاده را می‌یابد.

• نورگیری عالی با توجه به مباحث انرژی:
وجوه مختلف ساختمان در طراحی ویلای مدرن به پنجره‌های طولی و عریضی اختصاص می‌یابد، بدون آنکه در حریم خصوصی خدشه‌ای وارد شود و آزادی ساکنین از آن‌ها صلب گردد.

کنترل حریم خصوصی ازیک‌طرف و جلوگیری از دریافت و انتقال انرژی گرمایی و سرمایی در فصول گرم و سرد سال نیز از سوی دیگر مطلوبی است که در مبحث نورگیری ویلاهای مدرن موردتوجه اکید بوده و بدان پرداخته می‌شود.

• امکان احداث بناهای پیرامونی:
امکان گسترش بنا و ایجاد بناهای پیرامونی در هر یک از جبهه‌های اصلی بدون برهم خوردن تناسب و توازن بنا نیز از دیگر ویژگی‌های موجود در ویلاها به سبک مدرن است. در این ویلاها فرم ویلای اصلی حفظ‌شده و با توجه به چنین رویکردی بنا گسترش می‌یابد و مکانی بازتر برای فعالیت وزندگی راحت‌تر فراهم می‌شود.

• ایجاد بالاترین سطح از ارزش‌های زیباشناختی:
زیبایی نهفته در طراحی که بدون وابستگی به تزئینات پدید آید و در خدمت کاربردی بودن بنا باشد سبب ارزشمندی اصول زیبایی ویلاهای مدرن شده است.

به همین دلیل است که طراحان ویلاهای مدرن هر جا سعی نموده‌اند، به مقوله زیبایی وارد شوند، به‌گونه‌ای بهره‌وری ساختمان را نیز ارتقا داده و بر تعادل ارکان نماها به شکلی شگرف افزوده‌اند.

• بازتولید انرژی و حفظ محیط‌ زیست:
روش اصلی و مهم در طراحی ویلای مدرن تکیه‌بر مصالحی موفق در امر عایق‌کاری و افزایش بهره‌وری انرژی به مدد آن‌ها است. استفاده حداکثری از انرژی و بهره‌گیری صحیح از این موهبت‌های الهی یک فرآیند ارزشمند و روشمند بوده و گویی یکی از اهداف مهم طراحی‌های مدرن به شمار می‌رود.

مشخصه‌ها و برتری‌های موجود در طراحی ویلای مدرن:
در طراحی ویلای مدرن تمامی المان‌ها محکم و منطقی و با جسارت و فارغ از تزئینات متظاهرانه اصول بصری را فریاد می‌زنند. مدرنیته با برکناری باورهای شخصی تعادل، ایستایی و توازن را برای ویلاهای مدرن فراهم می‌سازد و به‌دوراز هرگونه پنهان‌کاری کاملاً حساب‌شده و روراست ارکان ساختمان را بنا می‌کند.

بدین ترتیب ویلاها با سبک مدرن در همان نگاه اول برای بیننده قابل‌فهم، قابل‌اعتماد و سرشار از صداقت هستند. از مشخصه‌ها و برتری‌های موجود در طراحی ویلای مدرن به این موارد می‌توان اشاره نمود.

• شکستن پیچیدگی‌ها و رسیدن به طرحی تسکین‌دهنده:
به دلیل اینکه ویلاهای مدرن تنها بر ضروریات و المان‌های اولیه تکیه‌دارند، سکون و آرامش جزء جدایی‌ناپذیر این مکان‌ها است. طراحی به‌جای آنکه از پیچیدگی‌های سردرگم کننده بهره ببرد تسکین‌دهنده و فرح‌بخش است. بدین ترتیب تمامی اجزای بنا مانند سقف، دیوار، درب و … سادگی را به بستر خود دعوت نموده‌اند و با گریز از پیچیدگی‌ها معمول، توانایی القای حس دعوت‌کنندگی رادارند.

• عدم تاریخ انقضا و تاریخ‌مصرف:
در طراحی ویلای مدرن از تزئیناتی که با گذر زمان گرد کهنگی بر پیکر آن‌ها می‌نشیند، نشانی نیست. ازاین‌رو ویلاهای مدرن حتی پس از گذر ده‌ها سال بازهم همانند روزهای نخستین جلا و زیبایی خود را فقط باکمی غبارزدایی و رنگ‌آمیزی بازمی‌یابند.

المان‌های خاص هر زمان و نمادهای تاریخی هر دوره که بازگوکننده یک نوع بینش و اعتقادات باشند، در دیزاین مدرن راهی ندارند ازاین‌رو است که طراحی مدرن همانند نامش در هر عرصه و زمانی مدرن، نو و تازه بوده به‌گونه‌ای که گویی گذر زمانی بر آن نگذشته است.

• درک عمیق از پلان و نقشه:
اگرچه ارتباطات منطقی و کاربردی در پلان و نقشه ویلاها به سبک مدرن به چشم می‌خورد، اما درک مفاهیم چنین ارتباط‌هایی چندان پیچیده نبوده و همین روانی کمک کرده تا قشر بیشتری با این نقشه‌ها ارتباطی تنگاتنگ و ناگسستنی برقرار نمایند. این هنر طراح است تا با ترکیب متریال‌ها به‌گونه‌ای بکوشد، به‌دوراز تکلف و دشواری پلانی ساده، بدیهی و به‌دوراز تنش‌های سبک‌های دیگر را پدید آورد و هرچه بیشتر نقشه را به اصول مدرنیته نزدیک و نزدیک‌تر سازد.

• امکان اعمال مدیریت بودجه:
یکی دیگر از برتری‌های چنین طراحی امکان مدیریت بهتر و همه‌جانبه بودجه و جلوگیری از هدر رفت سرمایه و انرژی است که باب میل هر کارفرما و مجری امور ساختمانی می‌باشد. به‌راستی فنون به‌کاررفته در طراحی ویلای مدرن به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که تمامی مراحل اقتصادی‌تر بوده، به صورتی که تحقق یک ویلای لوکس اما با هزینه‌ای معقول چندان دور از ذهن و ناممکن نیست.

هزینه ویلاهای مدرن به‌مراتب پایین‌تر از ویلاها به سبک دیگر بوده و این صرفه‌جویی هزینه سبب می‌شود دست کارفرمایان به‌منظور افزودن قابلیت‌های بیشتر به ویلایشان باز باشد. از طرفی در آینده حوزه تعمیرات، مرمت، بازسازی و نگهداری ویلاهای مدرن نیز بسیار کم‌هزینه‌تر رقم می‌خورد و از این باب نیز مدیریت‌های مالی بهتری می‌توان صورت داد.

• تغییر دکوراسیون و بازسازی راحت:
عدم وجود هندسه‌های پرپیچ‌وخم، تزئینات گران‌قیمت و الگوهای هزینه‌تراش در معماری به سبک مدرن، سبب شده از باب تغییر دکوراسیون نیز که به این سبک می‌نگریم، کاملاً به‌صرفه و مناسب به نظر آید، زیرا به دلیل عدم وجود دیوارهای مزاحم و توجه به خلاصه‌سازی و به حداقل رسانی ارکان بنا، زمان زیادی برای بازسازی نیاز نبوده، زیرا کار سخت و طاقت‌فرسایی در پیش نیست.

• انتقال پیام معماری باقدرت هرچه بیشتر:
پیام‌های بصری به خاطر نبود، المان‌های دست و پاگیر و اضافه بهتر به سمع و نظر بیننده می‌رسند و از طرفی این پیام‌ها باقدرت و خوانایی بیشتر در ذهن مخاطب حک می‌شوند. به همین دلیل است که طرح‌های ساده مدرن قدرت تأثیرگذاری بیشتری داشته و نفوذ کلام حیرت‌آوری را از خود بروز می‌دهند.

با این رویکرد طراحان از سادگی ویلاهای مدرن برای بیان عمیق‌ترین پیام‌های بشری چون صلح، آرامش، قدرت و … استفاده می‌کنند و اتفاقاً نتیجه مطلوبی نیز دریافت می‌کنند.

طراحی ویلای کلاسیک

سبک کلاسیک در معماری به دلیل شاخص سازی بنا موردتوجه اکید است و طراحی ویلای کلاسیک سبب می‌شود تا منظری مجلل و باشکوه همچون مناره‌های خدایان یونان باستان برای چنین فضایی در ذهن تجسم گردد.

تیم طراحی ویلا و اجرای ویلا آتریم با درنظر گرفتن سلایق شما در کنار متدهای رلیانس انگلستان از صفر تا صد ، در هرنقطه ای از ایران آماده به ارائه خدمات می باشد.

