انواع طراحی ویلا تلفیقی

آتریم در آذر ۲۵, ۱۴۰۲

ساخت ویلا ها در سبک های مختلف و تلفیقی از زمان های دور رواج داشت. در تاریخ معماری ویلاها، انواع سبک ها توسط معماران خبره پایه گذاری شد. به این گونه که در هر کشوری با هر فرهنگی سبک معماری زیبا و چشم گیری بوجود آمد.

 در این بین تبعیت از قوانین هر سبک با اینکه اثر بسیار زیبایی خواهد آفرید اما ممکن است خلاقیت معمار را محدود کند. معماران و یا حتی صاحب خانه ها ممکن است در ذهن خود طراحی ویلا ی بخصوصی داشته باشند که تابع سبک خاصی نیست. به این دلیل طراحی ویلا تلفیقی به عنوان یک راه حل شناخته شد تا دست معمار و طراح در طراحی ویلا کاملا باز باشد.

طراحی ویلا تلفیقی چگونه خواهد بود؟

سبک طراحی ویلا تلفیقی کاملا آزاد است و در هیچ گونه ساختار هندسی ای محدود نیست. معمار با توجه به موقعیت ویلا و سلیقه ی صاحب خانه می تواند هر نوع شکل هندسی را در طراحی ویلا تلفیقی به کار ببرد. ترکیب سبک ها و خلق یک سبک جدید در این نوع طراحی مسئله ای بود که باعث محبوبیت این سبک شد.

در برخی از شخصیت ها افراد به طور همزمان به سبک های متفاوت و در عین حال متناقض علاقه ی بسیار شدیدی دارند. در این حد که نتوانند سبک معماری ویلای خود را انتخاب کنند و متعاقباً دچار سردرگمی خواهند شد. استفاده از سبک طراحی ویلا تلفیقی برای این افراد بهترین راه حل عنوان شد.

استفاده از طراحی ویلا تلفیقی شکوه و ارزش خاصی را به بنا می دهد. بنایی که به این سبک طراحی می شود می تواند به عنوان یک شاهکار هنری به حساب بیاید و کاملا منحصر به فرد است. شما کافی ست تعداد سبک های معماری ویلا ها را بشمارید تا بتوانید دنیایی که از تلفیق این طرح ها بدست می آید را تصور کنید. به راستی که این تجسم شما را وارد یک دنیای معماری بزرگ و با شکوهی خواهد کرد.

نکات مهم طراحی ویلا به سبک تلفیقی

طراحی ویلا تلفیقی  چند برابر اندازه ای که می تواند زیبا باشد ممکن به یک فاجعه ی بصری نیز تبدیل شود. به این دلیل قبل از طراحی ویلا تلفیقی و اجرای آن می بایست به یک سری نکات مهم توجه کنیم.

  • اولین نکته ی مهم در مورد ویلای تلفیقی بررسی موقعیت جغرافیایی آن ویلا است. با اینکه ساخت این نوع از ویلا ها به مناطق خاصی محدود نیست اما ممکن است برخی مناطق صلاحیت ساخت این نمونه ویلا ها را نداشته باشند.
  • مسئله ی دوم انتخاب معمار ویلا می باشد. معماری که قرار است به طراحی ویلا تلفیقی بپردازد باید بر تمام جنبه های زیباشناسی معماری مسلط باشد. نداشتن خبره ی کافی معمار منجر به اشتباهات فاحش بصری و مشکلات اندازه گیری استاندارد در بنای ساختمان خواهد شد. مسلما همگی به خساراتی که یک طراحی نادرست می تواند به بنا وارد کند آگاهی داریم. از بزرگترین ضرر ها می توان به از دست رفتن سرمایه و صرف هزینه های اضافی اشاره کرد.
  • انتخاب درست ترکیب سبک ها یکی از نکات حائز اهمیت است. ما در معماری، سبک های متفاوتی همچون کلاسیک، مدرن، سلطنتی، مینیمال و سنتی داریم. اینکه بدانید ترکیب کدام یک از سبک ها با معیار های زیباشناسی تطابق دارد بسیار مهم است.

ترکیب کدام سبک ها در ساخت و طراحی ویلا های تلفیقی مناسب است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد ترکیب سبک های معماری چیزی بگوییم ابتدا ساده و مختصر در مورد هر سبکی توضیح خواهیم داد.

  1. سبک کلاسیک قدیم: یادآور معماری های قدیم یونان و روم، با شکوه و پر جزئیات، نماد عظمت و امپراطوری و دارای ستون و سردر های مثلثی می باشد.
  2. سبک کلاسیک جدید: شکوه کمتری نسبت به کلاسیک قدیم دارد. نماد فرهنگ، اصالت و متانت است. ترکیب نیمه شلوغی دارد و در آن از رنگ های متین و سنگین استفاده می شود.
  3. سبک مدرن: سبکی شیک و مرتب و به روز می باشد. این نوع سبک خالی از احساس ریا گونه است و در عین حال به بنا ظاهری بسیار با کیفیت و تمیز می دهد.
  4. سبک سنتی: سبکی فارغ از تظاهر و مجلل گرایی می باشد. این سبک نماد خانواده، صمیمیت و مهربانی است.
  5. سبک مینیمال: ساده، دارای سطوح صاف و بدون جزئیات می باشد. نماد آرامش و تمیزی و مرتب بودن است. سبک مینیمال یک سبک مدرن افراطی می باشد و برای افرادی که به دنبال آرامش هستند بسیار مناسب است.
  6. سبک سلطنتی: سبکی شلوغ و پر زرق و برق است. کاربرد رنگ های درخشان همچون طلایی در این سبک فراوان می باشد. نماد این سبک سلطنت و رفاه شناخته شده است.

برخی از افراد همزمان با روحیه ی ساده پسند شان به سبک طراحی ویلا های شلوغ نیز علاقه دارند. در این حالت می توان از هر سبکی که مد نظر دارند مهم ترین ویژگی ها را جدا کنند و سپس در طراحی ویلا تلفیقی اجرا کنند.

برای مثال می توان نمای خارجی طراحی ویلا را به سبک با شکوه کلاسیک قدیم اجرا کرد. در حالی که معماری داخلی ویلا به سبک مدرن باشد. یعنی در حیاط ویلا می توانید از آب نما ها و تندیس ها استفاده کنید و درون خانه را با دکوراسیون های ساده تری که به سبک مدرن هستند بچینید.

معمولا در طراحی ویلا تلفیقی، ترکیب اشکال هندسی و خلق یک نمای جدید روال دارد. برخی افراد از نمای ساختمان مثلثی استفاده می کنند در حالی که درون ویلا را پلان های مربعی تشکیل می دهد. ترکیب اشکال هندسی منتظم با سبک مدرن و مینیمال فضای بسیار شیک و زیبایی خواهد ساخت.

از ترکیبات پر طرفدار دیگر تلفیق معماری سنتی با معماری مدرن است. ویلایی که حاصل ترکیب این دو سبک باشد می تواند ویژگی های مثبت سبک سنتی همچون جو گرم و صمیمی را بوجود آورد. در حالی که فضا به لطف برخی از ویژگی های سبک مدرنیته تمیز و لاکچری بنظر می رسد.

کلام آخر

در طراحی ویلا تلفیقی هیچ محدودیتی وجود ندارد. یکی از ترکیبات رویایی و بسیار زیبایی که می توان اجرا کرد ترکیب سبک مدرن با طبیعت است. اجرای این نوع پروژه به دست هر معماری امکان پذیر نخواهد بود زیرا به مهارت زیادی نیاز دارد.

0 نظر
ارسال نظر