فضای سبز و روف گاردن ، طراحی روف گاردن

آتریم در دی ۹, ۱۴۰۰

فضای سبز و روف گاردن یکی از ایده‌های جذاب به‌منظور بهره‌وری بهینه از محیط تقریباً بلااستفاده‌ی پشت‌بام‌ها با ایجاد یک عرصه‌ی سبز خانگی و احداث باغ بام است. منظره‌ی فوق‌العاده زیبا و خصوصی مملو از گیاهان، آب‌نماها، دکوراتیوها و … که این نوع طراحی به مالکان ساختمان‌ها اهدا می‌کند، امروزه طرفداران زیادی را به سمت خود جذب نموده است.

شرکت آتریم مجری طراحی و ساخت فضای سبز و روف گاردن  | تماس بگیرید

ایجاد یک مکان دنج و دوست‌داشتنی در نزدیکی محل سکونت یک غنیمت بزرگ برای شهرهای پر از آلودگی‌های گوناگون امروزی می‌باشد. اکنون باوجود مشغله‌های فراوان افراد کمتر فرصت حضور در بستان‌ها و پارک‌های تفریحی را می‌یابند. حال‌آنکه با پیاده‌سازی یک فضای سبز و روف گاردن این محیط‌های محبوب را به بستر ساختمان‌های خود دعوت کرده و از این فرصت مقتضی در جهت آرامش روح، روان و جسم خود نهایت بهره را می‌بریم.

آشنایی بیشتر با روف گاردن

فضای سبز و روف گاردن را می‌توان همان محوطه‌سازی‌های رایج در حیاط ساختمان‌ها یا فضاهای عمومی دانست که این بار بر فراز بام‌ها ایجادشده و مرتفع بودن آن‌ها مهم‌ترین مشخصه‌شان به شمار می‌رود. درگذشته عادت داشتیم که گل‌ها، گیاهان و درختان را در باغچه‌های احداث‌شده بر روی زمین ببینیم، اما فناوری‌هایی عایق‌بندی کمک نمودند تا این فضاهای محبوب را به پشت‌بام ساختمان‌ها دعوت نماییم.

بدین ترتیب پشت‌بام‌ها بستری برای کاشت انواع گیاهان مقاوم شدند که زهکشی و تعیین مسیرهای خارج شدن آب، آن‌ها را ایمن ساخته و صدمات نفوذ آب، نشت رطوبت و تخریب را از این سیستم‌ها دور ساخته است.

فضای سبز و روف گاردن یکی از ایده‌های جذاب به‌منظور بهره‌وری بهینه از محیط تقریباً بلااستفاده‌ی پشت‌بام‌ها با ایجاد یک عرصه‌ی سبز خانگی و احداث باغ بام است.

انواع مختلف فضای سبز و روف گاردن قابل‌اجرا

کشور آلمان را از پیشگامان طراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن در سطح جهان می‌دانند. بعدازآن مهندسان آمریکای سعی نمودند تا با الگوبرداری، طرح‌هایی مشابه را در ساختمان‌های خود ایجاد نمایند. طولی نکشید که این ایده‌ی ناب، جهانی شد و اغلب مالکان تمایل خود را برای احداث چنین فضاهای سبزی اعلام نمودند.

اکنون بر اساس سیستم قابل‌اجرا و کلاس‌های مختلف متناسب با نوع متریال مصرفی انواع مختلفی از روف گاردن‌ها وجود دارند که آشنایی با آن‌ها شمارا برای انتخابی بهینه یاری می‌رساند.

  1. انواع مختلف روف گاردن بر اساس سیستم قابل‌اجرا:

سیستم‌های قابل‌اجرا در فضای سبز و روف گاردن به ۴ دسته مجزا تقسیم‌بندی شده و بر اساس این موارد تعریف می‌شوند. بدین ترتیب در هریک نحوه اجرا متفاوت بوده و شرایط خاصی بر آن‌ها حاکم است که سبب تمایز این سیستم‌ها از یکدیگر شده است.

  • فضای سبز و روف گاردن به روش سیستم گسترده:

بسیاری از کارفرمایانی که از استقامت بنای خود نگران بوده، اما تمایل به اجرای فضای سبز و روف گاردن دارند، ازاین‌روش اجرایی بهره می‌برند. مهم‌ترین مشخصه این سیستم بار نهایی بسیار محدود و مقداری تقریباً بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بر مترمربع است. ازاین‌رو پس از اجرای این فضای سبز بار مرده فراوانی بر ساختمان تحمیل نشده و امنیت سازه به خطر نمی‌افتد.