امروزه مالکان بسیاری از ویلاهای نوساز به دلیل تطبیق معماری کلاسیک با سازوکار و موقعیت جغرافیایی مناطق مختلف این سبک را بر نمونه‌های دیگر ترجیح می‌دهند و درخواست اجرای آن رادارند. نمی‌توان انکار کرد که برای رسیدن به ویلایی با شکل و شمایل کلاسیک نکات بسیاری لازم‌الاجرا است تا طرح نهایی شایستگی حضور در میان ساختمان‌هایی هم‌تراز نمونه‌های مطرح را بیابد.

از مشخصه‌های ذاتی ویلای کلاسیک می‌توان به لوکس و اشرافی بودن بنا اشاره نمود، به‌گونه‌ای که هر ساختمان با حفظ نکاتی که به انحصار آن کمک می‌کند، درعین‌حال می‌کوشد، نمایی کاملاً سلطنتی به خود گرفته و منظری برگرفته از عناصر لوکس را برای خود برگزیند.

به همین دلیل است که با نگاهی به ویلاهای کلاسیک جزئیات با تأکید فراوان در هر گوشه و کناری خودنمایی کرده و تزئیناتی اشراف گونه و ابزارها و مصالحی گاهاً پرهزینه، زینت‌بخش چنین ویلاهایی هستند.

ویژگی‌ها و خصوصیات ویلای کلاسیک چیست ؟

اگر صحبت باب شمارش ویژگی‌های ظاهری ویلاهای کلاسیک به میان آید، این ستون‌های مرتفع، طاق‌های بلند، سقف‌های آذین‌شده و … است که سازنده نمای کلاسیک هستند.

اما ازنظر فنی نیز طرح‌های کلاسیک به عمارت هایی شکیل با نورپردازی‌های طبیعی و مصنوعی مجلل می‌مانند که بیشتر رنگ‌هایی روشن را به خدمت گرفته‌اند و دیوارهایی با ارتفاع بالا و پنجره‌هایی بزرگ، کاغذدیواری‌هایی لاکچری و اشیاء و زینت‌آلاتی منحصربه‌فرد دورتادور چنین بنایی را به تسخیر خود درآورده‌اند.

ولی ما در اینجا برای بیان خصوصیات طراحی ویلای کلاسیک بیشتر بر نکات مختص چنین سبکی تمرکز کرده و به‌کلی گویی اکتفا می‌کنیم.

۱. ویژگی اول: تقارن و نظم
پیچیدگی موجود در بنای کلاسیک نه‌تنها طراحان را از اجرای ارکان بر مبنای تقارن و تعادل غافل نمی‌سازد، بلکه تمامی عناصر وجودی ویلاهای کلاسیک بر نظم زاییده شده از این تقارن استوار هستند.

به‌گونه‌ای که از ساده‌ترین نقوش تا طراحی نما و منظره سازی فضای بیرونی ویلا از چنین قاعده‌ای پیروی می‌کنند. به دلیل وجود همین نظم است که احساس آرامشی لطیف از حضور در چنین فضاهایی بر افراد قالب می‌گردد.

۲. ویژگی دوم: استفاده از خطوط نرم و منحنی
خطوط شکسته تیز جایگاهی در طراحی ویلای کلاسیک ندارند و آنچه بیشتر در دیزاین جلوه گری می‌کند همان لطافت خطوط نرم منحنی است که این اصل را نه‌تنها در ساخت نما مشاهده می‌کنیم حتی در انتخاب مبلمان نیز موردتوجه قرار داده تا روح آرامش بر تک‌تک ارکان بنا قالب گردد و آرامش از گوشه گوشه‌ی ویلا موج زند.

۳. ویژگی سوم: رنگ‌های خنثی
کلاسیک بیشتر ما را به یاد فضاهای رسمی‌تر می‌اندازد، ازاین‌رو برای سنخیت بیشتر با چنین سبکی بهتر است، رنگ‌ها را محافظه‌کارانه‌تر انتخاب نموده و از گسستگی و بی موالاتی در گزینش رنگ‌ها به جد پرهیز نماییم.

حس رسمیت و اقتدار در کنار رنگ‌هایی مانند شیری، قهوه‌ای، برنزی، طلایی و … به‌راستی بیشتر در فضا پراکنده می‌شود. بر طبق چنین اصلی است که حس قابل‌اعتماد بودن و قدرت را می‌توان به عینه در ویلاهای کلاسیک یافت و در کنار رنگ‌های خنثی آن ظرافت را در هاله‌ای از استواری و استحکام مشاهده نمود.

۴. ویژگی چهارم: استفاده از المان‌های سنتی
مظاهر سنتی مانند نرده‌های چوبی، فرش‌های دستباف، سقف‌های گچ‌بری در سبک کلاسیک به‌منظور ایجاد فضایی دنج، زیاد به چشم می‌خورند و گویی جزء بارزترین مشخصه‌های این سبک هستند.

طراحی ویلای کلاسیک زمانی که با عناصر سنتی همراه شود، اوج شکوفایی خود را به نمایش می‌گذارد. اگر مالکان بودجه کافی داشته باشند از سنگ‌های قیمتی و چوب‌های باکیفیت و در صورت اندک بودن سرمایه از سیمان و بتن برای رسیدن به منظری سنتی کلاسیک بهره می‌برند.

۵. ویژگی پنجم: تبعیت از الگوهای منحصر
سبک کلاسیک الگوهای طراحی و دیزاین آرایی منحصر به خود را دارد که اگر حساب‌شده و توسط طراحی زیرک به کار گرفته شوند، بالاترین شکوه و عظمت انتظار رفته از سبک کلاسیک را خواهیم دید. الگوها گاهی به طرح‌های متفکرانه شطرنجی واگذارشده و افراد را از گم‌شدن در چنین تقارنی غرق در شگفتی می‌کنند و گاه سادگی الگوهای راه‌راه را برمی‌گزیند و به مدد چنین اسلوبی بر عرض و طول فضای در دسترس می‌افزایند.

الگوهای طرح دار و حس ناب هم‌جواری با آن را نیز نمی‌توان توصیف نمود. این الگوها گاه بر پرده‌ها نقش بسته و منظره‌ای بی‌بدیل را در هم‌جواری با پنجره‌های فراخ ساختمان‌های کلاسیک فراهم می‌سازند و گاه در قالب پارکت، رومیزی و … خودنمایی کرده و طراحی کلاسیک را به اوج بالندگی می‌رسانند.

۶. ویژگی ششم: گچ‌بری‌های بی‌بدیل
گچ کاری‌ها مرز بین سنت و مدرنیته را در هم می‌نوردند و آزادانه از هرکدام متناسب باسلیقه مالکان ویلاها بهره می‌برند، اما عنصر اصلی طراحی‌شان را که تقارن و تعادل است، به‌هیچ‌وجه فراموش نمی‌کنند.

بیشترین سعی بر انتخاب رنگ‌هایی مطابق با اصول کلاسیک چون سفید و عاجی برای این قرنیزها و گچ کاری‌ها است تا این جزئیات زیبا تا حد اعلای سبب بالندگی و شکوفایی طراحی ویلای کلاسیک شوند.

اصول طراحی ویلای کلاسیک

برای آنکه بتوان معماری قابل قبولی را از سبک کلاسیک ارائه داد، به‌گونه‌ای که بالاترین تناسب را نیز بازندگی روزمره افراد داشته باشد، باید سه اصل ایستایی، کارایی و زیبایی را در طراحی ویلای کلاسیک به کار ببندیم تا طرحی کاملاً دقیق و اجرایی را عرضه نماییم.

به همین دلیل است که طراحی‌های امروزی بیشترین زیبایی و بالاترین هماهنگی را بازندگی افراد ارائه می‌دهند. برای آنکه بتوان تمامی ویژگی‌های ذکرشده در یک ویلای کلاسیک را پیاده‌سازی نموده و بالاترین تناسبات را به اجرا گذاشت، مهندسان طراح باید به دو علم هندسه و ریاضیات اشراف کامل داشته و بر اساس اصول جاری در این دو دانش به چیدمان ارکان مختلف در طراحی کلاسیک بپردازند.

در غیر این صورت چگونه می‌توان به اصل ایستایی، هم‌زمان با زیبایی و کارایی توجه نمود و آن‌ها را به‌صورت یک کل واحد پیاده‌سازی کرد.
جالب این است که این اصول در تمامی ارکان بناهای کلاسیک از سقف، کف‌پوش، مصالح و … را شامل شده و طراحی داخلی و خارجی را به‌صورت هم‌زمان پوشش می‌دهد. به همین دلیل است که ایستایی عنصر اصلی تمامی بخش‌های یک ویلای کلاسیک است، همان‌طور که زیبایی و کارایی نیز در گوشه گوشه‌ی چنین بنایی به چشم می‌خورد.

