نماسازی ، انواع سبک نماسازی در ایران

آتریم در دی ۷, ۱۴۰۰

نماسازی اگرچه اکنون به یک صنعت شکوفا در جهان تبدیل‌شده، اما ایران و معماران چیره‌دست ایرانی نیز از این هنر چندان بیگانه نیستند. شاهد این موضوع وجود مساجد و ابنیه‌ی فراوان تاریخی در اقصی نقاط کشورمان با آن نماسازی‌های جاودانه و ماندگارشان است.

با نگاهی به آن‌ها به‌خوبی درمی‌یابیم که با گذر زمان هنوز از ابهت و جلال آن‌ها کاسته نشده و فخر ایران‌زمین می‌باشند. البته امروزه متریال‌های جدید باهدف چندکاربره نموده نماها به این عرصه واردشده‌اند و جنبه تک‌بعدی این نماها را که بیشتر بر مبنای زیبایی بوده تغییر داده‌اند.

شرکت آتریم مجری نماسازی حرفه ای     | تماس بگیرید

بدین ترتیب نماهای امروزی هم در عرصه دیزاین حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و هم از باب ایمنی، عایق صوتی، صرفه‌جویی انرژی و … به اوج شکوفایی رسیده‌اند.

آشنایی بیشتر با مقوله نماسازی

نماسازی به کلیه فرآیندهایی گفته می‌شود که بر سطح بیرونی ساختمان‌ها اعمال‌شده و علاوه بر زیبایی، مقاومت و استحکام سازه ساختمانی را در برابر عوامل جوی و آسیب‌های محیطی افزایش می‌دهد. بدین ترتیب این عنصر چنان بر بناها تأثیرگذار است که حتی نکات فنی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده و در بسیاری مواقع بر آن ارجحیت می‌یابد.

چه بسیار ساختمان‌هایی که با اصول مهندسی ساخته‌شده، اما به دلیل فقدان نمایی برازنده مشتریان چندانی ندارد. اگرچه اصلی‌ترین هدف در هر نماسازی ایجاد یک جلوه بصری عالی به‌گونه‌ای تأثیرگذار است، اما به‌هرحال ممکن است، مالکان اهداف دیگری از اجرای نما داشته باشند که به حتم باید موردتوجه قرار گیرد. این اهداف به‌شدت بر روی شیوه‌ی اجرا، متریال‌های انتخابی، سبک اعمال‌شده و … هر نما تأثیرگذار است.

نماسازی اگرچه اکنون به یک صنعت شکوفا در جهان تبدیل‌شده، اما ایران و معماران چیره‌دست ایرانی نیز از این هنر چندان بیگانه نیستند.

انواع نماسازی‌های موجود در ایران

اکنون متریال‌های متفاوتی در ساخت و اجرای نما به کمک آمده و سبب تنوع بی‌نظیری در این عرصه شده است. این امر باعث گشته مالکانی که با انتظارات متفاوتی به سمت مقوله نماسازی رهسپار می‌شوند، به‌خوبی نیاز و خواست خود را برآورده شده بیابند.

در این راستا مجریان برای برآورده نمودن حداکثر سلیقه و نیاز کارفرمایان به سمت طراحی‌های متفاوتی نیز مایل شده‌اند. بدین ترتیب است که نماهای امروزی برازندگی، آرامش و ایمنی را به‌عنوان سه رکن اصلی با خود به همراه دارند. در ادامه بیشتر با برخی از نماهای پرطرفدار و رایج در ایران آشنا می‌شویم.

  • نماسازی با آجر:

نماسازی با آجر به دلیل قیمت به‌صرفه از دیرباز در ایران رواج داشته است. ازاین‌رو آجر مشخصه اصلی بناهای ایرانی در جهان به شمار می‌رود. این متریال نه‌تنها در نما بلکه به‌عنوان عنصری مناسب و مقاوم در دیوارچینی و کف‌پوش نیز کاربرد دارد. البته امکان نصب آن به دو روش «خشک» توسط بست و ریل‌های زیرسازی و «تر» به مدد ملاط و شمشه گذاری و ریسمان کشی بر تعداد طرفداران آن افزوده است.

  • نماسازی با سنگ:

اگر بتوان طراحی عالی را در عین رعایت مباحث ایمنی در زمان اجرا سنگ در نظر گرفت، این عنصر یکی از مصالح مناسب با ماندگاری بالا در نماسازی است. سنگ عنصری است که کمتر در برابر ضربه، فشار، تغییرات دمایی و … آسیب می‌بیند، فقط نصب اصولی آن است که مسئله‌ساز بوده و در صورت عدم اجرای صحیح، احتمال بروز سوانح را با رها شدن از بخش نما ایجاد می‌نماید.

