کناف چیست ، انواع کناف و کاربرد کناف

آتریم در دی ۵, ۱۴۰۰

کناف نوعی پنل، صفحات یا تخته‌های روکش‌دار گچی (Dry Wall) بوده و جز مهم‌ترین سیستم‌های ساخت‌وساز خشک به شمار می‌رود. این سازه از گچ استوک، آب و مقداری افزودنی‌های دیگر در ضخامت‌ها و قطعات مختلف تولید می‌شود. پیشرفت‌های فناوری توانسته این عنصر را به‌جای مصالح سنتی معرفی نماید، ازاین‌رو در عرصه‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در طی فرآوری، شکل‌پذیری و مدت گیرش و سختی صفحات تعیین‌شده و درنهایت نوارهای پیوسته برش، خشک و بسته‌بندی می‌شوند. سیستم‌های کناف را به علت انعطاف بالا و مقاومت عالی که ارائه می‌دهند در قالب‌های مختلفی مانند سقف کاذب کناف، دیوار جداکننده کناف و همچنین دیوار پوشش کناف به کار می‌بردند. بدین ترتیب از مزایای فوق‌العاده این عنصر بهره‌مند می‌شوند.

شرکت آتریم مجری انواع پروژه های کناف   | تماس بگیرید

دسته‌بندی‌های مختلف حاکم برسازه کناف

در حال حاضر کناف در دسته‌بندی‌های مختلفی به‌منظور حضور در عرصه‌های متفاوتی تولید می‌شود. هر یک از این دسته‌ها دارای مشخصه‌های متفاوتی هستند که قابلیت‌های متمایزی را به این عنصر می‌بخشند. در ادامه بیشتر حول این دسته‌ها مانور می‌دهیم.

کناف نوعی پنل، صفحات یا تخته‌های روکش‌دار گچی (Dry Wall) بوده و از گچ استوک، آب و مقداری افزودنی‌های ساخته شده ، جز مهم‌ترین سیستم‌های ساخت‌وساز خشک می باشد.

  • کناف معمولی (RG)

این نوع کناف ابتدایی‌ترین و البته ساده‌ترین مدل این سازه است که می‌توان آن را از لبه‌های طولی که با مقوا پوشیده شده به‌راحتی شناخت. عدم مقاومتشان در برابر رطوبت و حرارت سبب شده بیشتر در قالب دیوارهای جداکننده مورد بهره‌برداری قرار گیرند. البته به‌عنوان دیوارهای سنتی و برای جایگزینی به‌جای گچ کاری و خاک گچ نیز مناسب بوده و عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهند. همچنین در نقش سقف کاذب توانایی خوبی را ارائه داده و نمره قبولی را در این عرصه نیز کسب نموده‌اند.

  • کناف مقاوم در برابر رطوبت (MR)

در ساخت این نوع کناف علاوه بر گچ از مواد مقام در برابر رطوبت نیز استفاده می‌کنند و به‌منظور ارتقا چنین ویژگی در این عنصر روکش آن را نیز با مواد عایق در برابر رطوبت مقاوم‌سازی می‌کنند. بدین ترتیب از این کناف در مصاف محیط‌های مرطوب به‌راحتی و بدون دغدغه می‌توان بهره برد. در حمام‌ها، آشپزخانه‌ها، دست‌شویی‌ها و هر مکان دیگری که احتمال نفوذ آب وجود دارد، از این مدل در حجم بالا استفاده کرده و مشکل نشت آب و رطوبت را بدین طریق مرتفع می‌سازند.

  • کناف مقاوم در برابر حریق (FR)

با آغشته ساختن گچ موجود در کناف معمولی به الیاف فایبرگلاس، مدلی جدید و مقاومت از این سازه‌ را بانام کناف ضد حریق تولید می‌کنند. مقاومت عالی این عنصر در برابر آتش زبان زد بوده ازاین‌رو ممنوعیتی برای استفاده از آن در محیط‌هایی با احتمال بروز آتش‌سوزی وجود ندارد. این مکان‌ها از سقف‌های کاذب تا تیرهای فلزی، بتونی و چاه‌های تأسیساتی را شامل می‌شوند.

  • کناف مقاوم در برابر حریق و رطوبت (FM)

 این نوع کناف به علت بهره‌مندی از فایبرگلاس و مواد مقاوم در برابر رطوبت ترکیبی عالی از دو ویژگی ارزنده ضد رطوبت و ضد حریق را دارد. البته روکش نیز با مواد مقاوم پوشش داده‌شده، ازاین‌رو در تمامی مکان‌هایی که در موارد پیشین ذکر نمودیم، قابلیت استفاده است.

تأثیر استفاده از کناف در دکوراسیون ساختمان‌ها

 سیستم‌های کناف به دلیل قابلیت‌های ارزنده‌ای چون تنوع، زیبایی، طرح پذیری و … از منظر دکوراتیو نیز موردتوجه معماران و مهندسان ساختمانی برای ایجاد سبک‌هایی مدرن، مجلل و باشکوه هستند.