گاهی می‌توان پا را فراتر گذاشت و ترکیبی چشم‌نواز از سبک مدرن و کلاسیک را پدید آورد. اگرچه حتی در این حالت نیز اصل بنا به طراحی کلاسیک واگذارشده و سعی می‌شود، جزئیات مانند چیدمان اثاثیه، پرده‌ها، تزئین دیوارها و … به مدرنیته و متریال‌های موردپسند آن واگذار گردد.

طراحی ویلای فلت

طراحی ویلای فلت امروزه به یکی از سبک‌های محبوب در طراحی و اجرای تخصصی ویلا بدل شده است. به‌گونه‌ای که مباحثی کاملاً تخصصی و منحصر به خود را دارد. در ویلاهایی که وسعت زمین اجازه اجرای چنین سبکی را به مالکان بدهد، می‌توان ساختمانی با کارایی بالا و البته زیبایی حیرت‌آوری پدید آورد که به دلیل عدم وجود اختلاف سطحی بین قسمت‌های مختلف ساختمان محبوب بسیاری از مالکان ساختمانی واقع‌شده است.

یکپارچگی در تمامی ارکان طراحی ویلای فلت با حفظ جایگذاری تمامی بخش‌های ضروری مانند اتاق‌خواب، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و … در یک سطح به‌هم‌پیوسته و بدون طبقات فوقانی به حتم موردتوجه بسیاری قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب این چیدمان به‌گونه‌ای است که به‌هیچ‌وجه از کارایی این بخش‌ها کاسته نشده و در عین عملکردگرایی با وسواسی خاص در یک زمین هموار در کنار هم با اصولی قابل‌قبول قرار می‌گیرند.

مزایای متعدد طراحی ویلای فلت چیست ؟

وقتی به سراغ مزایای طراحی ویلای فلت می‌رویم با فهرستی بلندبالا روبرو شده که با بررسی آن دلیل استقبال عموم را از این سبک طراحی متوجه می‌شویم. امروزه تعداد طرفداران ساخت ویلاهای فلت تا حدی ارتقا یافته که به یکی از سبک‌های پر درخواست در حوزه طراحی و اجرای تخصصی ویلا بدل شده است.

با مرور این مزایای شاید شما نیز به این سبک که قدمتی به بلندای سبک‌های مدرن و کلاسیک نداشته، اما دارای طرفدارانی به پرتعدادی این سبک‌ها است، تمایل یابید.

• هزینه‌ای بسیار پایین‌تر به نسبت ویلاهای چندین طبقه
• امکان صرفه‌جویی هزینه‌های در طی مراحل ساخت
• در نظر گرفتن رفاه حال تمامی اعضای خانواده از افراد مسن تا کودکان و بیماران
• افزایش کارایی تمامی قسمت‌ها و بخش‌های مختلف ویلا
• حذف پله‌ها و برطرف نمودن مشکلات برای افراد با محدودیت‌های حرکتی و حتی معلولین
• کاهش هزینه‌ها برای احداث و راه‌اندازی تجهیزات و حامل‌های انرژی
• گرم یا سر نمودن راحت‌تر فضاها در ویلاهای فلت در فصول گرم و سرد سال
• نظافت، نگهداری و بازسازی راحت‌تر به دلیل عدم وجود طبقات متعدد
• دارای پلان و نقشه‌ای ساده‌تر اما با رعایت ظرافت‌های بیشتر
• سرعت‌بالای ساخت و سهولت در امر اجرا و پیاده‌سازی
• رفت‌وآمد راحت وسایل و تغییر و جابه‌جایی لوازم ویلا
• دسترسی راحت به فضای بیرون و ارتباطی ناگسستنی بین داخل و خارج از ویلا
• امکان انجام اغلب کارهای روزانه در فضای باز و بیرون
• قابلیت اعمال خلاقیتی بیشتر
• وجود ضوابط و قوانین کمتر باب طراحی ویلای فلت

روند اجرایی در طراحی ویلای فلت

برای آنکه از یک‌روند اصولی در طراحی ویلای فلت بهره‌مند شوید، باید مراحل اجرایی مختلفی را پشت سر بگذارید که هرکدام از آن‌ها مستلزم موفقیت شما بوده و فراموش کردن یا بی‌توجهی به هرکدام از این آیتم‌ها طرح نهایی را چندان باب میلتان قرار نمی‌دهد.

• در نظر گرفتن نکات پیش از طراحی:
پیش از آنکه به مقوله اجرای پلان و طراحی ویلای فلت وارد شویم لازم است تا مهندسان دانسته‌های خود را در مورد اموری مانند امکان تطبیق کامل زمین انتخابی و موقعیت مکانی آن با طراحی فلت و وضعیت زمین و متراژ و چگونگی اجرای بنا در زمین ارتقا بخشند.

همچنین به برآورد هزینه‌های موردنیاز از ابتدا تا محوطه‌سازی، تعیین نسبت سازه‌های باز به فضای سرپوشیده و درنهایت انتخاب سبک طراحی از میان سبک‌های سنتی فلت، کلاسیک فلت و مدرن فلت برحسب سلیقه کارفرمایان دست یابند تا از میزان اجرایی بودن درخواست‌های کارفرمایان مطلع گردند.

• ایجاد نقشه و پلان ویلای فلت:
برای آنکه بتوان تمامی ویژگی‌های ارزنده موجود در ویلای فلت را به‌طور کامل اجرایی نمود از همان ابتدای طراحی پلان باید دقت مضاعفی صورت گیرد تا هم سلایق کارفرما و هم نیازهای چنین سبکی به‌طور کامل حاصل گردد.

اگرچه دررسیدن به پلان ویلای فلت چندان راه سختی در پیش نیست، اما ایده پردازی در آن نیز نقش مهمی ایفا نموده و اگر از این باب کم‌کاری و قصوری صورت پذیرد از جذابیت‌های نهایی به‌شدت کاسته می‌شود. طراحان بر اساس موقعیت مکانی ویلا پلانی را پیشنهاد می‌دهند و کارفرمایان بر اساس ایده خود با اعمال ویرایش‌هایی سعی دارند تا طرح را به مرحله نهایی نزدیک سازند.

درنهایت به پلانی مناسب با موقعیت قرارگیری بنا، دید از ساختمان‌های مجاور، میزان نورگیری، تعداد اتاق‌ها و … دست یابند.

• طراحی ویلای فلت بر اساس ویژگی‌های ساختاری:
همان‌طور که اشاره نمودیم شاکله‌ی ویلاهای فلت بر اصل یکپارچگی استوار است و این ساختار و مساحت یکپارچه است که درنهایت سبب زیبایی چنین ویلاهایی می‌شود.

طراحان خبره و کارآزموده می‌دانند که چگونه بدون افزودن طبقات و بر طبق چیدمانی اصولی بخش‌های مختلف ضروری را در یک ویلا وارد ساخته و در بعد و حجمی مسطح بر کارایی فضا بی افزایند و بهترین الگو را پیاده‌سازی نمایند.

در این زمان به بررسی و بازبینی مساحت کل زمین و میزان متراژ به‌منظور رسیدن به یک طرح ایده‌آل نیاز است. در ادامه انتخاب جایگاه مناسب قرارگیری ساختمان در زمین، تأیید نهایی نقشه ترسیم‌شده از مراحل مختلفی است که کمک می‌کند، نتایج دلخواه تا حد عالی برآورده گردد.

طراحی ویلای دوبلکس

ویلاهای دوبلکس مکان‌های ایده‌آلی هستند که اگر اصول طراحی و اجرای تخصصی ویلا را به درون خود دعوت نموده باشند تا سال‌ها پذیرایی شایانی را از مالکان خود می‌کنند. کمتر کسی است که از این موضوع مهم غافل باشد که فقط یک‌بار فرصت ساخت و برپا سازی ویلای خود را داشته و شاید تا آخر عمر مجال تخریب و بازسازی مجدد برای وی میسر نشود.

ازاین‌رو در همان ابتدای راه چه از باب خرید زمین و چه از جنبه انتخاب شرکت مجری طراحی ویلای دوبلکس باید تمامی دقت نظر و کوشایی خود را لحاظ نماید تا در انتها با کمترین درصد خطا و مشکلی مواجه گردد.
ویلاهای دوبلکس فارغ از مساحتشان پلانی متفاوت دارند و به علت طراحی دوطبقه فرصت بیشتری برای مانورهای معماری و به‌تبع ایجاد فضایی آرامش‌بخش، مفرح و دل‌نشین را برای مالکان فراهم می‌سازند.

معماران باتجربه در طراحی ویلای دوبلکس نکات فراوانی را به جهت ایجاد بیشترین رفاه و لذت هم‌جواری با چنین مکانی برای ساکنین در حین پروسه ساخت‌وساز خود منظور می‌نمایند که سبب پویایی و شکوفایی بنای می‌شود در ادامه به مهم‌ترین این نکات اشاره می‌نماییم.

