ویلا سازی ، ساخت ویلا ، طراحی ویلا

آتریم در دی ۵, ۱۴۰۰

ویلا سازی باهدف ایجاد یک محیط مسکونی دنج با طراحی ایده‌آل و به‌دوراز ناهنجاری‌های شهری که تداعی‌کننده حس هم‌جواری با طبیعت باشد، صورت می‌پذیرد. ویلاها بهترین مکان برای بازیابی آرامش، بازسازی روحیه و ارتقا سطح نشاط و سرزندگی افراد هستند.

شرکت آتریم مجری ویلا سازی و طراحی ویلا    | تماس بگیرید

حال‌آنکه امروزه بستر خود را به انواع فناوری‌ها و اتودهای معماری روز جهان نیز آراسته‌اند و بدین طریق بر کیفیت و مرغوبیت خود افزوده‌اند. آلترناتیوهای متنوع، دال‌های مجوف با قالب‌های گوناگون و قابلیت هوشمند سازی و … که به بستر ویلاهای امروزی واردشده‌اند، به‌راستی از آن‌ها ابر سازه‌های مدرنی را پدید آورده‌اند که از ویلاهای معمول قدیمی به جهت تمدن و دانش فرسنگ‌ها فاصله‌دارند. علوم روز دنیا ویلا سازی را وارد برهه‌ای تازه و نو نموده و آن را به صنعتی شکوفا و دارای جایگاهی رفیع در دنیا بدل ساخته است.

انجام سبک‌های قابل‌اجرا در ویلا سازی

سبک‌های رایج در ویلا سازی بر دو مبنای کلاسیک و مدرن استوار بوده و بیشتر بر عنصر نماسازی و ساخت دکوراسیون تکیه دارد. بدین ترتیب وقتی صحبت باب ویلایی به سبک کلاسیک بوده، یعنی طراحی داخلی و خارجی آن بر اصول چنین سبکی پیاده‌سازی و اجراشده است.

اگرچه سعی می‌شود در انتخاب این سبک‌ها بیشترین تمرکز بر روی سلیقه مالکان صورت گیرد، اما آنچه در طراحی تمامی ویلاها ثابت است، استفاده از گیاهان و چشم‌اندازها و آبریزهای طبیعی می‌باشد تا اصل وجودی و ماهیت ویلاها که قرابت آدمی با عناصر طبیعی است، حفظ گردد.

ویلا سازی باهدف ایجاد یک محیط مسکونی دنج با طراحی ایده‌آل و به‌دوراز ناهنجاری‌های شهری که تداعی‌کننده حس هم‌جواری با طبیعت باشد، صورت می‌پذیرد.

  1. ویلا سازی به سبک مدرن:

در ویلا سازی به سبک مدرن بیشترین استفاده از طراحی نمای رومی به چشم می‌خورد، یعنی عنصر ساری و جاری این نما بیشتر المان‌های ساده رومی است. با نگاهی دقیق به سبک معماری مدرن خطوط واضح و اشکال هندسی ساده و درعین‌حال منظم، عنصر وجودی چنین سبکی را می‌سازند.

عدم وجود ایده‌های قدیمی و جایگزینی آن با رویکردهای زیباشناختی جدید که از سادگی الهام می‌گیرند، سبب شده ویلا سازی به سبک مدرن مرز ملیت‌ها و فرهنگ‌ها را درنوردد و برای همه قوم‌ها و نژادها بدون محدودیت محبوب ظاهر شود. البته تاریخ و سنت نیز به این سبک راهی نداشته و آنچه شالوده‌ی کلی این نوع بناها را می‌سازد عقلانیت، تغییرات اجتماعی و میل به سمت مصالح جدید تولیدی صنایع روز است.

ازاین‌رو ویژگی‌های کلی چنین سبکی را این‌گونه می‌توان برشمرد.

  • ترکیبات نامتقارن:

اگرچه مهندسان و معماران می‌کوشند تا حد امکان نظم را برسازه‌های مدرن حاکم سازند، اما ترکیبات نامتقارن نیز عنصر اصلی چنین ویلا‌هایی است. ازاین‌رو مکعب‌ها و مستطیل‌های منظم که به‌صورت نامتقارن در ویلا سازی به سبک مدرن کنار یکدیگر چیده می‌شوند، مسحورکننده و در عین سادگی جذاب و گیرا هستند.

  • سقف مسطح:

سقف‌های گنبدی در طراحی مدرن جایگاهی ندارند و این امر به دلیل وفاداری به‌سادگی حداکثری است که بر دیزاین چنین مکان‌هایی اعمال می‌شود. سقف مسطح بهتر می‌تواند، پایبندی خود را به اصول مدرنیسم حفظ نماید و با قواعد آن خود را سازگار سازد.

ویلا سازی باهدف ایجاد یک محیط مسکونی دنج با طراحی ایده‌آل و به‌دوراز ناهنجاری‌های شهری که تداعی‌کننده حس هم‌جواری با طبیعت باشد، صورت می‌پذیرد.

