سردر ویلا و انواع سبک طراحی

آتریم در آذر ۵, ۱۴۰۲

سردر ویلا یکی از مهم ترین بخش های بنای ساختمان یک ویلا می باشد. ظاهر ویلا معمولا  اولین نگاه ها را به خود جذب می کند برای همین می بایست به گونه ای باشد که بیننده را به وجد بیاورد و احساس کنجکاوی او را برای دیدن ماورای سردرویلا تحریک کند.

 در این مقاله قصد داریم تمام مسائل مربوط به طراحی سردر ویلا را برای شما بیان کنیم.

طراحی سردر ویلا چه قدر اهمیت دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم درمورد انواع سبک های طراحی سردر ویلا چیزی بگوییم ابتدا در مورد اهمیت طراحی سردر ویلا ها خواهیم گفت.

شخصیت یک انسان همیشه نسبت به زیبایی ها بازخورد خوبی نشان می دهد. از آن جایی که در معماری یک بنای ویلایی، سردر ویلا اولین چیزی است که یک فرد با نگاه به بنا می بیند مهم است از ویژگی های بخصوصی برخوردار باشد.

انواع سردر ویلا سبک کلاسیک

مهم بودن طراحی سردر ویلا را با دلایل زیر می توان بیان کرد:

  1. سردر ویلا معرف اصلی کیفیت و نوع بنای یک ساختمان ویلایی می باشد.
  2. سردر ویلا بسته به سبک و طراحی آن کنجکاوی انسان را برای دیدن ماورای سردر تحریک می کند. انسان ها به صورت نا خودآگاه پس از دیدن دروازه و سردر ها کنجکاو می شوند و به دیدن هر آنچه در پشت سردر می باشد میل نشان می دهند. این مسئله بستگی به شرایط و قصد صاحب خانه از نصب سردر می تواند خوب یا بد باشد.
  3. طراحی درست سردر ویلا محدوده ی خانه ی ویلایی را مشخص خواهد کرد. این مسئله باعث می شود حریم خصوصی یک بنا به طور واضح مشخص گردد.
  4. سردر ویلا در معماری یک بنا حکم رژ در میکاپ زنانه را دارد. معماری ساختمان تنها با طراحی و اجرای یک سردر زیبا و مناسب کامل خواهد شد. اگر می خواهید هزینه ای که برای معماری ویلا کرده اید دیده شود طراحی و نصب سردر ویلا را جدی بگیرید.

 

یک سردر ویلا چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

هنگام طراحی سردر ویلا باید به یک سری نکات توجه کنیم. یک سردر ویلای مناسب و مورد قبول بهتر است که این ویژگی ها را داشته باشد.

  • قبل از اینکه به طراحی سردر ویلا توجه کنیم می بایست به استحکام و امنیتی که سردر ویلا به بنای ساختمان اضافه می کند اهمیت بدهیم. طراحی سردر ویلا باید به گونه ای باشد که به فضای امنیتی ساختمان ویلا کمک کند.
  • سبک طراحی سردر ویلا باید همسو با سبک معماری بنای اصلی باشد. یعنی اگر ساختمان ویلا به سبک سنتی ساخته شده باشد سردر آن نیز باید به همان سبک طراحی شود. برای سبک های دیگر مانند مدرن، کلاسیک و… نیز این مسئله صدق می کند.
  • نورپردازی و استفاده از افکت های نوری جلوه ی بنا را افزایش خواهد داد. استفاده از نورپردازی های مناسب در ساخت سردر ویلا به ساختمان زیبایی بیشتری خواهد افزود.

طراحی سردر ویلا کاملا به سلیقه ی شخصی شما بستگی دارد. سبک، شیوه ی اجرا، میزان نورپردازی و غیره همگی بر حسب انتخاب شما انجام خواهد شد. کافی است طراحی سردر ویلا ی مورد نظرتان را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید.

شاید در انتخاب سبک و نوع سردر ویلا احساس سردرگمی کنید. در بخش بعدی این مقاله در مورد انواع سبک های سردر ویلا ها توضیح خواهیم داد.

برای ویلای خود سردر با چه سبکی طراحی کنیم؟

برای هر نوع سبک معماری ویلا سردر مناسب و مخصوص آن وجود دارد. طراحی سردر ویلا زیاد سخت نیست و تابع نوع و سبک معماری ساختمان ویلا می باشد.

سبک مدرن

در سال های اخیر ساختمان های ویلایی مدرن طرفداران زیادی پیدا کرده اند. این سبک به دلیل استفاده از طرح های ساده و افقی و رنگ های نود از محبوبیت بالایی برخوردار شد.

بیشتر افراد از شلوغی سبک های قدیمی خسته شده اند و به دنبال سبک هایی هستند که ذهنشان را آرام کنند. اینگونه شد که طراحی های معماری و ساخت ویلا به سبک مدرن رواج پیدا کرد.

سردر ویلا به سبک مینیمال و مدرن

طراحی سردر یک ویلا ی مدرن باید ساده، تابع اشکال هندسی و مینیمال باشد. برای انتخاب رنگ سردر ویلا نیز باید به تم رنگی ساختمان ویلا مراجعه کرد و از طیف رنگی بنای ساختمان استفاده شود.

در سبک های سنتی، ما شاهد تداخل طبیعت در دکوراسیون بنا هستیم. ویلاهایی که به سبک سنتی ساخته شده اند در طراحی سردر آن ها از طبیعت به عنوان عامل مکمل استفاده خواهد شد. طراحی این سردر ها معمولا ترکیبی از شاخه های درختان و سردر طاق آجری یا چوبی می باشد.

سبک نچرال

سبک خاصی از ویلاها وجود دارد که در معماری آن  از طبیعت الهام گرفته شده است. میل ذاتی انسان و آرامشی که در طبیعت به دست می آورد باعث شده است معماران خلاق به معماری های شبه طبیعی و فوق العاده زیبا روی بیاورند. سبک نچرال که به طبیعت گرایی نیز معروف است یکی از با شکوه ترین و زیبا ترین سبک ها می باشد.

طراحی سردر ویلا هایی که به سبک نچرال انجام می شوند نیز با الهام از طبیعت و تبعیت از آن طراحی  خواهند شد.

نصب شاخ های مصنوعی گوزن شمالی که بسیار به شاخ طبیعی شباهت دارد در سردر این نوع ویلا ها روال است.

سبک کلاسیک در طراحی سردر ویلا

سبک کلاسیک و سلطنتی از جمله سبک های قدیمی و اصیل است که به بنا وجهه ای ثروتمندانه خواهد داد. ویلاهایی که سبک آن ها سلطنتی و شاهانه می باشد به سردر های بسیار شکوهمندی نیاز پیدا خواهند کرد. سردر هایی مشابه معماری تخت جمشید و ساختمان های دوره ی کلاسیک یونان برای این گونه معماری ها بسیار مناسب می باشند.

سبک مینیمال

سبک مینیمال جزء بی دردسر ترین سبک ها است زیرا در آن نه از شکوه و عظمت سردر های سلطنتی خبری هست و نه از شاخ و برگ های شلوغ طبیعت.

ویلاهایی که به این سبک ساخته می شوند سردر هایی می طلبند که طراحی آن ها سکوت و آرامش را به مخاطب القا کند. یک سردر ظریف و بدون انحنا و پیچیدگی با کمی نورپردازی برای سبک مینیمال بهترین است.

 

0 نظر
ارسال نظر