ازاین‌رو به‌منظور ارتقا سطح ایمنی نماهای سنگی از اسکوپ کردن یا پیچ نمودن سنگ به دیوار استفاده می‌نمایند و خطرات احتمالی را به حداقل ممکن می‌رسانند.

  • نماسازی باسیمان:

ایجاد یک سطح پیوسته، سرعت اجرای بالا و قیمت مناسب این نما باعث شده بسیاری باوجود تنوع کم و دشواری تمیزکاری بازهم آن را به‌منظور نماسازی ساختمان خود برگزینند. البته بسیاری خلاقیت به خرج داده و باهدف ایجاد جلوه بصری بیشتر در سطح سرد و سخت سیمان از انواع سنگ‌دانه‌ها، واش بتن پیش‌ساخته، دانه‌بندی رنگی و … به‌جای رویه استفاده کرده و بر زیبایی و برازندگی این نما افزوده‌اند و سطح یکنواخت آن را متحول ساخته‌اند.

  • نماسازی با کامپوزیت:

کامپوزیت نوعی ورق آلومینیومی سه لایه بوده که امروزه به‌عنوان عنصری مقاوم، انعطاف‌پذیر، سبک و …، محبوب صنعت نماسازی در بسیاری از کشورهای جهان است.

این ‌ورق‌ها پس از مونتاژ آماده نصب بر روی نما شده و با پیچ یا پرچ  بر سطح محکم می‌شوند. در انتها نوارهای آب‌بندی یا چسب‌های سیلیکونی به کمک آمده و مانع نفوذ آب و رطوبت به لایه‌های زیرین ورق می‌شوند. زیبایی این ورق‌ها زبان زد بوده و محبوب مراکز اداری، تجاری، مسکونی و … هستند.

  • نماسازی با شیشه:

شیشه‌هایی مانند نشکن، چند جداره، رفلکس و … توانستند به علت مزایایی چون مقاومت در برابر حرارت، ضربه، فشار و … به صنعت نماسازی وارد شوند و در عین ناباوری بسیار قدرتمند و کارآمد جلوه نمایند. نماهای شیشه حداکثر دید و روشنایی را برای ساکنین فراهم می‌سازند و علاوه بر ایجاد بهره‌مندی از گرمای طبیعی خورشید برای ساکنین، صرفه اقتصادی بالایی نیز دارند.

ازنظر زیبایی نیز شیشه چه به‌صورت منفرد و چه در قالب ترکیبی در کنار دیگر عناصر، باشکوه و جذاب ظاهرشده و نمای یک ساختمان را متحول می‌سازد.

اهداف مختلفی که از نماسازی دنبال می‌شود

آنچه پس از اجرای اصولی پروسه نماسازی مطرح است، نگهداری و حفظ نما از آسیب‌ها و توجه به مرمت و بازسازی آن در صورت تخریب است. نماها اگر به‌خوبی حراست و حفاظت شوند، توانایی پیشگیری از صدمات را به بنای کلی ساختمان دارند.

به‌هرحال هر مالکی باهدفی خاص به سمت ساخت نما مایل می‌شود که اگر به مقوله حفاظت دقت نظر چندانی نداشته باشد، هدفش به‌طور کامل تحقق نمی‌یابد. در اینجا بیشتر از دلایل و اهدافی که در پشت طراحی نما نهفته است، سخن می‌گوییم.

نماسازی اگرچه اکنون به یک صنعت شکوفا در جهان تبدیل‌شده، اما ایران و معماران چیره‌دست ایرانی نیز از این هنر چندان بیگانه نیستند.

  • ایجاد دورنما و منظره مناسب از ساختمان:

به‌راستی ساختمان‌هایی که فاقد جلوه بصری برازنده و شکیلی باشند، هویت شهری را تحت تأثیر ناخوشایندی قرار می‌دهند. چنین نمای آشفته‌ای بر منظر و دید ساکنین نیز از آن ساختمان به ناخواسته اثر منفی گذاشته و حتی ازنظر رهگذران نیز چندان قابل‌قبول نیستند. حال‌آنکه باکمی صرف هزینه بابت نماسازی می‌توان تصویری زیباتر را از ساختمان خود در منظر عموم ترسیم ساخت.

  • کاهش اتلاف انرژی در فصول مختلف سال:

جذب حداکثری نور خورشید و ممانعت از خروج گرمای داخل به بیرون در فصول سرد و همچنین عدم ورود گرمای بیرون و حفظ سرمای تولیدشده توسط سیستم‌های سرمایشی در فصول گرم از مزایای یک نمای مناسب، اصولی و کارشناسانه است.

نماها می‌توانند در نقش عایق عمل کنند و از اتلاف انرژی جلوگیری نموده و مالکان را از پرداخت هزینه‌های گزاف بابت مخارج مصرف سوخت معاف سازند. به همین دلیل است که نگرش به سمت نماسازی تغییر کرده و دیگر از یک بعد به این عنصر نگریستن اشتباه محض است.