  • فقدان تجملات:

رزق و برق‌ها، گچ‌بری‌ها و زینت‌آلات نیز از بستر ویلاهای مدرن حذف می‌گردند و بیشتر همان خطوط ساده و بی‌آلایش زینت چنین فضاهایی می‌شوند.

  • طرح‌های باز و آشکار

پنجره‌های بزرگ، نورگیرهای فراخ و در حالت کلی طرح‌هایی باز با بیشترین آزادی از دیگر ویژگی‌های ویلا سازی‌های مدرن است. ازاین‌رو چنین ویلاهایی به‌هیچ‌وجه با مشکل نور و دریافت انرژی طبیعی خورشید مواجه نمی‌شوند.

  • گرایش به رنگ‌های روشن:

طیف رنگی روشن جلوه خاصی به طراحی مدرن می‌بخشد و سادگی آن را با پاکی و معصومی رنگ‌های روشن گره می‌زند. اگرچه گاهی رنگ‌های خاکستری و مشکی نیز به طراحی راه می‌یابند اما رنگ ثابت و جاری این فضا همان سفید و طیف‌های متنوع آن است.

  1. ویلا سازی به سبک کلاسیک:

در ویلا سازی به سبک کلاسیک طراح المان‌های جذاب و گیرایی چون گچ‌بری‌ها، کنده و کاری‌ها، منبت‌کاری‌ها، آینه‌کاری‌ها و … را به بستر ویلاها دعوت می‌کند. بدین ترتیب فرد را بیشتر با دکورهای سنتی و تجملاتی روبرو می‌سازد.

اگر تمایل دارید تا با نمای رنسانس در اروپا یا المان‌های تخت جمشید یا سبک‌های تفاخری سنتی همراه شوید بهتر است، سبک کلاسیک را برای ساخت ویلای خود برگزینید. امروزه این طراحی چنان پرطرفدار است که حتی به سطح منازل و اداره‌ها در شهرهای مسکونی نیز واردشده‌اند.

از ویژگی‌های سبک کلاسیک به موارد زیر اشاره می‌شود.

  • استفاده از مصالحی با بیشترین قرابت با طبیعت:

 دکوراسیون کلاسیک برای آنکه بتواند القاکننده چنین حسی باشد از مصالحی در همین راستا مانند آجر، چوب، سنگ و … بهره برده و متریال‌های نوظهور در آن راهی ندارند. ازاین‌رو در ویلا سازی به سبک کلاسیک بیشترین بهره را از حس طبیعت می‌توان برد.

  • امکان اعمال خلاقیت:

آرشیتکت‌ها و طراحان در اجرای سبک کلاسیک آزادی عمل بیشتری داشته، ازاین‌رو بروز خلاقیت در این سبک فراوان‌تر رخ نشان می‌دهد. با این توصیفات ویلاهای کلاسیک اوج نبوغ و ذکاوت طراح را به نمایش گذاشته و اغلب خاص و متمایز ظاهر می‌شوند.

ویلا سازی باهدف ایجاد یک محیط مسکونی دنج با طراحی ایده‌آل و به‌دوراز ناهنجاری‌های شهری که تداعی‌کننده حس هم‌جواری با طبیعت باشد، صورت می‌پذیرد.

  • نورپردازی‌هایی شگفت:

نورپردازی در ویلاهایی به سبک کلاسیک جایگاه ویژه‌ای دارد و اغلب این نوع مکان‌ها را به اوج زیبایی و جمال می‌رساند. ازاین‌رو مهندسان و معماران که رسالت ویلا سازی به سبک کلاسیک را بر عهده می‌گیرند یک پروسه جدا را برای نورپردازی چنین فضاهایی باهدف ارتقا زیبایی در نظر می‌گیرند.

  • ساخت آثار جدید و تلفیقی:

هر آنچه مدرنیته سعی می‌کند به المان‌های خود وفادار بماند، تلفیق و میکس نمودن چند مؤلفه از سبک‌های مختلف یک موضوع جدایی‌ناپذیر در سبک کلاسیک است که سبب پویای و ماندگاری آن پس از گذشت قرون متمادی شده است.

مراحل مختلف لازم‌الاجرا در ویلا سازی و طراحی ویلا

برای ساخت یک ویلا مجریان امور مراحل مختلفی را طی می‌کنند. اگرچه بسیاری از این مراحل را باید برای ساخت منازل مسکونی ساده نیز اجرا نمود، اما در ویلاها به علت گستردگی مساحت و بزرگی ابعاد کار با دشواری‌های بیشتری همراه بوده و اتمام پروژه در زمان تعیین‌شده دغدغه برانگیزتر است. در ادامه این مراحل مختلف را بیشتر شرح و توضیح می‌دهیم.

