بازسازی ساختمان،بازسازی ارزان ساختمان

آتریم در دی ۳, ۱۴۰۰

بازسازی ساختمان به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن به تعمیر، تجهیز، مرمت و …، اجزای مختلف بنا از رنگ تا تأسیسات می‌پردازند. وسعت این تعمیرات متناسب با بودجه مالکان و میزان تخریب بنا متغیر است. بدین ترتیب گاهاً با انجام امور دکوراسیون، بازسازی به اتمام می‌رسد و گاهی نیز در ساختمان‌های بسیار فرسوده متصدیان امور ناچارند به مراحل تعمیر زیرساخت ساختمان نیز وارد شوند.

انجام امور بازسازی مزایای فراوانی مانند افزایش طول عمر سازه، حراست از بخش‌های مهم، زیباسازی بنا و … را برای مالکان ساختمان‌ها به همراه دارد. بدین ترتیب افراد با رویکردهای متفاوتی به سمت بازسازی ساختمان مایل می‌شوند، اما درنهایت آنچه تحویل می‌گیرند، بنایی ماندگارتر، مقاوم‌تر و با استحکام‌تر نسبت به گذشته است.

شرکت آتریم ارائه دهنده خدمات بازسازی بنا با قیمت استثنایی و مشاوره رایگان | تماس بگیرید

بازسازی ساختمان به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن به تعمیر، تجهیز، مرمت و ...، اجزای مختلف بنا می‌پردازند. از خدمات آتریم بازسازی ارزان ساختمان است

دغدغه‌های موجود در بازسازی ساختمان به نسبت نوسازی آن

بازسازی ساختمان به نسبت نوسازی دارای دغدغه‌های فراوانی است و مهندسان آن با چالش‌های غیرقابل‌پیش‌بینی بسیاری روبرو می‌باشند. فرسودگی بنا، الزام اجرای نکات ایمنی، نوع عملکرد متفاوت و … همگی از عواملی هستند که حتی در صورت محاسبه‌های دقیق بازهم انجام پروسه بازسازی را با اتفاقات و برآوردهای هزینه‌ای پیش‌بینی‌نشده‌ای مواجه می‌سازد. این در حالی است که در پروژه‌های عمرانی نوسازی طرح اولیه، مصالح، تغییرات احتمالی و … همگی بر طبق قواعدی مشخص به‌پیش می‌روند که سبب اجرای عملیات آن بر اساس ضوابط و اصولی خاص می‌شود. ازاین‌رو مهم است تا از کارشناسان زبده‌ای در امر بازسازی کمک بگیریم تا با توانایی خود در امر شبیه‌سازی و محاسبه مهندسی یک برآورد هزینه‌ای مشخص را ارائه داده و همچنین با علم و دانش خود از این مسیر ناهموار پی و فونداسیون ساختمان را از خطرات ریزش و تخریب در امان نگه‌دارند.

روش‌های مختلف بازسازی ساختمان چیست ؟

در زمان بازسازی ساختمان ۳ روش مختلف از سوی مهندسان و متخصصان ساختمانی متناسب با نوع بنا و میزان ممرت موردنیاز پیشنهاد می‌شود. بازسازی ساختمان به روش حفاظتی، بازسازی ساختمان به روش سبکی و بازسازی ساختمان به روش طراحی از این موارد هستند.

بازسازی ساختمان به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن به تعمیر، تجهیز، مرمت و ...، اجزای مختلف بنا می‌پردازند. از خدمات آتریم بازسازی ارزان ساختمان است

  1. بازسازی ساختمان به روش حفاظتی:

در بازسازی ساختمان به روش حفاظتی بیشترین تمرکز بر روی ترمیم کلیات یک بنا استوار است. بدین‌صورت مهندسان مربوطه با ارزیابی ویژگی‌ها و مصالح به‌کاررفته در یک ساختمان می‌کوشند تا بازسازی را به‌گونه‌ای اجرا سازند که مقاومت کلی ساختمان ارتقا یابد. ازاین‌رو جزئیات در این روش چندان مطرح نیست و آنچه موردمطالعه قرار می‌گیرد، جامع و کلیت بنا است.

  1. بازسازی ساختمان به روش سبکی:

در این روش ایجاد کمترین تغییرات ملاک اصلی کار قرار می‌گیرد، زیرا این روش بیشتر برای اماکن و بناهای تاریخی و مذهبی با سبک باستانی و سنتی مورداستفاده است. ازاین‌رو بازسازی باید در عین استحکام‌بخشی با کمترین دست‌کاری در بافت اصلی بنا و با رعایت بالاترین هارمونی موجود به پایان رسد. درروش سبکی اگرچه قطعات فرسوده با نمونه‌های جدید جایگزین می‌شوند، اما درنهایت طرح یکپارچگی و یکنواختی کامل خود را حفظ کرده به‌گونه‌ای که مرمت به هیچ‌گونه قابل‌رؤیت نیست، بدین ترتیب حالت طبیعی بنا حفظ‌شده است.