۱. جهت‌گیری مناسب در طراحی بنا:
آنچه در یک ویلای دوبلکس بسیار مهم است، بهره‌مندی از نور کافی برای هر دوطبقه به‌گونه‌ای که یکی مانع دیگری نباشد و کیفیت نور طبیعی در هر دو یکسان و به حد اعلایی رعایت شود. برای رسیدن به این منظور توجه به جهت‌گیری مناسب الزامی است تا هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود و هم بهترین نتیجه از دریافت نور حاصل گردد.

برای این منظور بنای ویلا را در شمالی‌ترین بخش و به‌گونه‌ای مطابق با چنین جهت‌گیری می‌سازند. بدین ترتیب از زمان طلوع تا غروب خورشید دریافت نور قطع نشده و طبقات به‌راحتی با چرخش نور خورشید از شرق به غرب بهره‌مندی دائمی خود را از خورشید خواهند داشت.

۲. انتخاب ارتفاع و اندازه استاندارد:
باید دانست که در طراحی ویلای دوبلکس و هر ساختمان ویلایی دیگر محدودیت‌های ارتفاع و اندازه مانند ساختمان‌های مسکونی شهری وجود ندارد. ازاین‌رو می‌توان از سقف‌هایی بلندتر، پنجره‌هایی وسیع‌تر، بازشوهایی فراخ‌تر و … بهره برد و پایبند محدودیت‌های رایج فضاهای آپارتمانی نبود.

البته به‌منظور تعدیل و متعادل‌سازی نور داخلی و عدم تابش حجم بالایی از نور خورشید در صبح‌ها و غروب‌ها با نصب سایبان‌هایی مناسب می‌توان برتابش نور مدیریت نمود و درجه و شدت آن را تنظیم ساخت. این آزادی بر ابعاد نیز غلبه داشته و اغلب به‌جای انتخاب اتاق‌هایی کوچک سالن‌هایی با وسعتی بالا انتخاب می‌شود.

در صورتی نیز که کارفرما به فضاهای مجزا بیشتری نیاز داشته باشد، یک سالن بزرگ با حفظ ارتباط مستمر به چندین سالن کوچک‌تر تقسیم‌شده و جداسازی فضاها بدین شکل صورت می‌گیرد.

۳. توجه به جنس دیوارها:
همان‌طور که اشاره نمودیم محدودیت در ساخت و طراحی ویلای دوبلکس معنایی ندارد، ازاین‌رو ناچار نیستید، دائماً دیوارهای آجری را مشاهده نموده و آن‌ها را مانعی بر سر راه لذت بردن از مناظر طبیعی قلمداد نمایید. جایگزینی این دیوارهای مزاحم با نمونه‌های شیشه‌ای ایده‌ای جالب‌توجه است که نمای ساختمان را نیز دستخوش تغییرات خوشایندی ساخته و بر بهره‌مندی ساکنین ویلاها از نعمت‌های خدادادی می‌افزاید.

در بین دیوارهای شکاف‌های شیشه‌ای و بازشوهای شیشه‌ای و تغییر چارچوب کلی و اسکلت سازه به سمتی که بهره‌وری بیشتری از متریال شیشه داشته باشد، محبوب ویلاهای دوبلکس مدرن امروزی است.

۴. جانمایی اصولی پله‌ها:
به‌هرحال شاید بتوان مهم‌ترین مشخصه‌ی ویلاهای دوبلکس را سرویس پله‌های آن‌ها به شمار آورد که اگر بر طبق دیزاین‌های مدرن طراحی شوند، جلوه و نمای بصری فوق‌العاده عالی را از خود در فضا ساطع می‌سازند و اگر بر مبنای غیر مهندسی بنا گردند، مانع تابش نور خورشید شده و دسترسی به انتهایی‌ترین بخش آن‌ها سخت و در بسیاری موارد طاقت‌فرسا می‌شود.

ازاین‌رو راه‌پله‌ها را در طراحی ویلای دوبلکس جز بخش‌های طلایی ساختمان دانسته که تمرکز دکوراسیون سازی بر آن‌ها سبب شکوفایی و جذابیت حداکثری بنا می‌شود. به‌راستی تعویض راه‌پله و چیدمان مجدد آن هزینه‌بر و زمان‌بر است.

پس انتخاب مکان مناسب برای استقرار و توجه به نوع خاص ساخت آن با کمترین فضای اشغال‌شده و امکان دسترسی از تمامی بخش‌های ویلا بدان از نکات مهم در اجرا و پیاده‌سازی راه‌پله‌ها است.

۵. انتخاب سادگی و گریز از شلوغی و ازدحام:
سقف‌های بلند و نورگیرهایی که نمایش نمای بیرونی را راحت‌تر می‌کنند، خود یکی از جنبه زیبایی بخشی در طراحی ویلای دوبلکس هستند که نیاز ما را به استفاده از المان‌های شلوغ و خسته‌کننده برطرف می‌سازند. ویلاها با همان وسعت دریایی‌شان جذاب بوده و آرمان زندگی دائمی در آن مطلوب هرکسی است.

پس بارنگ‌های تند و پرتکرار آرامش چنین فضاهایی را بر هم نزده و ماهیت آن‌ها را که مکانی دنج برای زدودن خستگی‌ها است با یک انتخاب نادرست ویران نسازید. باور داشته باشید که زیبایی در سادگی بوده، خصوصاً برای فضاهای ویلایی که هرگونه معماری و دکوراسیون شلوغ این فضا را از هدف اصلی‌اش که تداعی آرامش ذهنی برای ساکنین است، دور می‌سازد.

مزایای طراحی ویلای دوبلکس چیست ؟

در طراحی ویلای دوبلکس طبقات تحت تأثیر یک ارتباط آزاد و سیال شکل می‌گیرند و یک راه‌پله رسالت ارتباط بدون مانع فیزیکی رابین طبقات بر عهده می‌گیرد. ازاین‌رو است که تنها ماهیت ویلای دوبلکس بر زمین‌ها با مساحت بالا استوار نبوده و این توسعه عمودی فضا برای زمین‌های کوچک نیز مطلوبی شایسته به نظر می‌رسد.

در این سبک طراحان به‌جای فضاسازی‌های مختلف و مرزبندی‌های کالبدی از ترفندهای جذاب معماری مانند اختلاف سطح، تغییر ارتفاع سقف‌ها، استفاده از متریال‌های گوناگون و … برای ایجاد مرزبندی‌ها و تفکیک فضاهای مختلف بهره برده و دیزاین را به بالاترین شکوفایی می‌رسانند.

از دیگر مزایای طراحی ویلای دوبلکس به مواردی اشاره می‌کنیم که اهمیت این سبک را در آسایش و راحتی ساکنین ویلاها نشان می‌دهند.

• وجود دو واحد فضای نشیمن هم‌راستا و یا در طبقات مجزا
• پیکربندی مختلف اتاق‌خواب‌ها
• امکان زندگی دو خانواده با حفظ حریم خصوصی هر یک به‌راحتی
• نمایی شیک و ساختاری کاملاً ماهرانه
• امکان استفاده از گستره‌ای سبک‌های معماری
• افزایش کارایی و کیفیت فضای زندگی و متراژ در دست
• ارتباط آزادانه و غیر محصور دوطبقه توسط راه‌پله‌های
• دارای پتانسیل بالا در طراحی آزادانه و خلاق
• دارای سطوح طبقات متمایز پیوسته و متداخل
• روشنی و دل‌بازی تحسین‌برانگیز
• راه‌پله‌هایی دکوراتیو و بافرم و جهت گردش‌هایی متمایز و دارای سطوح وسیع و چشمگیر
• امکان ایجاد ترازهای مختلف ارتفاعی برای مکان‌های خصوصی و عمومی
• ایجاد پیوستگی کالبدی بین بخش‌های مختلف

طراحی باغ ویلا

باغ ویلاها در کنار ساختمان اصلی ویلاها احداث‌شده و مکانی مملو از درختان و گیاهان را با دیزاینی متناسب با دکوراسیون ویلاها ارائه می‌دهند. احداث چنین فضاهایی سبب می‌شود که ویلاها به بهشت‌هایی بی‌بدیل تبدیل شوند که حس آرامش رکنی اصلی آن‌ها است.

استفاده ازگل‌ها و گیاهان در سبک‌هایی دقیقاً منطبق بر دکوراسیون بنا از مهم‌ترین ارکان در طراحی باغ ویلا است در غیر این صورت تکیه‌بر عناصر طبیعی با تمامی زیبایی و شگفتی‌شان اثرگذاری چندانی ندارند. منظره گیاهان زمانی جلوه بصری عالی خود را به نمایش می‌گذارند که از اسلوب‌ها و الگوهایی خاص هنری بهره برده باشند و در ارکان و حتی نوع پوشش گیاهی از طرح کلی بنا تبعیت شده باشد.