کناف‌ها امروزه در دست طراحان داخلی ساختمانی خوش می‌درخشند و با ورود عناصر نورپردازی به بستر آن‌ها به‌راستی طراحی‌های بی‌نظیری را بر محیط‌های مسکونی، اداری، تجاری و … حاکم ساخته‌اند. امروزه به‌شرط آنکه یک شرکت متخصص را برای امور اجرایی خود برگزینید دکوراسیون‌های بی‌نظیری را از این عناصر شاهد هستیم.

کناف به‌راحتی به‌تمامی محیط‌ها مانند سالن پذیرایی، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و … واردشده و در قالب دیوار پوش و سقف کاذب هم از جنبه عایق سازی خوب ظاهرشده و هم ازنظر زیبایی بخشی به موفقیت‌های چشمگیری نائل گشته است.

کناف نوعی پنل، صفحات یا تخته‌های روکش‌دار گچی (Dry Wall) بوده و از گچ استوک، آب و مقداری افزودنی‌های ساخته شده ، جز مهم‌ترین سیستم‌های ساخت‌وساز خشک می باشد.

حال‌آنکه انواع لامپ‌های شلنگی، هالوژن‌ها، نور مخفی‌ها، لامپ‌های آویز و … نیز در شاخص نمودن کناف بی‌تأثیر نیستند. از طرفی بسیاری خلاقیت به خرج داده و از عناصری که بیشترین هماهنگی را با کناف داشته به‌منظور ایجاد دیزاینی برازنده و ترکیبی استفاده نموده‌اند. برای مثال چوب، آینه‌های دکوری، طرح‌های معرق، آسمان مجازی، پتینه کاری‌ها و … همگی دست در دست کناف تحولی عظیم را در صنعت دکوراسیون سازی ایجاد نموده‌اند.

مزایای استفاده از کناف در اجرا و ساخت ساختمان‌ها

اجرای کناف برای ساختمان‌ها چه نوساز و چه موارد نیازمند به بازسازی و ترمیم فواید بسیاری به همراه دارد. این مزیت‌ها سبب شده مهندسان ساختمانی و متخصصان پروژه‌های عمرانی تا حد توان این سازه را بر نمونه‌های دیگر ارجحیت دهند و عنصر دیگری را جایگزین آن نسازند. همین مجموعه ویژگی‌های برتر است که سبب شده اجرای سیستم‌های کناف به اولین عنصر پرکاربرد حوزه ساخت‌وساز در کشورهای اروپایی بدل گردد.

  1. وزن بسیار کم و کاهش بار مرده سازه‌ها

در زمان بروز بلایای طبیعی مانند طوفان‌های سهمگین، زلزله، رانش زمین و … ساختمان‌هایی که دارای بیشترین بار مرده هستند، بالاترین صدمات را دریافت می‌کنند.

ازاین‌رو مجریان امور می‌کوشند تا حد امکان با استفاده از مصالح سبک‌تر از این وزن کاسته و بر ایمنی و مقاومت ساختمان‌ها بی افزاید. کناف چه در نقش دیوار و چه در جنبه سقف، بار فراوانی را به ساختمان تحمیل نمی‌سازد. ازاین‌رو هم سبب حفظ دوام و پایداری بیشتر ساختمان‌ها شده و هم از جان ساکنین چنین مکان‌هایی در صورت ریزش ساختمان حراست می‌نماید.

  1. انعطاف بالا در نصب و اجرا

کناف‌ها به‌راحتی بر روی هر زیرسازی سوار شده و مجریان امور را از این بابت به دردسر نمی‌اندازند. بدین ترتیب محدودیتی برای استفاده از کناف در زیرسازی فلزی، پروفیل‌های سیمانی و … وجود ندارد. البته انعطاف بالا در نصب و اجرا برافزایش سرعت اتمام پروژه‌های عمرانی نیز تأثیر مثبت گذاشته و کناف را به‌عنوان متریالی برتر به همگان معرفی نموده است.

  1. حمل و جابه‌جایی راحت

وزن محدود، بسته‌بندی‌هایی مناسب و حجم کم سبب شده آسیب‌پذیری این عنصر در جابه‌جایی‌ها به حداقل ممکن برسد و از طرفی هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل را مانند مصالح سنتی به مجریان طرح‌ها تحمیل نسازد.

  1. دسترسی راحت به تأسیسات و زیرساخت‌ها

در ساخت ساختمان‌ها به روش سنتی به‌محض آسیب تأسیسات داخلی مانند لوله‌کشی‌ها، سیم‌کشی‌ها و … ناچار به تخریب بخش عظیمی از دیوارها بودند که این امر اتلاف زمان، انرژی و هزینه فراوانی را به دنبال داشت. ولی سیستم کناف امکان دسترسی راحت را به زیرسازی‌ها داده و در صورت تخریب یا نقص در ساختارش به‌سرعت با نمونه‌ای دیگر جایگزین می‌شود.