  • فضای سبز و روف گاردن به روش سیستم متمرکز:

وجود درختان بسیار بزرگ و آب‌نماهای عریض و عمیق سبب شده، این نوع فضاسازی را بانام باغ بام نیز بخوانند. وجود انبوه پوشش گیاهی از این سیستم نمونه‌ای جذاب و دوست‌داشتنی پدید آورده که اگر از وزن بالای آن صرف‌نظر کنیم، به‌راستی نمونه‌ای فاخر و منحصربه‌فرد است.

  • فضای سبز و روف گاردن به روش سیستم مدولار یا جعبه گیاه:

قرار گرفتن گیاهان در باکس‌هایی مشخص احتمال نشت رطوبت را کاهش داده، بنابراین سیستم مدولار یا جعبه گیاه را محبوب آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نموده است. در این ساختمان‌ها ایجاد نم در طبقات فوقانی پشت‌بام مشکل بزرگی است که با قرار دادن گیاهان داخل جعبه‌های مشخصی به‌راحتی این معضل مرتفع شده است.

  • فضای سبز و روف گاردن به روش سیستم ترکیبی:

گاهی نیز کارفرمایان به‌منظور کاهش بار اضافی درروش متمرکز درخواست اجرای یک روش ترکیبی رادارند. در این حالت مجریان اجرای فضای سبز و روف گاردن، بخشی از بام را با سیستم متمرکز آراسته و سمت دیگر را به سیستم گسترده وامی‌گذارند. بدین ترتیب سازه‌ای سبک‌تر و ایمن‌تر را برای مالکان ساختمان‌ها تدارک می‌بینند.

فضای سبز و روف گاردن یکی از ایده‌های جذاب به‌منظور بهره‌وری بهینه از محیط تقریباً بلااستفاده‌ی پشت‌بام‌ها با ایجاد یک عرصه‌ی سبز خانگی و احداث باغ بام است.

  1. انواع مختلف روف گاردن بر اساس کلاس‌های مختلف:

در این تقسیم‌بندی به‌جای تمرکز بر نحوه چینش ارکان و المان‌های فضای سبز بیشتر بر نوع و جنس این مؤلفه‌ها توجه شده و طراحی روف گاردن بر اساس چنین مبناهایی صورت می‌گیرد. ازاین‌رو انواع کلاس‌های روف گاردن با توجه به نوع متریال مصرفی می‌باشد که البته در اینجا نیز سلیقه و نیاز کارفرما جزء عناصر کلیدی به شمار می‌رود.

  • فضای سبز و روف گاردن کلاس A:

متریال مصرفی در این فضای سبز و روف گاردن برای کف بیشتر عناصر سخت و سردی چون سنگ یا موزاییک می‌باشد و پوشش گیاهی طبیعی بوده و مصنوعات در آن جایی ندارد. ازاین‌رو سعی می‌شود با گیاهانی چون شمشاد، چمن طبیعی و … طبیعت به چنین پشت‌بام‌هایی وارد شود. البته عایق‌کاری و زهکشی نیز جزء اصول مهم بوده تا وجود این المان‌های طبیعی به بافت اصلی ساختمان صدمه وارد نسازند.

  • فضای سبز و روف گاردن کلاس B:

علاقه‌مندان به کفپوش‌های چوبی مانند ترمووود به سمت روف گاردن‌های کلاس B مایل می‌شوند ولی در این روش به‌منظور جلوگیری از آسیب به کفپوش‌ها باکس‌های ترمووود یا گلدان‌ها به کمک آمده و محل استقرار مناسبی را برای گیاهان مهیا می‌سازند.

البته حصیرها، آلاچیق‌ها، سایبان‌ها، محوطه‌سازی‌ها با چراغ و … نیز از ارکان ساری و جاری روف گاردن‌های کلاس B هستند.

  • فضای سبز و روف گاردن کلاس C:

پلکان‌های متفاوت در این نوع فضای سبز به‌خوبی خودنمایی کرده و فضایی کاملاً استثنایی را فراهم می‌سازند. شاید بتوان این طرح را بسیار شبیه کلاس B یافت اما پلکان‌های متعدد بر جذاب صدچندان این روف گاردن افزوده است. به‌گونه‌ای که هر بیننده‌ای را مسحور می‌سازد.

 چگونگی طراحی فضای سبز و روف گاردن مدرن و کلاسیک

امروزه دو نوع سبک متفاوت مدرن و کلاسیک بر فضای سبز و روف گاردن حاکمیت دارند و در هر یک المان‌های خاصی توانسته‌اند آن طراحی را به بهترین شکل به سبک موردنظر نزدیک سازند. درواقع برخی مؤلفه‌ها در سبک مدرن و بعضی دیگر در سبک کلاسیک شاخص هستند و گویی قصد دارند هر سبک را به اوج شکوفایی خود برسانند.