برای مثال در نماسازی بتنی باید از گیاهانی خاص بهره برد که با گیاهان در نماسازی‌های سنگی بسیار متمایز هستند. در ادامه به بررسی سبک‌های رایج در طراحی باغ ویلا می‌پردازیم که البته در انتخاب آن‌ها باید به طراحی ساختمان ویلای خود توجه نمایید.

سبک‌های متفاوت رایج در طراحی باغ ویلا

همان‌طور که اشاره نمودیم، ویلاها بر اساس سبک‌های مختلف مدرن، کلاسیک، دوبلکس و فلت طراحی می‌شوند و کارفرمایان متناسب با نوع زمین، زاویه قرارگیری و وسعت و صدالبته سلایق شخصی‌شان به انتخاب یک مدل از میان آن‌ها پرداخته و درخواست اجرای آن سبک رادارند.

در همین راستا طراحی باغ ویلا نیز متنوع بوده و از یک سبک خاص پیروی نمی‌کند. سبک‌های مدرن، کلاسیک، روستیک و سنتی از مدل‌های رایج و محبوب برای اجرا در باغ ویلاهای کنونی هستند.

• طراحی باغ ویلا به سبک مدرن:
بر طراحی باغ ویلا به سبک مدرن اصول و قواعد خاصی حاکم است که آن را از نمونه‌های دیگر متمایز می‌سازد. باغچه‌ها در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند و البته درختان نیز در انواع مختلف انتخاب و با چینشی دقیق و منظم در باغ قرار می‌گیرند.

ولی آنچه از همه بیشتر خودنمایی می‌کند استفاده از فلاورباکس‌ها، پرگولاهای فلزی و شیشه‌ای است که سبب جلوه بیشتر مناظر طبیعی در سبک مدرن می‌شوند. چوب ترمووود نیز همان‌گونه که در طراحی مدرن منازل پرکاربرد است در طراحی باغ ویلا نیز به میدان آمده و عناصر مختلف بصری از آن ساخته می‌شوند.

البته بسیاری در تکمیل باغ ویلای مدرن خود به ساخت شومینه‌های گازی سنگی یا چوبی نیز می‌پردازند و طرحی ناب و بی‌نظیر از یک الگوی مدرن را به نمایش می‌گذارند.

• طراحی باغ ویلا به سبک کلاسیک:
طرح‌های کلاسیکی از همان دیرباز سنگ را به بستر خود دعوت نموده‌اند و هنوز نیز با گذر زمان اگر بودجه و توان مالی کارفرمایان اجازه دهند از عناصر سنگی به‌هیچ‌وجه غفلت نمی‌ورزند. ازاین‌رو در طراحی باغ ویلا به سبک کلاسیک نیز طراحان تا می‌توانند المان‌های سنگی مانند آلاچیق، راه روها، آب‌نماها و … سنگی را به خدمت گرفته و نمایی قصر گونه و رؤیایی را از باغ پیشرو ترسیم می‌کنند.

چه بسیار ویلا باغ‌های کلاسیکی که در سایه سنگ به شکوه و عظمتی وصف‌ناپذیر رسیده‌اند و در کنار این المان‌ها برکه‌های سنگی مصنوعی، پل‌های سنگی و … نقوشی ماورای تصاویر زمینی را از این‌چنین باغ‌هایی ترسیم نموده‌اند.

• طراحی باغ ویلا به سبک روستیک:
در سبک روستیک گونه‌ای دیگر از طراحی اعمال می‌شود که به‌راستی از تمامی نقوش موجود در طراحی‌های مدرن و کلاسیک بسیار متمایزتر ظاهر می‌گردد. در سبک روستیک آنچه بیشتر چشم را تسخیر می‌کند، آلاچیق‌های ساده و بی‌آلایش، نیمکت‌های چوبی با طرح‌های قدیمی و میزهایی است که از الوارها ساخته‌شده‌اند و حال و هوای حضور در طبیعت بکر را زنده می‌کنند.

بخش اعظمی از دیزاین باغ ویلاهای روستیک به الوارها و کنده‌های درخت و زیبایی ذاتی آن‌ها وابسته است که بسته به سلیقه طراح در هر گوشه‌ای به‌گونه‌ای خاص جلوه گری کرده و نمایی بی‌نظیر و مطبوع را در دل یک طبیعت باشکوه به نمایش می‌گذارند.

اگر طالب یک طراحی صمیمانه هستید که در آن جمع حاضر احساس خودمانی نموده و در کنار شومینه گازی با نمای هیزمی آن غرق در احساسات ناب حضور در یک جنگل طبیعی شوید، سبک روستیک بهترین گزینه برای شما است.

تیم طراحی ویلا و اجرای ویلا آتریم با درنظر گرفتن سلایق شما در کنار متدهای رلیانس انگلستان از صفر تا صد ، در هرنقطه ای از ایران آماده به ارائه خدمات می باشد.

• طراحی باغ ویلا به سبک سنتی:
طراحی باغ ویلا به سبک سنتی باآنکه به اعصار گذشته بازمی‌گردد و حال و هوای منازل قدیمی را در ذهن تداعی می‌کند، اما هنوز هم برای بسیاری جذابیت‌های خاص خود را دارد. ویلاهایی با فضای سنتی همچنان موردتوجه و اهمیت گروه‌های خاصی هستند.

معماری سنتی ایرانی به دلیل تلفیق قدرتمند عناصر مختلف به‌خوبی قادر است، پاسخگوی نیازهای مختلف افراد باشد. حیاط‌های سنتی گیرایی بالایی برای بسیاری افراد دارند و همین امر سبب شده تمایل داشته باشند، طراحی و ساخت ویلای خود را نیز بر چنین مبنایی پیاده‌سازی نمایند.

مصالحی چون سنگ و چوب در فضاسازی‌های باغ ویلاها به‌وفور چشم را نوازش می‌دهند و رنگ‌های گرم در تأیید سبک‌های سنتی خوب ظاهر می‌شوند. ویژگی‌های مشترک بسیاری که در ویلاهای سنتی وجود دارند، تداعی‌کننده روح خانه‌های سنتی قدیمی بوده و آب‌نماهای سنتی، باغچه‌ها، گل‌کاری‌ها، دیوارچینی‌های سفالی، تخت‌های چوبی، همچنین چراغ‌های قدیمی که رسالت نورپردازی را بر عهده‌دارند، همگی دست در دست هم به‌خوبی بازگوکننده المان‌های سبک سنتی هستند.

اصول مهم در طراحی باغ ویلا چیست ؟

برای آنکه بتوان، طراحی باغ ویلا را به سمتی ایده‌آل و جذاب به‌پیش برد، ابتدا باید از ابعاد تحت پوشش، زاویه تابش خورشید و نوع گیاهان سازگار با چنین آب و هوایی مطلع شود.

البته تعداد المان‌های موردنیاز مانند آب‌نما، استخر، حوض و … نوع راه‌های ارتباطی در باغ، انتخاب متریال مصرفی و بسیاری موارد دیگر را نیز باید مدنظر آورد. در ادامه به‌صورت جزئی‌تر اصول طراحی یک ویلا باغ حرفه‌ای، کارآمد و برازنده را باهم مرور می‌کنیم.

۱. انتخاب متریال مناسب:
اگرچه متریال، متناسب با سبکی که کارفرما انتخاب نموده باشد، خریداری و پیاده‌سازی می‌شود، اما آنچه در طراحی باغ ویلا از هر نکته دیگری مهم‌تر بوده، ایجاد بیشترین نمای لوکس، لاکچری و قصر گونه فارغ از نوع سبک است.

از هر طرح و سبکی و حتی متریالی در ساخت باغ ویلا استفاده می‌شود، درنهایت باید نمایی زیبا و به‌مانند کاخ‌های سلطنتی از ویلا نمایان گردد تا کار طراحی چنین ویلاهایی به بهترین شکل ممکن به انجام رسد. در این راستا چه از گیاهان کم یاب، درختان نادر و گل‌های زینتی و گران‌قیمت بهره برده و نمای ساختمان‌ها را به سنگ‌های زینتی و فلزات باارزش اختصاص داد و چه از متریال‌هایی کم‌هزینه‌تر و ساده‌تر استفاده شود.

درهرحال این ذکاوت و تیزنگری طراح است که از یک باغ ویلا، عظمتی به‌یادماندنی ترسیم نماید، به‌گونه‌ای که تا مدت‌ها در ذهن بیننده تصویر ناب آن باقی بماند.