  1. بازسازی ساختمان به روش طراحی:

اصول جاری در بازسازی ساختمان به روش طراحی بسیار وسیع‌تر بوده و گستره پهناورتری را شامل می‌شود. ازاین‌رو هم مقاوم و محکم سازی بنا را در آن مشاهده می‌کنیم و هم ورود المان‌های جدید را در آن به عینه می‌بینیم. ازیک‌طرف سفت‌کاری بخش‌های فرسوده به انجام می‌رسد و از سوی دیگر مرمت نمای ساختمان به بهترین شکل ممکن در دستور کار قرار می‌گیرد. البته تغییرات در نوع مصالح نیز وجود دارد تا بخش‌های از بین رفته احیاشده و در عین حال حیات عادی بنا دوباره بدان بازگردد.

مراحل مختلف لازم‌الاجرا در بازسازی ساختمان کدام است ؟

همان‌طور که اشاره نمودیم بازسازی ساختمان شامل دو مرحله متفاوت است. البته برخی از مالکان ساختمان‌ها متناسب با میزان تخریب سازه‌شان، تقاضای اجرای هر دو مرحله رادارند تا به‌صورت زیربنایی ساختمان خود را بهینه کنند. این دو مرحله شامل بازسازی زیرساخت و تأسیسات ساختمان و بازسازی دیزاین و نمای داخلی ساختمان می‌شود.

  • بازسازی زیرساخت و تأسیسات ساختمان:

زیرساخت طیف وسیعی از خدمات را در برمی‌گیرد زیرا این بخش بیشتر با امور رفاهی ساختمان در ارتباط است. مسائلی مانند لوله‌کشی‌های آب، سیستم برق‌رسانی، اطفاء حریق، دستگاه آیفون و … در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. درواقع نقص در هر یک از امور ذکرشده برطرف نمودن تعداد وسیعی از نیازهای روزمره ساکنین را مختل می‌سازد. ازاین‌رو عیب‌یابی و اصلاح آن‌ها باید در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد. بدین ترتیب آرامش و آسایش ساکنین ساختمان بدان‌ها بازگردد.

  • بازسازی دیزاین و نمای داخلی ساختمان:

در ایران آنچه بیشتر از بازسازی ساختمان در ذهن‌ها تداعی می‌شود، تغییر دکوراسیون داخلی و مرمت و بهبود نمای ساختمان است. درحالی‌که مهندسان این حوزه از پس انجام هر دو مسئولیت به‌خوبی برآمده و زیرسازی و نماسازی را در بهترین شکل ممکن به انجام می‌رسانند. بدین ترتیب از خانه‌های کلنگی قدیمی تا خانه‌های چند سال ساخت را می‌شود به دستان توانمند آن‌ها سپرد و بنایی در عین ناباوری زیبا و مجلل را دریافت کرد.

آیتم‌های مورداجرا در بازسازی ساختمان چیست ؟

اگرچه متناسب با نوع ساختمان تغییراتی منحصربه‌فرد بر هر بنا اعمال می‌شود، اما به‌صورت مشترک بسیاری از آیتم‌ها را باید برای بازسازی تمامی محیط‌ها به کار می‌برند. البته به این نکته نیز باید توجه کرد که بعضی از کارفرمایان تمایل به بازسازی کل ساختمان خود داشته، اما برخی دیگر فقط ملاکشان بهبود کاربری و دکوراسیون بخشی از فضا مانند آشپزخانه یا اتاق‌خواب یا سالن پذیرایی و … است. تمامی این امور حیطه فعالیت متفاوتی را برای مهندسان بازسازی و مرمت تعریف می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین آیتم‌های مورداجرا در بازسازی ساختمان اشاره می‌کنیم.

بازسازی ساختمان به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن به تعمیر، تجهیز، مرمت و ...، اجزای مختلف بنا می‌پردازند. از خدمات آتریم بازسازی ارزان ساختمان است

  • بازسازی کف و ایجاد یک کف‌پوش ایده‌آل:

برای بازسازی کف گزینه‌های متعدد بسیاری وجود دارد که همگی هم بر استقامت بنا می‌افزایند و هم ازنظر زیبایی عالی عمل می‌کنند. در مرحله اول این سلیقه کارفرما است که تعیین می‌کند کدام طرح، مدل و متریال را گزینش نماییم و در ادامه سبک کلی بنا است که طرح مناسب را مشخص می‌سازد. به‌هرحال به‌منظور بازسازی این بخش از ساختمان انواع سرامیک، لمینت، کف‌پوش‌های سه‌بعدی، موکت و … به کمک آمده و مالکان ساختمانی را به آنچه مدنظرشان است، می‌رسانند.