  • فضای سبز و روف گاردن مدرن:

در طراحی فضای سبز و روف گاردن به سبک مدرن بیشتر از پوشش گیاهی مناسب این سبک مانند درختان کاج یا گیاهان گلدانی بهره می‌برند و کف را با سنگ‌ریزه‌های سفید شن و ماسه می‌آرایند. فواره و چشمه‌های آبشار نیز در این سبک فراوان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

البته نورپردازی نیز گویی یکی از المان‌های همیشگی سبک‌های مدرن است که رسالت ایجاد عمق و احساس را به طرح‌های مدرن بر عهده دارد. نورپردازی می‌تواند تفاوت چشمگیری را در طراحی ایجاد نموده و فضایی کاملاً مدرن را پدید آورد.

  • فضای سبز و روف گاردن کلاسیک:

آنچه در فضای سبز و روف گاردن کلاسیک بیشتر به چشم می‌خورد استفاده از متریال‌های مناسب این سبک مانند سنگ است. در این حالت تمامی عناصر فضای سبز کلاسیک مانند آب‌نماها، چتر، آلاچیق، پرگولا و … به‌گونه‌ای از سنگ و متریال‌های مشابه آن بهره می‌برند تا حس کلاسیک و لوکس بودن را تداعی کنند. درختچه‌های زینتی با ارتفاع ۲ متر، مبلمان کلاسیک، پارتیشن‌ها و نرده‌ها، حوض و … در تکمیل روف گاردن کلاسیک خوب ظاهرشده‌اند و گاهی نیز به‌عنوان نقطه کانونی واقع می‌گردند.

بسترسازی و کف سازی برای بالاترین سازگاری به سنگ واگذار می‌شود و از نورپردازی‌هایی مانند مشعل و چراغ‌های کلاسیک نیز می‌توان برای زیبایی در شب و ایجاد نور کافی در این سبک بهره برد.

فضای سبز و روف گاردن یکی از ایده‌های جذاب به‌منظور بهره‌وری بهینه از محیط تقریباً بلااستفاده‌ی پشت‌بام‌ها با ایجاد یک عرصه‌ی سبز خانگی و احداث باغ بام است.

مزایای متفاوت فضای سبز و روف گاردن

با اجرای فضای سبز و اجرای روف گاردن فارغ از سبک و نوع طراحی آن‌ها، علاوه بر زیبایی از مزایای فراوان دیگری در این حین بهره‌مند می‌شوید که شمارش برخی از آن‌ها در اینجا خالی از لطف نیست. بعضی از این موارد تا حد زیادی شمارا برای اجرای این باغچه‌های دوست‌داشتنی بر فراز بام‌ها مجاب می‌سازد.

  • کاهش آلودگی هوای شهری:

روف گاردن‌ها می‌توانند با تصفیه هوای آلوده به ریه‌های قدرتمند شهرها بدل شوند و علاوه بر ساکنین ساختمان‌ها تمامی افراد حاضر در آن شهر را از نعمت تنفس در هوایی پاک و عاری از آلاینده‌های نامطلوب بهره‌مند سازند.

  • جلوگیری از هدر رفت آب باران:

در صورت نبود یک فضای سبز بر فراز بام‌ها مقدار و حجم وسیعی از باراش هرساله باران به‌صورت فاضلاب هدررفته و امکان استفاده بهینه از آن وجود ندارد. حال‌آنکه روف گاردن به‌صورت طبیعی این مخازن گران‌بها را مصرف کرده و در مقابل هوایی پاک و مناسب تنفس را ارائه می‌دهد.

  • ایجاد عایق حرارتی:

شما با اجرای فضای سبز و روف گاردن گویی یک عایق حرارتی را نیز بر روی پشت‌بام خود پیاده‌سازی نموده‌اید. بدین طریق با یک تیر دو نشان زده و هم از نعمت یک فضای سبز قابل‌دسترس در هر ساعت از شبانه‌روز بهره‌مند شده‌اید و هم از تبادل گرمایی و سرمایی در فصول سرد و گرم سال و بالا رفتن مصرف سوختتان اجتناب کرده‌اید.

  • افزایش طول عمر بنا:

اگر تمامی اصول و ضوابط طراحی بام سبز اجرا شود، مسلماً به‌خوبی می‌توان بر طول عمر سازه چنین ساختمان‌هایی افزوده و آن‌ها را از مخاطرات طبیعی چون اشعه ماوراءبنفش، باد، باران و … محافظت کرد و با یک‌لایه حفاظتی عالی از پوشش سقف‌ها حراست نمود.

  • عدم محدودیت در مکان:

شما فقط محدود به اجرای این باغ بام‌ها در ساختمان‌های مسکونی نیستید، بلکه قادرید از آن بر فراز بام‌های تجاری، اداری و … نیز استفاده نموده و خود، رهگذران و مشتریان این مکان‌ها را نیز از یک فضای سبز دل‌نشین و مفرح بهره‌مند سازید.

0 نظر
ارسال نظر