۲. توجه به‌تناسب رنگ در میان ارکان دیزاین:
این تناسب رنگ باید از انتخاب درختان و گل‌ها شروع‌شده و تا متریال‌های به‌کاررفته در عناصر دکوراتیو حاضر در باغ و مصالح استفاده‌شده در بدنه ساختمان را شامل گردد. باآنکه می‌توان از طیف‌های رنگی متمایز بهره برد، اما برای آنکه شکوه یک باغ به معنای واقعی آن مجسم شود، بیشتر سعی می‌گردد، از ترکیب رنگی سبز و قهوه‌ای استفاده‌شده تا تداعی‌کننده حضور بیشتر درختان و گیاهان باشد.

در این راستا بسیاری از متریال های خاص برای ساخت سقف‌های باغ ویلا استفاده نموده یا از انواع سقف‌های کاذب و شیب‌دار بهره می‌برند که در این زمان نیز باید به‌تناسب رنگی این عناصر نیز دقت نمایید.

۳. تناسب متریال به‌کاررفته در قسمت‌های مختلف نمای ساختمان:
همان‌طور که باید از تعادل و تناسب کافی بین اجزا و فرم کلی ساختمان در طراحی باغ ویلا مطمئن شد، باید از سنخیت مصالح به‌کاررفته در بخش‌های مختلف ساختمان مانند پشت‌بام، دیوارهای مقابل، نمای حیاط پشتی و … نیز اطمینان کسب نمود. در این حالت است که نمایی کاملاً لوکس متجلی شده و جلالی وصف‌ناپذیر بر پیکره باغ ویلا ترسیم می‌گردد.

۴. توجه به طراحی فضای سبز و محوطه‌سازی:
محوطه‌سازی باغ ویلا مسئله وسیعی را شامل می‌شود زیرا گویی رسالت مهم طراحی باغ ویلا رسیدن به فضایی سبز ایده‌آل و چنان شکیل است که بتوان به آن تفاخر نمود و به جلال و عظمت آن فخر فروخت.

در محوطه‌سازی یا به طراحی غیرمتقارن مدرن تکیه می‌شود یا به دیزاین‌های متقارن کلاسیک و سنتی و در این اثنا بیشترین تمرکز بر سلیقه و خواست کارفرمایان است. برای اعمال هر سبک و طرح در ویلای خود آزاد بوده و قادر هستید هر طرحی که کاربردی‌تر به نظر می‌رسد را گزینش نمایید.

به‌طورکلی در فضای سبز و محوطه‌سازی باغ ویلاها به نکاتی باید توجه نمود که می‌توان آن‌ها را در چهارچوب‌های خاصی بیان کرد تا بخش‌های مختلف لازم‌الاجرا بهتر تبیین گردند.

• نورپردازی محوطه باغ ویلا:
زیبایی باغ فقط در روشنایی روز مطرح نیست و این زیبایی در شب نیز باید تداوم یابد، ازاین‌رو نورپردازی اصولی محوطه باغ ویلا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا باید به روشنایی کافی راه روها، باغچه‌ها و حتی دیوارها و مناظر باغی و لابه‌لای درختان سر به فلک کشیده باغ نیز تمرکز نمود و از روشنایی کافی این فضاها را برخوردار ساخت.

• استراحتگاه‌های باغ ویلا:
استراحتگاه‌ها مهم‌ترین بخش باغ‌ها در ویلاها را تشکیل می‌دهند و به دلیل آنکه نشیمن‌گاه‌هایی برای تجمع و گردهمایی را فراهم می‌سازند، به‌عنوان نقطه کانونی باغ‌ها برشمرده می‌شوند. این مکان‌ها به‌تنهایی جذاب هستند، حال‌آنکه اگر با انواع آلاچیق‌ها، آتشدان‌ها، سایه‌بان‌ها و … آراسته شوند، بیشترین نما و جلوه را از خود به نمایش می‌گذارند.

• پارکینگ‌های اختصاصی باغ ویلا:
برخی باغ‌ها که از گستردگی بالایی برخوردار هستند، مجریان طراحی و اجرای تخصصی ویلا به طراحی دو مکان مجزا برای توقف اتومبیل‌های صاحبان ویلاها و مهمان‌هایشان به‌صورت تفکیک‌شده در این مکان‌ها می‌پردازند. با این رویکرد آسایش و آرامش بیشتری را برای میزبان و مهمان‌های ویلاها تدارک می‌بینند.

• طراحی باربکیو در باغ ویلا:
گویی ماهیت باغ ویلاها با باربکیوها گره خود و غرابت و نزدیکی فراوانی بین این عنصر وجود دارد. به‌گونه‌ای که گویی هریک بدون دیگری تکمیل نمی‌شود.

طراحی باغ ویلا با تعبیه مکان‌هایی برای طبخ غذا آن‌هم به صورتی فانتزی و مفرح کامل شده و در کنار آن نیازهای معمول به سرو و آماده‌سازی غذا، چای، تنقلات و … را نیز پاسخگویی می‌کند.

• زمین‌بازی کودکان در باغ ویلا:
کودکان نیز از اعضای مهم خانواده هستند که باید به تفرج و شادی آن‌ها نیز در این فضاهای باغی توجه اکید شود. در این راستا طراحی زمین‌های بازی که به‌قدر کافی ایمن و به‌اندازه مطلوب رضایت‌بخش و مفرح باشند، الزامی است تا این اعضای کوچک خانه نیز در چنین فضایی احساس شادمانی نمایند.

البته طراحی زمین‌بازی برای بزرگ‌سالان که شامل تنیس، والیبال و … بسته به مساحت باغ است نیز جالب‌توجه بوده و لحظات شادی‌بخش جمع خانواده را به‌خوبی تکمیل می‌سازند.

• آب‌نماهای مختلف در باغ ویلا:
این آب‌نماها می‌تواند از یک حوض شروع‌شده و تا استخرهای روباز و سرپوشیده، برکه‌ها و جکوزی را شامل شود. هرگونه محیط آبی که بتواند بر طراوت فضا بی افزاید، مطلوب طراحی باغ ویلا است که تلطیف فضا را نیز به‌خوبی بر عهده می‌گیرد.

• تعیین مرز باغچه‌ها در باغ ویلا:
استفاده از عناصر دکوراتیو در مرزبندی باغچه‌ها و فضاهای سبز با معابر و مکان‌های رفت‌وآمد و استراحت خود یکی دیگر از جذابیت‌های باغ ویلاها است. در هر باغی جوی‌ها، آبراهه‌ها، باغچه‌ها و … فراوانی وجود دارد که اگر به‌دقت مرزبندی نشده و حصار چینی‌های چوبی و سبز به کمکشان نیاید، ظرافت‌های بصری‌شان رعایت نمی‌گردد. هر آن‌قدر که به چینش گل‌ها و گیاهان و تلفیق گونه‌های مختلف این عناصر در باغ‌ها اهمیت می‌دهید، باید به ایجاد فضاهای مشخص برای هریک به کمک مرزبندی نیز دقت نمایید.

• انتخاب گیاهان مناسب در باغ ویلا:
امروزه گونه‌های مختلفی از گیاهان باغی وجود دارند که هرکدام دوام، ماندگاری و زیبایی خاصی داشته و هر یک به‌گونه‌ای می‌توانند، فضایی ایده‌آل را فراهم نمایند.

برای ایجاد بهترین نمای بصری باید از درختان زینتی و گونه‌های گیاهی بادوام که به شرایط آب و هوایی منطقه مقاومت بالایی دارند انتخاب شوند. بدین ترتیب است که سلامت و نشاط محیط سبز پیرامون تضمین‌شده و تا مدت‌ها می‌توان از این مکان ایجادشده در کاربردهای مختلف استفاده نمود.

طراحی ویلای ایرانی

طراحی ویلای ایرانی چیزی فراتر از طراحی ویلا به سبک سنتی است، زیرا طراحی در ویلاهای ایرانی بیشتر بر نحوه استقرار بنا و چگونگی قرارگیری آن تمرکز دارد.

ویلاهای ایرانی به شکل برونگرا و در محور اصلی باغ و متأثر از ساختار هندسی باغ با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد از داخل ساختمان به بیرون و ازنظر بینندگان به طرح کلی نما ساخته‌وپرداخته می‌شوند.
قالب نماهای ویلاهای ایرانی به شکل مربعی است، اما برحسب تقاضا و نیاز مالکان در طرح‌های هشت‌ضلعی و مدور نیز ساخته می‌شوند و همان مکان‌های خوش آب‌وهوای ییلاقی هستند که اوقات خوشی را برای تفرج فراهم می‌سازند.

با ورود فرهنگ‌های مختلف تغییرات عمدی‌ای در سبک طراحی و اجرای تخصصی ویلا ایجادشده اما ویلاهای ایرانی سعی نموده‌اند، همان اصالت پیشین خود را حفظ کنند و ارکانشان را مطابق با اصول جاری گذشته زنده نگه‌دارند.