  1. رنگ‌پذیری سریع

به‌محض اجرای سیستم کناف بدون درنگ قادر هستید، پروسه رنگ‌آمیزی را آغاز نموده و نیازی به‌صرف زمان جهت خشک شدن و رنگ‌پذیری کناف ندارید. ازاین‌رو پروژه‌های بازسازی با سرعت به اجرا درآمده به‌گونه‌ای که کارفرمایان را حیرت‌زده می‌سازد.

  1. عدم ایجاد ترک و نقص در طولانی‌مدت

عدم وجود مشکلات اجرایی چون تخریب، عدم شکل‌پذیری، ترک برداشتن و … حتی در فصول سرد سال و مناطق سردسیری از بزرگ‌ترین مزایای این سازه است که استفاده از آن را در هر شرایط آب و هوایی امکان‌پذیر نموده است. از طرفی بعد از اجرا در برابر عوامل جوی و ناخواسته مقاومت بیشتر به نسبت مصالح سنتی از خود نشان می‌دهد.

  1. عایق عالی صدا

اجرای سیستم کناف برای محیط‌های پرسروصدا و پرازدحام گزینه‌ای عالی است، زیرا می‌توان از ویژگی عایق صدای آن در جهت کاهش آلودگی‌های صوتی محیط مستفیض شد.

باوجودآنکه این عناصر دارای ضخامتی به‌مراتب کمتر از دیوارهای معمول بوده اما ازنظر عایق صوت خوب عمل می‌کنند. البته در همین راستا از خاصیت دکوراتیو این عنصر و ایجاد طراحی‌های شکیل نیز به مدد آن نمی‌توان گذشت که به‌راستی محبوب و مجذوب‌کننده هستند.

نکات مهم در زمان انتخاب و اجرای کناف

در زمان انتخاب کناف باید نکات مختلفی را موردتوجه قرار دهید تا بهترین نتیجه و برترین بهره را از اجرای این سازه محبوب و استاندارد ببرید. کناف‌ها عناصری پویا و مقاوم هستند که اگر به‌درستی گزینش شوند بالاترین کارایی را از خود بروز می‌دهند.

  • انتخاب باکیفیت‌ترین و بادوام‌ترین نمونه‌های موجود بازار
  • گزینش تجهیزات جانبی چون پیچ پانل، نوار تیپ و … مرغوب و مناسب
  • استخدام مجریان و کناف کاران متبحر و کار بلد
  • اجرای صحیح سازه کشی کناف
  • نصب مناسب پانل‌های کناف
  • ایجاد آویزهای مناسب سقفی
  • اتصال صحیح قسمت‌های غیر یکپارچه
  • نقاشی و بتونه‌کاری اصولی کناف

البته از این موارد گذشته انتخاب طرح مناسب، ایجاد سازه کشی مضاعف و هم‌خوانی سبک اجرایی با طرح کلی بنا از دیگر نکات مهم در زمان اجرای این سازه است که اگر مورد بی‌مبالاتی قرار گیرد کیفیت آن‌چنانی را از طرح نهایی شاهد نخواهیم بود.

البته ارتفاع سقف، نیاز یا عدم نیاز به عایق بودن کناف و وسعت فضای در دست نیز از مؤلفه‌هایی است که بر انتخاب نوع و مدل کناف تأثیرگذار بوده و انتخاب این سازه را به سمتی خاص مایل می‌سازد.

قیمت و هزینه نهایی اجرای سیستم کناف

اجرای سریع سیستم کناف و عدم نیاز به استفاده از مصالح جانبی گران‌قیمت سبب شده، پیاده‌سازی این سازه کاملاً به‌صرفه و با حداقل بودجه و سرمایه‌ی ابتدایی امکان‌پذیر باشد.

پس از انتقال کناف‌ها از کارخانه به سمت ساختمان‌ها به‌راحتی توسط پیچ‌هایی بر دیوار یا سقف‌ها نصب می‌گردند و نقاط پیچ‌ها با بتونه پر می‌شوند. سپس به‌وسیله موادی به نام ماستیک سطح‌رویی کار یکدست و آماده رنگ‌آمیزی می‌گردد.

کوتاهی انجام پروژه یادشده و قیمت مناسب کناف‌ها نگرانی افزایش قیمت پروژه‌هایی اجرایی با این سازه را از بین برده و کناف را محبوب تمامی کارفرمایان با هر سطح بودجه‌ای ساخته است. فقط در اینجا انتخاب یک نصاب ماهر که باتجربه و تبحر خود قادر باشد مراحل اجرا را بدون نقص و باکیفیت کامل به انجام رساند از نکات مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

0 نظر
ارسال نظر