  • کاربرد عالی در نقش عایق صوتی:

فرقی نمی‌کند کدام نوع از نما‌ها را برای خود برگزینید، هرکدام از آن‌ها درزمینه‌ی عایق صوت عالی عمل نموده و به‌راحتی مانع نفوذ صدا به داخل مکان‌های مسکونی و اداری می‌شوند.

آلودگی‌های صوتی مخل آسایش و برهم زننده آرامش ساکنین هستند که با کاهش آن‌ها از محیط زندگی بازده و راندمان مکان‌ها خصوصاً موارد اداری تا حد زیادی افزایش می‌یابد. هرچه بر تعداد این لایه‌ها افزوده گردد مثلاً یک‌لایه پشم‌شیشه قبل از نصب نمای آجر اعمال شود، مسلماً نتایج بهتری در این حین به دست می‌آید.

  • ارتقا سطح مقاومت بناها:

زلزله، باران‌های اسیدی، نور مستقیم خورشید و… همیشه ساختمان‌ها و استقامت آن‌ها را تهدید می‌کنند. حال‌آنکه با به‌کارگیری یک‌لایه محافظ می‌توان این سازه‌ها را از چنین معضلاتی ایمنی بخشید و بر طول عمر مفید آن‌ها افزود.

الزامات و نکات مهم قانونی در زمان نماسازی و احداث نما

الزامات قانونی بسیاری وجود دارند که از سوی مراجع مربوطه بر نمای ساختمان‌ها اعمال می‌گردد این نکات کمک می‌کنند تا نماها علاوه بر هم‌خوانی با فضای پیرامون و بافت خاص شهری آن منطقه، کمترین آزار و ناراحتی را متوجه ساکنین ساختمان‌های مجاور نمایند.

نماسازی اگرچه اکنون به یک صنعت شکوفا در جهان تبدیل‌شده، اما ایران و معماران چیره‌دست ایرانی نیز از این هنر چندان بیگانه نیستند.

پایبندی به این اصول در حین انجام پروسه نماسازی الزامی بوده و تخطی از آن مستلزم پرداخت جریمه می‌باشد.

  • عدم احداث پنجره و نورگیر مشرف‌به ساختمان مالک مجاور
  • درج هرگونه دستورالعمل نماسازی در پروانه ساختمانی
  • ارائه طرح نمای ساختمان با جزئیات کامل به شهرداری منطقه قبل از اجرا و اخذ مجوزهای لازم
  • نظارت ناظر معماری بر اجرای نمای ساختمان منطبق بر نمای مصوب
  • صدور گواهی پایان کار منوط به عدم هرگونه تخلف از طرح نمای تصویبی در شهرداری
  • رعایت اصول معماری اصیل و بومی و پرهیز از سبک‌های نامتعارف
  • استفاده از مصالح متناسب با عناصر طبیعی و محیطی رایج در منظر شهری و محیط پیرامون
  • پوشش فقط ۱۰ درصد بنا با نماهایی چون کامپوزیت، آلومینیوم و … در ساختمان‌های عمومی و اداری
  • استفاده از مصالح قابل‌شست‌وشو و پاک‌سازی، با عدم انتشار آلودگی‌های زیست‌محیطی
  • به‌کارگیری مصالح با فناوری‌های جدید منوط به اخذ تأییدیه‌های معاونت شهرداری
  • و … .

 قیمت نهایی نماسازی در ساختمان‌های مسکونی و اداری

بسته به آنکه چه نوع متریالی را برای ساخت نمای خود برگزینید، قیمت پروسه نماسازی متغیر خواهد بود. دراین‌بین نماهای سنگ گران‌ترین و نماهای سیمانی ارزان‌ترین نوع موجود هستند.

البته به‌هرحال در زمان اجرای نما علاوه بر اقتصادی بودن زیبایی نیز مطرح است که این امر انتخاب را با چالش مواجه می‌سازد. در اینجا علاوه بر متریال می‌توان پارامترهایی دیگری مانند ارتفاع ساختمان، متراژ نما، موقعیت پروژه و میزان سختی شرایط کار را از عوامل تأثیرگذار بر روی هزینه نهایی ساخت نما دانست.

البته از این مسئله گذشته سیستم اجرای مدنظر، دستمزد کارگران، حجم پروژه و … نیز بر روی قیمت دخیل هستند. بدین ترتیب نمی‌توان یک هزینه کلی را برای اجرای نما اعلام نمود زیرا این مقوله نیازمند برآورد شرایط حاکم است تا مقداری دقیق و مهندسی‌شده اعلام گردد.

0 نظر
ارسال نظر