نکات مهم در طراحی ویلای ایرانی

در طراحی ویلای ایرانی آموزه‌های معماری اصیل ایرانی، مناظر زیباشناسی ایجادشده از هنرهای ایرانی و هندسه و مفاهیم ساده به‌وضوح دیده می‌شود. آمیزه‌های ویلا سازی به سبک ایرانی از تقارن، سازه‌های مهندسی‌شده و نقش و نگارهای ایرانی بیشترین بهره را می‌برند.

به همین دلیل است که کسب آرامش در چنین ویلاهایی راحت بوده، زیرا گویی ساکنین در دل هنرهای اصیل که ریشه در جان و روح شرقی ایرانی دارد، استقراریافته‌اند. در ادامه باهم به بررسی نکات مهم در طراحی ویلای ایرانی می‌پردازیم و از این زاویه با مشخصات فنی و فیزیکی چنین عمارت هایی آشناتر می‌شویم.

• نماسازی در طراحی ویلای ایرانی
برای تشابه بیشتر به سبک ایرانی باید طراحی ویلا را به سمت معماری ایرانی ساسانی سوق داد در این راستا از انواع طاق‌های گنبدی نباید غافل شد. ستون‌ها و پنجره‌های روبه آفتاب و دیوارهای مشبک در این سبک به‌خوبی خودنمایی می‌کنند.

به‌واقع آجرهای قفقازی و نسوز بخش جدایی‌ناپذیر نماهای ایرانی هستند که برای اصالت و هویت آن بنا با معماری ایرانی خوب عمل می‌کنند. قرارگیری این آجرها در نمای بیرونی با سبک و سیاق ایرانی سازگارتر است. رنگ آجرها نیز بیشتر به نخودی روشن واگذارشده تا در تلاقی با نور خورشید و انعکاس آن بر زیبایی بنا افزوده گردد.

• نورگیر در طراحی ویلای ایرانی:
برای استفاده از نور نیز پنجره‌های بزرگ که با انواع شیشه‌ها رنگی زیبا آذین‌شده‌اند، به کمک می‌آیند و علاوه بر بهره‌مندی فضا از روشنایی طبیعی از طرح ایجادشده در کنار شیشه‌های تکیه‌ای، جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای پدید می‌آید.

در طراحی ویلای ایرانی بیشترین سعی بر سادگی بناشده است و می‌کوشند تا به مدد المان‌هایی چون رنگ، نور و عناصر طبیعی آرامش بر فضا حاکم گرد. آنچه گویی جزء جدایی‌ناپذیر معماری ایرانی است، ارتباط بصری و بی‌وقفه بنا و عناصر آن با نور مؤثر خورشید است که این امر به‌کرات و با جدیتی خاص در معماری ایرانی دنبال می‌شود.

• ساخت حیاط در طراحی ویلای ایرانی:
در این نوع طراحی برای ساخت محوطه‌های باز هیچ‌گونه محدودیتی از هر سبک و سیاقی وجود ندارد. انواع حیاط، بالکن‌ها، فضاهای ویلا، گلخانه‌های سرپوشیده و باز در سبک‌های ایرانی به‌وفور یافت می‌شوند و محوطه‌سازی‌های ویلاهای ایرانی را پوشش می‌دهند.

البته آلاچیق‌ها و تخت‌های چوبی نیز در سبک ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارند و زمان و مکانی مناسب برای استراحت را فراهم می‌کنند که اگر از هم‌جواری یک حوض یا استخر پر از آب به‌منظور نگهداری از آبزیان نیز بهره ببرند، به‌راستی نمایی بسیار زیبا و رؤیایی و فراموش‌نشدنی را از حیاط یک ویلای ایرانی ترسیم می‌کنند.

• احداث باغچه در طراحی ویلای ایرانی:
در طراحی ویلای ایرانی اگر بر اساس اصول آن انجام شود، توجه به استفاده از انرژی پایدار به‌منظور کاهش مصرف سوخت مانند نور و باد و عناصر اصلی آب، گیاه و … جایگاه ویژه‌ای دارد. ازاین‌رو اگر به احداث باغچه و کاشت گیاهان در انواع مختلف آن در چنین سبکی پرداخته شود، جای هیچ تعجبی نیست.

تمامی متخصصین و معماران کار بلد به سبک ایرانی می‌دانند که در ویلاهایی با چنین الگویی همزیستی مسالمت‌آمیز با گیاهان جزء ارکان اصلی به شمار می‌رود. اگرچه ساخت آلاچیق و حوض در سبک ایرانی موردتوجه اکید است، اما محصور شدن آن‌ها با ردیف‌های درختان، دیوارهای سرتاسری شمشادها، مسیرهای عبوری آب، حوض‌خانه‌ها است که بر زیبایی این ارکان می‌افزاید.

البته ایجاد فضای خصوصی حیاط پشتی، تعبیه شاه‌نشین، توجه به تقسیمات ایرانی در فضای داخلی و … به‌گونه‌ای که هیچ‌کدام از المان‌های غیر ایرانی در آن راهی نداشته باشند، نیز از نکات مهم در طراحی به سبک ایرانی می‌باشد.

• توجه به اصول مهم و پرهیز از بیهوده گرایی در طراحی ویلای ایرانی:
در طراحی ویلای ایرانی تمامی تلاش در جهت زیباسازی بنا صورت می‌گیرد، اما ارکان زیبایی در خدمت کاربردی بودن هستند. بدین ترتیب هیچ‌گونه عناصر بیهوده که فقط هزینه گزافی را به مالکان تحمیل نماید در این سبک راهی ندارد و اجزا و تجهیزات همگی باهدف کاربردی‌تر نمودن فضا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس اصل پرهیز از بیهودگی مشاهده می‌کنیم که تمامی آرایه‌های به‌کاررفته صرفاً کاربردی بوده، اگرچه زیبایی قابل‌تحسینی نیز دارند. برای مثال پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی‌شان تحسین صنعتگران عرصه دیزاین و دکوراسیون خارجی را نیز برانگیخته‌اند.

این در حالی است که به جهت تعدیل نور مستقیم و آزاردهنده خورشید نیز توانمند هستند و از این باب نیز عناصری فعال در امر صرفه‌جویی انرژی به شمار می‌روند.

• دقت نظر به اصل نظم و وحدت در طراحی ویلای ایرانی:
هرچه از المان‌های پرتکرار در طراحی ویلای ایرانی به کار گرفته می‌شوند، درنهایت این نظم و وحدت است که چشم بیننده را از طرح کلی بنا پر می‌کند. کثرت در معماری که تابع وحدت باشد، سبب ایجاد والاترین اسلوب‌های معماری می‌گردد که ویلاهای ایرانی از آن بسیار بهره می‌برند.

نمای ایرانی با تمامی جلوه، شکوه و عظمتش سعی دارد، از نظم جهان پیروی نماید، ازاین‌رو به‌صورت افسار گریخته از عناصر دکوراتیو استفاده نمی‌کند و بر نظم به‌عنوان اصلی مهم پایبند و مقید است.

تیم طراحی ویلا و اجرای ویلا آتریم با درنظر گرفتن سلایق شما در کنار متدهای رلیانس انگلستان از صفر تا صد ، در هرنقطه ای از ایران آماده به ارائه خدمات می باشد.

• ورودی‌ها در طراحی ویلای ایرانی:
به درب‌های ورودی و سر درب ویلاهای ایرانی به دلیل آنکه برقرارکننده ارتباط بین بیرون و داخل بوده و مکان دعوت‌کننده ساکنین و مهمان‌ها به فضای داخلی ویلا می‌باشد، در قالب یک عنصر کلیدی و مهم نسبت به دیگر اجزا بدان پرداخته می‌شود.

طراحان برای رسیدن به یک ورودی ایرانی هرگز از تزئینات باشکوه برای این بخش غفلت نمی‌کنند و این اصل را جزء ملزومات به‌حساب می‌آورند. درواقع ورودی‌ها در معماری ایرانی در حکم فضای مرکزی هستند که با انتظام هندسی درون‌گرا سعی دارند، بهترین ارتباط سازی درونی و بیرونی را از ویلاها پدیدآورند.

با این توضیحات ورودی‌ها وسیله‌ای برای ارتباط بنای ساختمان با فضای اطراف بوده، ازاین‌رو محوری، سر گشوده و برگرفته از سبک و سیاق باغ ایرانی طراحی و عرضه می‌شوند. در یک‌کلام باید گفت ورودی ویلاهای ایرانی بسیار متمایزتر از سبک‌های دیگر بوده و به‌خوبی بازگوکننده هویت ایرانی و ملی است.

• ابعاد و هندسه در طراحی ویلای ایرانی
در معماری ایرانی هندسه با توجه به نیاز کارفرمایان ارکان ساخت بنا را در دست گرفته و احداث ویلا را به سمت مطلوبی هدایت می‌کند. هندسه مشخص می‌کند تا بهترین ابعاد و اندازه‌ها باید چگونه رقم خورده و معماری و طراحی ویلای ایرانی را کنترل و تبیین می‌کند.

