آشنایی بیشتر با مفهوم طراحی ساختمان

آتریم در دی ۱۴, ۱۴۰۰

در طراحی ساختمان می‌کوشند تا کارایی و عملکرد بنا هم‌راستا با زیبایی در توازن کامل، شالوده و پلان بنا را ایجاد نماید. ازاین‌رو حضور طراح یا معمار ساختمانی قبل از شروع پروژه ساخت‌وساز تا انتهای کار به‌منظور نظارت الزامی است.

شرکت آتریم مجری انواع پروژه های طراحی ساختمان  | تماس بگیرید

تبحر کافی طراح در پروژه‌های پیچیده و بزرگ سبب می‌شود تا کار بر اساس اصول معمارانه، تکنیکی و مهندسی به‌پیش رود. به همین دلیل است که در چنین طرح‌هایی ریتم، کنتراست، فضاسازی و … همگی بر طبق هندسه، ریاضیات، دانش و … صورت گرفته و پروژه‌ها بر مبنای دستورالعمل‌هایی صحیح به انجام می‌رسند.

با چنین رویکردی است که ساختمان‌ها به مکانی امن و بی مخاطره و البته سرشار از حس زیباشناسی برای ساکنینشان بدل شده‌اند. طراحی ساختمان کمک می‌کند تنها بر یک جنبه تکیه نکرده و تمامی ملزومات یک ساختمان ایده‌آل را رعایت نماییم.

طراحی ساختمان و علوم تنیده بدان توانسته‌اند، ساختمان‌ها را از عناصری در قالب طرح‌هایی یکنواخت و فقط تأمین‌کننده نیاز افراد به یک جان‌پناه فراتر ببرند.

آشنایی بیشتر با مفهوم طراحی ساختمان

طراحی ساختمان و علوم تنیده بدان توانسته‌اند، ساختمان‌ها را از عناصری در قالب طرح‌هایی یکنواخت و فقط تأمین‌کننده نیاز افراد به یک جان‌پناه فراتر ببرند. بدین ترتیب با ایجاد طرح‌هایی مبتنی بر الگوهایی همگون و متوازن دررسیدن ساکنین ساختمان به امنیت روانی و ارتقا سطح کیفی زندگی، بدان‌ها کمک نمایند.

در اینجا وجود کاربری‌های متنوع مسکونی، اداری و تجاری چندان تفاوتی در ماهیت طراحی ایجاد نکرده و یک طراح زبده با در نظر گرفتن اصل وجودی یک ساختمان می‌کوشد، مزایای یادشده را به‌گونه‌ای اثرگذار در تمامی این ساختمان‌ها اجرا نماید. امروزه طراحی منطبق بر توضیحات ذکرشده در صنعت ساختمان جایگاه رفیعی داشته و به دلیل توانایی‌اش در ایجاد ارزش‌افزوده برای بناها به یک اصل مهم و موردتوجه بدل شده است.

 اهمیت ایجاد و طراحی ساختمان وقتی آن را علمی شامل برنامه‌ریزی و شکل‌دهی همچنین تأمین ایستایی و ساخت یک ساختمان بدانیم بر ما آشکارتر می‌گردد و اگر ادعا شود، این موضوع بر زندگی فردی، اجتماعی و شغلی افراد تأثیر مستقیم دارد، انکار آن را برنمی‌تابیم.

دلایل اهمیت توجه به طراحی ساختمان در سایت‌های عمرانی

افراد متخصص فعال در حوزه‌های ساخت‌وساز به‌طور کامل به اهمیت طراحی ساختمان به‌صورت اصولی و مهندسی واقف هستند و نتیجه آن احداث مجتمع‌های بزرگ مسکونی، تجاری و اداری بزرگ و عظیم جثه که باوجود بخش‌های متوالی و قسمت‌های متعدد عاری از مشکلات سازه‌ای و معضلات فنی می‌باشند.

ولی مشکلات بیشتر بر سر راه پروژه‌های عمرانی کوچک است که مجریان آن اهمیت حضور یک طراح ساختمان را نادیده گرفته و به بهانه کاهش هزینه‌ها خود را از نظارت چنین افرادی بر سر پروسه عمرانی خود بی‌بهره می‌سازند. حال‌آنکه دلایل بسیاری در این میان خودنمایی کرده که اهمیت طراحی ساختمان و توجه به آن را می‌رساند.

طراحی ساختمان و علوم تنیده بدان توانسته‌اند، ساختمان‌ها را از عناصری در قالب طرح‌هایی یکنواخت و فقط تأمین‌کننده نیاز افراد به یک جان‌پناه فراتر ببرند.

  • اصلاح ایرادات کوچک و بزرگ قبل از آغاز پروژه‌ها:

 پروژه‌های عمرانی مملو از ایراداتی هستند که تنها یک طراح متبحر و باتجربه توانایی کشف و اعمال دستورالعمل‌هایی صحیح را در جهت مرتفع سازی آن‌ها دارد. بی‌توجهی به حضور چنین فردی سبب می‌شود، ایرادات تا مرحله نهایی باقی‌مانده و پس از ساکن شدن مالکان یکی پس از دیگری هویدا شده و راه‌حلی برای رفع آن وجود نداشته باشد.

