معرفی انواع سبک طراحی ویلا

آتریم در آذر ۲, ۱۴۰۲

طراحی ویلا ها و عمارت ها از دیر باز مورد توجه معماران و صاحب خانه ها بود. از زمانی که انسان با مفهوم معماری آشنایی پیدا کرد همیشه در تلاش بود دیدگاه خود را نسبت به زندگی به صورت خلاقانه  در هنر معماری به نمایش بگذارد.

طراحی ویلاها علاوه بر جنبه ی تزئینی آن می تواند بیانگر هویت یک فرهنگ یا یک شخصیت باشد. بسیاری از افراد با انتخاب سبک طراحی ویلا مخصوص به خود محل زندگی خودشان را تا حد زیادی شخصی سازی می کنند. به این گونه عمارت یا ویلایی که می سازند بیانگر روحیه ی صاحب آن ویلا خواهد بود.

طراحی ویلا

سبک های طراحی ویلا تنوع بسیار زیادی دارند. هر فرد بسته به نوع سلیقه ی خود و روحیه ای که دارد می تواند سبک معماری ویلا مورد نظر خود را انتخاب کند.

هنگام انتخاب سبک طراحی ویلا باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

شاید فکر کنید انتخاب سبک طراحی ویلا زیاد سخت نیست. بله درست فکر می کنید انتخاب سبک دلخواه معماری ویلا سخت نیست اما قبل از اجرای آن ابتدا باید یک سری نکات را در نظر بگیرید.

  • موقعیت جغرافی ویلا: شما قبل از اینکه بخواهید هر نوع سبکی را اجرا کنید ابتدا می بایست موقعیت جغرافیایی ویلای خود را بررسی کنید. نوع آب و هوا در تعیین سبک طراحی ویلا تاثیر زیادی می گذارد. برای مثال اگر ویلای شما در منطقه ای مرطوب و بارانی قرار دارد در طراحی سقف ویلای خود می بایست از سقف های شیب دار استفاده کنید.
  • مساحت و متراژ ویلا: متراژ ویلا امکان پذیر بودن اجرای طراحی ویلا را تعیین می کند. برخی از سبک ها و طرح های معماری ویلا به مساحت وسیعی نیاز دارند. در حالی که برخی از سبک ها را در هر مقدار متراژی می توان اجرا کرد.
  • میزان هزینه: هزینه ی اجرای انواع سبک معماری ویلا یکسان نیست. برای مثال پیچیدگی و استفاده از طراحی های مدرن در ویلا به هزینه ی زیادی نیاز دارد.
  • امکان اجرای طرح از نظر معماری: بسیاری از طرح های ساخت ویلا را تنها در کاغذ می توان اجرا کرد و نمی توان در معماری آن ها را به کار برد. همچنین برخی از طرح های ساخت ویلا را نمی توان در هر قطعه از زمین اجرا کرد.
  • توانایی معماران در اجرای سبک طراحی ویلا: اگر سبک پیچیده ای برای معماری ویلا در نظر دارید حتما از توانایی معمار در اجرای این سبک اطمینان حاصل نمایید.

بهترین و پر طرفدارترین سبک های طراحی و معماری ویلا

سبک های زیادی برای طراحی ویلا ها وجود دارد. انواع سبک های معماری ایرانی و خارجی را می توان به صورت خالص یا تلفیقی اجرا کرد.

انواع سبک های خارجی عبارت اند از:

  • سبک کلاسیک: این سبک در دوران رنسانس در اروپا رواج پیدا کرد. ویلاهایی که به این سبک طراحی می شوند ویژگی هایی همچون پلان مربع و مستطیل شکلی دارند. ستون ها در طرح این معماری نقش مهمی را ایفا می کنند. معماری قرینه و با شکوه سبک کلاسیک جزء اصیل ترین سبک ها می باشد. اگر شخصیت شما خواهان یک ویلای باشکوه و عظمت است این سبک مناسب آن خواهد بود.
  • سبک گوتیک: اگر طراحی ویلا ی خود را به سبک گوتیک اجرا کنید شما ویلایی شبیه به قلعه های نوک تیز فرانسه خواهید داشت. تزئینات جزئی و ریز در نمای ساختمان طاق های آجری و نوک تیز و پنجره های رنگی از ویژگی های این سبک هستند.
  • سبک رومانسک: طراحی ویلا به سبک رومانسک نسبت به سبک گوتیک از خشونت معماری کمتری برخوردار است. یعنی به جای استفاده از طاق های نوک تیز از طاق های آجری دایره وار استفاده می شود. در این سبک از معماری، متانت و شکوه یک ویلا نمایش داده خواهد شد.

برای انتخاب طراحی ویلا می توان سبک های بالا را تلفیق داد. همچنین به انتخاب و سلیقه ی صاحب ویلا و معمار می توان با ویژگی های سبک های امروزی ادغام کرد.

سبک های ایرانی تفاوت چشمگیری با سبک های معماری خارجی دارند. معماری ایرانی از اصالت و شکوه خالصی بر خوردار هستند.

شما می توانید از این سبک ها الهام بگیرید و آن ها را در معماری ویلا ی خود به کار ببرید.

سبک گوتیک

سبک های ایرانی عبارت اند از:

  • شیوه ی آذری: در این شیوه پلان طراحی ویلا مستطیل شکل خواهد بود. در نما سازی از کاشی های موزاییک و معرق استفاده می شود.‌ تزئینات مورد استفاده در نما و درون ساختمان شامل گچ بری ها و موزاییک های هفت رنگ است.
  • سبک رازی: سبک رازی جزء سبک های قدیمی ایران است که در طراحی آن از طرح های دایره ای و چند ضلعی زیاد استفاده می شد. بناهایی که به این سبک ساخته می شوند معمولا چهار ایوانی و شبستانی هستند.
طراحی ویلا به سبک کلاسیک

اگر در طراحی ویلا های خود از سبک های سنتی ایرانی استفاده کنید فضای ویلای شما بسیار دلباز و صمیمی خواهد شد. علاوه بر آن ادغام این شیوه معماری ها با سبک های امروزی به شما کمک می کند در اثری خاص و با ارزش زندگی کنید.

سبک های نوین طراحی ویلا

علاوه بر سبک و شیوه های سنتی طراحی ویلا، با گذشت زمان سبک های جدید و بسیار متفاوت از قبل توسط طراحان و معماران خلاق بوجود آمده است.

سبک مدرن در طراحی ویلا ها یکی از پر طرفدارترین سبک های نوین است.  قالب این سبک طراحی شکل های هندسی منتظم هستند. در سبک مدرن از شلوغی سبک های کلاسیک و سنتی خبری نیست‌. طرح های انتزاعی و مینیمال جایگزین آن ها شده است. ویلا هایی که به سبک مدرن طراحی می شوند از شکلی خاص و بسیار شیکی برخوردار هستند.

کلام آخر

شاید فکر کنید این جمله ای که می خواهیم بگوییم ربطی به طراحی ویلا و سبک های معماری نداشته باشد اما ما به شما آن را خواهیم گفت. اگر قصد ساخت ویلا دارید قبل از انتخاب سبک و طراحی ویلا حتما ابتدا در مورد خودتان و شخصیتی که دارید تحقیق کنید و به خود شناسی بپردازید.

شاید بپرسید که چرا باید قبل از انتخاب طراحی ویلا خودشناسی کنیم؟ دلیل آن است هنگام خود شناسی به خوبی در مورد سلیقه ی خودتان و خواسته های تان اطلاعات کسب خواهید کرد. در نتیجه هنگامی که با آگاهی به انتخاب طراحی ویلا ی خودتان اقدام کنید طرح اجرایی ویلا را واقعا دوست خواهید داشت و عاشق زندگی کردن در آن خواهید شد.

 

0 نظر
ارسال نظر