ازاین‌رو طراحانی که به دنبال دستیابی به راهنمایی اصولی هستند، هندسه و نقشه‌های ساخته‌شده توسط این علم را ملاک فعالیت خود قرار داده و صدالبته نتیجه‌ای درخشان را نیز از این تمهید اصولی خود درو می‌کنند.

• گنبدسازی در طراحی ویلای ایرانی
ویلاهای ایرانی از دیرباز با گنبدهای برافراشته‌شان در میان نمونه‌های رایج شاخص بوده‌اند. هنوز هم بسیاری از مالکان به اجرای چنین طرح‌هایی تمایل نشان می‌دهند.

المان گنبد نقش بسزایی از منظر زیبایی اجرا می‌کند، ازاین‌رو موردتوجه اکید است، اما از باب اینکه رسالت پوشاندن ابعاد بزرگی از فضا را از جنبه ایستایی، مقاومت و پایداری دارد، نیز مطلوبی فراموش‌نشدنی به شمار می‌رود.

طراحی باغ

طراحی باغ برای بسیاری چنان جالب‌توجه ظاهرشده که نه‌تنها ویلاها بلکه انواع منازل حومه شهری خود را نیز به دستان توانمند یک طراح باغ کاردان سپرده‌اند تا از پس تسلطی که به مقوله محوطه‌سازی‌ها و آراستن فضاهای بازدارد، بهترین دیزاین از فضای باغی را به آن‌ها تحویل دهد.

اغلب مالکان ویلاها، خانه‌های وسیع و باغداران تمایل دارند، به بهترین شکل فضای باز پیرامون محل سکونت خود را بیارایند و طراحی اصولی و هنرمندانه را بر پیکر باغ خود پیاده‌سازی نمایند. بدین ترتیب نه‌تنها بر جذابیت بلکه بر ارزش مالی ملکشان نیز بی افزایند. دانش و مهارت‌های خاصی کمک می‌کند تا باغ‌ها از ترکیب و تناسب گیاهان، متریال‌ها، رنگ‌ها و … به نمایی چشم‌نواز و آرامش‌بخش برسند.

دقت داشته باشید باکمی تغییر در متریال های مورداستفاده المان‌ها می‌توان بر سبک قالب باغ‌ها تأثیر گذاشت و آن را به سمتی خاص مایل ساخت.

اصول مهم و لازم‌الاجرا در طراحی باغ چیست ؟

همیشه باغ‌های پر تجملات مطلوب کارفرمایان نیستند و بسیاری ترجیح می‌دهند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایند. ازاین‌رو گزینش موارد ضروری‌تر مناسب بوده و نیاز تعداد بیشتری از مالکان را به ایجاد یک فضای مناسب و آرامش‌بخش برطرف می‌سازد.

با توجه به اینکه هدفتان از طراحی باغ رسیدن به باغی سنتی، لاکچری و … است و شرایط زمین ازنظر طول، عرض، شیب زمین و … و همچنین تعداد تجهیزات رفاهی و تفریحی، باید اصول و قواعد خاصی را در این میان اجرا نمایید. درهرصورت تفکر، دقت، به کار بستن دانش و تخصص کافی در طراحی باغ از نکات مهم است تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. ولی در حالت کلی باید به اجرای مواردی پرداخت که در اکثر این باغ‌ها مطلوب است.

• انتخاب متریالی با نگهداری راحت‌تر و ماندگاری بیشتر
• پیاده‌سازی تخیلات درزمینه‌ی طراحی
• مدیریت هزینه‌ها و انتخاب روشی کم‌هزینه‌تر اما به‌قدر کافی جذاب
• انتخاب باکس‌هایی به‌منظور پرورش گیاهان باهدف اشغال فضای محدودتر
• استفاده از شلف‌های دیواری با جهت پوشش تمامی فضاها
• گزینش خاک و گیاهان منطبق بر شرایط جوی منطقه
• خرید متریال مصرفی باکیفیت، مستحکم با توانایی زیبایی بخشی
• توجه به مقوله کف سازی باهدف متمایزسازی بخشی از باغ
• نورپردازی در شب به جهت لوکس سازی محیط
• ساخت پاسیو، بهارخواب، شاه‌نشین و …
• و … .

برآورد هزینه‌های طراحی و اجرای تخصصی ویلا

در حالت کلی به‌منظور برآورد قیمت طراحی و اجرای تخصصی ویلا باید به مواردی مانند تعرفه طراحی پلان معماری ویلا، هزینه طراحی نمای ویلا و هزینه محوطه‌سازی اشراف کامل داشت. البته مواردی چون هزینه دکوراسیون داخلی، قیمت نقشه معماری و قیمت طراحی فاز دو معماری نیز در دسته هزینه‌های طراحی ویلا قرار می‌گیرند.

با این توضیحات می‌توان گفت موارد یادشده به‌صورت کلی بوده و برای آنکه بتوان ریز هزینه‌ها را به دست آورد باید به برند تولیدکننده مواد و مصالح، متراژ ویلا، تعداد و نوع امکانات رفاهی و … نیز توجه اکید نمود.
در این حالت است که هزینه نهایی مشخص و به اطلاع کارفرمایان می‌رسد. ایران جزء معدود کشورهای جهان است به مقوله ویلاهای لوکس با میل و رغبت فراوان واردشده و تمایل افراد هرروز نسبت به احداث چنین مکان‌هایی افزایش می‌یابد.

وجود تجهیزات و فناوری‌های مدرن به پروسه‌های ساخت‌وساز با کاهش هزینه‌های عمرانی مواجه بوده که این امر به‌صرفه شدن قیمت ساخت ویلا و تمایل افراد برای ورود به این حوزه شده است. به‌گونه‌ای که امروزه با رشد بی‌سابقه ویلا سازی مواجه هستیم و تعداد آن به عدد بالایی رسیده است.

با این توصیفات می‌توان از عوامل تأثیرگذار بر قیمت تمام‌شده طراحی و اجرای تخصصی ویلا برحسب مواردی مانند تعیین زاویه نور، نوع دیوارهای جداکننده، ترتیب دسترسی، هماهنگی بین بخش‌های مختلف ویلا و … را به‌صورت فهرست‌وار به این‌گونه برشمرد:
• میزان آراستن و توجه به فضاهای داخلی ویلا با جذابیت کافی و درعین‌حال کاربردی
• تعداد و چگونگی جزئیات به‌کاررفته و میزان سختی کار
• هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده در حین اجرا در صورت بروز اتفاقات ناخواسته
• متراژ محوطه‌سازی و نوع المان‌های موجود در آن
• طراحی نقشه تأسیسات برق، آب و … و مکانیکال
• هزینه نقشه محاسبات سازه
• هزینه نظارت مهندسی و حق‌الزحمه پیمانکاران
• هزینه گودبرداری و اجرای نکات ایمنی پیرامون آن
• عملیات پی‌ریزی و میزان زمان موردنیاز
• نصب درب و پنجره، تجهیزات نورپردازی و امکانات جانبی و ضروری
• و … .

کلام آخر:

طراحی و اجرای تخصصی ویلا مقوله‌ای پرمسئله است که در آن سهم بودجه، بسیار بالا و مهم بوده به‌گونه‌ای که عدم توجه به بودجه‌بندی از همان ابتدا موجب تحمیل هزینه‌هایی فراتر از انتظار و مغایر با خواست کارفرمایان می‌شود.

پس از همان ابتدا بودجه خود را مشخص نموده تا دراثنای کار درروند و سرعت اجرا و ساخت ویلا خللی ایجاد نشود. چه بسیار مالکانی که به دلیل عدم توجه به چنین مسئله مهمی ناچاراً بخش عظیمی از پروژه عمرانی را در نیمه‌راه رها کرده یا بودجه آنها به موارد مهمی چون محوطه‌سازی، نماکاری، نورپردازی و … نرسیده است.

فرقی نمی‌کند شما تمایل ورود به عرصه طراحی و اجرای تخصصی ویلا را داشته یا بازسازی و مرمت ویلاهای قدیمی را در ذهن می‌پرورانید، به‌هرحال بودجه و میزان هزینه معقول برای شما از نکات مهم در هر دو مورد یادشده است.

چه قصد بازسازی و چه قصد احداث ویلا رادارید از همان ابتدا با دریافت مشاوره تخمین دقیقی از هزینه‌ها را داشته باشید تا در انتها با مشکل کمبود بودجه مواجه نشوید. به اتمام رساندن کار به‌گونه‌ای که مکان قابل بهره‌برداری باشد، بسیار مهم بوده و نشانی بر توانایی کامل شرکت مجری ساخت ویلای انتخابی شما دارد.