  • ایجاد بالاترین کیفیت:

همان‌طور که اشاره نمودیم یک ساختمان ایده‌آل متشکل از اصول زیباشناسی در کنار عملکردگرایی و کارایی است. درواقع فقط یک معمار می‌تواند چنین معیارهایی را به‌صورت هم‌زمان بر یک بنا حاکم سازد و آن سازه را از کم‌وکاست‌ها برهاند.

  • رعایت اصول طراحی ساختمان:

تا زمانی که به اصول طراحی ساختمان اشراف کامل نداشته باشیم، رعایت آن از عهده ما خارج خواهد بود. معماران باتجربه تبحر کافی برای نیل به چنین مطلوبی رادارند و مانند یک متخصص به رعایت اصولی و موازین لازم‌الاجرا در یک ساختمان می‌پردازند.

  • اجرای معماری فیزیکی:

عملکرد صحیح ساختمان‌ها به اجرای معماری فیزیکی آن‌ها وابسته است با در نظر گرفتن چنین سبک معماری است که می‌توان انتظار داشت، ساختمان‌ها ازنظر بهره‌وری انرژی، اقتصاد مهندسی و مباحثی این‌چنینی به بالندگی کامل برسند.

  • ترسیم نقشه و ایجاد مدل‌های ساختمانی:

ترسیم نقشه و ایجاد مدل‌ها قبل از طراحی ساختمان به کارفرمایان کمک می‌کند تا یک دید کلی نسبت به طرح نهایی داشته، ازاین‌رو خواست و نیازشان بهتر محقق گردد. حتی می‌توان راه‌حل‌های مناسب را از قبل بررسی نمود و از پیامدهای پیشرو آگاه شد.

  • کشف خواسته‌ها و یافتن راه برآورده سازی آن‌ها:

از دیگر دلایل اهمیت توجه به طراحی ساختمان بررسی نیازها و کشف عملی بودن یا ایجاد تناقض در مورد برخی از آن‌ها است. در این زمان فرصت تفکر، برنامه‌ریزی، مشاوره و … به‌منظور انتخاب بهترین و بهینه‌ترین آن‌ها ایجادشده و کارفرمایان فرصت مقتضی برای پرداختن به نیازهای پنهان و آشکارشان رادارند.

جنبه‌های مختلف و ابعاد گوناگون موردبحث در طراحی ساختمان

طراحی ساختمان با کمک گرفتن از علوم مهندسی سازه و دکوراتیو به کنترل و برنامه‌ریزی خصوصیات ذاتی بناها در جهت بهینه‌سازی و ارتقا سطح کیفی‌شان می‌پردازد. ازاین‌رو است که با حضور در ساختمان‌هایی که بر مبنای علوم معماری بناشده‌اند، سراسر حس آرامش، امنیت و خشنودی را دریافت نموده و از انزجار، عدم تناسب و کسالت به‌کلی دور هستیم.

با این توصیفات اگر بخواهیم جنبه‌های مختلف و ابعاد گوناگون وجودی این علم را فقط منوط به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بدانیم از دیگر زاویه و بُعد آن‌که هنر زیبایی‌شناسی است غفلت نموده‌ایم. بدین ترتیب یک جنبه از معماری بر عملکرد ساختمان تکیه دارد و بعد دیگر این علم بر مقاوم‌سازی و جنبه سوم آن نیز زیبایی را هدف قرار داده و بر اساس چنین مبناهایی به چینش ارکان ساختمان می‌پردازد.

ازاین‌رو هم روح تشنه آدمی به زیبایی را سیراب نموده و هم نیاز آدمی به امنیت را پاسخگویی کرده و از سوی دیگر نیازها را ملاک قرار داده و در جهت مرتفع نمودن آن‌ها تمهیداتی سودمند را در حین احداث بنا لحاظ نموده است.

جزئیات موردتوجه در طراحی ساختمان

با بررسی بناهای باکیفیت شاید در نگاهی کلی و گذرا، زیبایی و تناسب قرارگیری ارکان اصلی چون چینش اتاق‌ها، سالن‌ها، ستون‌ها و … به چشم آید و جزئیاتی که گاهاً با آرامش، آسایش و رفاه هرروزه ما گره‌خورده‌اند، چندان جلوه گری نکنند.

ولی یک طراح حرفه‌ای جزئیات مهمی چون تهویه و چرخش هوای تازه، شکل ورودی‌ها و بازشوها، تنظیم نور طبیعی و … را مدنظر قرار داده و با توجه سلایق و خواسته مالک ساختمان، سعی در اجرای اصولی این جزئیات به بهترین شکل ممکن دارد.

