بهترین طراحی روف گاردن چه ویژگی هایی دارد

آتریم در آذر ۸, ۱۴۰۲

ساخت و طراحی روف گاردن ها در سال های اخیر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده که روف گاردن چیست؟ و چگونه باید بهترین طراحی روف گاردن را انتخاب کنیم؟

نگران نباشید فواید روف گاردن ها و معرفی انواع سبک های طراحی روف گاردن را در این مقاله خواهید خواند.

ابتدا شما را با معنی کلمه روف گاردن آشنا خواهیم کرد. روف گاردن همان بام سبز می باشد که اخیرا صاحب خانه ها به دلیل مزایای متعدد آن بر بام خانه یا تراس خود اجرا می کنند.

روف گاردن یا بام سبز همان گونه که از نامش پیداست سازه ای می باشد که بام خالی و بدون استفاده ی خانه را به مکانی زیبا برای استراحت و وقت گذرانی تبدیل می کند. زندگی متراکم در شهر موجب شد که انسان کم کم از طبیعت فاصله بگیرد. همین فاصله منجر شد که انسان در شلوغی و هوای آلوده ی شهر گم شود و روحیه ی سرشار از زندگی خود را از دست بدهد.

 این مسئله دلیلی بود برای اینکه معماران خلاق آلمانی به دنبال راه حلی خلاقانه و مفید بیافتند. پس از انجام تحقیقات و به کار بردن ایده ها معماران به این نتیجه رسیدند که اگر نمی توان خانه ها را به طبیعت انتقال داد پس بهتر است خود طبیعت را به خانه های شهری انتقال دهند. آن ها تصمیم گرفتند از فضاهای خالی و بدون استفاده خانه ها  به عنوان بستری برای گیاهان استفاده کنند. در نتیجه این تصمیم منجر به ابداع روف گاردن ها شد.

مزایای ساخت روف گاردن چیست؟

ساخت روف گاردن برای ساکنین خانه فضایی دلباز جهت استراحت و وقت گذرانی فراهم می کند. همانطور که میدانید ارتباط با طبیعت همیشه برای انسان آرامش بخش بوده است. حالا تصور کنید در بام خانه ی خود که تا کنون هیچ استفاده ای از آن نداشتید فضایی زیبا مملو از گل و گیاه داشته باشید. طراحی روف گاردن به سلیقه ی شما و مطابق روحیه ی شما اجرا خواهد شد. شما می توانید هر تصوری که از مکان آرام و دلچسب رویایی تان در ذهنتان داشتید را به شکل روف گاردن اجرا کنید. مزایا و فواید دیگر روف گاردن را می توانید در لیست زیر مشاهده کرد.

  • عایق بودن در برابر گرما و جذب حرارت آفتاب: وجود گل و گیاه همیشه دمای هوا را معتدل و خنک نگه می دارد. داشتن یک بام سبز که بر ساختمان خانه چیره شده است می تواند تا چند درجه دمای هوای اطراف را پایین بیاورد.
  • جلوگیری از افزایش رواناب شهری: رواناب شهری و جریان سطحی آب که توسط آب باران و زندگی شهرنشینان بوجود می آید به جای اینکه هدر رود از آن برای آبیاری بام سبز شما استفاده خواهد شد. اگر تعداد روف گاردن ها در شهر افزایش پیدا کند احتمال آب گرفتگی به دلیل بارش و سیل در آن شهر کاهش پیدا می کند.
  • ایجاد جلوه ی بصری و افزایش زیبایی شهر: ساخت روف گاردن در بالای بام خانه ها به کیفیت و زیبایی فضای شهر و منطقه کمک شایانی خواهد کرد. اگر به فضا و زیبایی شهرتان رسیدگی نمی شود شما با استفاده از خلاقیت و طراحی روف گاردن، خانه ی خود را زیباسازی کنید و به زیباسازی فضای شهر کمک کنید.

مزایای یاد شده تنها بخش محدودی از مزیت های ساخت روف گاردن می باشند. تمرکز اصلی ما در این مقاله درباره ی انواع طراحی روف گاردن ها خواهد بود.

انواع طراحی روف گاردن ها

سبک های طراحی روف گاردن ها به اندازه ی تنوع و فراوانی سبک های معماری هستند. شما به همان  مقداری که هزینه می کنید فضای زیبا و بی نقصی در بام خود اجرا خواهید کرد. معمولا سبک طراحی روف گاردن ها تابع سبک معماری ساختمان است. با این حال اگر سبک انتخابی شما برای طراحی روف گاردن با معماری بدنه ی ساختمان تفاوت دارد مشکلی را بوجود نخواهد آورد. شما می توانید آزادانه سبک طراحی روف گاردن را انتخاب کنید. اجرای طرح انتخابی شما تنها در صورتی امکان پذیر نخواهد بود که استاندارد های امنیتی و استحکام را نداشته باشد.

طراحی روف گاردن به سبک کلاسیک ملزم دکوراسیون های شکوهمند و شبه یونانی می باشد. برای مثال در طراحی این گونه روف گاردن ها از نماهای سنگی استفاده می شود. آلاچیق هایی که در این نوع بام سبز ها کار می شوند به بناهای کلاسیک و رومی شباهت خواهند داشت. آب نما ها و  کاشت گل و گیاهانی که نماد اصالت و پادشاهی هستند در این نوع طراحی روف گاردن استفاده می شوند.

برعکس شلوغی سبک کلاسیک، سبک های مدرن و مینیمال خلوت تر خواهند بود و فضای شیک و آرام تری را ایجاد خواهند کرد. شما در این سبک فضای خالی بیشتری برای اضافه کردن دکور های مورد علاقه ی تان خواهید داشت.

از ایده های بکر طراحی روف گاردن می توانیم به اجرای یک سبک هنری در پشت بام خانه فکر کنیم. فضایی آرام با زمینی که از چمن فرش شده است تصور کنید. راه رو های سنگی، گل و گیاه های هنری همچون گل های آفتاب گردان و رز دورتان را گرفته اند. سه پایه و بوم به همراه ابزار نقاشی جزء کاربردی ترین بخش روف گاردن خواهد بود. فقط اگر هنرمند باشید می توانید میزان لذت نقاشی کشیدن در همچین فضایی را تصور کنید.

کدام سبک کم هزینه تر است؟

سبک طراحی روف گاردن دیگری وجود دارد که نسبت به بقیه ی سبک ها هزینه ی کمتری خواهد برد. برای اجرای سبک سنتی تنها برای زیرسازی هزینه ی زیادی صرف خواهید کرد. اجرای  یک دکور سنتی فوق العاده دلچسب هزینه بر نخواهد برد.

سبک سنتی به دلیل اصالت و تواضعی که درون آن نهفته است مورد پسند خیلی از سلیقه ها خواهد بود. شما با اجرای طراحی روف گاردن سنتی فضایی گرم و صمیمی برای خانواده ی خود ایجاد خواهید کرد.

کلام آخر

هنگامی که قصد می کنید بام باغ یا همان بام سبز را در پشت بام خود اجرا کنید فکر کردن تنها به مزایای آن کافی نخواهد بود. روف گاردن به دلیل محل ساخت آن به مهندسی حرفه ای نیاز دارد. در صورت عدم رعایت استاندارد های مهندسی و ساخت و ساز، بنای ساختمان شما آسیب جبران ناپذیری خواهد دید. در نتیجه قبل از شروع آن ابتدا از مهندسان کاربلدی کمک بگیرید.

0 نظر
ارسال نظر