  • بازسازی دیوارها و اعمال خلاقیت به این بخش‌ها:

دیوارها کاملاً در دید هستند و از طرفی نقش حمایتی از سقف را ایفا می‌کنند. ازاین‌رو اگر به‌قدر کافی مقاوم و زیبا نباشند، امنیت روحی، روانی و جسمی ساکنین را به مخاطره می‌اندازند. برای دیزاین آن‌ها عناصری مختلفی به میدان آمده‌اند که از آن‌ها می‌توان به سنگ‌های دکوراتیو، تایل های آلومینیومی، پوسترها، پنل‌های و … اشاره نمود که هم زیبا بخش هستند و هم در بهبود مقاومت و استحکام‌بخشی دیوارها خوب ظاهر می‌شوند.

  • بازسازی آشپزخانه پرکار و هزینه‌بر:

وقتی صحبت از بازسازی آشپزخانه به میان می‌آید، گزینه‌های متعددی خودنمایی می‌کنند که از آن‌ها می‌توان به لوله‌کشی، تعمیر سیستم برق‌کشی، کف سازی، تعویض کابینت، کاشی‌کاری و بسیاری موارد دیگر نام برد. به همین دلیل است که در مقوله بازسازی ساختمان، نوسازی و بهینه‌سازی آشپزخانه‌ها، پرهزینه‌ترین بخش بنا را به خود اختصاص می‌دهند. ازاین‌رو مالکان به‌منظور کاهش هزینه‌ها مواردی که در اولویتشان بوده را گزینش نموده و از پرداختن به مؤلفه‌های غیرضروری اجتناب می‌کنند.

  • بازسازی اتاق‌ها و القاء روحی از آرامش و نشاط:

اغلب اتاق‌خواب‌ها نیز به بازسازی زیرساخت و نما هر دو نیاز دارند. گاهی سیستم روشنایی آن‌ها دچار مشکل است در برخی اوقات نیز نمای دیوارها و کف چندان مطلوب نیستند، اما گاهی نیز کمدها باید یا تعویض شده یا بر کارایی آن‌ها به مدد افزودن بخش‌هایی، اضافه شود. حتی در بسیاری مواقع سقف، لوستر، نورپردازی و … نیز در آن متحول شده و سبکی جدید بعد از بازسازی به نمایش گذاشته می‌شود.

نکات مهم قبل از اجرای بازسازی ساختمان چیست ؟

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که شما در هر زمان و بدون برنامه‌ریزی و کسب مجوزهای لازم نمی‌توانید، اقدام به بازسازی ساختمان خودنمایید. بلکه انجام هرگونه مرمت، تعمیر، تخریب و … باید طبق شرایط و ضوابط خاصی صورت پذیرد که در اینجا برخی از آن‌ها را یادآوری می‌کنیم. در صورت عدم توجه به این نکات فعالیت شما غیرقانونی تلقی شده و ملزم به پرداخت جریمه به مراجع قانونی هستید.

  • اخذ مجوز شهرداری به‌منظور اجرای نوسازی ساختمان
  • انتخاب یک مهندس ناظر دارای صلاحیت‌های لازم و درج نام وی در پروانه ساختمان
  • انجام اقدامات فنی و علمی لازم قبل از انجام عملیات تخریب، توسط مهندس ناظر و تحت نظارت مستقیم وی
  • بازدید کامل ازملک و بررسی شرایط خاص ساختمان و اجرای مراحل بازسازی متناسب با ویژگی‌های ساختمان
  • ارائه یک طرح پیشنهادی توسط طراح تیم و مطابق با درخواست‌های کارفرما
  • توافق بر سر طرح، انجام هماهنگی‌های لازم و شروع فرآیند بازسازی

هزینه تمام‌شده یا تقریبی بازسازی ساختمان چقدر است ؟

هزینه بازسازی ساختمان به عوامل متعددی چون میزان مصالح، نوع متریال به کاررفته، اجرت کارگر و … وابسته است. ولی با نوسان قیمت بازار مصالح نمی‌توان برآورد دقیقی بابت قیمت تمام‌شده اعلام نمود. این در حالی است که بازسازی امری غیر قابل پیش‌بینی بوده و به علت فرسودگی بنا حین انجام عملیات اقدامات و فعالیت‌های ضروری دیگری نیز به چشم می‌خورد که انجام آن‌ها گاهاً بر هزینه‌های نهایی می‌افزاید. ازاین‌رو اگرچه قبل از شروع کار اغلب از سوی شرکتهای و پیمانکاران کار بلند یک برآورد هزینه‌ای صورت می‌گیرد، اما احتمال مایل‌شدن پروژه بازسازی به سمتی دیگر با هزینه‌های جانبی، بسیار بالا است.

کلام آخر

در آخر توجه داشته باشید که پروسه بازسازی ساختمان فعالیتی کاملا تخصصی و مهندسی است که اگر بر اساس نکات ایمنی به انجام نرسد، احتمال ریزش و تخریب بنا بالا است. پس برای انجام چنین اموری حتما از شرکت‌های مجری دارای مجوز کمک بگیرید.

0 نظر
ارسال نظر