 از پس همین دقت نظر موشکافانه و تخصص و تفکر است که ساختمان‌هایی متفاوت و هنرمندانه پدید آمده که علاوه بر پاسخگویی به نیازها و انتظارات، عملکرد و رفاه از خصیصه‌های ذاتی آن‌ها است. به‌هرحال ترتیب قرارگیری فضاها، شکل و فرم بخش‌های مختلف، ابعاد و اندازه مناسب و … اگر اصولی بنا نشوند، درگذر زمان مالکان را از تجربه یک زندگی آسوده و برآورده‌کننده خواسته‌ها محروم ساخته و نمی‌توان فضایی هنرمندانه مطابق با جزئیات زندگی روزانه را به افراد تقدیم نمود. حال‌آنکه تمامی این المان‌های محبوب در ذهن طراح جا خوش کرده و پیاده‌سازی‌شان به دلیل تبحر کافی کار چندان دشواری برای وی به شمار نمی‌رود.

طراحی ساختمان و علوم تنیده بدان توانسته‌اند، ساختمان‌ها را از عناصری در قالب طرح‌هایی یکنواخت و فقط تأمین‌کننده نیاز افراد به یک جان‌پناه فراتر ببرند.

 چگونگی کاهش هزینه‌ها به مدد طراحی ساختمان اصولی

طراحی ساختمان به مالکان بناها کمک می‌کند تا با بودجه‌ای منطقی، نتیجه‌ای معقول‌تر و مورد پسندتر را دریافت نمایند. مدیریت بهینه فرآیند ساخت‌وساز با بالاترین صرفه‌جویی مالی به‌گونه‌ای که به ماهیت اصلی سازه صدمه‌ای وارد نشود، فقط از عهده دستان توانمند یک مهندس معمار ساختمانی برمی‌آید. شناسایی محدودیت‌ها و ایجاد والاترین تمهیدات با سرمایه‌گذاری اندک از نشانه‌های کاری متخصصین واقعی در حوزه عمران و معماری است.

قابل‌اجرا نمودن خواسته‌ها و ایده‌ها با یک برنامه دقیق باوجود محدودیت‌های مالی، رسالتی بوده که اکنون به یمن حضور مهندسین که به امور بودجه‌بندی و مسائل مالی آگاهی کامل دارند، امری قابل‌دستیابی می‌باشد. کنترل هزینه‌ها و طراحی ساختمانی اقتصادی یکی از امور مطلوبی است که در بنا نهادن ساخت‌وسازها باید موردتوجه قرار گیرد.

معماران با شناخت محدودیت‌ها و پتانسیل‌ها مانع احداث بناها باقیمتی غیرمعقول شده و توانایی احداث ساختمان‌هایی با بالاترین بهره‌وری و درعین‌حال با بودجه‌ای منطقی دارا می‌باشند. بدین ترتیب کمک گرفتن از این افراد متخصص در جهت رسیدن به ساختمان‌هایی اقتصادی و پاسخگوی نیازها یک ضرورت غیرقابل‌اجتناب است.

تأثیر فناوری‌های روز در طراحی ساختمان

فناوری‌های روز آمده‌اند تا در کنار دانش مهندسی و استانداردهای ساختمان‌سازی کاربردی‌ترین و درعین‌حال زیباترین سازه‌ها را به بشر تقدیم نمایند. متأسفانه آنچه در نگاه اول بیشتر کارفرمایان آن را در ساخت بناها نقطه آرمانی خود می‌دانند، زیبایی و موجه بودن ظاهر بنا است.

درصورتی‌که از این اصل مهم غافل هستند که عدم توجه به مؤلفه‌های کاربردی چون نور طبیعی، تنظیم دمای داخلی، تهویه مناسب و … از نکاتی هستند که در صورت عدم اجرا، سرمایه‌گذاری در یک پروژه را با شکست مواجه می‌سازد.

فناوری‌های روز باهدف ارتقا بعد عملکردی بنا و رفع ایرادات احتمالی به میدان آمده‌اند تا به مدد آن‌ها بتوان پتانسیل فضاها را افزایش داده و با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را از فضاها داشت. ازاین‌رو باید زیباسازی مترادف و هم‌تراز دانش مهندسی به‌پیش برود و پیشی گرفتن این عنصر بر علوم معماری جزء ضرر و زیان نکته مثبت دیگری را عاید پروژه‌های عمرانی نمی‌کند.

طراحی ساختمان این فرصت را ایجاد نموده تا برای حصول چنین نتایج درخشانی برنامه‌ریزی نماییم و به تک‌تک این نکات اندیشیده و آن‌ها را به خدمت بگیریم.

کلام آخر

امروزه بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه طراحی ساختمان باهدف کسب رضایت بالای مشتریان به‌صورت تخصصی به این عرصه واردشده‌اند. بدین ترتیب از فناوری‌های روز چون مدل‌سازی سه‌بعدی، بازی‌سازی، رندرینگ و واقعی مجازی در جهت امکان لمس بهتر نتیجه نهایی پروژه‌ها، قبل از ساخت استفاده می‌نمایند.

این تمهیدات به‌راستی سبب جلب اعتماد مشتریان و کاهش درصد خطای پروژه‌ها و عدم نارضایتی کارفرمایان شده است.

0 نظر
ارسال نظر