  • انجام کارهای ابتدایی:

در ابتدای کار باید بتوانید زمینی مناسب با شرایط مالی و نیاز خود را بیابید، سپس به سراغ اخذ مجوزهای لازم باشید. در ادامه نیز پیدا نمودن یک شرکت معتبر ویلا سازی الزامی است تا با ارائه نمونه‌های برتر و برگزیده بتواند شمارا مجاب سازد. پس از تأیید طرح و ارائه پلان‌های مختلف آن به همراه نمای سه‌بعدی و امکان اعمال تغییرات از سوی کارفرما، می‌تواند نتیجه طرح نهایی را مطلوب‌تر نماید.

  • آغاز کار و اجرای پی و فونداسیون:

در مرحله بعد مهندسان سازه وارد کارشده و با اجرای پی و فونداسیون به آغاز بتن‌ریزی می‌پردازند. بعد از خشک شدن و قوام بتن اجرای اسکلت شروع می‌گردد. با انجام دیوارچینی، اجرای تأسیسات، نصب درب و پنجره و درنهایت گچ کاری، به‌واقع مرحله سفت‌کاری تا حد زیادی به اتمام می‌رسد و ویلا آماده ورود به مرحله نازک‌کاری و اجرای دکوراسیون داخلی و خارجی می‌شود. البته در همین راستا امور مربوط به محوطه‌سازی نیز هم‌زمان به اجرا درآمده تا در زمان تکمیل کار خللی ایجاد نشود.

  • زیباسازی دکوراسیون داخلی و خارجی:

تمامی امور مانند کاغذدیواری، نصب کف‌پوش چون لمینت، سنگ و … و حتی اجرای کابینت، شلف و … در زمره‌ی زیباسازی و ساخت دکوراسیون قرار می‌گیرند. درواقع بخش محوطه‌سازی و کارهای تزئینی ویلا نقش بسیار مهمی در ایجاد یک جلوه بصری عالی از ویلا دارند. ازاین‌رو کسانی که به مجلل بودن ویلای خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند به این دو آیتم عنایت خاصی دارند.

عوامل تأثیرگذار بر هزینه جاری و نهایی ویلا سازی برای کارفرمایان

باوجود نوساناتی که در بازار مصالح شاهد آن هستیم و همچنین تغییرات دائمی که بر قیمت زمین وجود دارد، شاید نتوان برآورد دقیقی را از قیمت پروسه ویلا سازی ارائه نمود. ولی در حالت کلی دو عامل مهم بر قیمت نهایی پروژه‌های ساخت ویلا تأثیرگذار هستند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • انتظارات و امکانات موجود در ویلا:

بسته به این‌که انتظار دارید ویلای شما به چه ویژگی‌هایی آراسته باشد، هزینه نهایی پروژه ویلا سازی متغیر خواهد شد. به‌راستی تعداد مؤلفه‌های موجود در ویلا قیمت را دستخوش تغییرات محسوسی می‌سازد. به همین دلیل بسیاری باهدف کاهش هزینه‌ها از تعداد گزینه‌های موجود در ویلای خود می‌کاهند. برای مثال تعداد سیستم‌های هوشمند را کاهش داده یا از ایجاد سقف متحرک صرف‌نظر می‌کنند، بدین ترتیب هزینه‌های خود را مدیریت می‌نمایند.

  • متریال‌های به‌کاررفته در ساخت ویلا:

امروزه می‌توان با استفاده از سازه‌های سبکی مانند LSF یا ساندویچ پنل‌های پیش‌ساخته، هزینه‌های ساخت پروژه‌های ویلا سازی را تا حد امکان پایین آورد. بدین ترتیب بسیاری از افراد باهدف کاهش هزینه‌های ساخت ویلا به سمت متریال‌های جدید ذکرشده رهسپار گشته و علاوه بر وزن کم، مقاومت عالی و عایق دمایی که عرضه می‌کنند از مرغوبت و هزینه‌ی کم آن‌ها نیز بهره‌مند می‌شوند.

ولی بعضی دیگر باهدف کاهش هزینه‌ها متریال‌های بی‌کیفیت را جایگزین مصالح مرغوب ساخته و سازه‌هایی به‌دوراز عرف مهندسی را ایجاد می‌کنند که این امر سبب ایجاد ویلاهایی با عدم شرایط استاندارد و ایمن می‌شود.

 کلام آخر

با واگذاری پروژه عمرانی ویلا سازی خود به شرکت‌های معتبر می‌توان امید داشت که آن‌ها بر اساس متدها و سبک‌های مهندسی و البته با اقتصادی‌ترین روش ممکن کار شمارا به اتمام برسانند.

به‌هرحال ساخت ویلا شامل مراحل مختلفی است که مسلماً فضاسازی‌های محیط باز و زمین‌بازی و استخر نیز جزء مهمی از آن به شمار می‌رود که از ابتدا باید برای آن نیز هزینه‌ای معقول در نظر گرفته شود، در غیر این صورت گویی کار ساخت ویلا به سرانجام مورد تأییدی نمی‌رسد. زیبایی و امنیت دو عنصر مهم در ویلا هستند که نقص در هریک دیگری را نیز تحت تأثیر منفی خود قرار می‌دهد.

0 نظر
ارسال نظر