راهنمای بازسازی خانه تیرآهنی

آتریم در آذر ۲۷, ۱۴۰۲

نوع شیوه ی ساخت و ساز خانه ها بر حسب نوع متریال به کار رفته در ساخت متغییر است. معمولا سازه ها را یا به صورت بتنی و یا با استفاده از اسکلت های فلزی می سازند. خانه های تیر آهنی نیز از آن دسته بناهایی می باشند که در مصالح آن ها از تیر های آهنی استفاده شده است.

 در این مقاله می خواهیم در مورد بازسازی خانه تیرآهنی مطلب مفید و جامعی را به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر از خانه های تیرآهنی و نوع بازسازی آن ها اطلاعات کافی ندارید با خواندن این مقاله می توانید به برخی از سوالات ذهنتان در مورد بازسازی خانه تیرآهنی پاسخ دهید.

خانه های تیر آهنی چگونه سازه هایی هستند؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد بازسازی خانه تیرآهنی چیزی بگوییم ابتدا به ماهیت خانه های تیر آهنی خواهیم پرداخت.

خانه های تیر آهنی به خانه هایی گفته می شود که از تیر آهن برای اسکلت بندی بنای آن ها استفاده شود. تیر آهن هایی که در اسکلت بندی سازه استفاده می شوند به طور معمول از جنس فولاد می باشند. استفاده از تیر آهن ها در ساختمان سازی مزایای قابل توجهی می تواند داشته باشد. از جمله ی این مزایا می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • استحکام بالای خانه های تیر آهنی به دلیل وجود تیر آهن های فولادی محکم در اسکلت بندی سازه یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع ساختمان ها می باشد.
  • با استفاده از تیر آهن در بنای ساختمان ساخت فضاهای وسیع بدون استفاده از ستون های زیاد و متعدد امکان پذیر می شود.
  • افزایش سرعت عمل در ساخت و ساز یکی دیگر از ویژگی های وجود تیر آهن در اسکلت بندی ساختمان است. به دلیل حضور تیر آهنی در اسکلت بنا، حمل و نقل و نصب مصالح آسان تر خواهد شد و این مسئله به سرعت ساخت بنا کمک خواهد کرد.
  • خانه های تیر آهنی در برابر زلزله و عوامل طبیعی مقاومت بالایی دارند. هرگونه عوامل مخرب و فرسایشی طبیعی همچون طوفان ها، سیل و زلزله بر خانه های تیر آهنی اثرات مخرب کمتری نسبت به سایر سازه ها اعمال می کنند. به طور کلی سازه هایی که در مصالح آن ها از فلزات محکمی همچون فولاد استفاده شود استحکام بیشتری خواهند داشت.
  • مصرف و مقدار مصالح در ساخت خانه های تیر آهنی نسبت به خانه هایی که به سبک سنتی ساخته می شوند کمتر است. در نتیجه از نظر اقتصادی ساخت سازه های تیر آهنی به صرفه تر خواهد بود.
  • سازه های تیر آهنی به دلیل اینکه در اسکلت بندی خود فلزات محکم و ضد زنگ دارند دوام بالاتری خواهند داشت.

حالا که نسبت به مزایای خانه های تیر آهنی آگاه شدیم خوب است برخی از معایب این سازه ها را نیز بشناسیم.

معایب خانه های تیر آهنی در هنگام ساخت و بازسازی

ساخت و ساز خانه های تیر آهنی علاوه بر مزیت هایی که می تواند داشته باشد پیچیده نیز هست. فلزات همیشه در خطر زنگ زدگی می باشند و اگر در حین ساخت و ساز به این مسئله توجه نشود ساختمان به مرور زمان دچار ضرر های جبران ناپذیر خواهد شد. تیر آهن ها باید کاملا توسط بتن پوشیده شوند و از هر گونه درز رطوبت به تیر آهن ها می بایست جلوگیری کرد.

خانه های تیر آهنی در زمینه ی عایق گرما بودن و عایق صوتی ضعیف هستند. برای همین در هنگام ساخت و ساز باید به این مسئله توجه کنید و برای ساختمان تیر آهنی خود از عایق های صوتی و حرارتی استفاده کنید.

بازسازی خانه تیرآهنی نسبت به خانه هایی که به شیوه ی سنتی ساخته شده اند سخت تر است. به دلیل وجود تیر آهن ها در ساختمان اگر بخشی از سازه دچار آسیب شده باشد و یا نیاز به تعمیر دارد مسئله کمی پیچیده خواهد شد. برای بازسازی خانه تیرآهنی شما به تیم معماری قوی نیاز پیدا خواهید کرد.

جهت بازسازی خانه های تیرآهنی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای بازسازی خانه تیرآهنی شما باید به تمام نکاتی که یاد می شود اهمیت لازم را بدهید تا از بروز حوادث و ضرر های مالی و جانی جلوگیری کنید.

  • اولین مورد مهم که قبل از بازسازی خانه تیرآهنی باید آن را بررسی کنید استحکام سازه می باشد. بررسی استحکام و مقاومت سازه نسبت به ریزش، باید به درستی انجام شود تا از هر گونه سقوط ساختمان و ریزش آن در هنگام بازسازی خانه تیرآهنی جلوگیری شود. در صورتی که تیر آهن های خسته و زنگ زده در ساختمان وجود دارد باید به تعویض و تعمیر آن ها بپردازید.
  • بررسی سیم کشی های الکترونیکی سازه از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگام بازسازی خانه تیرآهنی حتما توجه کنید که سیم کشی و لوله کشی به صورت استاندارد انجام شود.
  • موضوع مدیریت و کنترل سرما و گرمای ساختمان جزء مواردی است که باید به آن توجه کرد. نصب عایق های حرارتی و صوتی در هنگام بازسازی خانه تیرآهنی ضروری است تا ضعف ساختمان تیر آهنی در کنترل کردن انتقال صدا و گرما جبران شود.
  • در بازسازی این دسته از ساختمان ها باید به مدیریت رطوبت ساختمان نیز توجه شود. بخصوص اگر ساختمان تیر آهنی شما متعدد طبقات و دارای چند واحد باشد. سیستم لوله کشی، تهویه و فاضلاب در صورتی که نیاز به تعمیر داشته باشند باید در اسرع وقت بازسازی شوند.
  • مصالح انتخابی شما جهت بازسازی ساختمان تیر آهنی باید با کیفیت باشند. زیرا که دوام، استحکام و مقاومت یک بنا به مصالح به کار رفته در آن بستگی دارد.

نکات تکمیلی

جهت بازسازی خانه های تیر آهنی شما به یک بودجه ی قوی و مشخصی نیاز دارید. همانطور که در پیش بیان کردیم کار بازسازی خانه تیرآهنی پیچیده تر از بازسازی سازه های سنتی می باشد. در نتیجه زحمت و ریسکی که معماران و عاملان بازسازی به دوش می کشند به مراتب بیشتر خواهد بود. قطعا این موضوع هزینه ی بازسازی را به مقدار معینی افزایش خواهد داد.

 کیفیت متریال و مصالح ساختمان نیز به نوبه ی خود بخش زیادی از هزینه ها را از آن خود خواهد کرد. در هر صورتی جهت انجام بازسازی اصولی و درست باید هزینه کنید.

0 نظر
ارسال نظر